Jumaat, 14 November 2014

lembu

Seorang peladang mempunyai 15 ekor lembu betina dan seekor lembu Jantan Tua. Oleh kerana lembu jantan Tua sudah tidak efektif lagi membiakkan bakanya peladang itu membeli seekor lagi lembu jantan Muda untuk jadi pembaka.

Selepas lembu Muda sampai dia disapa oleh lembu Tua.
Tua : Selamat datang, kita boleh bekerjasama membuntingkan semua lembu betina ni agar tuan kita gembira.

Muda : Kerjasama?? Kamu sudah tua dan patut bersara biar aku uruskan semua kerja pembiakan ini.

Tua : Kamu bagilah aku seekor betina pun jadi laa....
Muda : Tak boleh, aku gagah dan mampu melaksanakan kerja pembiakan tanpa bantuan kamu lembu tua.


Tua : Ok kalau kamu gagah perkasa esok kita lumba lari kalau kamu menang aku tak akan ganggu walau seekorpun lembu betina.
Muda : Ok aku setuju esok pagi kita lumba.


Keesokannya.


Tua : Oleh kerana aku dah tua kamu kena bagi aku lari dulu lepas sepuloh langkah baru kamu mula berlari.


Muda : Ok lah dan Si Tua apa lagi lari lah..
Lembu tua berlari dengan perlahan kemudian dikejar oleh lembu muda... dalam 10 meter lembu muda mengejar lembu tua dan sudah hampir di bontot lembu tua.. tiba tiba  bam..  bam.. lembu muda tersungkur rebah.


Tuan lembu telah menembak lembu muda sambil menyumpah Chiss !!! Sudah tiga ekor lembu jantan. aku beli ni semuanya Gay... huh...


Moral of story...
Jangan sombong dengan orang lama. Respek la otai... dia banyak taktik yang tidak disangka-sangka....

1BRIS.

SALAH satu perkara kontroversi yang dibangkitkan oleh Laporan Ketua Audit Negara adalah pemasangan 1BestariNet Receiver Integrated System, atau 1BRIS. 

Bagi sekolah tanpa struktur LAN yang sesuai untuk jalur lebar berkelajuan tinggi, menara 1BRIS dipasang di premis itu untuk menerima dan menyampaikan isyarat tanpa wayar berkelajuan tinggi.

Sebagai sebahagian daripada proses ini, Kementerian telah mendapatkan input daripada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) berkenaan dengan kadar sewa yang sesuai untuk kontraktor, YTL. JPPH dalam surat bertarikh 14 Januari 2013 
telah mengesyorkan sewa bulanan sebanyak RM1,200 bagi setiap tapak 1BRIS.

Walau bagaimanapun, YTL enggan membayar jumlah ini, malah menyatakan sebaliknya bahawa syarat-syarat kontrak membenarkan mereka untuk memasang menara secara percuma. 

Selepas itu, pada 14 Februari 2014, Kementerian telah memutuskan untuk mengenakan sewa token sebanyak RM1,000 setahun bagi setiap tapak 1BRIS. 

Berdasarkan jumlah yang baru ini, YTL membayar jumlah yang tertunggak, iaitu RM2,416.67 bagi setiap tapak dari 1 Mei 2012 hingga 30 Jun 2014, termasuk deposit tiga bulan.

Namun demikian, RM1,000 setahun adalah jauh berbeza daripada RM1,200 sebulan yang disyorkan oleh JPPH. Malah, Laporan Ketua Audit Negara menyatakan kadar tersebut adalah 'tidak munasabah'.

Dengan sebanyak 3,203 menara 1BRIS dipasang di seluruh negara ini, pendapatan sewa pada harga RM1,200 sebulan atau RM14,400 setahun adalah RM46.12 juta setahun. Pada masa ini, YTL hanya membayar RM3.2 juta setahun. Ini bersamaan dengan kerugian pendapatan sebanyak RM42.92 juta setahun bagi Kementerian.

