APA ITU NORMALISASI DOSA?
Kebelakangan ini, kalau korang perasan, ada banyak projek daripada Yahudi Zionis, Barat dan sekutunya cuba untuk merosakkan umat Islam.
Antara projek merosakkan umat Islam adalah Normalisasi. Normalisasi adalah proses nyahsensitif (desensitization) dalam jiwa umat Islam untuk RASA BIASA dan NORMAL dengan dosa. Sebab sepatutnya ciri seorang mukmin adalah SENSITIF dengan dosa. Sepatutnyalah. Sepatutnya kita boleh beza dosa dan pahala, baik dan buruk, sebab keduanya tidak akan sama. Rasulullah ﷺ sebut,
"Orang yang beriman melihat dosanya umpama gunung yang menghempap, manakala ahli maksiat pula melihat dosa itu umpama lalat yang hinggap pada hidung.”
(Riwayat Al-Bukhari)
Kalau korang nak tahu juga, projek normalisasi adalah salah satu agenda golongan liberal sekular. Bawah ini adalah contoh projek normalisasi yang telah berlaku pada Muslim di Malaysia berserta alasan cliche untuk membenarkan dosanya,
1. Melihat aurat - alasannya, macam mana nak tengok TV, jalan di shopping mall, dll. Takkanlah nak duduk rumah menghadap buku saja. Semua drama, movie ada buka aurat. Takkan nak duduk dalam gua.
2. Mengumpat - alasannya, aku cakap perkara betul.
3. Memfitnah - alasannya, aku cakap je, mana tahu betul?
4. Perempuan menjadi model - alasannya, biasalah marketing dalam bisnes. Marketing kan tujuannya nak menarik perhatian prospek.
5. Melihat seks kecil di tv seperti adegan bercumbuan - alasannya, ala, drama Melayu pun banyak juga aksi lucah kecil ni. Takkan nak kutuk drama korea, jepun, hollywood, bangla, dll je?
6. Mengangkat orang kafir, menghina Muslim - alasannya, kita nak dakwah. Orang kafir lebih telus, orang Islam banyak korup. Dan orang islam patutnya tahu pasal islam, sebab tu boleh hina mereka.
7. Pertahankan dosa / maksiat yang dibuat - alasannya, eleh, kubur masing-masing. Mak bapak aku pun tak marah. Kau peduli apa?
Dan banyak lagi. Belum lagi sebut tentang ikhtilat, tinggal solat, judi, arak dan lain-lain. Manakala normalisasi dosa yang sedang berlaku dan mungkin akan berlaku kelak,
1. LGBT - atas alasan, apa salahnya, itukan hak masing-masing. Jangan diskriminasi hak mereka bekerja.
2. Membela anjing tanpa sebab - alasannya, kita nak tunjukkan Muslim tak benci anjing.
3. Seks bebas - alasannya, mak bapa dia pun tak kisah.
4. Syiah, qadiyani, dan lain-lain ajaran sesat - alasannya, itu hak mereka nak amalkan kepercayaan masing-masing. Bukannya kacau keluarga kau pun.
5. Seks (berzina) selamat - alasannya, yang penting tak mengandung dan buang anak, oklah tu. Takkan nak kahwin muda, bukannya matang pun.
Dan sebagainya. Korang sendiri boleh perasan perkara ini. Dan banyak lagi yang SEDANG dan AKAN berlaku. Kesan normalisasi dosa punca kepada hilangnya sensitiviti iman.
Dan bila dah ramai hilang sensitif iman, maka makin ramai orang buat. Akhirnya, kita pun tidak rasa apa-apa dosa. Seolah perkara itu halal pula. Tepuk dada tanya diri,
“Apa khabar iman aku?”
Sebab tu Rasulullah ﷺ penah sebut dalam satu hadis sahih bahawa Islam ini datang dengan asing, dan ia akan kembali asing. Maka beruntunglah orang yang asing itu (Riwayat Muslim). Ada hadis lain Rasulullah ﷺ sebut bahawa akhir zaman ini pegang Islam (syariat) seperti pegang bara api (Riwayat Tirmidzi).
