Jumaat, 17 November 2017

Jawa

Bahasa Jawa Malaysia
mytiangjawi@gmail.com

a. Pendahuluan

Pastinya ramai sedia maklum akan terdapatnya komuniti yang besar masyarakat keturunan Jawa di Malaysia, khususnya di sepanjang persisiran pantai barat semenanjung, memanjang dari Bagan Datuk, Perak sehinggalah selatan Johor. Begitu juga di bandar2 utama Sabah seperti Tawau dan Sandakan. Malah, nama seperti Kampung Jawa, Kg Pachitan, Kg Ponorogo, Kg Begelen boleh di temui di banyak lokasi yang menunjukkan satu ketika dahulu ianya pernah dihuni oleh masyarakat Jawa. Ertinya kehadiran masyarakat Jawa di Tanah Melayu bukanlah merupakan perkara yang asing.

Tidak tercatat secara resmi tarikh permulaan perpindahan masyarakat Jawa ke Tanah Melayu. Tetapi dipercayai ia bermula sejak zaman Kesultanan Melaka. Sungguhpun begitu kemuncak penghijrahan ini difahami bermula pada penghujung kurun ke 19 sehinggalah pertengahan kurun ke 20. Tidak seperti penghijrahan masyarakat Jawa ke Surinam, New Calidonia atau wilayah2 lain di luar Pulau Jawa, tiada rekod resmi kedatangan mereka ke Tanah Melayu. Sehingga kini mungkin masih terdapat penduduk Pulau Jawa yang terkejut bila dinyatakan terdapat kelompok besar masyarakat keturunan Jawa menetap di Malaysia. Mungkin keadaan ini menjadi salah satu faktor yang kerap mengundang pelbagai polemik, khususnya apabila timbul isu berkaitan budaya Jawa di Malaysia.

b. Bahasa Jawa

Nukilan ini hanya menjurus kepada satu aspek budaya Jawa, ia itu Bahasa Jawa versi Malaysia. Dalam satu perbincangan santai bersama penyelidik dari sebuah universiti terulung di Indonesia pernah dimajukan perkara ini, dan mereka kelihatan agak terkejut mendengar ujudnya Bahasa Jawa Malaysia.

Apakah terdapat perbezaan di antara Bahasa Jawa asli (Pulau Jawa) dengan Bahasa Jawa Malaysia? Mungkin penjelasan berikut dapat memberi sedikit pencerahan.

Pada asasnya terdapat dua jenis Bahasa Jawa, Bahasa Kromo dan Ngoko. Di sini Bahasa Kraton tidak dibincang bersama kerana penggunaannya hanya terbatas di dalam istana. Di Malaysia, istilah yang mengelirukan diguna untuk dua bahasa ini, iaitu masing-masing disebut sebagai Bahasa Jawa Halus dan Jawa Kasar. Walaupun kedua-dua istilah ini tidak tepat, umum telah menerimanya sebegitu. Bahasa Kromo pada asasnya terdapat dua peringkat utama, Kromo Madya dan Kromo Inggil. Bahasa Kromo ini lazimnya dituturkan apabila seseorang itu berbicara dengan individu yang lebih tinggi statusnya, dari segi pangkat mahupun usia. Ia menunjukkan rasa hormat tingkah laku seseorang itu terhadap orang lain atau menggambarkan status sosialnya. Keadaan ini turut mengundang perbahasan berkait punca pengujudan Bahasa Kromo ini. Banyak persamaan perkataan dalam Bahasa Kromo Madya dan Inggil.

Bahasa Ngoko lebih banyak dituturkan dalam perbualan seharian. Korsa katanya jauh lebih banyak berbanding Bahasa Kromo. Sebenarnya tidak ada istilah kasar dalam penggunaan Bahasa Ngoko ini, cuma tidak seperti Kromo, Ngono dipengaruhi dialek setempat. Ertinya Ngoko Jawa Timur tidak semestinya sama dengan Ngoko Jawa Tengah atau Solo. Atau untuk lebih terperinci, Ngoko Ponorogo pastinya berbeza dengan Ngoko Ngapak. Namun begitu pentutur kedua2 dialek masih boleh memahami tutur kata perbualan di antara mereka. Adakah Bahasa Kromo ini berbeza dengan Ngoko?  Sebenarnya ia adalah dua bahasa yang berbeza. Ini bermaksud masyarakat Jawa di Pulau Jawa menguasai sekurang2nya tiga bahasa iaitu Bahasa Indonesia, Kromo dan Ngoko. Malah ketika bertutur mereka biasa menyampuradukkan ketiga2 bahada ini.  Berikut adalah beberapa contoh lazim mengikut urutan perkataan masing2 dalam Bahasa Melayu/Indonesia, Ngoko, Kromo Madya dan Kromo Inggil.
- pergi, lungo, kesah, tindak
- rumah, omah, griya, dalem
- makan, mangan, nedi, dhahar