Selain itu, Laporan Ketua Audit Negara juga mendapati berdasarkan kontrak yang dipersetujui antara Kementerian dan YTL, semua caj utiliti yang berkaitan dengan 1BestariNet dan 1BRIS adalah ditanggung oleh Kerajaan sepanjang tempoh kontrak, 
sementara kontraktor hanya bertanggungjawab untuk kos yang berkaitan dengan pemasangan, penyelenggaraan dan pengurusan 1BRIS.

Ini adalah suatu kecuaian yang serius dalam perjanjian kontrak, seperti diakui pihak Kementerian dalam jawapannya kepada Pejabat Ketua Audit Negara bahawa pemasangan menara 1BRIS telah meningkatkan kos elektrik sekolah daripada RM150 
hingga RM180 sebulan. 

Bagi 3,203 tapak 1BRIS di seluruh negara, peningkatan caj elektrik adalah antara RM5.77 juta hingga RM6.92 juta setahun. Dengan kata lain, jumlah ini merupakan subsidi oleh Kerajaan untuk kepentingan YTL.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara, Kerajaan hanya melanggan perkhidmatan YTL dan tidak seharusnya dibebani dengan caj utiliti, yang sepatutnya menjadi sebahagian daripada kos operasi penyedia perkhidmatan.

Akibat kelemahan dalam kontrak 1BestariNet yang jelas berat sebelah, YTL akan memperolehi keuntungan hampir RM50 juta setahun. Selama tempoh masa 15 tahun projek ini, YTL bakal mendapat keuntungan tambahan sebanyak RM750 juta. Ini tidak termasuk keuntungan daripada penggunaan komersil menara 1BRIS.

Menurut laporan portal berita yang kini tidak berfungsi iaitu fz.com pada 10 Mei 2013, Pengarah YTL Yeoh Seok Hong dipetik sebagai berkata, "menara di sekolah-sekolah bukan sahaja akan menyediakan sambungan Internet tanpa wayar di sekolah, tetapi di sekitar kawasannya juga". 

Dengan kata lain, menara 1BRIS juga akan menyediakan perkhidmatan komersial jalur lebar YES 4G kepada penduduk sekitarnya, sekaligus memungkinkan YTL untuk meraih keuntungan tambahan.

Kecuaian atau kronisme?

Adalah jelas bahawa YTL mendapat faedah yang ketara sementara pembayar cukai Malaysia akan kerugian. 

Hanya ada dua penjelasan bagi kontrak yang berat sebelah ini. Sama ada Kerajaan dan peguamnya berlaku cuai kerana bersetuju dengan perjanjian tersebut, atau perjanjian itu telah dibentuk sedemikian rupa untuk menguntungkan syarikat kroni. 

Bagaimana pun jawapannya, ia merupakan kebimbangan besar.

Dalam konteks ini, denda RM2.4 juta yang dikenakan Kementerian ke atas YTL kerana ketidakpatuhan jadual pemasangan infrastruktur sebenarnya tidak bermakna berbanding ratusan juta ringgit keuntungan yang bakal diperolehi YTL akibat kelemahan kontrak serta perkhidmatan Internet komersil, di samping apa-apa keuntungan daripada projek tersebut. - HARAKAHDAILY, 13/11/2014