Memang susah nak jaga, tetapi at least CUBA sedaya upaya sehingga ke titisan peluh dan air mata yang terakhir untuk jaga sebaiknya. Kalau dah buat salah, TAUBAT dan akui kesalahan. Moga kita sekurangnya rasalah BERSALAH dengan dosa dan paling minima membenci dengan hati. Kerana itulah selemah iman.
Moga Allah ampunkan kelemahan kita.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Selasa, 14 Januari 2020
Isnin, 13 Januari 2020
anggur
Kenapa ramai graduan menganggur?
Mengikut statistik, pada bulan Nov tahun 2019, kadar pengangguran di Msia turun kepada 3.2% dari 3.3% pd bulan yg sama tahun sebelumnya. Data menunjukkan jumlah pencari pekerjaan aktif adalah seramai 513,900 org. Jumlah tenaga kerja skrg adalah 15.83 juta. Jadi soalan pertama adalah bagaimana kadar pengangguran dikira? Senang saja, hanya ambil bilangan pencari pekerjaan (penganggur) dan bahagikan dgn jumlah tenaga kerja..lps tu darabkan dgn 100%. Jadi 0.5139/15.83 * 100% = 3.2%..senangkan?
Persoalannya skrg adalah kenapa ramai graduan yg tanam anggur (menganggur)? Adakah mereka malas? TIDAK....TIDAK...dan TIDAK.
Pada pandangan saya sebenarnya faktor utama adalah keadaan ekonomi yg kurang comey menyebabkan tiada peluang pekerjaan. Jadi saya harap janganlah ada pihak-pihak tertentu asyik nak nyalahkan graduan shj...cuba lah cari jalan penyelesaian.
Antara cadangan:
Pertama: Jika kita dpt tambah bilangan pelaburan di negara kita, sudah pasti separuh dari masalah kita selesai. Ini pelabur yg sedia ada pun cabut lari.
Kedua: Perkasakan sektor pertanian.dan industri asas tani. Kerajaan Negeri perlu ambil inisiatif secara lebih aktif dan bantu kerajaan pusat (Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani). Kerajaan Negeri perlu bertindak segera...adakan kerjasama dgn institusi yg sedia ada.
Ketiga: Cari pasaran utk komoditi kita..tambah dan jgn kurangkan. Lihat apa jadi kat sawit kita...harga pasti merudum nanti...syarikat pembekal dari India dah mula nak gam Msia. Hati kena baik..tapi ekonomi negara kena jaga. Msia sepatutnya berbaik dgn Indon supaya kita dpt salurkan minyak sawit mentah kita ke Indon.
Keempat: Tambah dan buka pengambilan k/tangan kerajaan. Sebenarnya banyak sektor perkhidmatan kerajaan yg kurang k/tangan....Hospital: doktor, farmasi, jururawat; Pendidikan: guru, pegawai tadbir dll.
Jika kita lihat skrg satu kelas di sekolah punya hampir 40 org pljr..sepatutnya 20 org shj utk p&p berkesan..apa maksudnya? Maknanya guru yg diperlukan sebenarnya adalah dua kali ganda dari skrg.
Sekolah juga sepatutnya ada seorang pegawai tadbir bagi setiap sekolah utk uruskan pentadbiran dan pengurusan sekolah...so ada berapa buah sekolah di Msia dan ada berapa org guru di Msia? Sekolah rendah = 7,772 buah; sekolah menengah = 2,436 buah..Bilangan guru pula skrg: sek rendah = 182,587 org; sek menengah = 237,317 org. Hah...rasanya tiada lagi graduan yg menganggur slps ini...kenapa kita tak buat ini? Kenapa asyik salahkan graduan dgn pelbagai alasan? Terima kasih.
