Isnin, 27 Februari 2023

Riba

 33. Alhamdulillah hasil buat Kursus Borong China waktu tu, setiap kali habis kursus saya akan bayar hampir semua duit yang dapat untuk bayar principal amount.


34. Sejak dari itu, memahami perangkap bank dan hutang ni. Saya beli semua benda lain hanya secara cash.

35. Rupanya, bila mind set berubah bahawa

A. RUMAH BUKAN ASET YANG SENTIASA NAIK HARGA.
B. BANK BUKAN MULIA.
C. RIBA HARAM.

36. Bila mind set berubah, rezeki mula masuk mencurah-curah. Sejak tu boleh ja beli apa pun cash.

37. Dan saya sedih tengok orang dok tayang rumah dan kereta yang dibeli secara loan. Sebab tu bukan rumah kita.

Dan kemungkinan besar takkan jadi rumah kita pun sampai kiamat.

38. Alhamdulillah dan kebahagiaan sebenar adalah bila kita hidup bebas hutang.
Realiti ini susah untuk digarab, tapi saya sarankan sesiapa untuk mencuba dan yakin dengan rezeki Allah.

Ada kawan-kawan yang dok ceramah tabliq merata-rata pun tanpa segan silu bayar riba.

39. Nasihat saya, bila ambil loan bank. Check berapa amount interest sebulan berbanding installment. Dengan keadaan OPR makin naik ni, lagi BAHAYA keadaan ini.

40. Nasihat kedua, sentiasa cuba bayar prinsipal amount secepat yang boleh. Tangguhkan bercuti atau benda-benda tak perlu dan dapatkan kepuasan dari membayar prinsipal.

Paling baik, jangan ambil langsung loan dan terlibat dengan riba.  🥲

Misi Bebas Hutang bebas hidup

Kredit: Shahabudeen Jalil

Tiada ulasan:

Catat Ulasan