JPJ

Sejarah JPJ adalah sebagai Pendaftar Kenderaan di awal penubuhannya dahulu pd tahun 1937 dikenali sebagai RIMV (Road Inspectorat Motor Vehicle) dibawah British melalui Ordinan Lalulintas. Kemudian ditukar kepada Lembaga Pengangkutan Jalan kerana penambahan kenderaan perdagangan di jalanraya. Namun, segala-galanya berubah apabila APJ1987 diterbitkan, mereka menukar kpd Jabatan Pengangkutan Jalan. Mereka mula ‘lawan towkey’. Nak jadi penguatkuasa di jalanraya. Lawan tugas Polis Trafik. Mereka inilah ‘Penguatkuasa JPJ’ yg menjahanamkan sosio budaya rakyat Malaysia. Kita rakyat sudah terbiasa dengan layanan Polis. Sekarang di jalanraya ada 3 agensi yg menjalankan penguatkuasaan untuk satu akta yg sama APJ1987 iaitu PDRM Trafik, JPJ dan SPAD.
Berapa banyak kekeliruan cara dan gaya penguatkuasaan jalanraya?
Polis Trafik lebih mesra dan lebih berbudi bicara dan mereka tahu mereka bekerja untuk memastikan keselamatan rakyat diutamakan kerana Polis adalah pelaksana segala undang-undang yg diluluskan oleh Parlimen termasuk Akta Polis.
Berbeda dgn JPJ, mereka hanya melaksanakan Akta Pengangkutan Jalan 1987. Akta yg lebih kecil.
Mereka tiada kuasa dalam Kanun Tatacara Jenayah tapi diberikan senjata (pistol), mereka tiada kuasa dalam Akta Perihal Perdagangan 1972 tapi mereka menyaman pemilik kenderaan Cermin Gelap dan sebagainya. Nampak tak kejengkelan JPJ?
Unit Penguatkuasa JPJ memang tidak relevan.
Kesimpulannya, biar PDRM Trafik sebagai agensi tunggal penguatkuasa di jalanraya. Dan JPJ kembalilah ke kepada asal tugas kerja kamu sebagai Pendaftar Kenderaan.

wang hantaran

Tahukah anda bahawa wang hantaran perkahwinan itu adalah hak lelaki untuk beri berapa dia mampu sebagai HADIAH dan bukannya hak perempuan atau keluarga perempuan nak tetapkan (seolah2 paksa) berapa jumlahnya supaya lelaki berikan kepada mereka. Dan hantaran duit mahupun hantaran barangan tidak wajib.

Lain kedudukan dengan mas kahwin (mahar), ia adalah hak perempuan sepenuhnya dan sebaik2 mahar ialah seperti yg dianjurkan Nabi. Mas kahwin adalah wajib walau sebentuk cincin besi.

Dan tahukah anda bahawa tanggungjawab membuat walimah sebelah pihak perempuan walau majlis kecil adalah tanggungjawab ayah perempuan (wali). Namun jika bakal suami bermurah hati untuk menaja atau kongsi, itu adalah lebih baik jika wali tidak mampu.
Mudahkan perkahwinan, hayati kebahagiaan, moga diberkati.

Khamis, 13 November 2014

Sebak Tabligh

Ada seorang pakcik tua dari Pulau Fiji datang melawat Afrika Selatan dan bila dia nampak "tabligh" dia akan peluk mereka kuat-kuat dalam keadaan sebak. So kami tanya dia kenapa dia suka sangat dengan "tabligh" ni?

Dia cerita, pada tahun 1965, masa tu dia masih remaja. Waktu itu tidak ada muslim di pulau Fiji kecuali sedikit dan pulau tu juga kecil, dalam kurang dari 1 juta orang populasi manusia. Muslim yang sedikit tu pulak datang dari India dan langsung tak tahu apa-apa tentang Islam. Hanya nama mereka sahaja yang "Islam", tapi mereka tak tahu jawab salam, tak tahu apa itu solat, puasa, zakat, haji, dan tak tahu mengucap pun. Masjid pun tak ada. Di pulau tu hanya dipenuhi oleh hindu dan kristian.

Pada suatu hari, tahun yang sama, ada beberapa orang jemaah Tabligh dari Zambia datang ke situ dengan kapal. Mereka mencari-cari orang Islam disitu dengan cara memberi salam. Tapi tiada yang jawab. Hampir seluruh pulau mereka cari muslim tapi tiada. Akhirnya mereka tanya penduduk tempatan dimana mereka boleh cari muslim. Penduduk jawab "kamilah muslim".
Jemaah tu pun gembira dan bagi salam. Tapi mereka tanya apa tu "assalamualaikum"?