Mengikut statistik, pada bulan Nov tahun 2019, kadar pengangguran di Msia turun kepada 3.2% dari 3.3% pd bulan yg sama tahun sebelumnya. Data menunjukkan jumlah pencari pekerjaan aktif adalah seramai 513,900 org. Jumlah tenaga kerja skrg adalah 15.83 juta. Jadi soalan pertama adalah bagaimana kadar pengangguran dikira? Senang saja, hanya ambil bilangan pencari pekerjaan (penganggur) dan bahagikan dgn jumlah tenaga kerja..lps tu darabkan dgn 100%. Jadi 0.5139/15.83 * 100% = 3.2%..senangkan?
Persoalannya skrg adalah kenapa ramai graduan yg tanam anggur (menganggur)? Adakah mereka malas? TIDAK....TIDAK...dan TIDAK.
Pada pandangan saya sebenarnya faktor utama adalah keadaan ekonomi yg kurang comey menyebabkan tiada peluang pekerjaan. Jadi saya harap janganlah ada pihak-pihak tertentu asyik nak nyalahkan graduan shj...cuba lah cari jalan penyelesaian.
Antara cadangan:
Pertama: Jika kita dpt tambah bilangan pelaburan di negara kita, sudah pasti separuh dari masalah kita selesai. Ini pelabur yg sedia ada pun cabut lari.
Kedua: Perkasakan sektor pertanian.dan industri asas tani. Kerajaan Negeri perlu ambil inisiatif secara lebih aktif dan bantu kerajaan pusat (Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani). Kerajaan Negeri perlu bertindak segera...adakan kerjasama dgn institusi yg sedia ada.
Ketiga: Cari pasaran utk komoditi kita..tambah dan jgn kurangkan. Lihat apa jadi kat sawit kita...harga pasti merudum nanti...syarikat pembekal dari India dah mula nak gam Msia. Hati kena baik..tapi ekonomi negara kena jaga. Msia sepatutnya berbaik dgn Indon supaya kita dpt salurkan minyak sawit mentah kita ke Indon.
Keempat: Tambah dan buka pengambilan k/tangan kerajaan. Sebenarnya banyak sektor perkhidmatan kerajaan yg kurang k/tangan....Hospital: doktor, farmasi, jururawat; Pendidikan: guru, pegawai tadbir dll.
Jika kita lihat skrg satu kelas di sekolah punya hampir 40 org pljr..sepatutnya 20 org shj utk p&p berkesan..apa maksudnya? Maknanya guru yg diperlukan sebenarnya adalah dua kali ganda dari skrg.
Sekolah juga sepatutnya ada seorang pegawai tadbir bagi setiap sekolah utk uruskan pentadbiran dan pengurusan sekolah...so ada berapa buah sekolah di Msia dan ada berapa org guru di Msia? Sekolah rendah = 7,772 buah; sekolah menengah = 2,436 buah..Bilangan guru pula skrg: sek rendah = 182,587 org; sek menengah = 237,317 org. Hah...rasanya tiada lagi graduan yg menganggur slps ini...kenapa kita tak buat ini? Kenapa asyik salahkan graduan dgn pelbagai alasan? Terima kasih.
flipp classroom
Pengalaman Flip Classroom saya sebagai pemudah cara di tutor
1. Maklumkan pelajar untuk buat ulangkaji bagi topik alkene C=C melalui aplikasi whatsapp. Ujian topikal akan diberikan semasa sesi tutorial nanti
2. Sesi tutorial: ujian selama 1 jam.
3. selepas 20 minit pertama ujian dijalankan, saya benarkan pelajar untuk bertanya mana mana part yang mereka tidak faham atau perlukan penjelasan dalam masa 10 minit sahaja. sesi ini bagus untuk menggalakkan pelajar bertanya dan saya juga dapat kenalpasti kemampuan pelajar secara individu dan salah faham pelajar.
4. selepas 30 minit ujian dijalankan saya benarkan pelajar buka nota. hal ini bagi memberi ruang kepada pelajar untuk menyemak semula jawapan mereka atau sebarang perkara yang mereka terlupa dan terlepas pandang. biasalah, masa pengajar bagi penerangan, semua rasa mudah dan macam boleh je buat. bila buat sendiri baru perasan, ianya tak semudah yang disangka. open book test sehingga tamat ujian.
