Selasa, 19 Oktober 2021

Kobit

 MEMBANDINGKAN SITUASI PANDEMIK HARI INI DI S'PORE & ISRAEL DENGAN NEGARA LAIN


18 Okt, 2021


Itupun dia. Seluruh dunia mentertawakan Singapura & Israel sekarang (dan 3 jab semakin teruk).


Singapura bertambah buruk dan masih mahu mengikuti kegagalan Israel.


Taiwan baru saja mengumumkan bahawa ia mempunyai lebih banyak kematian akibat "vaksinasi" jenis Pfizer daripada jangkitan Covid. Mereka sbelum ini telah menguruskan dengan baik sehingga mereka melancarkan suntikan mRNA jenis Pfizer yang toksik dan berbahaya, yang menyamar sebagai vaksin.


India telah menggunakan Ivermectin dan mendapat kes sifar serta tidak lagi ada kematian di Uttar Predesh di antara 241 juta orangnya. Indonesia mempunyai 277 juta orang dan sejak mereka mulai menggunakan Ivermectin, mereka mempunyai kes yang jauh lebih sedikit daripada Singapura.


Sweden TIDAK PERNAH _lockdown_ sejak hari pertama. Mereka tidak pernah memaksa orang-orang mereka untuk melakukan vaksinasi. Mereka mempunyai jauh lebih sedikit kes dan kematian jauh lebih sedikit daripada Singapura. Sama dengan Denmark.


Indonesia dan India mempunyai Kekebalan Semula Jadi yang 13 kali lebih kuat daripada vaksin apa pun dan keberkesanan Kekebalan Semula Jadi juga bertahan lebih lama. Begitulah cara dunia mengatasi selesema Sepanyol pada tahun 1918 tanpa Vaksin.


AS, dengan sekurang-kurangnya 100 juta orang yang telah pulih dan mempunyai imuniti semula jadi, mempunyai 70% Kekebalan semula jadi sekarang.


UK, Singapura, Israel, Seychelles, Mongolia, diberi vaksin tertinggi di dunia, namun mereka juga menjadi yang terburuk di dunia. Malaysia telah menyertai "Club of Doom" ini.


Sebilangan lagi, beberapa pemimpin kerajaan yang korup di Malaysia, dengan persetujuan daripada banyak pemimpin parti pembangkang yang tidak berguna atau berkompromi, berani mengancam orang ramai mengenai mandat vaksin, memaksa guru untuk mengambil mRNA Pfizer toksik dan ingin membuli dan menjadikan hidup sangat sukar bagi mereka yang tidak divaksinasi , yang sebenarnya Bukan anti Vaxxers tetapi pro Selamat & Vaxxers Sebenar, mereka hanya menolak untuk "diracuni" oleh mRNA Pfizer toksik.


Apa salahnya menolak suntikan mRNA Pfizer yang sangat toksik yang tidak dapat melindungi anda daripada dijangkiti dan hanya akan mengakibatkan bahaya pada badan anda segera atau lambat?


Amaran kepada ahli politik kita yang korup dari semua pihak, "pakar" kualiti rendah yang tidak jujur ​​& sama-sama korup (termasuk beberapa pegawai MMA), media terintimidasi & tertunduk, kesatuan yang tidak mewakili rakyat dan beberapa pegawai kerajaan yang tidak cekap & korup - masa anda semua menggunakan wabak ini untuk menindas rakyat akan segera berakhir.


Orang-orang akan bangkit dan mengajar anda semua pelajaran pada PRU15 yang tidak akan anda lupakan.


Patriot Malaysia di UK (KKB)

Guru

 #luahan_ahli


Adakah kome ni Penipu atau terpaksa menipu?


**********************************


Punca guru tipu tipu data.


Mereka ...mereka yg keje kat posisi oficer kpm, jpn, ppd dan admin skol  merasakan mereka sudah bukan guru.  


Mereka rasa bangga dapat memperlakukan guru seumpama badot tiada fikiran. 