Jemaah tu terus peluk mereka dengan erat sambil menangis.(Kerana mereka telah sedar bahawa disitu ramai muslim tapi muslim disitu sudah terlampau jauh dari Islam)

Jemaah ini kemudiannya membeli beberapa ekor kambing dan buat kenduri besar-besaran dan jemput semua penduduk muslim untuk makan. Kemudian mereka mula bercakap dan bersembang sehinggalah jemaah itu tahu bahawa semua muslim disitu tidak tahu langsung apa itu Allah, apa itu rasul, apa itu islam.

Akhirnya mereka berdakwah disitu selama 4 bulan, dan mereka minta dari markas tabligh untuk tambah masa lagi sehingga dua tahun mereka tinggal disitu sehinggalah mereka ajar semua penduduk tentang asas-asas Islam seperti akidah, solat, wudhu, sampai terbina masjid. Kemudian mereka pulang semula ke family mereka (sebab nanti orang fitnah mereka bukan-bukan sebab tak balik dari dakwah) dan jemaah lain pula dihantar ke sana bersama ulama.

Sejak 1965 sehingga kini 2013, daripada 1 juta penduduk, hampir 500 RIBU manusia telah masuk Islam, lahir 19 orang ulama bertaraf Mufti, 300 orang ulama bertaraf Maulana, 5000 orang ulama yang hafiz 30 juz Al-Quran dan semua saham pahala ni masuk ke akaun jemaah tabligh dari Afrika (Zambia) tadi sehingga ke hari ini.

Sebab tu pakcik tu sangat berterima kasih kepada "tabligh" kerana sanggup tinggalkan anak isteri mereka untuk berdakwah kepada mereka sehingga terbentuk komuniti Islam yang besar disana dan selamatkan ramai orang dari neraka Jahannam.

Wallahi demi Allah, bila saya dengar dia cakap camtu, terus saya rasa bertaubat dan sebak bila saya teringat dulu saya selalu kutuk,halau,lari dari jemaah ni. Moga Allah ampunkan saya.

Kalau tak mahu ikut, janganlah zalimi mereka, mereka tak minta wang tak minta sedekah tak minta projek, tak minta anak dara, tak minta jadi ahli MLM, tak minta makanan..

Tapi mereka cuma minta kita semua kembali kepada Islam...
Tanpa membawa apa-apa fahaman yang berkepentingan...
Mereka cuma mahu orang Islam kembali sujud pada Allah....