5. berbaki lagi 15 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar duduk secara berkumpulan max tiga orang untuk bandingkan jawapan dan berbincang mahupun meniru. bagi saya, tidaklah active learning jika tiada collaborative learning.
6. 5 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar tengok jawapan untuk dibandingkan dengan jawapan mereka. Ini bagi memudahkan pelajar mengenalpasti kesilapan yang mereka lalukan. Sekiranya betul, mereka merasa lega.
7. Skrip jawapan akan disemak oleh rakan praktikum lain bersama sama dengan saya. Saya mengajar 3 tutor. Jadi saya tukar tukar sahaja. Ini bagi membiasakan pelajar dengan situasi penandaan. Aspek skema pemarkahan dan kekemasan jawapan amat saya tekankan.
8. Bila diserahkan semula kertas jawapan dan markah kepada pelajar, saya minta pelajar semak semula kertas mereka. Kot kot ada salah kira penandaan dan pemarkahan yang dilakukan rakan mereka. Pelajar dibenarkan argue jawapan mereka dengan saya jika merasakan ianya betul. Jika jawapan mereka memang salah, mereka lebih jelas kesalahan mereka. Jika betul, extra mark lah!
Sekian, refleksi pembelajaran saya hari ini
1. Maklumkan pelajar untuk buat ulangkaji bagi topik alkene C=C melalui aplikasi whatsapp. Ujian topikal akan diberikan semasa sesi tutorial nanti
2. Sesi tutorial: ujian selama 1 jam.
3. selepas 20 minit pertama ujian dijalankan, saya benarkan pelajar untuk bertanya mana mana part yang mereka tidak faham atau perlukan penjelasan dalam masa 10 minit sahaja. sesi ini bagus untuk menggalakkan pelajar bertanya dan saya juga dapat kenalpasti kemampuan pelajar secara individu dan salah faham pelajar.
4. selepas 30 minit ujian dijalankan saya benarkan pelajar buka nota. hal ini bagi memberi ruang kepada pelajar untuk menyemak semula jawapan mereka atau sebarang perkara yang mereka terlupa dan terlepas pandang. biasalah, masa pengajar bagi penerangan, semua rasa mudah dan macam boleh je buat. bila buat sendiri baru perasan, ianya tak semudah yang disangka. open book test sehingga tamat ujian.
5. berbaki lagi 15 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar duduk secara berkumpulan max tiga orang untuk bandingkan jawapan dan berbincang mahupun meniru. bagi saya, tidaklah active learning jika tiada collaborative learning.
6. 5 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar tengok jawapan untuk dibandingkan dengan jawapan mereka. Ini bagi memudahkan pelajar mengenalpasti kesilapan yang mereka lalukan. Sekiranya betul, mereka merasa lega.
7. Skrip jawapan akan disemak oleh rakan praktikum lain bersama sama dengan saya. Saya mengajar 3 tutor. Jadi saya tukar tukar sahaja. Ini bagi membiasakan pelajar dengan situasi penandaan. Aspek skema pemarkahan dan kekemasan jawapan amat saya tekankan.
8. Bila diserahkan semula kertas jawapan dan markah kepada pelajar, saya minta pelajar semak semula kertas mereka. Kot kot ada salah kira penandaan dan pemarkahan yang dilakukan rakan mereka. Pelajar dibenarkan argue jawapan mereka dengan saya jika merasakan ianya betul. Jika jawapan mereka memang salah, mereka lebih jelas kesalahan mereka. Jika betul, extra mark lah!
Sekian, refleksi pembelajaran saya hari ini
doa periksa pspm
"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah. Tuhan seru sekalian alam, selawat dan salam ke atas semulia-mulia para nabi dan para rasul Sayyidina Muhammad dan ke atas ahli keluarga baginda dan para sahabat sekalian.
