Ahad, 2 Jun 2024

Spm cemerlang

 Saya dapat keputusan straight As dalam SPM, dengan izin Allah. Alhamdulillah. Aliran sains tulen, bak kata orang. Subjek-subjek Matematik Tambahan, Kimia, Biologi tu, keputusan cemerlang kalau dulu A1, sekarang A+. Tetapi dalam kegembiraan semua A tu, saya rasa sayalah antara manusia 'gagal memilih' dulu, atau lembut lidah sikit kita sebut 'terpaksa pilih' atau paksa rela kot.


Dapat banyak A tetapi dalam kepala ni tak ada perancangan masa depan. Minat nak jadi Cikgu Bahasa Inggeris tetapi mohon IPG ke, TESL ke, semua tak dapat, walaupun ada sijil pertandingan public speaking, debate, bla bla bla. 


Saya pernah call sebuah maktab perguruan, bertanyakan cara nak buat permohonan. Staf yang jawab panggilan saya bertanyakan keputusan percubaan SPM saya, dan terus dia jawab, "Result bagus tu overqualified. Tak payahlah jadi cikgu, dik. Mintalah kursus lain. Medic ke, Engineering ke..." Terkejut saya. Tetapi saya hantar permohonan juga tetapi tak dapat tawaran pun. 


Terfikir minat nak kerja bidang Accounting jadi saya buat permohonan, dipanggil temuduga biasiswa bidang ini tetapi dalam sesi temuduga itu jugalah panel penemuduga tegaskan, "Kalau minat nak sambung belajar dalam bidang Perakaunan, kenapa tak ambil subjek Ekonomi atau Perakaunan semasa SPM?"


Saya beri jawapan, "Di sekolah menengah (SBP) saya, tak ada subjek tu. Ada Sains Tulen (Biologi) dan Kejuruteraan (subjek Teknologi Kejuruteraan atau Lukisan Kejuruteraan) saja."


Penemuduga kata, rugi nanti saya kena belajar dari kosong semula jika betul pihak pemberi biasiswa menaja, ada kemungkinan penaja akan rugi sebab belum terbukti saya boleh berjaya dalam subjek Perakaunan walaupun cemerlang Add Math, Bio, Physics dan lain-lain tu. 


Penemuduga lain siap cakap lagi, "Lain kali kalau minat Accounting dan sekolah tu tak ajar Accounting, awak pergilah belajar di sekolah lain..." Dia suruh kita tukar sekolah, awak tauuuuu.


Silap saya jugalah. Dah tak belajar Akaun di sekolah, kenapa pulak nak belajar Perakaunan di universiti. Tapi kan, minat tu ada situ....


Nasib baiklah semua permohonan itu guna keputusan percubaan, yang juga semua A. 


Disebabkan daripada pengalaman-pengalaman itu selepas terima keputusan SPM sebenar, saya mohon kursus-kursus yang berkaitan saja. Perubatan, Bioperubatan, bioteknologi, farmasi dan kejuruteraan alam sekitar. Mujurlah straight As, semua 5 tu ada tawaran masing-masing. Saya pilih 1 dalam keterpaksaan sebab bukan minat pun. Tak minat walaupun salah satu daripada 5 tu. 


"Budak pandai kena ambil medic.." pernah dengar ayat ni?


"Kau pandai dapat semua A, belajar Engineering la.." ni pun ayat yang selalu diperdengarkan. 


Semasa peringkat universiti, saya berkawan dengan pelbagai kenalan pelbagai bidang dan mereka dulu belajar menengah di sekolah swasta dan sekolah awam. 


Ada seorang kenalan tu bukan pelajar straight A, di sekolah dulu dia ambil 2 subjek utama yang melayakkan dia ambil diploma bidang Perakaunan di universiti kemudian sambung bachelor degree bidang sama. SPM dapat 3A iaitu Prinsip Akaun, Ekonomi Asas dan Matematik (Matematik Moden). Dia kata ayah dia tak kisah pun dia dapat B dan C bagi subjek-subjek lain tu sebab tak perlu untuk minat dan kerjaya dia. Yang penting lulus. Bagus ayah dia tahu kecenderungan anaknya, dan support.