Rabu, 12 November 2014

plet patel

APABILA KETUA PENGARAH BERCAKAP 'TANPA SKRIP'
Jauh sekali kematangan ketua pengarah JPJ yang ini berbanding dengan yang sebelumnya. Hari demi hari kita melihat kekalutan beliau dalam melontarkan hujah depan media. Setiap kali tersilap cakap, maka laman FB JPJ jadi punching bag. Berhempas pulas pulalah admin laman itu menjelaskan kekeliruan yang berlaku.
Tidak keterlaluan kami katakan yang begitu ramai pegawai dan anggota JPJ yang merasa terhina dan malu dengan pelbagai kenyataan kurang akal oleh KP mereka. Kebencian rakyat yang memang sudah sedia tertekan jiwanya menjadi semakin meluap-luap. Beliau harus belajar berhujah, jangan hanya tahu membaca teks.
Khilaf yang berulang-ulang itu akhirnya dijadikan bahan tawa rakyat jelata. Tidak kurang juga yang menjadikannya isu politik. Tindak tanduk kurang matang itu dikaitkan dengan usaha kerajaan untuk kononnya sengaja mengutip wang rakyat. Lebih parah lagi bila kebencian itu sampai ke peringkat meludah anggota JPJ yang ditimpa kemalangan, juga kereta JPJ dibakar tanpa belas kasihan sama sekali.
Ungkapan paling lawak ialah apabila mengaitkan nombor plate dengan kadar kemalangan maut tanpa menjelaskan rasionalnya sewaktu diwawancara. Lebih sadis apabila beliau dengan jelas menyatakan mahukan 'sejumlah kematian' walaupun maksudnya baik iaitu mahukan kematian dikurangkan. Siapa sahaja yang mendengar pasti akan tersentak dengan kenyataan itu.
UKURAN NOMBOR PLATE
Isu ini telah dijadikan bahan lawak. Terlalu sedih melihat rintihan marhaen yang begitu naif, yang terkais-kais untuk menyara hidup yang serba mahal dan tertekan namun dibebani dengan saman yang tidak sepatutnya. Nombor plate standard yang dipasang oleh pihak proton juga disaman.
Perhatikan beberapa gambar yang dikepilkan dan biar gambar berbicara.
1. Adakah plate number motorsikal 1Malaysia BCB 3731 itu yang menyebabkan kemalangan maut atau helmet yang tidak ikut piawaian? atau ketiadaan lampu dan signal belakang pada motosikal yang menggunakan plate sebesar gajah itu?
2. Adakah plate number yang jadi penyebab kemalangan atau pakaian seksi yang menyebabkan mata tertumpu pada penumpang motosikal itu ?
Saiz huruf untuk kereta ditetapkan 70x40mm dan sais huruf untuk motosikal ialah 40x30mm. Secara logiknya, asal saja tidak lebih kecil dari saiz huruf yang ditetapkan pada motosikal sepatutnya dibolehkan. Jika tidak, baik tetapkan sahaja ukuran yang sama untuk motosikal dan kereta.
Mengapa kami kata begitu? Kerana mata dan lensa kamera yang sama juga yang akan digunakan untuk melihat kedua-dua nombor plate itu bukan?
JARAK HURUF
Telah ditetapkan 10 mm jarak antara nombor, juga 30mm antara nombor dan huruf bagi nombor plate kereta. Bagi plate motosikal pula sekitar separuh dari itu. Huruf atau nombor tertentu seperti nombor 1, 4 atau 7 contohnya akan secara otomatik nampak hodoh dan janggal jika dipasang mengikut jarak yang diminta. Cuba lihat pada imej plate JPJ 11. Pegawai JPJ sendiri tidak ikut ukuran yang ditetapkan.
Sekali lagi ingin kami tarik perhatian tentang beza saiz dan jarak huruf untuk plate kereta dan motosikal. Sudahlah huruf yang ditetapkan kecil, jarak antara huruf juga separuh dari itu. Bukankah mata yang sama juga yang akan melihat dan mengenalpasti plate nombor itu?
Cuba perhatikan plate number kereta pemandu yang disaman itu (MBR 7074). Diberitakan beliau tidak tahu menahu. Plate itu tidak pernah diubah sejak kereta itu dibeli. Tidakkah itu menganiaya pemandu yang naif ini? Yang peliknya ada kereta yang disaman pernah lulus PUSPAKOM beberapa kali dengan plate yang sama.
CERMIN GELAP