Tapi cikgu ckgu ni layan je semua kerenah untuk sementara tunggu pencen.


 Apa perlu ini dibiarkan? 


Mereka kat atas nih hanya perlu data bagi standby jawapan jika ada komplen dari awam. Mereka tidak sedia jalan untuk selesaikan.


 Umpamanya meletakkan guru sebagai pengajar berkualiti...... Mereka tiada pun usaha untuk sediakan guru dengan penghormatan sebgai profesional guru. Gurulah yg akan jadi kuli pembersihan sekolah dan pelbagai masalah.


 Mereka hanya mahu memantau. Kesian kat cikgu cikgu. Mereka dibuli. Sepatutnya pentadbir sekolah perlu setting dalam minda untuk tidak mengganggu guru dan seharusnya malu untuk menggangu guru dengan tugasan tak setarafnya. 


Mereka si admin ni tak berusaha untuk berjuang mengangkat martabat guru kerana mereka ini admin admin bukan pejuang dan pengecut serta mereka yg hanya mengharapkan gaji besar. 


Mereka tak malu melukut tepi gantang. Zaman sudah berubah. Kebenaran sedang memunculkan diri. 


Kalau tiada admin ....guru still mengajar seikhlas mungkin.  Guru yakni cikgu cikgu ni lebih pandai untuk menipu ...jika mereka sudah tidak dipercayai. Kesan buruknya adalah kepada anak murid. Oleh itu angkat martabat guru.....dengan step. ....husnuzon dan jangan mengganggu dengan pemantau yg bersilih ganti masuk kesekolah. 


Sekejap dari kpm....sekejap dtg pula jpn...kemudian ppd..... kemudian penaziran....kemudian ulang semula ppd....jpn....  


Akhirnya cikgu cikgu merasa sangat bosan. Maka cikgu cikgu pun akan berikan saja data tipu demi mengelakkan mereka ini turun kerapkali kesekolah. 


Guru guru sedar dan tahu sangat oficer kpm...jpn..ppd ni ... akan ditohmah jika tak buat kerja jika tak buat pemantauan. Tapi bukan cara buat pemantauan saja untuk tunjukkan buat kerja. Tapi pasti ada cara lain dengan setting dalam mind tu untuk memudahkan guru guru mengajar. 


Guru guru tak cerita kesusaan mereka mengajar.....nanti ayat power mereka akan keluar..... seperti....cikgu sudah dipertanggungjawabkan.....guru sudah diberi gaji..... tuhanlah yg balas jasa baik cikgu. Mereka tiada idea pun untuk berkongsi rasa ...untuk memajukan pendidikan... Paling mudah.....


cubalah amati penulisan


 dr anuar hamid ini.......Saya seorang pendidik. Pernah mengajar di pedalaman dan sekolah Cina. Pernah juga jadi guru sekolah swasta. Saya juga sempat mengajar untuk melengkapkan kursus pendidikan saya di beberapa sekolah luar negara. 


Di dalam tugasan sekarang saya juga berpeluang mengadakan banyak libat urus, lawatan, panel jawatankuasa antarabangsa pendidikan dan menjalankan kajian bersama rakan-rakan tentang sistem keguruan di beberapa negara Eropah. 


Apa yang saya tahu dan boleh rumuskan?


Pendidikan di Malaysia masih mempunyai sistem perkhidmatan keguruan yang lazim dan banyak amalan lama dikekalkan. Saya sendiri alami pengalaman tersebut dulu.


Kita pernah dengar kisah guru terjatuh kerana panjat bumbung sekolah, diarah cantas pokok dan hias taman sekolah, diminta cat bangunan untuk pertandingan, ditugaskan hias kantin, jadi pegawai aset, lakukan kerja pengkeranian dan kemaskini berbagai borang, sampailah kena jadi 'jaga' di pintu pagar sekolah masa murid masuk dan keluar sekolah. 


Ada guru sampai anggap memang tugas mereka untuk kutip yuran sekolah/PIBG dan buat macam macam lagi urusan bukan pengajaran. Mereka terima. Tetapi ada guru yang tidak tahu itu sebenarnya bukan tugas hakiki mereka. 