Ada seorang kenalan di Canberra, dulu belajar di SBP yang tiada subjek Akaun seperti saya tetapi dia ambil kertas Prinsip Akaun secara persendirian. Hasilnya dia dapat A bagi semua subjek SBP dan juga persendirian. Dapat biasiswa sambung pengajian dalam bidang Perakaunan di Australia. Untung dia tahu strategi tu selari dengan minat dalam dirinya. Saya tak tahu jadi saya rugi.


Ramai kenalan saya yang belajar bidang Engineering di universiti bukan disebabkan minat, tetapi disebabkan bidang tu yang disyorkan, atau ditawarkan, atau disuruh/dipaksakan. Walaupun SPM straight As, tetapi tak tahu dari awal, keputusan straight As jadi kenangan saja....


Tak mahu cerita pasal kawan-kawan yang merupakan pelajar cemerlang di sekolah dapat A tetapi tak tahu sebab apa sambung belajar dalam bidang tertentu yang dipilih disebabkan result straight A masa SPM akhirnya gagal atau tukar bidang - kisah-kisah macam ni pun banyak. 


Jadi setelah dewasa ini, saya tak kisah anak saya kena dapat keputusan semua A atau straight As. I am so done with the saying that excellent students must score A in all subjects, no more no more. 


Yang saya tekankan adalah:


1) Carigali minat dan kemampuan anak/pelajar.


2) Usahakan supaya anak/pelajar dapat belajar dan berjaya capai A bagi subjek-subjek yang diperlukan berdasarkan minat/kemampuannya atau masa depannya.


Disebabkan inilah saya tak pernah kisah pasal ranking sekolah, saya OK saja jika anak saya nak bersekolah di sekolah harian atau sekolah berasrama tanpa tengok sekolah tu berada pada nombor berapa dalam ranking, tetapi saya pergi tanya sekolah tu asrama ada masalah air ke tak, masalah buli macam mana, cikgu-cikgu terapkan budaya agama dalam sekolah atau tak, dan seumpamanya, memang pilih sekolah yang baik-baik saja supaya anak seronok dan selesa pergi belajar. 


Nak cakapnya, straight As tu bagus tetapi tak semestinya tak straight As tu tak bagus. Belajar subjek yang diperlukan dan dapat A pada subjek yang diminati untuk kerjaya dan masa depan tu lebih penting daripada dapat semua A, bagi saya. And it is OK for you not to agree with me, saya tak paksa setuju pun. Hehehe. 


Kepada para pelajar yang saya jumpa, saya pasti pesankan "Bagus untuk usaha dapat semua A tetapi kalau tak dapat semua A tak apa, yang penting dapat A untuk subjek-subjek yang kita minat dan perlu..."


Saya dulu 5A dalam UPSR (maksimum 5 subjek), 9A dalam PMR (maksimum 8 atau 9 subjek) dan 10A dalam SPM aliran sains tulen (maksimum 10 subjek saja di sekolah saya dan bukan sekolah agama), belajar biasiswa penuh ke Australia dapat first class honours dan CGPA 7.00/7.00 hingga dapat PhD dalam Perubatan pada usia 27 tahun, jika boleh diulang masa memilih belajar bidang diminati, MUNGKIN lepas SPM dulu saya ambil sijil kulinari dan ijazah perniagaan, dan sekarang jadi chef atau baker buka bisnes sendiri kalau buat PhD saya mungkin PhD bidang Masakan atau Makanan macam tu 😁😁😁


Atau pun kalau gagal akademik, saya jadi orang politik. Ehhhhh??? Hahahaha 😅😅😅 FB Syahr Musafir Rabu 29/05/2024

Sabtu, 1 Jun 2024

Addmath

 Ramainya fail Add Math!


Kenapa sampai teruk macam tu sekali?


Ok nak faham benda ni, jom saya share dari sudut pandang saya yang dah buat coaching untuk subjek Add Math ni dah lebih 10 tahun.


Saya akan explain beberapa level pelajar yang ambil Add Math, dan possible result yang biasanya mereka akan dapat berdasarkan level mereka.


Level 1:

-Ambil Add Math tapi tak kuasai Algebra.

Possible result: Fail tremendously 


Level 2:

-Kuasai Algebra tapi tak faham konsep dan tak buat latihan kemahiran asas untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar.

Possible result: Fail (quite tremendously as well)


Level 3:

-Kuasai Algebra

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik, tapi tak boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut.

Possible result: Fail tapi dekat-dekat nak lulus


Level 4:

-Kuasai Algebra.

