Isnin, 9 Ogos 2021

Bakcin

 BM Version

 

ADAKAH KOMPLOT PFIZER-ZIONIS UNTUK MEMBUNUH JUTAAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA?

 

1.    Kami mengesyaki adanya komplot geopolitik yang sangat keji untuk membunuh beramai-ramai bangsa Melayu (18 juta) dan umat Islam (20 juta) dalam persuhabatan melibatkan Pfizer, Zionis, Kuasa pro-Zionis handalan dan sebuah negara selatan dengan tujuan menghancurkan keselamatan negara, menyerang dan mengambil alih negara kita yang tercinta dalam 1 hingga 2 tahun untuk menjadi penjajah baru pro-Amerika Syarikat dan pro-Israel.

 

2.    KENYATAAN. Ketua Pegawai Eksekutif Pfizer Albert Bourla berkait rapat dengan Zionis Israel (kami mempunyai bukti). Pfizer juga terkenal sebagai syarikat yang sangat berasuah, tidak berakhlak dan jahat, mereka terlibat di seluruh dunia dalam rasuah, penipuan dan ujian haram terhadap kanak-kanak. (Tidak percaya? Cubalah Google Pfizer dengan perkataan “corruption, fraud and illegal tests on children”)

 

3.    KENYATAAN. Jumlah penduduk Islam di negara kita sekitar 20 juta dan SEMUA umat Islam mungkin terbunuh atau lumpuh dari 1 hingga 2 tahun JIKA kita tidak menghentikan pelalian besar-besaran SEKARANG yang menggunakan vaksin amat beracun Pfizer. Proses sudah bermula pada Februari 2021 dan kini dipercepatkan.

 

4.    KENYATAAN. Kerajaan telah memesan 44.8 juta sukatan pengubatan baka kimia percubaan Pfizer, yang dirujuk dengan senang hati sebagai vaksin yang sangat beracun untuk 22.4 juta orang atau 70 peratus penduduk negara kita yang berjumlah 32 juta orang. Sejauh ini, kira-kira 3 juta orang telah disuntik dengan satu atau dua sukatan vaksin Pfizer, yang kebanyakannya ditujukan kepada polis dan angkatan bersenjata (80 peratus sudah disuntik), kakitangan kerajaan, kakitangan barisan depan dan untuk umat Islam lain. Sebilangan besar umat Islam lebih suka vaksin Pfizer kerana mereka berpendapat bahawa ia sangat berteknologi tinggi dan selamat serta disebabkan Arab Saudi hanya menerima vaksin Pfizer sebagai halal untuk tujuan haji dari 3 vaksin yang ada di sini. Baki vaksin Pfizer (tolak 20 juta umat Islam) adalah untuk 2 juta hingga 3 juta orang bukan Islam.

 

5.    KENYATAAN. Vaksin baka kimia mRNA percubaan Pfizer, seperti Senjata Bio-Kimia, telah disahkan oleh kajian pengedaran Bio (ditaja oleh agensi kerajaan Jepun) dan diumumkan melalui stesen radio Amerika Utara "ON Point" pada 28 Mei 2021 oleh pakar Kanada bebas Prof Dr Bryam Bridle, bahawa vaksin ini sangat berbahaya. 

 

6.    Vaksin mRNA ini akan menghasilkan kebangkitan protein yang sangat beracun (seperti durian mikroskopik) yang kemudian akan memasuki sistem peredaran darah, menyebabkan pembekuan darah, kegagalan jantung, kerosakan otak dan kegagalan organ badan lain. Ia mungkin tidak berlaku dengan segera tetapi kemungkinan dalam jangka masa 1 hingga 2 tahun. Itulah sebabnya mengapa banyak orang leka (sikap tidak apa).

 

7.    KENYATAAN. Partikel nano yang meliputi molekul mRNA terbuat dari Polyethylene Glycol, JUGA diketahui sangat berbahaya bagi tubuh manusia. Mereka berkemungkinan bleh memusnahkan kesuburan wanita seperti yang disahkan oleh pakar bebas bertaraf dunia Dr Roger Hodgkinson pada 11 Jun 2021. 