Mengapa guru-guru perlu lakukan semua itu? 


Jawapannya mudah. 


Kerana kepimpinan pendidikan pelbagai peringkat masih tidak menghormati dan mengutamakan tugas hakiki guru sebagai pengajar. 


Jika kepimpinan pendidikan sendiri tidak mempunyai rasa hormat pada profesyen keguruan, mana mungkin ibubapa dan masyarakat akan menghormati kerjaya seorang guru. 


Hal seperti ini tidak berlaku di negara maju. Malah guru-guru mereka diberikan peluang untuk meningkatkan profesion keguruan dengan berbagai biasiswa dan digalakkan hadir ke pelbagai program pendidikan untuk berdiskusi dan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran amalan pengajaran. Waktu cuti guru tidak diganggu oleh pihak sekolah. Guru di negara mereka dilayan sebagai seorang yang profesional. 


Guru di negara mereka lebih banyak berhubungan dan berkomunikasi dengan ibubapa. Sentiasa berbincang dengan ibubapa tentang kemajuan pendidikan anak-anak. Itu antara tugas guru yang mesti diutamakan. 


Dan satu hal lagi, kesatuan guru negara mereka kuat dan sangat menjaga kebajikan para guru. Suara kesatuan guru mereka adalah suara yang dihormati oleh pihak kerajaan.

Hikmah

 ANGGUR + EPAL + AIR 


 Dia seorang professor yang skeptical terhadap ustaz-ustaz. pada pandangannya semua ustaz kolot dan mempunyai tahap intelek kelas ke3. hanya pandai mengajar dan berceramah. 

 Selalunya, dia akan berkawan dengan ustaz hanya untuk mengenakan mereka. Setakat ini sudah lebih 20 orang ustaz berjaya dikenakan olehnya. Kali ini professor bertemu dengan seorang lagi ustaz.  


Professor : saya sangat suka anggur. Salahkah saya  makan anggur? 

Ustaz : Tentunya tidak.

Professor : Kalau saya makan anggur bersama epal? 

Ustaz : tiada masalah.

Professor : Bagaimana jika anggur dan epal itu saya kunyah-kunyah kemudian saya telan sambil meneguk air? 

Ustaz : ikut suka hati kamulah. 

Professor : baiklah. Jika semua itu tidak salah. Kenapa kita tidak boleh minum arak? Bukankah arak itu hanya campuran anggur atau epal dan air sahaja? 

Ustaz : hmm.. Kalau begitu cuba tuan jawab pula soalan saya.. Saya curahkan air ke atas tuan, sakit tak?

Professor : ah.tidaklah. 

Ustaz : kalau saya renjis-renjiskan sedikit tanah. Sakit tak?

Professor : tentulah tak rasa apa-apa ustaz, mungkin kotor sahaja. 

Ustaz : kalau begitu, bolehlah sy hempapkan sebiji bata atas kepala tuan. Tentu tak sakit.

Professor : bata? Tentulah sakit ustaz.  

Ustaz : bukankah bata itu pada asalnya campuran tanah liat dan air sahaja? 

 Selepas itu professor menjadi anak murid terdekat ustaz tersebut. Dia belajar menghayati keindahan syariat Islam dan keindahan ulama. 

 

Pengajaran 

Menjadi seorang pendakwah perlu kreatif berhadapan dengan orang yang akan diberi dakwah. Barulah bukan pendakwah yang terkena sebaliknya orang yang akan tertarik dengan dakwah yang nak disampaikan. 

