Ahad, 16 Januari 2022

Diskriminasi

 Saya _____________________  (K.P: 888888-88-8888 ) yang beralamat di ____________________________, negeri Sarawak  adalah penjawat awam yang berkhidmat sebagai guru di __________________________. 


Bermula pada awal JANUARI 2022 sehingga hari ini, disebabkan saya belum mengambil vaksin Covid-19 (ujikaji), maka pihak pentadbiran sekolah saya; Guru Besar dan Guru Penolong Kanan telah tidak membenarkan saya masuk ke bilik kerja saya dan mereka mengarahkan saya agar duduk di bilik khas yang sangat tidak sesuai untuk saya menjalankan tugas harian dan menyekat pergerakan saya.


Saya juga tidak dibenarkan dan dilarang dalam perkara-perkara yang berikut:


1.  Dilarang  berada di bangunan yang ada murid atau warga sekolah.

2.  Dilarang masuk ke bilik guru.

3.  Dilarang berjumpa atau bersemuka dengan murid atau warga sekolah.

4.  Dilarang masuk ke pejabat untuk melaporkan dan merekodkan kehadiran kerja.

5.  Dilarang mengajar secara bersemuka.


Pihak pentadbir sekolah memberi amaran akan mengambil tindakan tatatertib terhadap saya sekiranya saya tidak mematuhi larangan tersebut. Saya berpendapat amaran ini adalah suatu ugutan dan menakut-nakutkan saya.


Berikut adalah akibat-akibat daripada larangan-larangan dan amaran-amaran tersebut maka; 


1.  Saya berasa tertekan dan tidak ada kebebasan untuk menjalankan tugas  sebagai guru di sekolah. Kesan mental dan psikologi ini mengganggu fikiran dan kesihatan saya.

2.  Saya berasa pihak pentadbiran sekolah telah menghukum saya dan dengan berniat jahat boleh menimbulkan persepsi negatif kepada warga sekolah, murid-murid, dan masyarakat umum seolah-olah saya melakukan kesalahan dan saya adalah pembawa virus atau penyebar virus Covid-19.



 Saya membuat laporan ini sebagai bukti bahawa telah didiskriminasi oleh pihak berkenaan dan untuk tindakan saya selanjutnya.

Sabtu, 15 Januari 2022

Nilai dan skor

 Apa salahnya anugerah akademik kepada murid ?


1. Wah, ada cikgu sudah marah. Dia kata kalau sekolah / guru besar / pengetua buat acara anugerah akademik apa masalahnya ? Sekolah juga buat anugerah sukan. Kenapa tak komen anugerah sukan. Apa bezanya ? 


2. Ini petanda baik... kerana ada reaksi tanda minda kita masih berfungsi, wpun cikgu tak mampu nak buat perbandingan dan tak boleh melihat dari perspektif pendidikan, malah dari hasrat FPN sendiri.


3. Situasi yang aku nak tulis sekian lama tiada di sini, ia amalan pendidikan di obersi, salah satu elemen murni utk difahami. Tiada cemburu atau kecil hati kepada murid di sana sebab dari awal persekolahan mereka disantuni .. yg gifted / advantages / SES tinggi dan yg ada LD / disadvantages / SES rendah dilayan secara inklusif. Bagi murid yang ada LD.. ada guru yg akan take care, malah murid berkerusi roda belajar bersama yang normal...


4. Sementara itu, murid yg pandai / gifted / advantages akan membantu yg kurang / slow / at risk / disadvantages. Tiada competition dan perbandingan gred dan skor dari awal persekolahan sepanjang sekolah rendah. Yang ada adalah penghargaan kepada setiap perlakuan positif,  tak kira apa dan kepada siapa. Kesemuanya dihargai terus dalam kelas. Malah acara rasmi anugerah sekolah dalam akademik mahupun sukan pun tak ada. Jika adapun ia dilakukan dalam konteks keluarga, bukan sekolah.


5. Murid diajar begitu... hormat kelebihan rakan dan bantu yg kekurangan. Ini sbb murid2 gembira ke sekolah, dan tiada rasa terasing. Semuanya dapat dilakukan dengan sistem yang flexible, silibus yang juga flexible, subjek yang sedikit dan kemudahan yang banyak.... dan jiwa2 besar.


6. Disini pula, tadika lagi dah berlomba2 nk tunjuk anak dapat A... anak siapa paling cepat dapat membaca, anak siapa boleh speaking London dan tak kisahlah anak orang lain nak jadi apa. 