 

8.    KENYATAAN. Seorang bekas Naib Presiden dan Ketua Saintis Pfizer Dr Mike Yeadon juga membuat tuduhan serius bahawa vaksin Pfizer yang sangat maju dapat diatur secara berkala di kilang untuk menyebabkan serangan jantung atau penyakit berbahaya lain pada masa hadapan. Kami tidak dapat membuktikan atau membantah dan sama sekali tidak mempunyai teknologi dan kemampuan untuk mengesahkan kandungan vaksin Pfizer. Dr Mike Yeadon yang telah bekerja untuk Pfizer Penyelidikan dan Pembangunan selama 16 tahun, telah dituduh sebagai anti-vaxxer seperti yang diharapkan, oleh media pemeriksa fakta barat yang dikendalikan oleh pro-Pfizer.

 

9.    Terdengar desas-desus bahawa banyak orang berasuah terlibat telah dibayar (oleh pasukan pro-Zionis) dengan bayaran wang pendahuluan dalam akaun bank dibentuk di negara selatan ini. Terdengar khabar angin bahawa lebih banyak pembayaran akan dibuat untuk setiap suntikan Pfizer – semakin banyak suntikan, semakin banyak wang untuk pengkhianat yang berasuah ini. Mereka kini sedang mempercepatkan pelalian Pfizer.

 

10. Untuk Skandal 1MDB, tidak ada yang terbunuh. Untuk persuhabatan geo-politik ini, ia adalah 22.4 juta kali lebih teruk kerana 22.4 juta penduduk, kebanyakannya orang Islam dan bukan Islam, mungkin mati atau lumpuh seumur hidup atau dicederakan dengan cara lain. Negara kita yang tercinta mungkin diserang dan diambil alih oleh pasukan pro-Zionis. Sekiranya ini berlaku, ia boleh menjadi seperti menjatuhkan 100 bom Hiroshima di negara kita.

 

11. Kita mesti menghentikan vaksinasi Pfizer dengan segera, sementara menunggu siasatan penuh.

Ahad, 8 Ogos 2021

Iv SPP one off

 Dicatat oleh :

Hamizah Salleh:

SU grup

Round 1: Pengenalan Diri (2 minit)


- Sesi ni kena pendek, ringkas dan padat. Kalau boleh hanya 2 minit sahaja. Kalau penemuduga tanya dalam BM, jawab dgn BM. Kalau dia tanya dalam BI, jawab dalam BI.


- Salutation kena jaga juga. Sebab nanti kita gunakan Webex nanti, dekat situ akan nampak nama penemuduga tu. Biasanya ada dua panel di mana seorang orang SPP dan seorang lagi adalah Guru Cemerlang (GC) bagi opsyen yang anda mohon. SPP akan bertanya soalan yang berkaitan dgn Malaysia, isu terkini dunia ke pendidikan di luar negara mahupun dalam negara. Manakala, GC akan bertanya soalan yang berkaitan dengan opsyen. 


- Semasa sesi ini, anda kena mempunyai penampilan sebagai seorang guru sebab anggap ini adalah sesi untuk mempromosikan diri


- Suara yang dilontarkan hendaklah jelas dan matang. Elakkan daripada meleweh-leweh. Suara anda hendaklah tegas dan menunjukkan jati diri seorang guru.


- Poin dalam sesi pengenalan diri ini hendaklah disusun terlebih dahulu. Ingat, jangan hafal skrip ya. Sebab penemuduga akan jelas nampak anda sedang menghafal skrip. Kalau boleh biarlah datang daripada hati.


- Body language dan juga eye contact kena jaga


- Anda boleh menyusun isi pengenalan diri anda dengan terus menerangkan tahap akademik anda seperti: "Assalamualaikum. Nama saya ....... dan saya merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan ...." Pastikan mulakan dengan tahap akademik yang paling tinggi tau. 


- Lepas dah terang pasal akademik, barulah terus masuk dalam bidang kokurikulum tertinggi macam pernah join sukarelawan antarabangsa, pengarah program mobiliti antara universiti dan sebagainya.


- Last but not least, boleh terangkan pasal pengalaman kerja jika anda mempunyai pengalaman kerja.


Round 2: Umum


- Soalan dekat sini kebiasaannya adalah soalan umum yang mana kalau anda nak jadi guru, anda kena tahu.


- Soalan-soalan yang berkaitan dengan pembangunan RPH. Apa elemen yang nak ada dalam RPH? Macam mana nak hasilkan objektif pembelajaran yang baik? 

- Soalan yang paling popular: Kenapa nak jadi guru bawah KPM ni dan apa hala tuju anda? Kenapa bidang perguruan? Apa benefit KPM dapat kalau hire anda sbg pendidik?


Round 3: Content.