Sebelum ini ramai sahabat dari kalangan anggota PDRM yang merungut. Mereka juga tidak bersetuju dengan ketetapan JPJ tentang isu ini.
Alhamdulillah semalam diberitakan Datuk Abdul Manaf Abdul Razak, Ketua Penolong Pengarah Risikan, Operasi dan Rekod PDRM Bukit Aman sendiri mengeluarkan kenyataan bahawa penggunaan cermin gelap bukan faktor melonjakkan kadar jenayah di Malaysia. Malah PDRM tiada statistik yang menunjukkan penjenayah menggunakan cermin gelap semasa melakukan jenayah.
Majoriti anggota PDRM menampakkan kebimbangan dengan kejadian pecah cermin kereta dan kecurian isi kereta yang terlalu banyak berlaku. Sebenarnya penjenayah ada banyak cara yang lebih nekad. Antaranya termasuk memalsukan nombor kenderaan. Sekalipun diharamkan cermin gelap, penjenayah yang ingin menggunakan kaedah itu akan tetap memasangnya kerana menganggap itu masalah kecil. Saman mereka boleh bayar. Bahkan mereka akan memecut lari dari pihak polis atau JPJ apabila melakukan jenayah.
Pihak polis sendiri kongsikan pengalaman mereka yang membawa kesimpulan bahawa pemasangan cermin gelap boleh mengurangkan kes jenayah, khususnya kes ragut dan pecah cermin kenderaan terhadap pemandu wanita. Suka kami rumuskan beberapa lagi kebaikan cermin gelap ini seperti berikut,
1. Menyukarkan peragut dan perompak mengintai isi dalam kenderaan. Khasnya ketika ianya sedang dipandu. Apatah lagi oleh pemandu wanita.
2. Memberikan sedikit keselesaan kepada pemandu dan penumpang ketika panas terik, khasnya bagi kenderaan lama yang airconnya kurang sejuk. Ini amat penting khususnya bagi wanita, bayi atau yang ada masalah kulit.
3. Memudahkan para ibu dan kaum hawa untuk menyusukan anak, membuka atau membetulkan tudung/pakaian, khasnya semasa cuaca panas terik.
4. Mengurangkan kerosakan peralatan dalam kereta, terutama ketika parkir di bawah terik matahari sepanjang hari.
PENINDASAN YANG NYATA
Jika JPJ dikuatkuasakan aturan plate number dengan jumud, siap bawa pembaris untuk mengukur semua nombor plate kenderaan, maka hampir semua kenderaan di Malaysia bakal kena saman. Terutamanya kenderaan pegawai JPj itu sendiri. Siapa yang terbeban saman? Kemudian semua kenderaan akan terpaksa beli plate baru. Siapa yang kaya?
Demikian juga isu cermin gelap. Bukankah kata-kata menteri yang tersiar di media rasmi itu jadi HUKUM? Namun apabila berurusan dengan Puspakom tiba-tiba tidak boleh dan diminta buka pula. Sampaikan cermin asal dari kilang yang gelap sedikit pun perlu ditukar. Tidakkah itu satu pembaziran dan membebankan?
Terkini isu kos untuk buat semua lesen memandu pula dinaikkan sekali ganda. Tidakkah itu membebankan rakyat bawahan yang tidak mampu sedangkan lesen itu satu keperluan asas? Tidakkah itu menyebabkan ramai yang akan memandu tanpa lesen? Tidakkah bebanan terhadap rakyat itu juga bakal mengundang banyak jenayah?
Satu hal lagi ialah seringnya berubah syarat tukar hakmilik kenderaan yang tidak bijak dan menindas. Berapa banyak kenderaan yang dibeli ketika pemilik masih hidup, lengkap dengan salinan kad pengenalan yang telah disahkan gagal dipindah milik kerana pemilik asal telah mati? Akhirnya ia terpaksa dilupuskan.
Ini banyak menyebabkan pembaziran khasnya pada pembeli miskin yang hanya mampu membeli kenderaan murah dan perlu masa untuk mengumpul duit bagi membiayai kos tukar milik. Sudahlah miskin, hanya mampu beli kereta lama, tiba-tiba terpaksa dilupus pula.
Begitu juga nasib yang menimpa pengusaha kereta terpakai yang biasanya hanya menukar hakmilik selepas kenderaan terjual. Mengapa tidak dipermudahkan dengan pengesahan dokumen jualbeli atau dengan bantuan surat sumpah?
