Jumaat, 15 Oktober 2021

Hak rakyat

 *Bismillah : Rakyat Malaysia vs Rakyat Parti.*


Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan sekelian alam.


Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad Rasulullah SAW, para sahabat dan ahli jemaahnya.


*Assalamualaikum sahabat-sahabat ARM semua.*


Ahli-ahli Parlimen yang belum mengambil vaksin telah di benarkan untuk memasuki Dewan Rakyat. 


Itu keputusan dari Dato Azhar Harun, Speaker Dewan Rakyat.


Dengan alasan bahawa *tidak ada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang melarang mereka dari memasuki Dewan Rakyat.*


Alasan beliau itu betul dan tepat. Dan itu telah membuktikan sesuatu kepada kita semua sebagai rakyat Malaysia.


Terbukti bahawa kerajaan tidak berhak melarang rakyat Malaysia dari memasuki mana-mana premis kerajaan, premis perniagaan dan melarang dari merentas negeri.


*Tidak ada sebarang peruntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan yang melarang rakyat Malaysia dari berbuat demikian.*


Tindakan kerajaan hari ini adalah *satu tindakan jenayah kemanusiaan terhadap rakyat Malaysia.*


Kalau ahli-ahli Parlimen Malaysia tidak di larang untuk keluar dan masuk dari Dewan Rakyat, kenapa perlu ada larangan dan sekatan kepada rakyat untuk bebas melaksanakan aktiviti mereka di dalam Negara mereka sendiri ?


Sama ada sedar atau tidak sedar, kerajaan telah melancarkan perang terhadap rakyat Malaysia. *Perang Psaiko - Biologi.*


Peperangan ini telah menghancurkan kehidupan rakyat dan kehidupan bernegara di Negara ini.


Rakyat terus di tekan dan di takut-takutkan dengan pelbagai propaganda dan berita-berita  *hoax* mengenai *Covid dan Vaksin Covid 19.*


Segala jentera dan peralatan Negara telah di salah gunakan dengan tujuan agar rakyat Malaysia bersetuju untuk turut serta dalam *Program Eksperimental Vaksinasi Negara* yang bertentangan dengan *Nuremberg Code, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Malaysia.*


Ini adalah merupakan satu *operasi jenayah kemanusiaan secara besar-besaran dan sistematik ke atas rakyat Malaysia.*


Manakala kaki tangan awam pula sudah seperti *lembu yang di cucuk hidungnya* kerana terus akur dengan arahan kerajaan walau pun ianya *bertentangan dengan Sumpah Jawatan mereka.*


Ketaatan dan kesetiaan mereka seharusnya kepada Raja dan Negara. Bukan kepada kerajaan politik.


Sehingga ke hari ini, hanya seorang sahaja Ahli Parlimen Malaysia yang berani mengkritik secara keras tindakan kerajaan itu. Beliau adalah *YBM Tengku Razaleigh Hamzah.*


Ahli-ahli Parlimen yang lain seolah-olah hanya merelakan sahaja *perbuatan jenayah kerajaan terhadap rakyat Malaysia.*


Ketua Pembangkang pula lebih sibuk dengan *Pandora's Papers* sedangkan *Skandal Covid 19* adalah jauh lebih besar dari itu.


Sudah sampai masanya untuk rakyat Malaysia sedar mengenai satu perkara yang sangat penting. Mereka sedang di perintah dan di tadbir oleh golongan minoriti.


Golongan ini bukan rakyat Malaysia. Mereka adalah rakyat parti-parti politik. Keutamaan dan kepentingan mereka adalah parti-parti politik mereka. Bukan rakyat dan Negara ini.


*Sudah sampai masanya agar semua parti-parti politik di Malaysia di haramkan.*


Rakyat Malaysia harus di perintah dan di tadbir oleh rakyat Malaysia. Bukan rakyat parti-parti politik.


Jentera pemerintahan dan pentadbiran Negara ini akan menjadi jauh lebih baik tanpa adanya parti-parti politik.