- Perkara pertama yang dipesan daripada panel semalam ialah kena kenal silibus opsyen anda dan fahami kandungan dalam silibus opsyen yang anda pohon. Jika anda memohon opsyen Bahasa Melayu untuk Sekolah Rendah, maka sila hadamkan silibus tersebut. Begitu juga dengan opsyen yang lain.


- Mahirkan juga dgn isu terkini pendidikan iaitu PdPR ataupun ODL. Apa learning tools yang boleh digunakan dalam suasana sekarang dan macam mana nak pastikan objektif pembelajaran tu tercapai dalam suasana PdPR?


- Jika anda adalah graduan TVET ataupun memohon subjek seperti RBT ataupun RC, anda kena hadamkan bebetul silibus RBT dan RC ni sbb ni subjek baru lagi. Kalau mana subjek yang akan pergi ke KV, kena faham mengenai SKM, JPK, MBOT dan MQA.


- Setiap hujah kena disokong dengan fakta yang kukuh. Yang penting kena yakin. Kata panel semalam, nak jadi guru mmg kena banyak cakap dan jangan takut dengan orang ramai. 


- Selain itu, cuba kaitkan bidang anda dalam ISM/ISMPV dgn opsyen yang anda pohon. Contohnya, anda pemegang ISM Kimia, macam mana nak terapkan ilmu yang anda pelajari dkt universiti dalam opsyen yang anda mohon seperti RC?


Round 4: Mock Teaching. 


- Mock Teaching ni bergantung kepada panel masing-masing. At least sorang akan ada kena buat sesi mock teaching ni. Anda akan diminta berdiri dan mengajar. Maka, kena make sure proper attire from top to bottom.


Tips lain yang nak kena study:


- Pedagogi Abad 21 dalam opsyen masing².

- 4C

- Soalan² kemungkinan dalam bidang masing². Contohnya macam: Berikan definisi sistem tiga fasa? Macam mana nak buat sistem pembumian (Ni kalau dalam bidang elektrik ya)

-Set induksi 

-MQA, MBOT, JPK

- Macam mana nak lahirkan pelajar yang seiring akademik dan kemahiran? 

- Penyediaan RPH/objektif

- Macam mana nak elakkan terlebih masa mengajar


Perkara lain yang kena take note:

- Make sure nanti gunakan nama penuh anda dalam Webex. Make sure professional.

- Gambar Icon atau DP pun kena professional. Elakkan selfie dan sebagainya.

- Kena ada pendapat sendiri dan jangan main setuju je dgn pendapat kawan sbb anda akan diberikan satu masa untuk bincnagkan satu isu dengan rakan² lain.

- Bahasa kena jaga. Jangan gunakan bahasa macam sembang dengan kawan-kawan mcm korang, dia orang dll.

Jumaat, 6 Ogos 2021

Pdpr

 Fundamental PdPr Dari Perspektif Pengurusan dan Pelaksana


Cnp

oleh zam eusof

fTerlebih dulu saya jelaskan, pandangan yang diberikan ini adalah berdasarkan kepada pemerhatian dan pembacaan daripada berbagai sumber secara tidak formal. Pandangan ini tidak ditulis berdasarkan kepada kajian atau rujukan data yang rasmi. Mungin terdapat beberapa kesilapan fakta dan maklumat. Pandangan ini terbuka untuk dikritik atau dibetulkan semula dengan fakta yang lebih tepat.


Definisi Pengurusan – Guru Besar/ Pengetua / Pengarah/ Pengarah Bahagian/ Pegawai-pegawai PPD/ JPN dan Pegawai Kementerian di Putrajaya.


Definisi Pelaksana – Semua Cikgu SK/SM / Pensyarah Kolej Matrikulasi / KV. (Guru Interim DC41  hingga Guru Senior D54 yang akan pencen lagi 2 bulan)


Pada penulisan ini, saya hanya membincangkan 3 fundamental yang perlu ada dalam pelaksanaan PdPr pada masa sekarang daripada berbagai lagi fundamental lain yang perlu ada. Tiga fundamental tersebut adalah KEFAHAMAN, KEPERCAYAAN & KEBERTANGGUNGJAWABAN. 


1. KEFAHAMAN – Pengurusan perlu mempunyai kefahaman yang jelas tentang perbezaan proses pembelajaran secara bersemuka dan secara online. 

Dalam situasi tidak ada masalah capaian internet dan peralatan untuk PdPr, Pelaksana masih perlu memahami kemampuan maksima pelajar dan pelaksana mengikuti pembelajaran secara online setiap hari. Berdasarkan kajian, bagi setiap kali sesi pembelajaran, tempoh maksima kurang daripada 30 – 50 minit sahaja.

