Khamis, 16 November 2017

Periksa

 *Kenapa broken sebab exam?*
Dah habes study, dah habes berusaha, tapi last2 jawab macam tak pernah study?

Come on sahabat 🌹

Semua orang yang ambik exam akan rase benda yang same. Nak tahu tak sebab apa kita broken? Sebab ..... *kita letak expectations yang terlalu tinggi pada diri kita sendiri*. Kita expect yang soalan2 yang keluar setanding dengan usaha kita yang tiap hari study tak henti2.

Ya, confident tuh memang bagus tapi bukan over confident.

Kita rasa bila kita dah study 24/7, kita boleh jawab semua benda yang keluar. Kita rasa bila kita buat latihan banyak2, kita boleh komfem dapat A.

Gaisss, ilmu tuh Allah punya. Salah satu nikmat yang diberi untuk kita.

Even kita study tak henti2 pun, buat latihan tiap hari pun, boleh jadi kita stuck waktu exam. Semua tuh luar bidang kuasa kita.

Muhasabah diri balek.

Anggap je tuh ujian untuk kita. Kita dah berusaha, dan sekarang tugas kite doa je. Believe in Allah. Letakkan pengharapan dan tawakal pada Allah sepenuhnya. Bukan pada jawapan yang kite tulis. 🌹

InshaAllah Allah uji sebab Allah nak kita makin dekat dengan Dia. Allah sayang kita sahabat. 😍 Beruntung sangat sape2 yang diuji Allah.

Dan, amat2 penting untuk kita tajdid niat betul2. Exam kerana Allah, kerana nak banggakan mak ayah, kerana nak banggakan Islam. Bukan kerana gred. Percayalah, lepas dah usaha, A tuh sendiri yang akan datang kat kita bile keberkatan dari Allah ade. 🌸💎

Pesan selalu pada hati, Allah tahu apa yang kita taktahu. Yakinlah dengan janji Allah, 'bersama kesulitan ada kemudahan'.

Utamakan keberkatan Allah dalam apa2 yang kita buat.

Kalau Allah redha dengan kita, inshaAllah keajaiban akan ade.

Contoh kalau kita rase memang takleh jawab n kita tahu akan failed, tapi tut tut bile dapat result kite lulus.

Amazing right? Dan sangat mustahil. Tapi tuh kata kita.

Ingat, Allah tahu apa yang kita taktahu.

Allah boleh je bagi kita keajaiban bila2 masa yang Dia kehendaki.

Tugas kite yakin je dengan kuasa Allah. Cari keredhaan Allah. Jage hubungan dengan Allah, jage hubungan dengan manusia. InshaAllah semuanya baik2. 🌸

Yang penting Allah redha, Allah berkat. 😍

Kita semua boleh. 💪🏾😉 Percayalah. Ramai orang nak tengok kejayaan kita. 😍

Tiada ulasan:

Catat Ulasan