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM aras sederhana).

Possible result: Lulus atas pagar (E ke D)


Level 5:

-Kuasai Algebra

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM) aras sederhana). 

-Boleh selesaikan soalan berformat SPM dengan aras yang mencabar tapi tak boleh selesaikan soalan aplikasi konsep topik tersebut dalam kehidupan seharian.

Possible result: Lulus dengan kepujian (C ke B+)


Level 6:

-Kuasai Algebra.

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM) aras sederhana). 

-Boleh selesaikan soalan berformat SPM dengan aras yang mencabar. 

-Boleh selesaikan soalan aplikasi dalam kehidupan seharian (KBAT).

Possible result: Cemerlang (A- ke A+)


So, ingat senang ke nak score Add Math ni? Dah lah setiap topik makin advanced dan padat content nya sejak silibus KSSM ni.

 

Maka kalau tuan puan ada anak-anak yang ambil Add Math, pantau lah anak anda di level mana.


Dan nasihat saya yang paling penting, kalau ambil Add Math tu wajib lah rajin buat latihan. Jauh lebih berkali-kali ganda dari latihan subjek Math or subjek-subjek lain. Tiada guna faham konsep kalau tak rajin buat latihan. No hope.


Kecuali anda seorang genius, anda dikecualikan!



Spm

 Cnp

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN TIDAK ADA KAITAN DENGAN KEJAYAAN HIDUP?


1. Keputusan dalam peperiksaan memberi direction kepada seseorang untuk fokus kepada sesuatu bidang.


Keputusan yang baik itu bukan maksudnya semua A. Tapi keputusan yang sesuai untuk membolehkan seseorang itu pursue dalam bidang yang bersesuaian dengan minat dan keupayaan pelajar.


Kadang-kadang tak score A langsung pun, kalau pandai menghalakan diri dengan jelas ke arah bidang yang sesuai dengan keupayaan diri dan minat, insyaallah kejayaan dalam bidang tersebut akan hadir.


Berbanding yang score A semua subjek, tapi tak tahu mana halatuju. Akhirnya tersilap membuat keputusan dalam hidup, dan tidak berjaya excel dalam apa jua bidang pun.


Jadi betul ke keputusan peperiksaan tidak ada kaitan dengan kejayaan hidup?


2. Peperiksaan ini sebenarnya medan menguji kompetensi seseorang dalam sesuatu subjek. Jadi untuk score dalam sesuatu subjek, perlulah ada proses memahami, mengingat dan mengaplikasi. Seseorang yang melalui proses dengan baik, insyaallah akan excel dalam subjek tersebut.


Jadi, proses penguasaan sesuatu subjek itu sangat penting sebenarnya untuk membentuk "future self" seseorang.


Contohnya seseorang yang melalui proses pembelajaran Matematik yang baik akan mampu menjadi seorang engineer, actuary dan lain-lain dengan baik. Kerana matematik adalah requirement penting untuk bidang-bidang tersebut.


3. Jika mahu menjadi pekerja professional dalam sesuatu bidang pun perlu melalui peperiksaan khas juga nanti. Contohnya nak jadi Akauntan, Arkitek, Engineer, Doktor, semuanya perlu melalui professional exam yang khusus di bawah Professional Board masing-masing, baru boleh diiktiraf sebagai professional expert dalam bidang tersebut.


4. Keputusan yang kurang baik dalam subjek-subjek akademik pula akan memberi ruang dimensi baru dalam menghalakan direction pelajar. Ok subjek akademik kurang baik, kita pergi ke arah kemahiran. Tapi proses sepanjang belajar itu tetap berguna sewaktu mereka belajar dalam bidang kemahiran. Bukan langsung dibakulsampahkan.


5. Kalau statement ini nak highlight tentang pentingnya belajar kerana bukan semata-mata nak ambil exam, saya nak nyatakan ambil exam tidak menjadi penghalang untuk kita explore aplikasi pembelajaran dalam kehidupan. Mengiktiraf kepentingan peperiksaan tidak sesekali bermaksud menafikan penghayatan kepada content pembelajaran.