Tanpa parti-parti politik, Negara ini berpeluang untuk bebas dari masalah *Korupsi, Salah Guna Kuasa Dan Pecah Amanah.*


Ayuh bangkit. Mari kita sama-sama berjuang untuk menjadikan *Malaysia bebas dari penjajahan parti-parti politik.*


Layari laman web resmi saya untuk mengikuti nota-nota saya yang lepas di ; www.agendabaru.com


Teruskan mengikuti nota-nota pendek saya. *Anda akan terus di rayu, di pujuk, di goda, di inspirasi dan di motivasi untuk mereset diri anda, keluarga, masyarakat, negara dan dunia.*


Dari sahabatmu yang sedang melangkah ke gerbang perjuangan untuk membela agama, bangsa dan negaranya.


*Al Fakir Ilallah.*

- Dato Dr Ramalan Yunus @ Reset Malaysia.

13 September 2021.

Selasa, 12 Oktober 2021

Senduk nasi

 Anak lelaki bila mak suruh balik kampung..mak mertua pun suruh balik hari yang sama juga..nak balik mana?? Hukum feqah kata wajib dahulukan mak kandung.


Anak perempuan bila makan bersama mak ayah dan suaminya..nak senduk nasi untuk mak ayahnya dulu atau suaminya?? Hukum feqah kata wajib layan suaminya dahulu.


Anak bila ayahnya suruh buat sesuatu..dalam masa yang sama..mak pun suruh buat sesuatu yang lain..nak buat yang mana dulu?? Hukum feqah kata wajib dahulukan perintah mak.


Antara ibu ayah dan anak isteri mana dulu yang wajib diberi nafkah?? Hukum feqah kata wajib dahulukan ank isteri.

 

Kita ada adik-beradik yang hidup susah..kawan kita pun ada yang susah..nak tolong siapa dulu?? Hukum feqah kata dahulukan adik beradik.


Urusan rumah tangga bila bertembung dengan urusan jemaah berbaiah yang kita sertai..mana dulu nak diutamakan?? Hukum feqah kata anak isteri dulu.


Setuju atau tidak..hukum tetap hukum..wajib kita ikuti.


Kalaulah semua orang faham hukum hakam agama ini..bukankah itu dapat mengharmonikan kehidupan berkeluarga. Lebih harmoni jika kita dapat bertoleransi dan bertolak ansur..


contoh, bila kita makan dengan mertua, isteri sendukkan dahulu nasi untuk kita (suami)..kita pula beri nasi itu pada mertua..kan cantik mcm tu. Bila ibu boleh berkata "takpa..buat dulu apa yang ayah kau suruh buat tu..pastu buat yang mak suruh". Inilah Tasawuf..Wallahu'alam.


Sumber : Syaiful Azani

Soalan IV


GC (apa yg kita pentingkan apabila nak jd guru cemerlang - attitute? Skill? Pengetahuan? dll)

Pilih mana2 dasar negara & huraikan

Buku terakhir di baca & pengajarannya 

Penglibatan kokurikulum

Kesultanan Melayu Melaka

Strategi berkesan mengajar subjek sejarah


▶️Pengenalan diri

▶️B40

▶️RMK12

▶️Knp nk ajr sejarah?deg bidang lain

▶️Btl ke negara kita dijajah @ tdk? Kenapa?

▶️Sebab & akibat pdpr?

▶️Peranan guru nak komersialkn sbjek sejarah

▶️Food security

▶️Cara meningkatkan patriotisme dlm diri murid 

▶️Kesan fenomena kepada sosioekonomi negara (Global Warming) 

▶️Ape aktivitis yang perlu dibuat utk alam sekitar

▶️Zaman skg cikgu stress ape Nilai murni yang patut ditonjolkan 

▶️Pedagogi - Hybrid

▶️Bioteknologi dgn pemakanan & global warming dan makanan

▶️Pengenalan diri dan kekuatan jd penjawat awam

▶️apa industri kreatif cth semua ( YouTube, tok tok jual produk, animasi kartu upon ipin & lain2)

▶️soalan perkaitan industri kreatif adakah TDC luar negara perlu dibubarkan, disebabkan YouTube dah menguasai sistem pelancongan me perkenalkan produk2 Malaysia) *@Tourist Development Corporation (Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia)*

▶️ajar set induksi bendera malaysia (lakonkan)

▶️cara bercerita kpd kls ( Pembukaan kota melaka)

▶️bagaimana nak terapkan nilai pdpc patrotik kpd pelajar (lakonkan mengajar)

▶️apakah inovasi dan kaedah pdpc utk pelajaran sejarah (AI)

▶️jika anda sorg aktivis,ap cdgn anda kpd krjaan utk wrga emas.