c. Bahasa Jawa Malaysia

Lain pula keadaannya di Malaysia. Penggunaan Bahasa Kromo (majoritinya Kromo Madya) amat terbatas hanya di kalangan generasi tua yang kini semakin mengecil bilangannya. Generasi ketiga dan selepasnya amat sedikit yang dapat mengusai bahasa ini. Ini disebabkan penggunaannya amat terbatas dan tiada sistem pembelajaran yang khusus. Keupayaan bertutur semata2 bergantung kepada pengalaman berbicara dengan genarasi tua yang mungkin generasi pertama atau kedua.

Generasi Jawa sekarang bertutur menggunakan Bahasa Jawa Ngoko versi Malaysia atau rengkasnya Bahasa Jawa Malaysia. Ada beberapa faktor yang menyebabkan ianya berlaku.

1. Masyarakat Jawa Malaysia pada awalnya berkumpul dalam penempatan mengikut kumpulan asal usul mereka di Jawa. Malah kebanyakan mereka mempunyai talian persaudaraan. Contohnya, kumpulan dari Jawa Tengah berkampung sesama mereka dan mengekalkan dialek Ngoko Jawa Tengah mereka. Begitu juga kumpulan dari Jawa Timur, Solo dan sebagainya. Namun, lama kelamaan pergaulan antara masyarakat ini telah menyampuradukkan Ngoko pertuturan mereka. Tambahan pula sifat kedaerahan mereka ketika di Jawa telah di atasi dengan semangat Kejawaan yang lebih meluas lagi. Perlu diingat, generasi kedua dan selepasnya ini tidak ada, atau semakin kurang ikatan sentimen dengan Pulau Jawa kerana mereka ini adalah lahiran setempat. Hasilnya, terbentuk dialek baharu Ngoko daripada campuran pelbagai dialek asal di Jawa.
Berikut adalah beberapa contoh variasi istilah Ngoko Jawa Malaysia.
- Kejar: kiter, oyok
- Satu: siji, sitok
- ikan masin: gereh, gesek.
- cili padi: lombok rawit, cempling
- tidak mau: wegah, moh.

2. Bahasa adalah sesuatu yang dinamik. Bahasa yang statik pasti akan terpupus kesudahannya. Hal yang sama berlaku kepada Bahasa Jawa Malaysia. Kedinamikannya membolehkan korsa kata baru yang berasal dari Bahasa Melayu dan Inggeris diterima dan difahami menjadi Bahasa Jawa. Contol, istilah 'cuba' dalam Ngoko adalah 'jajal'. Namun Jawa Malaysia juga menggunakan istilah 'terei' yang berasal dari bahasa Inggeris 'try'. Begitu juga dengan 'gedei' (kedai) serta 'gostan' (mundur).

3. Terdapat juga terjemahan perkataan Bahasa Melayu ke dalam Bahasa Jawa Malaysia yang berbeza dengan istilah sedia ada dalam Bahasa Jawa, namun diterima oleh komuniti Jawa Malaysia. Contoh, 'dua kali' diJawakan menjadi 'rong kali', sedangkan istilah Jawa yang sebenarnya adalah 'kaping pindo'. Namun penJawaan yang paling ketara adalah dalam perhitungan di antara 21 hingga 29. Contoh, 21, 27 dalam bahasa Jawa sepatutnya disebut sebagai 'selikur, pitu likur', tetapi Jawa Malaysia memilih untuk menJawakan hitungan Bahasa Melayu, iaitu 'rong puluh siji (21), rong puluh pitu (27)'. Sebutan 'slawe' (25), 'seket' (50) dan 'sewidak' (60) juga telah diganti dengan masing2 'rong puluh limo', 'limang puluh' dan 'enem puluh'.

