Rabu, 22 Februari 2023

Beban guru

 BEBAN GURU dan KEMENJADIAN MURID - JANGAN SERONOK DULU.


1. Tujuan UTAMA sekolah adalah utk MENJADIKAN murid. Mengapa tujuan ini spt terkesamping selama ini sehingga guru terbeban dgn macam2 tugas lain sampai ke tahap tak masuk akal siuman ?


2. Tujuan program spt sambutan Hari Guru Tahunan misalnya adalah baik, tetapi semakin lama semakin menjadi2, dah macam masuk pertandingan dan menunjuk2 pula. Keceriaan sekolah juga adalah tanggunggjawab bersama, tetapi dah berlebihan sehingga mengganggu tugas hakiki yang patut diutamakan.


3. Pihak PPD, JPN, KPM pula buatlah apa sahaja sistem dan program, guru adalah pihak 'Saya Yang Menurut Perintah' dan takkan berani membantah. Akhirnya wujudlah macam2 sistem yang tidak cekap, lembab dan bertindan2 utk dihadap oleh guru. Perkara mudah jadi susah sehingga kepada  yang tidak perlu diberikan kepada cikgu, malah dipantau pula. Siapa yang susah - guru !


4. Dah lama guru mengeluh dalam hati sehingga kesannya kepada tugas hakiki makin ketara. Dgn MEDSOS, guru mula bersuara. Itupun semua pihak pejam mata dan pekakkan telinga. Kalau lebih2, amaran akan diberikan. Inilah yang berlaku.


5. Sekarang high stake exam (peperiksaan taruhan tinggi) PT3 dan UPSR ditiadakan, maka muncullah PBD. Wpun PBD dgn sumatif dan formatif dah lama wujud, tetapi tiada sapapun kesah. Buatlah apa sahaja, keputusan PT3 dan UPSR akan jadi taruhan.


6. Ketiadaan high stake exam sehingga murid 14-15 tahun adalah pendekatan negara maju sejak lama dulu, dan mereka jauh lebih berjaya. Tak tahu kenapa baru sekarang kita tersedar, sedang selama ini punyalah ramai pegawai atasan keluar negara saban masa. Apa yg mereka buat di sana ? Tiba2 baru sekarang tersedar bahawa asas pendidikan adalah membentuk pengalaman belajar murid yang seronok dan mengoptimumkan potensi melalui PBD sebagai keutamaan, baru diikuti dgn peperiksaan.


7. Sebab itulah OECD memilih murid ~ 15 tahun utk menguji keberkesanan sistem pendidikan sesebuah negara dari Tahun 1 sehingga menengah rendah - Msia kantoi dan berada di bawah purata antarabangsa.


8. Cepat2 KPM membuat strategi menaikkan konten DSKP, tanpa apa2 kajian, supaya murid akan lebih pandai, sehingga kemahiran proses sains yang sesuai di peringkat matrikulasi dan IPT di bawa ke Tahun 2. Tajuk kewangan tahap diploma dibawa ke Tahun 6. Lepas tu gurupun berlumba2 dgn silibus, mengejar utk habiskan silibus sambil murid tercicir berserakkan  - idea sapa ni ?


9. Perkara asas dalam PBD spt sokongan kepada keperluan guru, keselesaan murid belajar tetapi adakah perkara ini TELAH berubah ? Nehi. Ramai guru keluar duit sendiri bagi mjayakan PBD.


10. Mengurangkan beban guru TIDAK AKAN SECARA OTOMATIK meningkatkan KEMENJADIAN murid. Walaupun dua perkara ini ada kaitannya, namun, kemenjadian murid tetap ada pra-syarat yang perlu dipenuhi terlebih dahulu. Sebab itu aku positif tetapi KIV dgn kegembiraan pelbagai pihak mengalu2kan 7 langkah mengurangkan BEBAN guru, itupun selepas diasak oleh massa selepas sekian lama pekakkan telinga. Langkah pengurangan ini perlu diikuti dgn langkah2 melengkapkan guru dengan keperluan bagi melaksanakan PBD dengan berkesan.. termasuk memikirkan kelas yg padat.. dan sistem file serta dokumentasi  yg keterlaluan.