▶️lesen utk wrga emas ptut ke xptut.

▶️aktiviti pdpc yg guru sej bleh buat,

▶️hang tuah wujud ke xwujud?

▶️Perkenalkan diri + kekuatan diri (seorg yg multitasking, berkepimpinan, etc..)

▶️ RMK12 (psl belia, kemiskinan bandar)

▶️ Knp still nk jd guru sejarah walaupun ikhtisas bkn sejarah?

▶️ Senaraikan rukun negara ikut turutan + huraikan psl kesetiaan kpd raja dn negara

▶️ Cara nk menarik minat pelajar bljr sejarah masa pdpr dgn menerapkan pembelajaran di luar bilik darjah. (Boleh sediakan modul, tayang vdeo, bwk pljr p zoo secara virtual visit etc..)

▶️ Sumber sejarah 

▶️ cara memulihara dan memelihara sumber sejarah

▶️Pendapat,contoh dan kaedah mengatasi Penderaan kanak-kanak

▶️pendapat mengenai hukuman penjara mandatori terhadap ibu bapa yg mendera kanak kanak.

▶️Ibu bapa rotan anak boleh , guru rotan ibu bapa pula yg terlebih marah(pendapat)

▶️kaedah pdp murid lemah

▶️kaedah pdp murid pintar bijak

▶️camna nak ajar pembukaan kota melaka melibatkan tiga aspek

Menganalisis,merumus dan menilai

▶️ Panel iv DR mohd ridzwan dan Dato Sabariah

▶️ Perkenalkan diri dan kekuatan diri 

▶️ Isu pendemik covid 19 kesan positif (ekonomi, sosial) 

-kompetitif penggunaan grab food, poslaju, shopee

-bantuan yg diberikan drp kerjaan utk membaik pulih negara(ada 3 satunya BPR)

▶️ Apakah penggunaan TMK yg boleh digunakan utk mengajar subjek sejarah? 

▶️ Apakah kekuatan diri yg boleh ditonjolkan semasa mengajar? (Boleh Menyanyi, syair, berpantun, bercerita)

▶️ Dalam doktrin pengasingan kuasa (badan eksekutif, badan legislatif dan badan perundangan) bagaimana berlaku check n balance? 

▶️ Siapa yg melantik hakim mahkamah tinggi?

Khamis, 7 Oktober 2021

motivasi Bahagia

 KISAH SEEKOR GAGAK


Pada suatu hari ada seekor gagak yang tidak puas tentang kehidupannya. Dia terbang bebas ke sana ke mari mengenangkan kehidupannya.


Suatu hari dia melihat seekor angsa di sebuah tasik. Dia kagum melihat bulu angsa yang putih bersih berbanding dirinya yang sangat hitam.


Dia berfikir angsa itu pasti burung terindah di dunia, lalu dia menghampiri angsa itu sambil berkata,


"Kamu pasti burung yang paling bahagia di dunia. Kamu sangat putih dan cantik, semua orang pasti menyukaimu."


Angsa menjawab "sebenarnya saya merasa bahawa saya adalah burung yang terindah, sampai saya melihat burung kakak tua yang memiliki 2 warna dan saya berfikir burung kakaktua adalah burung yang paling bahagia di dunia ini."


Lalu gagak mendekati burung kakaktua dan menceritakan apa yang dikatakan oleh angsa.


Kakaktua berkata" Ya, hidup saya sangat bahagia sampai saya melihat seekor burung merak. Bulunya sangat indah dan berwarna warni."


Lalu burung gagak pergi mengunjungi burung merak di kebun binatang dan melihat ramai orang berkumpul untuk melihatnya.


Setelah orangramai pergi, gagak mendekati burung merak dan berkata "Merak, kamu sangat cantik. Setiap hari ratusan manusia datang mengunjungimu. Tetapi tatkala mereka melihat aku, mereka hanya ingin aku beredar. Saya fikir kamu pasti burung yang paling indah di dunia ini."