7. Murid disini ada yang mula tersisih seawal Tahun 1 dan semakin ketara bila meningkat tahun. Bukan salah guru, sebab itulah sistem yang disediakan utk mereka, sehingga tak nampak ada sistem lain yang lebih murni dan lebih dekat dengan makna pendidikan serta FPN.


8. Jika dulu dan masih lagi wujud sekarang, skor dan gred inilah yang mewakili 'maruah diri', 'maruah ibubapa' malah 'maruah sekolah'. Menjadi amalan lazim, murid tanpa As bukan harapan sekolah. Ada sekolah menamakan murid pandai sebagai murid kumpulan PERMATA dan MUTIARA.  Sekolah nak jaga 'maruah' maka murid2 ini diberikan perhatian dan ditonjolkan utk menambah merit sekolah. 


9. Ketahuilah, akademik dan koko tidak sama. Murid yang hebat koko dan mewakili sekolah atau kebangsaan, tidak mewakili maruah diri dan maruah keluarga. Murid yang mewakili sekolah atau negara akan menjadi kebanggaan semua, sebab ia mewakili maruah sekolah atau maruah negara. Jangan samakan dengan skor atau gred, umpama LCW kalau kalah dgn Lin Dan,  bermakna Malaysia kalah ditangan China, dan rakyat Msia akan bersedih. Kemenangan LCW pula bermakna kemenangan semua rakyat Msia, bukan kemenangan mutlak milik LCW, kerana dia mewakili negara, bukan dirinya sendiri. Sebab itu anugerah sukan tidak sama dengan anugerah akademik. Pun begitu, tiada juga anugerah sukan kepada individu murid dilakukan sebagai acara rasmi di obersi.


10. Bukalah horizon pemikiran kerana pendidikan terlalu murni utk wujudnya diskriminasi secara halus walau sedikit dan atas nama dan sebab apa sekalipun... apatah lagi atas nama gred dan skor... dan sedar tidak sedar kesan 'keegoaan' ini menjadi sebahagian pemikiran sehingga menginjak dewasa..


OT

Jumaat, 14 Januari 2022

Harga dunia

 "Dunia ini hanya setetes air. Kalau kau tak dapat jangan sedih, karna yang tak kau dapat hanya setetes. Dan kalau kau dapat, jangan bangga, karna yang kau dapat hanya setetes."


Jika segalanya terasa tak berarti. Itu tandanya hati kita belum benar benar mensyukuri apa yang diberikanNya dalam hidup kita. 


Kita pernah merasa tak punya apa apa, merasa sepi, tak bahagia. 

Kita pernah merasa tak seperti dia dan dia...merasa kosong dan hampa. Kita pernah merasa tak cukup untuk tersenyum, merasa kurang, sibuk mencari yg tak ada. Saat itu, segalanya tak ada arti bagi kita, sekalipun sudah mendapatkan, kita selalu mau yg lebih dan lebih. Seringkali tidak ingat pada keadaan orang orang yang dibawah kita... 


Kita lupa, bahwa manusia tidak akan pernah puas. Kita enggan mengingat, bahwa nyatanya kita adalah manusia itu. Dan segalanya akan selesai, jika kita benar benar mensyukuri. Tentang segala nikmat yg telah Allah beri.


__________✒️


Scan

 https://www.instagram.com/p/CYpuBjZKAUk/?utm_medium=copy_link


Ramai yang marah, anti vaksin ni pandai kritik je, tapi penyelesaian tak ada pun...


Nak keluar dari kemelut konspirasi Covid-19 ni mudah je sebenarnya, cuma ramai yang dah terperangkap, itu je...


Jadi nak keluar dari perangkap, kenalah ada pengorbanan, umpama kaki yang tersepit perangkap beruang, samada nak selamatkan kaki atau nyawa, maka kaki terpaksa dipotong jika mahu terus hidup...


Begitulah juga dalam kes konspirasi Covid-19, apa yang membuatkan ramai terperangkap adalah sebenarnya datang dari aplikasi MySejahtera je...


Kalau sanggup buang MySejahtera tu, selesai segala masalah, dengan izin Allah, selamatlah dari risiko mati atau sakit akibat dos ketiga dan keempat nanti... 


Selagi masih taksub kepada MySejahtera, walhal banyak lagi premis yang masih membenarkan menulis nama, dan tak wajibkan imbas MySejahtera, seperti Pejabat Pos dan sebagainya... 


Selagi itulah "plandemic" Covid-19 tidak akan berkesudahan, apatah lagi jika anda kaji asal usul aplikasi MySejahtera sebenarnya adalah sejenis program GPS untuk memantau pergerakan manusia... 