3. Terdapat juga istilah Bahasa Jawa yang tidak atau jarang diguna dalam pertuturan Bahasa Jawa Malaysia kerana lebih selesa menJawakan istilah Melayu. Contoh yang paling ketara adalah dalam ucapan keraian. Selamat datang lebih diguna berbanding 'sugeng rawuh'. Begitu juga istilah belajar (sinau), selamat pagi/malam (sugeng enjang/dalu).  Contoh lain adalah seperti, sengoro (laut) dan lenga (minyak). Namun sebutan 'matur nuwon (maaf)' dan 'monggo (silakan)' masih diguna dengan meluas.

4. Kedinamikan bahasa pasti berkembang dengan situasi setempat. Ianya bukan sahaja berlaku kepada Bahasa Jawa Malaysia, malah juga kepada Bahasa Jawa di Pulau Jawa. Ketiadaan intilah menyebabkan berlakunya proses asimilasi bahasa lain. Perkataan asal daripada Bahasa Indonesia atau Belanda juga turut diucap dalam Bahasa Jawa Pulau Jawa. contoh perkataan adalah seperti gratis (percuma), kamar kecil (tandas),

d. Penutup

Dunia tanpa sempadan memudahkan proses berkomunikasi dan mendapatkan maklumat. Hubungan secara dalam talian mengeratkan lagi ikatan bahasa dan budaya masyarakat keturunan Jawa di pelusuk dunia. Walaupun dinamik bahasa memperbesarkan jurang perbezaan di antara lokaliti, tetapi kesannya dapat dibendung dengan keakraban bersama. Namun masalah yang lebih besar adalah kelestarian Bahasa Jawa bagi generasi akan datang khususnya keturunan Jawa yang tidak menetap di Pulau Jawa.

Wassallam.

Subuh

Hadis Rasulullah s.a.w juga telah mengatakan bahawa solat Subuh berjemaah ini menjadi garis pemisah antara sifat sebenar orang mukmin dan orang munafiq. Apabila Rasulullah s.a.w. meragukan keimanan seseorang, baginda akan menelitinya ketika solat Subuh. Apabila baginda tidak mendapatinya solat Subuh (di masjid), maka benarlah apa yang baginda ragukan dalam hati. Mereka yang tidak mempunyai iman yang teguh tidak akan mampu meninggalkan keindahan diulit mimpi indah di pagi buta.
Datangilah masjid-masjid dan surau-surau untuk bersolat Subuh berjemaah.

Psra

Marziana:
Keputusan Peperiksaan Yang Membunuh Jiwa anak-anak.

Semalam adalah pengalaman kedua saya dan suami menunggu dan bersama anak mengambil keputusan peperiksaan.

PSRA je pun!. Pada sangkaan saya tiada apa yang penting. Tiada siapa peduli pun. Tepat jam 2.30 petang kami tiba di perkarangan sekolah. Pagi sebelum itu, anak saya sudah meminta doa restu." Kita jumpa petang nanti ya kakak!" Saya berjanji. Bicara saya habis tepat jam 1.30 di Mahkamah. Menderu suami memandu Alza uzur kami dengan belting pecah dan cermin retak serta minyak yang mahal. Kelibatnya resah menyambut kami tepat jam 2.30. Kepalanya terjongol dari kamar dewan melilau mencari kami. Berlari dia tanpa kasut memimpin kami.Tangan bapanya terus dipaut mengiringi kami ke dewan.

ketika itu saya sedar, jiwanya sangat rapuh ketika itu. Saya semakin bimbang melihat lautan anak-anak yang lain. Apakah jiwa mereka juga serapuh anak saya?

Bagaimana jika keputusan diumumkan dengan hanya memanggil mereka yang mumtaz sahaja dan anak-anak yang lain ditinggalkan kerana keputusan mereka tidak mumtaz?

terganggu jiwa saya sambil mendengar pengumuman.

Tetapi saya berada di sekolah yang buat pertama kalinya tidak  membunuh jiwa anak-anak itu. Guru tersebut meminta anak-anak melakukan sujud syukur terlebih dahulu. Meminta mereka bersyukur di atas keputusan. Redha dengan keputusan atas usaha dan doa mereka. Malah berulang kali guru tersebut mengingatkan bahawa tiada pengumuman siapa yang mumtaz atau jayyid jiddan. Maka sesi berlangsung dengan pemberian sijil terus kepada anak-anak.