Merak berkata dengan sedih "Saya selalu fikir saya adalah burung yang paling indah dan bahagia di planet ini tetapi kerana keindahan ini, saya terjebak dalam sangkar dari waktu ke waktu. Saya berfikir saya akan senang hati jika dapat berkelana ke mana-mana dengan bebas. Oleh itu, saya sebenarnya sangat iri kepadamu wahai gagak, kamu boleh bebas terbang kemana-mana yang kamu suka."


Inilah masalah dasar manusia. Seringkali kita membuat perbandingan dengan orang lain dan merasa sedih.


Seharusnya kita tidak melakukan perbandingan yang tidak perlu dengan sesiapa pun dan segera keluar dari lingkaran ketidakbahagiaan ini.


Anda yang memiliki RM 100 ribu, merasa miskin melihat orang yang memiliki RM 1 juta sedangkan orang yang memiliki RM 100 ribu tadi akan merasa kaya melihat orang yang hanya memiliki RM 10 ribu.


Sesungguhnya itu semua hanya wujud di kepala kita. Rahsia kebahagiaan adalah menghargai dan mensyukuri apa yang Tuhan telah berikan kepada kita dan berhenti melakukan perbandingan yang akan menyebabkan ketidakbahagiaan.


Berbahagialah mereka yang berhenti membandingkan diri mereka dengan orang lain.

Selasa, 5 Oktober 2021

Modul Sains F3

 Bab 1

Latihan 1.1 - https://docs.google.com/forms/d/1s2Kjpx-_rQm6w9wvEcZRd59lnas6t9hFTkjMEngYifw/copy

Latihan 1.2 - https://docs.google.com/forms/d/1LS9Zoga1GZyDDgJSi_t36cmXYKfksMKBmnlQTvC7ETE/copy

Latihan 1.3 - https://docs.google.com/forms/d/1dmUO7dFAvP52kMnCCSdmp4Wwhy8OZbMy5XsBOqSix24/copy

Latihan 1.4 - https://docs.google.com/forms/d/1FE8mfA4xIB1Ovrunf8KMF3vOfV30AY5jjtlxYeWbplg/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1SqZVFJBTtzKccyBsF2LJpKr_aDGR88d9nL7qLKBmu6k/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1ArMTUA6XzpXheqgDc62SJHBFQxluqWDY/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1vBnMksMj-LlTooQAoFuETZp5oZvh2vUF/view?usp=sharing


Bab 2

Latihan 2.1 -

https://docs.google.com/forms/d/14JDORlEqKdsiuwI58y-nA2hpXG-HcZGMRokZ4fnLpQw/copy

Latihan 2.2 - https://docs.google.com/forms/d/1XnEt5EvTxGhXL135SDbmE6RqOKBJ8Fy3Oulm5cNkGgw/copy

Latihan 2.3 - https://docs.google.com/forms/d/1fhN0NV5tJ5N2CsSl2phFRQmwaBaesVNSgZX6Q07A50U/copy

Latihan 2.4 - https://docs.google.com/forms/d/1z6jfMYSFZj8eXj5iBy1t-LHopWMJuKxU97OpDQ2ePUE/copy

Latihan 2.5 - https://docs.google.com/forms/d/1EHQsXj-g24OYRIV-sVETI4m87rUtlD9gQTPxfhzISoo/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1aBTxLrsVuXqti828KToFT4StNGTQmKffc-YLAQe96Vk/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1IONpMjVMsMp1cel1a-qVjR-PTaCifk-X/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/18Ny0zIZHCsiFI8dKmOoOInWK5N0toOvT/view?usp=sharing


Bab 3

Latihan 3.1 - https://docs.google.com/forms/d/1P7lKm1EpA-ng0gWDS6102W8vPA7pYAp0ALSjUUX4UuM/copy

Latihan 3.2 - https://docs.google.com/forms/d/1mK1LkTrnsv8iLN9BHyBXIItk7aTRUnLLTi1vEcTC6nc/copy

Latihan 3.3 - https://docs.google.com/forms/d/1r6TiQC1q7vxpAa7YfUoFIo10pygY82zo1i9ifIGnw5s/copy