Ya Allah, ya Tuhan kami, rahmatilah ke atas penghulu kami nabi Muhammad suatu rahmat yang Engkau lepaskan kami dengannya dari segala kesusahan dan kebinasaan dan yang Engkau tunaikan bagi kami dengannya segala hajat, dan yang Engkau sucikan kami dengannya dari segala kejahatan dan yang Engkau angkat kami dengannya di sisi-Mu pada setinggi-tinggi darjat, dan yang Engkau sampaikan kami dengannya sejauh-jauh tujuan segala kebajikan semasa hidup dan sesudah mati. Dan juga selawat ke atas keluarga dan sahabat baginda dan anugerahkanlah mereka salam sejahtera yang banyak dengan rahmat-Mu wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.
Ya Allah, jadikanlah anak-anak dan penuntut-penuntut kami dari golongan orang-orang yang berjaya dan orang-orang yang mendapat kemenangan di dalam pembelajaran dan peperiksaan, dan jadikanlah mereka dari golongan hamba-hambaMu yang soleh.
Ya Allah, jadikanlah kami dan mereka dari golongan orang yang berilmu dan orang yang membuat kebaikan, dan janganlah Engkau jadikan kami dan mereka daripada golongan orang yang jahat dan orang yang membuat kerosakan.
Ya Allah bukakanlah hati mereka sebagaimana terbukanya hati orang-orang yang arif bijaksana , dan kurniakanlah kepada mereka kepada mereka kefahaman di dalam agama, dan ajarkanlah kepada mereka perkara ta�wil dan tunjukkanlah mereka ke jalan yang benar dan kurniakanlah kepada mereka kefahaman para nabi , hafalan para rasul, ilham para malaikat muqarrabin di dalam keadaan afiat, wahai Tuhan yang maha Pengasih dari segala yang lain yang mengasihani.
Ya Allah, lapangkanlah bagi mereka dada-dada mereka, dan permudahkanlah bagi mereka urusan-urusan mereka, dan kurniakanlah taufiq dan hidayah kepada mereka, dan luruskanlah mereka dan kumpulkan bagi mereka di antara perkara yang betul dan perkara yang berpahala, dan lindungilah mereka daripada membuat kesalahan terlarang daripada mendapat nikmat dan lupa.
Ya Allah, terangilah cahaya pada hati-hati mereka dengan cahaya hidayatMu, sebagaimana Engkau terangi bumi dengan cahaya matahari Mu, dan bukakanlah pintu kemenangan kepada mereka dengan kemenangan yang dekat , wahai Tuhan yang Maha Pemberi keputusan, wahai Tuhan yang Maha Mengetahui.
Ya Allah, Keluarkanlah mereka daripada kesamaran dan muliakanlah mereka dengan cahaya kefahaman, dan bukakanlah kepada mereka pintu-pintu ilmu, dan hiasilah mereka dengan akhlak yang baik dan sopan santun, dan jauhkanlah mereka daripada kemungkaran akhlak, perbuatan hawa nafsu, dan penyakit, dengan rahmat Mu Tuhan yang Maha Pengasih dari segala yang lain yang mengasihani.
Dan Allah telah berselawat ke atas Sayyidina Muhammad dan ke atas ahli keluarga baginda dan para sahabat sekalian, dan segala puji-pujian bagi Allah Tuhan seru sekalian alam
Ya Allah, ya Tuhan kami, rahmatilah ke atas penghulu kami nabi Muhammad suatu rahmat yang Engkau lepaskan kami dengannya dari segala kesusahan dan kebinasaan dan yang Engkau tunaikan bagi kami dengannya segala hajat, dan yang Engkau sucikan kami dengannya dari segala kejahatan dan yang Engkau angkat kami dengannya di sisi-Mu pada setinggi-tinggi darjat, dan yang Engkau sampaikan kami dengannya sejauh-jauh tujuan segala kebajikan semasa hidup dan sesudah mati. Dan juga selawat ke atas keluarga dan sahabat baginda dan anugerahkanlah mereka salam sejahtera yang banyak dengan rahmat-Mu wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.