6. Maka seharusnya debate mengenai keputusan peperiksaan dan kejayaan hidup ini sepatutnya dihentikan, kerana ia bagi saya membawa kekeliruan lebih besar pada anak muda. Bagi saya, biar anak-anak kita menikmati proses pembelajaran yang mempunyai sistem peperiksaan ini dengan penuh semangat dan excitement. Saya faham ada kepincangan, tapi jangan kita mula berfikir untuk keluar dari sistem semata-mata kerana stigma "score SPM pun belum tentu berjaya".


7. Ingatlah bahawa kejayaan hidup yang sebenar bukannya mempunyai pendapatan besar, tapi berjaya memberi manfaat besar dan kebaikan buat orang lain yang mempunyai nilai sodaqah, yang insyaallah akan menjadi bekal pahala walaupun kita sudah tiada di dunia.


Kerana insyaallah dengan pahala itulah yang akan memberatkan timbangan mizan kebaikan kita di akhirat, dan insyaallah akan membebaskan kita dari api neraka.


فمن زحزح عن النار وأدخل الجنة فقد فاز

Khamis, 30 Mei 2024

Jerman

 Sistem pendidikan Jerman (Berbeza dengan sistem pendidikan British)


Sistem pendidikan di Jerman bermula di peringkat kanak-kanak. Anak-anak kecil berusia sekitar 6 tahun akan memasuki ‘Kindergar(t)en’ (huruf ‘t’) bukan (huruf ‘d’) seperti Kindergar(d)en di Malaysia. 


‘Kindergarten’ adalah istilah bahasa Jerman yang mempunyai makna literal iaitu taman permainan kanak-kanak.


Sesudah mencapai usia sekitar 7 tahun kanak-kanak di Jerman memasuki alam persekolahan iaitu dikenali sebagai ‘Grundschule’. 


Di Jerman, sistem pendidikan berada di bawah bidang kuasa negeri persekutuan yang terdiri daripada 16 ‘Bundesländer’. (16 negeri-negeri di bawah Jerman)


Ertinya terdapat 16 kurikulum persekolahan yang menjadi garis panduan bagi sistem persekolahan di Jerman. 


Sebagai contoh kurikulum persekolahan di negeri Bayern, Bavaria, Berlin, Hesse, Hamburg dan lain-lain.


Subjek atau ‘Fach’ yang diajarkan di ‘Grundschule’ adalah subjek asas seperti bahasa Jerman, Matematik, Seni, Sukan dan Jasmani, Muzik, Agama dan Moral. 


Anak-anak kecil ini didedahkan dengan pengetahuan asas serta mereka dibawa melawat ke tempat-tempat awam seperti pasar, zoo, muzium, galeri dan sebagainya sebagai lawatan sekolah dikenali sebagai ‘Ausflug’.


Di bawah sistem pendidikan Jerman, kanak-kanak tidak dibebankan dengan bebanan kerja rumah yang bertimbun-timbun serta peperiksaan yang sentiasa mewujudkan kasta di sekolah akan siapa yang pandai dan siapa yang kurang pandai. 


Percaya atau tidak di Jerman tidak ada peperiksaan seperti UPSR sewaktu sekolah rendah. 


Yang ada cuma ‘Abschlussprüfung’ iaitu satu pengesahan peperiksaan bagi menentukan halatuju di peringkat sekolah menengah. 


‘Grundschule’ berlangsung selama kira-kira 5-6 tahun bergantung pada negeri.


Sesudah itu kanak-kanak akan memasuki peringkat sekolah menengah yang mempunyai 4 jenis sistem berbeza iaitu ‘Gymnasium’, ‘Gesamtschule’, ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’. 


Keempat-empat sistem persekolahan menengah ini berbeza mengikut kecenderungan pelajar.


‘Gymnasium’ bagi anak-anak yang mempunyai kecenderungan sains dan mereka yang bercita-cita untuk menyambung pengajian di Universität dengan mengambil peperiksaan akhir dikenali sebagai ‘Abitur’ yang dianggap hampir setara dengan STPM atau A-Level di Malaysia. 


Seperti anak bongsu aku Marea bakal bersiap-sedia membuat persiapan mengambil peperiksaaan akhir ‘Abitur’ pada tahun 2025. 


‘Gymnasium’ ini bukan tempat bersenam tu. Ianya adalah nama sekolah bertahap tinggi di Jerman seakan-akan sekolah berasrama penuh (SBP) di tempat kita.


Pelajar akan belajar subjek seperti bahasa Jerman, bahasa Inggeris, bahasa Latin, bahasa Perancis, Sains, Matematik, Geografi, Asas Agama, Moral, Sejarah dan Muzik.