"Thurayya Fadhilah Binti Mohd Fadzli"

Dia bangun. Dadanya berombak menahan sebak. Ketika kembali ke pangkuan rakan baiknya, kelihatan dia sedang dipujuk.  Saya pasrah.

Dia bingkas bangun dan berlari ke arah saya. Air matanya merambu. Menangis semahunya.

Saya panik. Air mata saya juga deras. Bapanya saya panggil. (Ok.drama sangat!)

akhirnya dia kembali tersenyum bersama rakan-rakannya.

Begitulah kerapuhan jiwa anak-anak. Itulah pertama kali anak saya mendapat keputusan peperiksaan besar secara penuh selepas keputusan UPKKnya "hilang" beberapa bulan yang lalu (menyusahkan orang ok!). Maka air matanya adalah untuk beberapa perkara termasuk merasai melihat keputusan yang sebenar.

Tetapi ada perkara yang lebih besar. Bagaimana sekolah mampu memimpin emosi anak-anak tanpa perlu mengasingkan anak-anak. Bagaimana sekolah itu semalam memberitahu anak-anak, kami sayang anak-anak sama sahaja baik yang mumtaz mahupun yang musaadah. bagaimana sekolah itu melatih anak-anak tunduk dan sujud syukur terlebih dahulu sebelum keputusan diambil sebagai tanda syukur atas segala nikmat dan inayahnya.

Ya Tuhan! Terima kasih. Buat pertama kalinya tiada jiwa anak-anak yang dibunuh oleh keputusan peperiksaan!
Tahniah buat semua pelajar Sekolah Rendah Islam ABIM! ;)

Stand tall, fly high!
Mak Thurayya

Susah

MENTERI Patut MALU Dengan Kisah Ini...
Semalam, selesai membeli baju untuk 40 murid miskin di TESCO Stargate, Aloq Setaq, kami terpaksa membawa 12 orang murid yang pengawas, pengawas pusat sumber yang pakai baju dan tudung lain warna ke tempat lain untuk membeli pakaian mereka kerana TESCO jual baju putih sahaja.

Dalam kereta saya berbual :

Ayah awak kerja apa?
Murid 1 : Motong (Motong is memotong getah = Menoreh)

Awak? Ayah kerja apa?
Murid 2 : Motong gak.

Ni yang ni, ayah kerja apa?
Murid 3 : Motong juga.

Kakak? ayah kerja apa? (tanya murid perempuan tu)
Murid 4 : Ayah saya dah meninggal, mak tak kerja (perlahan dan sayu)

terus saya tak tanya apa dah, takut saya menangis beriya nanti. tukar topik.

Saya : Syok ka mai Aloq Setaq?
depa :  "Syok... saya pertama kali mai Aloq Setaq,"
"Saya tak pernah masuk TESCO pun, kat Sik tak dak kedai besaq macam ni,"

and this is 2017, hang tau dak ada ramai murid miskin macam ni yang tiada siapa peduli. Orang selalu sebut, "kata ekonomi merosot, tengok shopping mall ramai juga orang,"

Eh helloooo, yang merayap shopping mall tu depa bukan menoreh getah. Ampa tau dak getah harga dua ringgit lima kupang sekilo la ni? kalau menoreh kebun orang, dapat duit bahagi dua dengan tuan kebun. dapat lah 1.50 sekilo. Nak menoreh berapa batang pokok getah nak dapat RM20-30 sehari? Kalau hari panas? kalau hari hujan?

Subuh-subuh dah menyembah pokok getah, lepas tu kutip getah, lepas pi jual, balik tak dan rehat sambung ambil upah tebas rumput, pi bendang, upah panjat pokok petai, pokok langsat, buat apa saja kerja janji dapat duit.

Yang pergi ke laut, musim ada ikan boleh la tokei bot bagi upah mahal sikit, kalau musim tak dak ikan, keluar 7 pagi, balik 7 malam belum tentu dapat bawa balik ikan, ada pun sikit sangat, tokei bot bagi upah RM10 ja, upah penat ke laut.