Ya Allah, jadikanlah anak-anak dan penuntut-penuntut kami dari golongan orang-orang yang berjaya dan orang-orang yang mendapat kemenangan di dalam pembelajaran dan peperiksaan, dan jadikanlah mereka dari golongan hamba-hambaMu yang soleh.
Ya Allah, jadikanlah kami dan mereka dari golongan orang yang berilmu dan orang yang membuat kebaikan, dan janganlah Engkau jadikan kami dan mereka daripada golongan orang yang jahat dan orang yang membuat kerosakan.
Ya Allah bukakanlah hati mereka sebagaimana terbukanya hati orang-orang yang arif bijaksana , dan kurniakanlah kepada mereka kepada mereka kefahaman di dalam agama, dan ajarkanlah kepada mereka perkara ta�wil dan tunjukkanlah mereka ke jalan yang benar dan kurniakanlah kepada mereka kefahaman para nabi , hafalan para rasul, ilham para malaikat muqarrabin di dalam keadaan afiat, wahai Tuhan yang maha Pengasih dari segala yang lain yang mengasihani.
Ya Allah, lapangkanlah bagi mereka dada-dada mereka, dan permudahkanlah bagi mereka urusan-urusan mereka, dan kurniakanlah taufiq dan hidayah kepada mereka, dan luruskanlah mereka dan kumpulkan bagi mereka di antara perkara yang betul dan perkara yang berpahala, dan lindungilah mereka daripada membuat kesalahan terlarang daripada mendapat nikmat dan lupa.
Ya Allah, terangilah cahaya pada hati-hati mereka dengan cahaya hidayatMu, sebagaimana Engkau terangi bumi dengan cahaya matahari Mu, dan bukakanlah pintu kemenangan kepada mereka dengan kemenangan yang dekat , wahai Tuhan yang Maha Pemberi keputusan, wahai Tuhan yang Maha Mengetahui.
Ya Allah, Keluarkanlah mereka daripada kesamaran dan muliakanlah mereka dengan cahaya kefahaman, dan bukakanlah kepada mereka pintu-pintu ilmu, dan hiasilah mereka dengan akhlak yang baik dan sopan santun, dan jauhkanlah mereka daripada kemungkaran akhlak, perbuatan hawa nafsu, dan penyakit, dengan rahmat Mu Tuhan yang Maha Pengasih dari segala yang lain yang mengasihani.
Dan Allah telah berselawat ke atas Sayyidina Muhammad dan ke atas ahli keluarga baginda dan para sahabat sekalian, dan segala puji-pujian bagi Allah Tuhan seru sekalian alam
Selasa, 7 Januari 2020
wasap kelas
8 BENDA JANGAN BUAT DALAM GROUP WASAP SEKOLAH ANAK.
1. Jangan tanya soalan bodoh. Serius, banyak soalan sebenarnya tidak layak ditanya.
"Cikgu, dalam jadual esok ada PJK. Jadi anak saya kena pakai baju PJ?"
Geram je aku nak jawab, "Tak lah. Pakai baju raya."
"Cikgu, esok ada Seni. Kena bawa pensel warna la kan?"
"Cikgu, mana nak beli seluar track sekolah?"
Allahu, soalan-soalan begini penuh dalam group wasap kelas. Soalan yang tak perlu pun ditanya, guna logik akal cukup lah.
Takkan nak beli seluar track sekolah anak kena pergi kantin? 🤦♂️
2. Soalan berulang-ulang.
"Cikgu, anak saya kata esok ada sambutan hari kemerdekaan. Kena pakai baju Melayu tapi kasut sekolah. Betul ke?"
"Betul. Dah bagi pun surat edaran. So, esok pakai baju Kebangsaan tapi kasut sekolah ya semua."
Lepas je cikgu jawab, soalan yang sama dan hampir sama berderet masuk dari 34 parent lain.
Baca la juga diskusi yang orang tengah bincang bang. Kau main terjah je tanya benda sama. Sakit jiwa cikgu nak menjawabnya.