Bagi mereka yang kurang cemerlang, mereka boleh menyambung pengajian di sekolah ‘Realschule’ atau ‘Hauptschule’. 


Di ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’ mereka akan diajar asas kemahiran sewaktu di usia muda lagi. Uniknya mereka belajar di sekolah akan subjek atau ‘Fach’ yang bersesuaian dengan minat mereka. 


Katakan Niklas kurang cemerlang dalam akademik dan berminat dengan baik-pulih kenderaan maka Niklas akan diajar akan asas baik pulih kenderaan iaitu ‘Fahrzeugreparatur’ dengan kerjasama di antara pihak sekolah dengan bengkel atau ‘Werkstatt’. 


Begitu juga bagi Ramona yang meminati bidang pembuatan roti maka dia akan belajar sejak usia belasan tahun kaedah penghasilan roti yang diasuh oleh ‘Bäckermeister’ iaitu ‘master’ atau guru di dalam bidang bakeri dan pastri.


Sistem pendidikan Jerman menekankan kepada keseimbangan teori dan praktikal selain fokus kepada sesuatu bidang secara terperinci iaitu bermula daripada A sampai Z. 


Jika belajar tentang buat roti maka Ramona akan belajar tentang bahan membuat roti. Apa itu jenis tepung? Apa kandungan zatnya? Bagaimana kaedah menguli dengan betul? Bagaimana cara membakar roti dengan betul?


Mengapa Jerman tekankan begini rupa? Kerana Jerman mahu memastikan setiap rakyatnya mampu menyumbang kepada kemajuan negara berasaskan potensi dan keupayaan seseorang. 


Ertinya potensi dan keupayaan individu diasuh sejak daripada muda agar dapat menjana keperluan negara dalam memenuhi sektor industri Jerman.


Oleh itu bagi mereka yang kurang kecenderungan akademik mereka tidak akan dipaksa belajar Matematik Tambahan seperti di Malaysia. 


Bila pelajar tidak berminat maka mereka akan memberontak dan akibatnya dihukum sebagai malas dan dirotan di khalayak ramai oleh guru disiplin mereka.


Bagi pelajar lulusan ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’ mereka akan keluar menjadi tenaga kerja mahir yang terlatih dan mendapat sijil persekolahan ‘Mittlere Reife’ yang setaraf dengan SPM jika di Malaysia. 


Mereka ini sudah punya asas pemahaman bidang masing-masing sejak di sekolah menengah sebelum mengikuti program apprentice iaitu ‘Ausbildung’ selama 3 tahun atau mana-mana ‘Fortbildung’ dengan kerjasama industri seperti Mercedes-Benz, BMW, Siemens, Bosch dan lain lain.


Ertinya tiada pembaziran tenaga manusia. Yang cerdik pandai masuk ‘Gymnasium’ kemudian bila keluar boleh masuk ‘Universität’ atau Universiti jadi ahli akademik dan pakar dalam pelbagai bidang. 


Yang kurang cemerlang boleh jadi tenaga pekerja mahir hasil didikan ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’. 


Bagi yang mahukan kombinasi boleh masuk ‘Gesamtschule’ dan seterusnya belajar di ‘Fachhochschule’ untuk jadi jurutera dalam pelbagai bidang.


Beza di Malaysia remaja ini akan ketinggalan dan tidak tahu hala tuju. Masuk universiti pun ikut-ikut kawan.


Kawan ambil IT, dia pun ambil IT. Sudahnya dapat kursus pengurusan hutan. Sudah lah tak minat tapi terpaksa ambil sebab malu bila jiran sebelah rumah asyik bertanya, kamu tak belajar ke? 


Apa benda pun tak tahu. Niat nak masuk universiti tapi takut silap hari bulan termasuk pusat serenti. 


Yang lagi parah dah berusia baru nak masuk kursus teknikal. Nak guna kikir dan spanar pun tak tahu. 


Buat pula pinjaman PTPTN. Berhutang lagi. Di Jerman sistem pendidikan percuma. 


Kerajaan Jerman menekankan kepentingan pendidikan sebagai asas keperluan manusia. 


Ingat ya, pendidikan sekolah di Jerman wajib seimbang. Pengalaman sahaja tak memadai jika tidak bersijil atau sijil latihan harus seiring bersama dengan pengalaman kerja. Baru seimbang bagi memenuhi kehendak industri. 