Latihan 3.4 - https://docs.google.com/forms/d/1lk15StdLcz8jH35NvhZxRnxGepDxUx1ycpefZHjp0_0/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1c-W21kIuMYSVNQ0AXOCjR-LOo1dPlN6MOm2B8xQK3JQ/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1dpyi9GKcq5h1235ftjoynwc2v5lcIIYV/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1qwS55whrGP_p7xg_w6R9yuY5h26jElMt/view?usp=sharing


Bab 4

Latihan 4.1 - https://docs.google.com/forms/d/1KHDcy-gT-8PkVGBL0usaEHgesV12ugp5V7h8qRydzWk/copy

Latihan 4.2 - https://docs.google.com/forms/d/1MMAo5FJ7KN61hSj0t_etswrUsOAa5XRK8XgQ_ecxY4Q/copy

Latihan 4.3 - https://docs.google.com/forms/d/1swqTcm5DsnNW-vaarntgrrU9bU6TAnRlO-y30kbY9Eo/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/18OKnCfzBWj7u4k-2WiaSCcY4CroqFXW3NHtGzRGfQyM/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1heEob8sTppXvHN99CXyWO6zvnQbbCYy4/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1DD8-2enCPCGdS5QeeRbgxeFVqeSL6ENN/view?usp=sharing


Bab 5

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1IQSpaqD1bWVxjHSdpSEjSdWlaJ3bELEludKW7wFynLg/copy

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1DD8-2enCPCGdS5QeeRbgxeFVqeSL6ENN/view?usp=sharing


Bab 7

Latihan 7.1 - https://docs.google.com/forms/d/16AbJ8lEYNofnJq_-nldG4apU72evykJJpnNNgoLL7Mc/copy

Latihan 7.2 - https://docs.google.com/forms/d/1DzGJHKJjNNKbpTNHlf0SKZwuEYC-o-goGstAcTvJfpo/copy

Latihan 7.3 - https://docs.google.com/forms/d/1i7gE8LMkx20j_VnWV2UJGtoLSuGv7yYmqhHNkGF3Ums/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1ysvsEihEWNWoLZM9GtSrqOcwHeAjSxg3/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1Z9ha8pT0OS5h10f1s5-gmdaYF49KMmuQ/view?usp=sharing


Bab 8

Latihan 8.1 - https://docs.google.com/forms/d/1JYK8QrgnmwVUXMFomrtFuLLVHzQzu00xBRJX2fr77lo/copy

Latihan 8.2 - https://docs.google.com/forms/d/1CFo7n5-8qihh8b7Pw_As2zoNKzR6X21uh4EhzOjTGI0/copy

Latihan 8.4 - https://docs.google.com/forms/d/10GE_ktVso4vPq0_r7mIj8bBTd7jln706YySoH5nLs18/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1A9RF2Lc0BkNcnG6kYw8eEGbOteo9l5vEdpWfvO5A93w/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1c5GmapPvjm1iJuVIwhOEwDR_6BdjzAMx/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1ePzdBT11_WWi5tiyte5Hd5Ok5H7CEul7/view?usp=sharing


Bab 9

Latihan 9.1 - https://docs.google.com/forms/d/1Rlh5peAzCnMowGMyLxstpM_jSLv0w4Zt4Ys5Ix7WcBc/copy

Latihan Sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1ufAQXDRFbc7GJGMZCdJx5DKG6qj-iwIVniEjO0Q0hDY/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1YU4RypukVe4MyoMrpeqqpEZq6d0Hburz/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1-vamx-Wfw1FNlS2xS1gkm34ySPZR09PK/view?usp=sharing


Bab 10

Latihan 10.1 - https://docs.google.com/forms/d/1wQRWm1jZAL5gd0ApM6oMKt0A4y3WlrEb606nsbT6kC8/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1zOtqpZQO0bcOK9QxUt93KFvzpwDBMFZk6klv1h-Qm9w/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1SBvVBiC4F4TQJvpJblmmmTdLgMUjGN2Q/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1vJflMBBy3CfPbzRfVhA7RWM-5ZG_7ot1/view?usp=sharing