3. Memaksa cikgu menjawab segera.
"Cikgu, bla... Bla... Bla..."
Dua minit belum reply, dia terus memanggil-manggil dalam group.
"Cikguuuuu! Jawab lah"
Paling geram, dia akan misscall berkali-kali. Lepas tu wasap suruh jawab soalan dia dalam group. Memang geram betul. Kena kat aku tobat aku block orang gini. Jenis nak orang layan dia je. Annoying betul.
4. Sejenis yang suka forward mesej dan video tak berkaitan.
Yang ni pun cukup menjengkelkan. Setiap hari berpuluh post nasihat, hadis, politik, video kelakar, gambar yang tak berkaitan dengan kelas anak dia hantar.
Habis tenggelam info yang cikgu beri. Orang gini sound je sekali, buat lagi block je. 😑
5. Jenis bersembang sesama dia dalam group wasap.
Ni mak mak suka buat. Mulanya tanya pasal sekolah. Lepas tu melalut,
"Eh, you tau tak driver van sekolah tu anak saudara kita."
"Oh yeke. Dulu dia bawa kereta kebal kan?"
Hah tu dia. Wasap personal la mak cik nak sembang benda lain.
6. Menjual barangan.
Hat ni sejenis juga. Dalam group wasap kelas dia pergi jual insuran, jual Coway, jual tudung. Aduh la, seksa betul nak lihat semua barangan tu lalu kat situ. Tolonglah, nak menjual bukan dalam group wasap rasmi kelas.
7. Kalau anak tak sihat dan tak boleh hadir ke sekolah sebab atuk meninggal ke apa, wasap personal cikgu. Bukan dalam group.
"Cikgu, anak saya demam. Cuti dua hari."
Berpuluh reply dari parent,
"Get well soon sayang."
Ada yang tempek doa sihat cepat. Ada yang forwardkan tips nak bagi anak cepat sembuh. Berpuluh-puluh lagi gambar anak dalam wad dan tengah tunggu turn jumpa doktor dia tempek. Adoihhh! 🤦♂️
8. Menyindir dan tidak hormat orang lain.
Hat ni makin lama makin menjadi-jadi dalam group wasap. Anak dia hilang buku, dia pergi tuduh anak kawan tu curi. Bergaduh dalam group wasap.
Ada kes, bukan hebahkan secara umum. Wasap cikgu suruh cikgu selesaikan.
Tapi paling tak tahan, dengan cikgu dalam tu pun dia tak hormat. Bahkan ramai cikgu dah kena sindir dengan sinis oleh parent dalam group wasap terbuka tu pula.
Tapi tu lah. Mereka baik sangat. Kalau kena kat aku, aku maki sebakul kemudian remove dari group tu. Puas hati.
Kita buat group kelas nak memudahkan, dia datang nak tunjuk hebat kerja doktor kerja peguam nak marah-marah cikgu dan sindir sinis pula. Pooodahh. Bawa bijak dan pangkat tu masuk kubur sana. Orang nak bincang pasal kelas la dalam group tu.
Hah, cukup 8 point malam ni. Sebenarnya banyak lagi nak cakap ni. Tapi penat dah nak tulis.
Okey, jumpa lagi di lain masa dan ketika. #SHARElah benda ni agar adik beradik, sanak saudara dan kawan-kawan kita TAK buat perangai gini dalam group wasap kelas anak mereka.
#MFS
1. Jangan tanya soalan bodoh. Serius, banyak soalan sebenarnya tidak layak ditanya.
"Cikgu, dalam jadual esok ada PJK. Jadi anak saya kena pakai baju PJ?"
Geram je aku nak jawab, "Tak lah. Pakai baju raya."
"Cikgu, esok ada Seni. Kena bawa pensel warna la kan?"
"Cikgu, mana nak beli seluar track sekolah?"
Allahu, soalan-soalan begini penuh dalam group wasap kelas. Soalan yang tak perlu pun ditanya, guna logik akal cukup lah.