Sebab itu di Jerman sangat sukar ditemukan universiti swasta sebab Jerman menganggap pendidikan ialah tanggungjawab kerajaan.


#MelayuJerman #BudayaJerman

Guru penyayang

 BETAPA MANJANYA ANAK-ANAK ZAMAN SEKARANG.


Zaman sekarang, cikgu-cikgu wajib tunggu murid datang kat pagar sekolah. Sapa dengan senyuman dan ucap tahniah kepada yang hadir.

Kadang murid masih badmood kena kejut bangun pagi, muka masam, tak pandang pun guru. Guru ucap Selamat Pagi pun tak balas.

Setiap bulan, sekolah akan sambut hari lahir semua murid dalam bulan tu. Beli kek, jemput ke pentas dan suap kek lagi. Kena bagi penghargaan pada murid juga.

Selain itu, kena buat perjumpaan Mentor Mentee sekurangnya 2 kali sebulan. Kena makan bersama murid-murid, kena ziarah dan wujudkan suasana kekeluargaan.

Inilah dia salah satu pembaharuan KPM perkenalkan lebih kurang 12 tahun yang lepas. Program Guru Penyayang.

Bila murid tak hadir ke sekolah agak lama, guru-guru kena ziarah ke rumah murid bertanya khabar dan pujuk datang ke sekolah. Biasanya Pengetua, PK Hem, guru kelas dan kaunselor yang akan pergi.

Musim exam pun sama. Jika pelajar tak hadir ke sekolah untuk ambil exam, SU Peperiksaan dan guru kelas akan pergi ke rumah pelajar.

Kadangkala guru mohon bantuan polis angkat ikut serta. Bahkan pegawai PPD pun pernah terlibat sama.

Sampai rumah pelajar, kejut pelajar tidur. Suruh bersiap dan bawa ke sekolah untuk dia jawab exam.

Fuh, macam raja. Dilayan, ditatang penuh kasih sayang.

Bagus sungguh program ni kan? Ya, banyak kebaikan sebenarnya. Namun tak kurang ada keburukan juga.

Ia memanjakan pelajar. Menjadikan mereka tuan, rasa sombong dan tidak hargai pengorbanan guru.

Part mentor mentee, sambutan hari lahir, bagi penghargaan pada murid tu aku setuju 100%.

Tapi part guru kena berdiri depan pagar seawal pagi untuk sapaan mesra, ucap tahniah datang ke sekolah, senyum lebar meraikan itu aku kurang setuju.

Dalam Islam, murid yang perlu menghormati guru. Kat sini macam terbalik. Guru kena hormati murid.

Murid macam big boss buat muka ketat langsung tak pandang muka guru yang sehabis manis cuba tersenyum itu.

Berbeza sungguh dengan zaman 80an yang mana murid-murid menunggu guru sampai ke sekolah dan berkejar ke kereta guru untuk tolong bawakan beg, buku dan sebagainya.

Dah la malas, suka ponteng, kena jemput kat rumah untuk jawab exam, masuk dewan sambung tidur tak jawab apa.

Bila mereka gagal, tak boleh cakap 'Padan muka'. Nanti kena viral dan kena kecam, macam cikgu pencen tu kena kecam. 😝

Tak sensitif katanya. Nanti terasa hati mereka ni. Manjaaaahhhh.

Padan muka tu khusus untuk geng pemalas, manja, suka ponteng, masuk dewan exam tapi tidur. Bukan terpakai untuk yang lemah tapi usaha, namun tetap berjaya. Takkan benda gini nak kena aku detailkan juga. Fikir la sendiri.

Dan demi nak jaga hati pelajar gagal yang malas, suka ponteng, tidur dalam kelas, ganggu pembelajaran yang sedang berlangsung, pelajar yang cemerlang tak boleh diraikan.

Nanti pelajar gagal yang pemalas tu terasa hati.

Terbalik sungguh dah sistem pendidikan kita sekarang. Entah siapa la yang mulakan budaya manjakan pelajar ni.

Keberkatan ilmu perlahan-lahan hilang. Adab menuntut ilmu dalam Islam pun perlahan-lahan ditinggalkan. Betulkan cara kita sekarang?

Renung dan fikirlah dalam-dalam.

#MFS