Salam ♥️ Sayang...


OT

Rabu, 15 Februari 2023

Sains sR

 Dialog Sains 90an:

Mak: Ali dah Darjah 2.. dalam Sains Ali belajar apa?

Ali: Ali belajar 'lagi panas air lagi cepat gula melarut'... macam Ali bancuh milo.


Dialog STEM PAK 21:

Mak: Ali dah Tahun 2.. dalam Sains Ali belajar apa?

Ali: Macam-macam benda mak..

Mak: Apa bendanye ?

Ali: Nak tahu kesan suhu air kena buat hipotesis dulu mak

Mak: Amende hipotesis tu ?

Ali: Dia macam.... semakin.. semakin.. macam tu lah

Mak: Ishhh kamu ni.. amende tu ?

Ali: Bukan tu je Mak, inferens jangan lupa. Ini soalan wajib keluar kalau exam ni..

Mak: Mak tanya...  apa yang Ali belajar dalam Sains ?

Ali: Ali tengah ceritalah ni... sebab Ali baru belajar kesan suhu air kpd gula.

Mak: Ok.. ok citer lah kat Mak 

Ali: Sebelum tu kena tahu definisi operasi juga mak. Ali agak definisi operasinya adalah ... Ali lupalah Mak..

Mak: Baru Mak tahu, Sains rupanya semakin susah, macam lagi tinggi dari yg Mak blajar dulu.. jadi Ali belajarlah rajin2, esok boleh jadi Saintis.

Ali: Tapi Mak... Sains ni macam banyak kena hafallah..  susah Ali nak faham..

Mak: Tak apalah Ali, belajar rajin2 tau.. Mak sangguh berkorban.. nnti masuk kelas tuisyen kemudian bengkel teknik jawab soalan..

Ali: .........

Mak: Dahlah tu, Mak nak bancuh kopi ayah kau, senang gula nak larut bila air masih panas lagi...


OT

Selasa, 14 Februari 2023

Kepuasan 2

 Dalam awal-awal tahun 2000-an, seorang pensyarah saya pernah cakap di depan kelas, “Saya ada policy. Anda emel saya, atau sms (masa tu belum ada WhatsApp), saya beri jaminan anda akan dapat respon dalam masa 24 jam. I respect you as my customer.”


Hari tu saya tulis, cikgu kadang lupa yang murid ialah customer mereka.

Hari ni saya nak mengaku, PEGAWAI pun kadang lupa yang cikgu ialah customer mereka. Kah!


So, hari ni saya nak bagitau, yang saya dah ada  #quickresponsepolicy. Regardless the medium, kalau anda mesej, saya wajibkan diri saya menjawabnya dalam tempoh maksimum 4 jam. 


Respon tu maksudnya bukan terus kasi jawapan atau data yang korang mintak tau. Respon tu maksudnya, saya reply, maklumkan yang saya ambil maklum dan akan ambil tindakan. Tak kan biarkan anda kena bluetick yang begitu pedihhh oii.


Kenapa 4 jam? Sebab ikut kajian, 46% customers expect respond faster than 4 hours; 12% expect a response within 15 minutes or less. I will give you what you want, my customers. 


Idea nak wujudkan policy ni, sebab saya sentap kena bluetick dengan seorang rakan pegawai. Hahaha.


Kisahnya, saya mesej dia mintak data dari sistem yang dia jaga. Tunggu dia baca dah lah kemain lama..lepas dah bluetick, tak dijawab-jawab sampai ke hari ni. 


Mungkinlah data tu memang sensitive, tak boleh share, tapi tak boleh ke reply mesej dan bagitau yang dia tak dapat bantu? Divanya!


Kalau dengan anak-anak kita ajar, orang tanya, mesti jawab. Jawab pulak, ada adab. Tengok mata yang bertanya, jangan asal jawab saja. 