Takkan nak beli seluar track sekolah anak kena pergi kantin? 🤦♂️
2. Soalan berulang-ulang.
"Cikgu, anak saya kata esok ada sambutan hari kemerdekaan. Kena pakai baju Melayu tapi kasut sekolah. Betul ke?"
"Betul. Dah bagi pun surat edaran. So, esok pakai baju Kebangsaan tapi kasut sekolah ya semua."
Lepas je cikgu jawab, soalan yang sama dan hampir sama berderet masuk dari 34 parent lain.
Baca la juga diskusi yang orang tengah bincang bang. Kau main terjah je tanya benda sama. Sakit jiwa cikgu nak menjawabnya.
3. Memaksa cikgu menjawab segera.
"Cikgu, bla... Bla... Bla..."
Dua minit belum reply, dia terus memanggil-manggil dalam group.
"Cikguuuuu! Jawab lah"
Paling geram, dia akan misscall berkali-kali. Lepas tu wasap suruh jawab soalan dia dalam group. Memang geram betul. Kena kat aku tobat aku block orang gini. Jenis nak orang layan dia je. Annoying betul.
4. Sejenis yang suka forward mesej dan video tak berkaitan.
Yang ni pun cukup menjengkelkan. Setiap hari berpuluh post nasihat, hadis, politik, video kelakar, gambar yang tak berkaitan dengan kelas anak dia hantar.
Habis tenggelam info yang cikgu beri. Orang gini sound je sekali, buat lagi block je. 😑
5. Jenis bersembang sesama dia dalam group wasap.
Ni mak mak suka buat. Mulanya tanya pasal sekolah. Lepas tu melalut,
"Eh, you tau tak driver van sekolah tu anak saudara kita."
"Oh yeke. Dulu dia bawa kereta kebal kan?"
Hah tu dia. Wasap personal la mak cik nak sembang benda lain.
6. Menjual barangan.
Hat ni sejenis juga. Dalam group wasap kelas dia pergi jual insuran, jual Coway, jual tudung. Aduh la, seksa betul nak lihat semua barangan tu lalu kat situ. Tolonglah, nak menjual bukan dalam group wasap rasmi kelas.
7. Kalau anak tak sihat dan tak boleh hadir ke sekolah sebab atuk meninggal ke apa, wasap personal cikgu. Bukan dalam group.
"Cikgu, anak saya demam. Cuti dua hari."
Berpuluh reply dari parent,
"Get well soon sayang."
Ada yang tempek doa sihat cepat. Ada yang forwardkan tips nak bagi anak cepat sembuh. Berpuluh-puluh lagi gambar anak dalam wad dan tengah tunggu turn jumpa doktor dia tempek. Adoihhh! 🤦♂️
8. Menyindir dan tidak hormat orang lain.
Hat ni makin lama makin menjadi-jadi dalam group wasap. Anak dia hilang buku, dia pergi tuduh anak kawan tu curi. Bergaduh dalam group wasap.
Ada kes, bukan hebahkan secara umum. Wasap cikgu suruh cikgu selesaikan.
Tapi paling tak tahan, dengan cikgu dalam tu pun dia tak hormat. Bahkan ramai cikgu dah kena sindir dengan sinis oleh parent dalam group wasap terbuka tu pula.
Tapi tu lah. Mereka baik sangat. Kalau kena kat aku, aku maki sebakul kemudian remove dari group tu. Puas hati.
Kita buat group kelas nak memudahkan, dia datang nak tunjuk hebat kerja doktor kerja peguam nak marah-marah cikgu dan sindir sinis pula. Pooodahh. Bawa bijak dan pangkat tu masuk kubur sana. Orang nak bincang pasal kelas la dalam group tu.
Hah, cukup 8 point malam ni. Sebenarnya banyak lagi nak cakap ni. Tapi penat dah nak tulis.
Okey, jumpa lagi di lain masa dan ketika. #SHARElah benda ni agar adik beradik, sanak saudara dan kawan-kawan kita TAK buat perangai gini dalam group wasap kelas anak mereka.
#MFS
Langgan:
Catatan (Atom)