Dapat RM10, singgah kedai runcit, beli beras repack 1kg rm2.50, beli telur 5 biji, bawang sebiji dua, jadilah balik bulih goreng nasi dah makan seisi keluarga. Ayam? Daging? jangan harap. Kalau ada kenduri dalam kampung dapatlah makan ayam, daging, lauk sedap-sedap.

Saya pernah jumpa sebuah kisah selepas kami bagi sumbangan beras dan barang dapur sebelum puasa itu hari. Seorang lelaki menggeletar tangan dia terima beras 5kg je pun. saya usik dia "awat ketaq, saya bukan makan orang". dia senyum, kemudian, masa borak-borak sebelum nak balik tu dia cakap

"Kak, anak saya selipar putus dekat seminggu dah, selipar harga 3 ringgit ja, tapi saya pikiaq dari saya beli selipar 3 ringgit, baik saya beli beras sekilo. boleh satu keluarga makan, tu saya ketaq dpt beras tu, pasai lama sungguh tak beli beras kampit besaq, dok beli hat sekilo-sekilo ja". Terdiam saya.

Pernah terfikir? Mungkin pada kita RM3 tu mungkin tak ada apa maknanya pun, sepeket makanan kucing pun mungkin lebih mahal dari RM3.

Tahu kenapa ada peribahasa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang? Nah inilah dia, dpt upah hari ni, buat belanja makan hari ini, esok mengais lagi, dapat habuan belanja untuk esok sehari lagi.

SEBARKAN SEBANYAKNYA...
Biar Menteri TAHU KESUSAHAN Rakyat..!!!

Khamis, 16 November 2017

Periksa

 *Kenapa broken sebab exam?*
Dah habes study, dah habes berusaha, tapi last2 jawab macam tak pernah study?

Come on sahabat 🌹

Semua orang yang ambik exam akan rase benda yang same. Nak tahu tak sebab apa kita broken? Sebab ..... *kita letak expectations yang terlalu tinggi pada diri kita sendiri*. Kita expect yang soalan2 yang keluar setanding dengan usaha kita yang tiap hari study tak henti2.

Ya, confident tuh memang bagus tapi bukan over confident.

Kita rasa bila kita dah study 24/7, kita boleh jawab semua benda yang keluar. Kita rasa bila kita buat latihan banyak2, kita boleh komfem dapat A.

Gaisss, ilmu tuh Allah punya. Salah satu nikmat yang diberi untuk kita.

Even kita study tak henti2 pun, buat latihan tiap hari pun, boleh jadi kita stuck waktu exam. Semua tuh luar bidang kuasa kita.

Muhasabah diri balek.

Anggap je tuh ujian untuk kita. Kita dah berusaha, dan sekarang tugas kite doa je. Believe in Allah. Letakkan pengharapan dan tawakal pada Allah sepenuhnya. Bukan pada jawapan yang kite tulis. 🌹

InshaAllah Allah uji sebab Allah nak kita makin dekat dengan Dia. Allah sayang kita sahabat. 😍 Beruntung sangat sape2 yang diuji Allah.

Dan, amat2 penting untuk kita tajdid niat betul2. Exam kerana Allah, kerana nak banggakan mak ayah, kerana nak banggakan Islam. Bukan kerana gred. Percayalah, lepas dah usaha, A tuh sendiri yang akan datang kat kita bile keberkatan dari Allah ade. 🌸💎

Pesan selalu pada hati, Allah tahu apa yang kita taktahu. Yakinlah dengan janji Allah, 'bersama kesulitan ada kemudahan'.

Utamakan keberkatan Allah dalam apa2 yang kita buat.

Kalau Allah redha dengan kita, inshaAllah keajaiban akan ade.

Contoh kalau kita rase memang takleh jawab n kita tahu akan failed, tapi tut tut bile dapat result kite lulus.

Amazing right? Dan sangat mustahil. Tapi tuh kata kita.

Ingat, Allah tahu apa yang kita taktahu.

Allah boleh je bagi kita keajaiban bila2 masa yang Dia kehendaki.

Tugas kite yakin je dengan kuasa Allah. Cari keredhaan Allah. Jage hubungan dengan Allah, jage hubungan dengan manusia. InshaAllah semuanya baik2. 🌸

Yang penting Allah redha, Allah berkat. 😍

Kita semua boleh. 💪🏾😉 Percayalah. Ramai orang nak tengok kejayaan kita. 😍