Dalam era teknologi ni, komunikasi dah bukan verbally saja. Komunikasi dalam WhatsApp, Telegram, email, bla bla bla tu semua pun komunikasi. Maka, kena ada adab lah jugak.


Orang bertanya, jawablah oi!


Orang macam ni kan, buat saya berfikir, aku yang sama pegawai pun dia bluetick, kalau cikgu yang mesej, lagilah kot.


Patutlah bila saya respon kepada mesej cikgu-cikgu, ada antaranya akan tulis, “Terima kasih Puan kerana respon mesej ni.” Baru respon je, belum jawab pun lagi, dah terima kasih bagai, dah kenapa? 

Selalu kena bluetick lah kot 😑


Takde etika respon mesej ni, saya percaya bukan pegawai ni sorang je biasa buat. Even dalam event yang lepas, Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia pun ada share cerita masa dia kena posting jadi Pengetua di sekolah yang dia tak mahu, dia mesej pegawai KPM nak tanya kalau boleh dia tolak. Ehh..dia kena bluetick je tau!


Orang tak kan mesej kitalah kalau benda tu tak urgent.. Respect orang boleh tak? Jawab lah mesej.


Bidang pendidikan ni beri servis, bukan bisnes. 

Bisnes, kalau kita buat customer tak happy, duit lari. 

Untunglah orang yang beri servis, pelanggan tak happy pun duit gaji masuk juga setiap 25 hari.


Bisnes, takde customer, takde kerja.

Kita, kalau takde customer ni semua, pun jadi takde kerja juga.


Show respect to your customer. Balaslah mesej mereka.


#quickresponsepolicy

Kepuasan

 KITA KERJA UNTUK SIAPA?


Melalui banyak peristiwa sehari-hari, selalu buat saya berfikir : Kita ni kerja untuk siapa? Untuk orang yang di atas, atau di bawah kita? Untuk bos ke untuk pelanggan kita?


(1) Masa tahun-tahun awal saya di JPN, saya terlibat dalam satu bengkel bersama Pengarah. Sebagai pegawai cokia je kat sini, peluang dapat bersama-sama Pengarah Pendidikan Negeri Johor yang hebat tapi super sibuk memang dinanti-nantikan. Tetapi, pada saat akhir urusetia bagitahu, Pengarah tak dapat hadir. Alasan : ada cikgu datang nak jumpa.


Antara bengkel dengan pegawai JPN, dengan melayan cikgu, yang mana prioriti?

Dari sini saya belajar, prioriti kita ialah pelanggan.


(2)  Saya pernah tulis kekecewaan saya berurusan dengan rakan setugas yang prinsip kerjanya jauh dari mengutamakan pelanggan. Saya tulis di sini: https://www.facebook.com/1084290569/posts/pfbid0FW24Pzo2kUYqsNGgrXrbony8YjvXFLVTA3JoNCWtpV26X8B3qkqTRv79HxAX9Addl/?mibextid=cr9u03 


Terkesan dengan peristiwa itu, saya wujudkan #quickresponsepolicy yang bermaksud, di medium mana pun anda berhubung dengan saya berkaitan kerja, saya jamin anda terima respon saya dalam tempoh maksimum 4 jam. 


Saya jelas dengan peranan yang patut dimainkan oleh pemberi perkhidmatan. Apabila saya meminta perkhidmatan, saya ialah pelanggan. Sebagai pelanggan, saya berhak menerima layanan. Tak layan? Saya anggap anda tidak menjalankan tanggungjawab sebagai penjawat awam. Sebagai government ‘servant’, pelanggan ialah prioriti!


(3) Bulan Oktober 2022, ketika sedang menjuri pertandingan inovasi IPG, saya terima berita buruk. Suami disahkan hilang dalam ekspedisi 4x4!


Saya berlagak tenang, habiskan tugas, tapi dalam perjalanan balik, meraung dalam kereta.