Dalam situasi ada masalah capaian internet dan ada masalah peralatan, tentu situasinya lebih sukar lagi.

Kefahaman ini perlu supaya Pengurusan tidak mendesak Pelaksana dengan berbagai laporan berbentuk digital yang hanya akan menambahkan bebanan sedia ada kepada Pelaksana. 

Pelaksana perlu dapat membezakan program dan projek yang perlu ditangguhkan dulu hingga Pelaksana dapat kembali bertugas ke Institusi masing-masing. Pada masa Pengurusan ingin memastikan program dan projek yang dirancang pihaknya tetap berjalan walaupun secara online, cabaran dan tekanan di rumah yang dihadapi oleh Pelaksana perlu diambil kira.


Kebanyakkan Pengurusan berada pada usia yang telah ‘matang’ dan bebas daripada berbagai tanggungjawab menguruskan anak-anak kecil di rumah. Majoriti Pengurusan juga berada pada usia 50 – 59 tahun yang telah ‘selesai’ berbagai urusan keluarga yang memerlukan focus yang banyak.

Pelaksana pula terdiri daripada berbagai kategori usia yang mempunyai berbagai cabaran dan urusan peribadi yang memerlukan perhatian mereka di rumah. Sebelum PdPr berlaku, sebahagian daripada ‘warga rumahnya’ mungkin berada di asrama, pusat asuhan kanak-kanak dan sebagainya.


2. KEPERCAYAAN – Pengurusan perlu meletakkan kepercayaan kepada Pelaksana. Tidak perlu lah berbagai ‘sistem’ dan kaedah remeh temeh diwujudkan yang secara tersiratnya, hanya bertujuan untuk memantau dan memastikan Pelaksana ‘bekerja’. Apabila ada kepercayaan seperti ini, maka tidak akan timbul ‘sistem’ dan kaedah yang tidak perlu ini. 

Semestinya akan kes culas dan mengambil kesempatan daripada beberapa Pelaksana, jika tiada pemantauan dibuat. Tetapi, janganlah disebabkan masalah beberapa orang, semua yang lain turut terpalit sama.


3. KEBERTANGGUNGJAWABAN – Pelaksana perlu mempunyai rasa kebertanggungjawaban yang tinggi untuk melaksanakan tugas hakiki sebagai Pengajar dalam tempoh PdPr. Pelaksana perlu memastikan segala usaha yang mampu dibuat olehnya dilakukan untuk memastikan Pelajar mendapat input terbaik yang boleh diterima.

Saya yakin majoriti besar Pelaksana sentiasa berusaha melaksanakan tanggungjawabnya sebaik mungkin.


Sekiranya ketiga-tiga fundamental ini difahami dengan jelas, sebahagian cabaran yang dihadapi dalam PdPr dapat dikurangkan kalau tidak dapat diselesaikan. Terima kasih kepada yang sudi membaca pandangan ini hingga ke titik ini.


Banting – 06.08.21

Khamis, 5 Ogos 2021

Rezeki ijazah

 Bertabahlah wahai sahabat seusia ku,antara umur 22 ke 26 tahun. zaman kita ini ada Diploma ke, Ijazah ke, Master or Phd belum tentu lg mampu untk masuk sektor kerajaan. simpanlah Sijil kita itu sebagai Kenangan dan tanda Ilmu yg pernah kt pelajari. Gambar konvo yg kita melangkah terima skrol tu simpanlah juga untk tontonan anak cucu kita nanti.


Skrg memang susah nak dpt penempatan kerja dlm sektor kerajaan dan swasta. tmasuklah graduan perubatan, perguruan yg dpt biasiswa kerajaan sekalipun ada yg dah hampir nk masuk 2 tahun mengangur mash x di panggil untk penempatan. 


saya tpikir juga mcm manalah agaknya generasi adik adik akan dtg. semakin hari semakin bertambah bilangan anak2 Malaysia ni,bgaimana nasib mereka suatu hari nanti. 


kalau di lihat dlm website SPA8, kerajaan sdg membekukan pengambilan pekerja. dan mengoptimunkan bilangan pekerja. maksudnya kalau ada kekosongan brulah akan ambil pekerja baru..nak tunggu kekosongan yg letihnya.krn Tngu pakcik dan makcik nak pencen umur 60 tahun bru ada kekosongan. memang agak sikitlahh yg pencen sb bilangan mereka tak ramai.


so,mulai skrg. anak muda kena letak dlm mindset bhawa kita belajar diploma atau ijazah bukan tiket untk dapat kerja. dan perlu fikir juga mcm mana nk byr blik pinjaman Ptptn dan Mara selepas hbis blajar. 