Sumber : Angguk Geleng 


#note2myself

Sabtu, 16 Oktober 2021

Pb2+

  PENYINGKIRAN ION PLUMBUM (II) DARI AIR SISA INDUSTRI

(REMOVAL OF LEAD IONS FROM INDUSTRIAL WATEWATER)


Untuk makluman Sdra Shehdi, terdapat 6 kaedah yg boleh digunakan untuk menyingkirkan Ion Plumbum (II) dari air sisa industry. Kaedah tersebut adalah:

1. Chemical precipitation/ Pemendakan Kimia

2. Electrochemical Reduction/ Penurunan Elektrokimia

3. Ion Exchange/ Penukaran Ion

4. Reverse Osmosis/ Osmosis Berbalik

5. Membrane Separation/ Pemisahan Membran

6. Adsorption/ Penjerapan

Kaedah yg paling ekonomik, mudah dan berkesan dalam penyingkiran ion logam plumbum dan logam berat lain adalah Kaedah Penjerapan/ Adsorption.


{Ada satu review paper yg bagus berkenaan perkara di atas: “Removal of lead ions from industrial wastewater: A review of removal methods” by Mohsen Arbabi et al (Tahun 2015)}.


Ada satu lagi review paper yg bagus mengenai Kaedah Adsorption ini iaitu “A mini review of treatment methods for lead removal from wastewater” by Bushra Kamal and Abdul Rafey (Tahun 2021). Boleh baca!


Dalam paper ini disenaraikan semua kaedah penjerapan kimia dan biologi.


Dinyatakan juga bahawa penjerapan ion Pb(II) dipengaruhi oleh:


1. pH larutan

2. Masa kontak (contact time)

3. Dos penjerap (adsorbent dosage)

4. Kepekatan ion logam awal (Initial metal ion concentration)

5. Suhu


Kajian menunjukkan bahawa Kaedah Penjerapan Kimia sangat berkesan dan penjerap kimia didapati mempunyai peratus dan muatan penyingkiran yg tinggi berbanding kaedah biologi.


Dalam banyak-banyak kaedah penjerapan kimia tu pula, Kaedah “Metal Organic Frameworks/MOFs” pula menunjukkan kapasiti penjerapan ion logam tertinggi iaitu 909 mg/g. Ini disebabkan oleh luas permukaan yg besar serta keporosan (porosity).


Jika nak perincian, elok baca kedua-dua review papers tersebut. Silakan! Terima kasih!

 https://www.researchgate.net/publication/309456005_Removal_of_lead_ions_from_industrial_wastewater_a_review_of_removal_methods

 https://sci-hub.mksa.top/10.1080/03067319.2021.1934833

Respect your teacher

 Assalamualaikum sir. Saya s***** dari @@@ nak mintak maaf seandainya selama sir mengajar saya ada perbuatan or percakapan saya yg menyinggung perasaan sir. 


Saya mintak maaf sbb kelas kami ade buat request utk pertukaran tu. Sejujurnya pada awalnya saya mmg cuba utk faham ape yg sir ajar, tapi saya ni jenis slow sikit bab kira² dlm kimia ni. Saya akui salah saya sbb x paham ape yg sir ajar. 


Mungkin ade sesuatu perkara yg menyebabkan ilmu yg sir smpaikan saya x faham. Saya akui itu semua salah saya. Saya cuba utk faham dan belajar sendiri tapi susah untuk saya faham. 


Maaf sir,  bukan saya x cuba fahamkan,  tapi saya sngat struggle utk faham kimia smpai satu tahap saya rasa stress sbb saya x faham. Saya akui sir mmg banyak ilmu dan pengalaman. Tapi mungkin saya ni yg bodoh x pernah nak belajar betul². 


Sir, saya nak mintak maaf sekali lagi,  saya harap sir dapat halalkan segala ilmu yg sir pernah bagi kat kami satu kelas. Doakan saya dan rakan² berjaya dapat A dlm semua subjek terutamanya chemistry. 


Doakan kami dapat 4 rata. InshaAllah saya akan buktikan pada yg saya boleh jawab chemistry semasa pspm nnti.  


Sekali lagi dgn rasa rendah hati saya mohon maaf atas segala kesalahan tutur kata or perbuatan saya yg pernah menyinggung perasaan sir.


 Thank you sir sbb layan perangai kitorg. Halalkan segala ilmu yg sir pernah bagi. 


Maafkan kami sir😔