Pegawai pejabat hutan yang uruskan kes saya, sentiasa telefon untuk maklumkan perkembangan kes, dan tanya keadaan saya macam mana. Sampai jam 11 malam pun mereka sentiasa ada untuk saya. Benar-benar saya terkesan dengan khidmat pelanggan yang diberikan. Mereka beri extra daripada tanggungjawab sebenar.


Saya belajar, kalau tidak penting, pelanggan tak kan menghubungi kita. Setiap aduan pelanggan kena ambil serius. Layan. Jangan sambil lewa.


Seminggu selepas kes selesai, saya belanja sarapan pagi kepada semua pegawai dan staf pejabat hutan tersebut. Saya benar-benar terkesan. Mereka prioritikan pelanggan!


(4) Semalam, seorang guru mengadu kepada saya. Dia call JPN untuk tanya tentang borang yang dihantar. Panggilan dijawab kasar, belum habis cakap, panggilannya dimatikan begitu saja. Biadap!


Berkasar dan menakut-nakutkan orang dengan kuasa, ialah amalan lapuk dalam pengurusan. Kita dah bercakap tentang pentadbiran masa depan yang lebih luwes, empowering, dan inspiring, namun amat malang jika masih ada yang terperangkap dalam ilusi, duduk di atas, maka mereka perlu dipuja. 


Dengan bahasa sombong angkuh, tak susah untuk kita meneka, tumpuan kerja mereka berpusatkan kepuasan bos atau kepuasan pelanggan?


.

.

Dalam Design Thinking saya menemui jawapan, apakah matlamat akhir kerja kita ini? Kepuasan bos atau kepuasan pelanggan?


Melalui prinsip pertama, Empathize (Empati), Design Thinking mengajarkan, nak menyelesaikan masalah kena letakkan diri sebagai pelanggan. Tak cukup dengan cuba melihat dari sudut pandang pelanggan sahaja, kalau dapat rasa, kena rasa apa pelanggan lalui. Bukan setakat membayangkan, ia mahu ‘pain point’ pelanggan tu pun kita ‘nikmati’. Baru jelas apa yang nak diselesaikan. 


Cubalah rasa, seronok ke dimarah-marah bila kita hanya bertanya pasal borang dah sign ke belum? Kalau cikgu pulak, fikirlah, seronok ke jadi murid yang dibebel setiap hari, diajar cara yang sama bertahun lamanya, didenda sebab datang lambat padahal itu kesalahan ibu bapa dia?


Kalaulah semua faham, kita bukan kerja untuk orang atas kita. Kita ni kerja untuk mudahkan urusan orang di bawah sana. Mesti harmoni dan semua isu boleh selesai tanpa birokrasi.


Perubahan dalam pendidikan hanya akan berlaku jika berlaku perubahan dalam bilik darjah. Saya setuju. Tetapi sebelum itu, banyak lagi lapis di atas bilik darjah perlu berubah dulu, sebelum perubahan boleh sampai ke dalam kelas.


Dan perubahan pertama ialah dengan menukar matlamat akhir kita. Bekerjalah untuk kepuasan pelanggan kita.


Isnin, 13 Februari 2023

sains SR



 Hebatkan scholar Msia ?

1. Ini satu penyiasatan dalam buku Oxford International Primary Science Year 5. Tujuannya utk murid mendapat core concept atau big idea dalam fenomena sains yang disiasat.


2. Sukar anda nak jumpa perkataan jargon spt inference, pu dimalarkan (baca: pu dikawal) dll pu, operational definition etc




melainkan 'What' ... 'Why'.... 'How'..


3. Mereka guna bahasa simple sahaja dan yang lazim seperti prediction dan conclusion utk murid faham dan minat serta menguasai idea2 asas dalam sains.


4. Aku tak tahu, apa alasan DSKP / buku teks Msia sejak Tahun 1 dah mula nak menjargon. Lepas tu seronok pulak melihat murid terkuntang kanting...  dan mula menjadikan  sains subjek hafalan dan perlahan2 membencinya...


5. Hebatkan scholar Msia ?


OT