Nak tak nak kita kena fikirkan 10  halatuju yg hendak kt lakukan setelah tamat belajar untk teruskan kehidupan.selepas senaraikan 10 halatuju tersbut kaji dan pilihlah yg terbaik. contohnya seperti berniaga ke, kerja kilangke,buat perkhidmatan ke, kerja dgn orang ke dan sbagainya. asalkan halal dan dpt kita teruskn hdup untk sara kehidupan diri sendiri dahulu tanpa mengharapkan duit mak ayah lagi.


jangan risau sahabat rezeki di bumi Allah ni luas,bukan hanya terhad kpd sektor kerajaan sahaja. yg tak ada ijazah,master pun dah ramai yg bjaya dan kaya raya dlm bidang mreka cuburi. Perjalanan hidup kita masih jauh dan kita tak akan jangka apa akan berlaku pd kehidupan kita 10 tahun akn dtg iaitu ktika umur 32 hg 36 tahun.


dan kpd Yang dapat kerja bagus selepas tamat belajar itu,itu adalah rezeki anda. dan hargailah rezeki itu dgn kerja bersungguh2 krn ramai yg menginginkan apa yg anda nikmati itu.


saya sendiri pun kerja sendri.buat bisnes . kadang2 org kata sy mengangur dan tak ada masa depan. tak per. krn manusia boleh jer ckp apa sahaja. Mereka bukan Tuhan yg aturkan khdupan kita, dan mereka tak tahu apa yg kita rasa dan lalui.


Itu sahaja. terima ksh sudi bca ya. lama dah tak tulis panjang2. ini hanyalah pendapat peribadi saya saja. tak kena mengena yg hdup mahupun yg mati.

Ahad, 1 Ogos 2021

Guru

 Guru adalah profesional


1. Apa yang berlaku dalam kelas adalah tanggungjawab guru. Guru adalah ketua dan pengurus dalam kelas masing-masing. 


2. Tiada siapa sepatutnya sentiasa arahkan guru utk buat A dan jangan buat B. 


3. Tanggungjawab pengurusan pula adalah membantu menyediakan keperluan guru dalam menjayakan PdP, bukan memantau saban waktu. 


4. Pihak pengurusan juga bertanggungjawab mengatur dan menyelaras latihan ikhtisas berterusan kepada guru sesuai dengan peredaran zaman, bukan mengurus apa yang perlu guru lakukan dalam kelas. 


5. Guru adalah ketua dan pengurus dalam kelas masing-masing. Sebab itulah guru dianggap profesional dan tiada siapa boleh menjadi guru tanpa kelayakan profesional keguruan.


6. Profesional bermaksud guru dibayar gaji utk bertugas dalam bidang yang dia qualified iaitu pengajaran. Tugas-tugas lain adalah sampingan sahaja, bukan primary.


7. Apa yang aku tahu dan berpengalaman di negara maju, tiadanya amalan mengaturkan strategi apa yang guru perlu lakukan dalam PdP, memantau apa yang guru sedang lakukan serta mengarahkan guru untuk membuat segala pelaporan, menyemak lesson plan serta perlu melakukan ini dan tidak boleh melakukan itu yang pada hemat aku sesuatu yang tidak menepati maksud profesional dan profesionalism. 


8. Guru sendiri perlu ada PLC yang lebih realitik utk menambahbaik PdP dalam kelas masing-masing, maka tak perlulah bila ada sedikit perubahan dasar, macam2 jawatankuasa dibentuk dipelbagai peringkat dan pelbagai nama dgn meeting yang tiada kesudahan utk pastikan guru buat ini dan itu, sedang guru 'bisa saja mengerti' kerana semuanya ada dalam skop pengetahuan professional mereka. Berikan sahaja peluang dan sediakan keperluan dan jika perlu, juga latihan bagi aspek teknikal, selebihnya tahulah mereka utk melaksanakannya..


9. Guru yang sentiasa menunggu arahan dan takut untuk berkarya dgn bebas mengikut profesion dan profesionalism mereka, adalah natijah dari sistem yang kurang pemikiran profesional. 


10. Tugas PdP adalah tugas heuristic, gabungan pengetahuan, pengalaman dan latihan yang berterusan yang meningkatkan profesional guru mengharungi perubahan zaman..


 OT