Mungkin ada satu atau dua jabatan kerajaan seperti JPJ yang bukan sahaja mewajibkan imbasan MySejahtera, tetapi mesti divaksin lengkap untuk berurusan...


Tapi itu bukan alasan untuk menggadaikan nyawa anda, semata-mata untuk berurusan dengan kerajaan, makan di restoran, merentas negeri, mengerjakan umrah dan sebagainya...


Malah penguatkuasaan di lebuh raya, kedai makan, pusat beli belah dan sebagainya adalah sangat lemah, permulaannya sahaja yang nampak gah, untuk menakutkan rakyat supaya mengambil vaksin...


Ramai warga emas yang mengambil vaksin semata-mata untuk mengerjakan Haji atau Umrah yang kemudiannya dibatalkan akibat varian baharu dan sebagainya...


Janganlah tertipu sekali lagi apabila kerajaan Saudi pasti akan memberi syarat baru untuk mengambil dos ketiga jika mahu ke Mekah, kononnya untuk varian Omicron...


Kuncinya hanyalah satu, iaitu sebuah aplikasi yang sebenarnya tidak ada fungsi lain, dari hanya alat untuk memaksa penerima vaksin terpaksa mengambil vaksin sehingga dos keempat dan seterusnya...


Selagi anda bergantung kepada MySejahtera, selagi itu masalah anda tidak akan selesai, kerana status vaksinisasi anda boleh diubah walaupun anda telah mengambil dos keempat sekalipun... 


Pilihan sebenarnya di tangan anda, ingatlah untuk melepaskan kaki anda yang tersepit, bersedialah untuk hidup tanpa kaki, jika masih mahu melihat isteri, ibu bapa dan anak-anak...


Melainkan jika anda jenis yang tak kisah ditipu berulang kali, sehingga mati pun masih redha kononnya takdir, walhal sebelum berlakunya takdir, manusia diberi pilihan untuk berfikir dan bertindak... 


Kerana itu Allah laknat Abu Jahal, Abu Lahab serta Firaun ke neraka, supaya menjadi pengajaran berguna untuk manusia lain yang masih mampu membuat pilihan yang lebih bijak... 


Namun apa sahaja pilihan manusia, Allah terlebih dahulu mengetahuinya, kerana itulah kebesaran takdir Allah yang tidak akan mudah difahami manusia biasa seperti kita... 


Na'udzubillahiminzalik. Wallahua'lam. Allahu Akbar.


#MalayanCyberForces #kobidkonspirasi

@MalayanCyberForces

Rabu, 12 Januari 2022

Murid

 DENGAR DENGAN HATI 

Seorang guru bertanya kepada pelajarnya yang berusia tujuh tahun ‘jika ckgu bagi kamu 1 biji epal, 1 biji epal dan 1 biji epal lagi, berapa biji epal yang kamu dapat?’ sepantas kilat pelajar itu menjawab dengan yakin, ‘empat’. 


Guru itu kecewa dengan jawapan yang diberikan  kerana mengharapkan jawapan yang diberikan ialah 3. guru tersebut mengulangi soalan yang sama dan menyuruh anak muridnya mendengar dengan teliti. Tetapi jawapan yang diberikan tetap empat


Guru itu sedikit kecewa. Maka dia menukar perkataan epal dengan strawberi, dan pelajarnya dengan yakin menjawab ’tiga’. Kali ini jawapannya tepat. ’bagus, tepat sekali jawapan kamu itu. 


Jadi sekarang cikgu bagi kamu sebiji epal, bagi 1 biji epal dan 1 biji lagi. berapa biji epal yang kamu dapat?’soalan diulangi lagi buat kali ke3, namun jawapan pelajar itu tetap 4. 


Kali ini si guru sudah hilang sabar. Disoalnya murid itu dgn marah, ’macammana kamu dapat jawapan 4?’ dengan suara perlahan dan teragak-agak, murid itu menjawab ’sebab saya dah ada sebiji epal di dalam beg saya cikgu’.  


Pengajaran

Mungkin kita memahami sesuatu dari sudut yang berbeza, tetapi jangan sekali-sekali mendengar dengan satu tanggapan yang sudah dijangka. jadi, dengarlah dengan mata hati, Malah jika berbeza pendapat tidak bermakna 1 pihak betul dan 1 pihak lagi salah. Boleh jadi kedua-dua pihak betul atau kedua-dua salah. 

 

Angguk Geleng 

#hadiahuntuksahabatedisi124