Proses pengesahan kad pengenalan bagi urusan pindah milik juga amat dipersulit. Kedua-dua pemilik terpaksa hadir sendiri ke JPJ untuk pengesahan kad pengenalan. Bagaimana halnya dengan pemilik yang uzur? Yang berada di luar negara atau luar kawasan? Itu tidak termasuk kenderaan yang pemilik asalnya telah kembali ke tanah air.
APA SEBENARNYA PUNCA KEMALANGAN?
Banyak sekali kemalangan maut yang melibatkan kenderaan berat. Berapa banyak tanker, lori pasir, lori balak, lori hantu yang bermaharajalela di jalanraya? Berapa banyak yang sah dari segi perlesenan dan sempurna ciri keselamatannya? Berapa ramai pemandu kenderaan berat dari kalangan PATI?
Berapa banyak injin yang diubah suai untuk berlumba di jalanraya? Tidakkah banyak kemalangan berpunca dari aktiviti lumba haram atau habit memecut di jalanraya dengan kuasa injin yang diubahsuai? Berapa banyak kereta motor di Dataran Merdeka yang memekak menayangkan kuasa injin sampai keluar api menjulang dari ekzos?
Di samping kondisi kenderaan, kemalangan juga banyak disebabkan oleh sikap dan gaya pemanduan yang liar, gopoh atau tidak berkemahiran. Masih ingat lagi kemalangan melibatkan kenderaan JPJ yang menyebabkan orang ramai marah sehingga ia dibakar? Berapa banyak pula lapuran awam mengenai kenderaan awam seperti bas/lori yang dipandu dengan laju dan merbahaya tak dilayan?
KESIMPULAN
Sekalipun benar rakyat kita mundur dan kelas tiga, berhati-hatilah membuat kenyataan terbuka, jangan asyik melukakan hati rakyat. Jika mahu gubal undang-undang pula, biarlah ia berasas dan mencapai maksud yang dihajatkan serta tidak membebankan rakyat. Jangan ikut musim dan berbentuk flipflop. Hari ini begini, esok begitu dan terus menerus berbolak-balik tidak menentu.
Jika mahu kuatkuasakan undang-undang biarlah ianya adil dan saksama. Lihatlah keliling kita. Berapa banyak kereta VIP yang bercermin gelap gelita dan tidak menepati ukuran plate number? Jika cermin gelap mereka ada permit atas apa alasan sekalipun, TETAPI adakah pula PERMIT KHAS untuk mereka tidak ikut ukuran plate number? Berapa banyak pula saman mereka yang dihapus kira? Mengapa boleh begitu?
Sebagai contoh, kenderaan bernombor ‘JPJ 11’. Ia milik individu yang turut menggubal peraturan yang sedang hangat diperkatakan dan dengan angkuh menguatkuasakannya tanpa budi bicara. Namun kenderaan itu sendiri tidak mematuhi aturan yang ditetapkan oleh penggubalnya... Aneh bukan? Wajar tidak puak ini dibenci masyarakat?
QS:61. Ash Shaff 2-3. "Hai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan".
Kekalutan ini berpunca dari khilaf Ketua Pengarah atau pembuat dasar yang kurang matang. Sebagai rakyat, mari kita saling menyeru agar tidak memusuhi setiap anggota JPJ secara peribadi. Janganlah sampai hilang sifat insaniah kita hingga ada kejadian seperti meludah anggota JPJ yang kemalangan. Ketahuilah bahawa kami juga pernah menerima infaq dari anggota JPJ yang prihatin. Wajarkah kita bersikap zalim terhadap insan prihatin seperti mereka, hanya semata-mata mereka anggota JPJ?
Demikian juga dengan dendam dan kebencian yang sering kita zahirkan dengan wenangnya terhadap anggota PDRM. Ramai juga anggota polis dan bekas pegawai tinggi PDRM yang prihatin datang bersedekah di RPWP. PDRM juga ada hadiahkan beberapa buah van lama, walaupun sampai hari ini ia masih belum dapat kami baiki lagi. Jika ada yang ambil rasuah tanpa kerelaan kita, lapur saja pada SPRM. Jika kita sendiri yang gatal-gatal menghulur rasuah kepada mereka, mari kita tuding jari kepada diri kita juga.
Semuga sedikit perkongsian ini dapat memenuhi permintaan mereka yang meminta perkongsian khusus dari kami. Anggaplah ini juga sebagai seruan dan rayuan ikhlas kami untuk didengar oleh pihak JPJ, PDRM dan juga pembaca amnya.
WARGA PRIHATIN

sahabat :)