Rabu, 8 November 2017

Berkat ilmu

Terbaik... Teringat ada seorang murid saya mmg top student kat sekolah, exam mesti score... Tapi masa dia habis SPM dengan result yang bagus, dia dengan bongkak minta sy ubahkan markah koko dia maksimum yang boleh padahal dia tak aktif pun dengan koko, markah yang diberi pun tinggi disebabkan kita nak bantu dia, tapi akibat bongkak siap ibu bapa dia dtg sekolah dan buat repot ke JPN saya xmahu bagi markah koko tambahan.

Pegawai JPN buat siasatan utk ambil tindakan kat saya, so saya defend diri mengatakan murid ini hanya aktif satu persatuan sejak dari tingkatan 1 tapi yang lain dia xhadirkan diri pun. Markah yang diberi pun kerana ihsan kami guru2 nak bagi dia pergi jauh ke ipt.

Tapi dia rasa dia boleh p ke overseas sebab dia pandai, tapi attitude mmg xjaga, bila kita ada buat gotong royong di sekolah memang dia takkan hadir ke sekolah, atas alasan baik dia study kat rmh. Lebih 10 hari dia buat mcm tu atas alasan aktiviti sekolah membuang masa dia.

Kes dgn JPN akhirnya markah koko dia diturunkan dari 80% ke 50% sahaja sebab dia mmg xlyk diberi markah tinggi.

Selepas setahun dia dtg jumpa saya, dia mengaku subjek yang sy ajar iaitu fizik dia langsung xboleh score di universiti dan markah dia sangat teruk, sebab saya pernah cakap saya tak halalkan ilmu saya terhadap dia.

Huhu dulu igt kita ni siapalah tapi bila hati x redha mmg betul2  jadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan