Rabu, 22 Februari 2023

Beban guru

 BEBAN GURU dan KEMENJADIAN MURID - JANGAN SERONOK DULU.


1. Tujuan UTAMA sekolah adalah utk MENJADIKAN murid. Mengapa tujuan ini spt terkesamping selama ini sehingga guru terbeban dgn macam2 tugas lain sampai ke tahap tak masuk akal siuman ?


2. Tujuan program spt sambutan Hari Guru Tahunan misalnya adalah baik, tetapi semakin lama semakin menjadi2, dah macam masuk pertandingan dan menunjuk2 pula. Keceriaan sekolah juga adalah tanggunggjawab bersama, tetapi dah berlebihan sehingga mengganggu tugas hakiki yang patut diutamakan.


3. Pihak PPD, JPN, KPM pula buatlah apa sahaja sistem dan program, guru adalah pihak 'Saya Yang Menurut Perintah' dan takkan berani membantah. Akhirnya wujudlah macam2 sistem yang tidak cekap, lembab dan bertindan2 utk dihadap oleh guru. Perkara mudah jadi susah sehingga kepada  yang tidak perlu diberikan kepada cikgu, malah dipantau pula. Siapa yang susah - guru !


4. Dah lama guru mengeluh dalam hati sehingga kesannya kepada tugas hakiki makin ketara. Dgn MEDSOS, guru mula bersuara. Itupun semua pihak pejam mata dan pekakkan telinga. Kalau lebih2, amaran akan diberikan. Inilah yang berlaku.


5. Sekarang high stake exam (peperiksaan taruhan tinggi) PT3 dan UPSR ditiadakan, maka muncullah PBD. Wpun PBD dgn sumatif dan formatif dah lama wujud, tetapi tiada sapapun kesah. Buatlah apa sahaja, keputusan PT3 dan UPSR akan jadi taruhan.


6. Ketiadaan high stake exam sehingga murid 14-15 tahun adalah pendekatan negara maju sejak lama dulu, dan mereka jauh lebih berjaya. Tak tahu kenapa baru sekarang kita tersedar, sedang selama ini punyalah ramai pegawai atasan keluar negara saban masa. Apa yg mereka buat di sana ? Tiba2 baru sekarang tersedar bahawa asas pendidikan adalah membentuk pengalaman belajar murid yang seronok dan mengoptimumkan potensi melalui PBD sebagai keutamaan, baru diikuti dgn peperiksaan.


7. Sebab itulah OECD memilih murid ~ 15 tahun utk menguji keberkesanan sistem pendidikan sesebuah negara dari Tahun 1 sehingga menengah rendah - Msia kantoi dan berada di bawah purata antarabangsa.


8. Cepat2 KPM membuat strategi menaikkan konten DSKP, tanpa apa2 kajian, supaya murid akan lebih pandai, sehingga kemahiran proses sains yang sesuai di peringkat matrikulasi dan IPT di bawa ke Tahun 2. Tajuk kewangan tahap diploma dibawa ke Tahun 6. Lepas tu gurupun berlumba2 dgn silibus, mengejar utk habiskan silibus sambil murid tercicir berserakkan  - idea sapa ni ?


9. Perkara asas dalam PBD spt sokongan kepada keperluan guru, keselesaan murid belajar tetapi adakah perkara ini TELAH berubah ? Nehi. Ramai guru keluar duit sendiri bagi mjayakan PBD.


10. Mengurangkan beban guru TIDAK AKAN SECARA OTOMATIK meningkatkan KEMENJADIAN murid. Walaupun dua perkara ini ada kaitannya, namun, kemenjadian murid tetap ada pra-syarat yang perlu dipenuhi terlebih dahulu. Sebab itu aku positif tetapi KIV dgn kegembiraan pelbagai pihak mengalu2kan 7 langkah mengurangkan BEBAN guru, itupun selepas diasak oleh massa selepas sekian lama pekakkan telinga. Langkah pengurangan ini perlu diikuti dgn langkah2 melengkapkan guru dengan keperluan bagi melaksanakan PBD dengan berkesan.. termasuk memikirkan kelas yg padat.. dan sistem file serta dokumentasi  yg keterlaluan.


Salam ♥️ Sayang...


OT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan