Sabtu, 8 Disember 2018

3 abdul

FILEM ‘TIGA ABDUL’ PENUH DENGAN RAHSIA YANG MEMPUNYAI MESEJ TERSIRAT PADAT DENGAN PENGAJARAN
 
Filem P. Ramlee sememangnya sudah sebati dengan diri kita, sedari kecil lagi kita telah dipertontonkan dengan karya-karya Allahyarham P. Ramlee, yang mana banyak memberi gelak tawa, sedih, juga pengajaran untuk kita.

Bagaimana pula dengan filem ‘3 Abdul’, admin yakin ramai telah menontonya, dan sudah pasti berulang kali juga kita menontonnnya tanpa jemu.

Tapi, adakah kita betul-betul memahami akan cerita yang ingin disampaikan di sebalik filem ‘3 Abdul’ itu?

Sebenarnya banyak perkara yang kita boleh belajar, dan dapat dari filem ‘3 Abdul’ ini, dan ianya telah diterangkan dengan mendalam oleh saudara Daniyal Kadir ini.

Mari kita baca akan perkongsian darinya.

Sedang tonton 3 Abdul? Mari saya kongsikan pemerhatian saya terhadap filem ini. Kalau suka dengan apa yang saya catatkan, sila beli MEMBEDAH P.RAMLEE!

Tiga Abdul (1964) ialah filem terakhir P.Ramlee di Malay Film Productions. Filem ini ditayangkan kepada umum bermula pada 22 April 1964.

Filem ini bergerak dengan slogan yang tertera di atas posternya, ‘Cerita Paling Nakal Daripada Segala Kenakalan Yang Pernah Dinakal-nakalkan!’ Filem ini sememangnya nakal dan seperti biasa tema anti-feudal dibawakan oleh P.Ramlee dengan baik sekali.

Dari bermulanya beliau sebagai pengarah di Malay Film Productions sehingga berakhirnya era beliau di Singapura, tema anti-feudal cukup sebati dengan jiwa P.Ramlee. Tidak kisah sama ada ia sebuah filem bergenre cinta, komedi atau tragedi, semangat dan nilai anti-feudal itu sentiasa dibawa oleh P.Ramlee.

Kita tidak mengetahui sisi P.Ramlee secara peribadi dan pandangan politik beliau, namun apa yang kita tahu beliau ialah seniman yang cukup tajam dalam menyampaikan kritikan dan kepintaran menyampaikan kritikan itu dibuat secara halus-halusan, sehingga pada satu ketika kita tidak menyedari pun apa yang disampaikan beliau.

Kita cuma tahu ketawa dalam menonton setiap komedi beliau dan sebenarnya kita sedang mentertawakan diri kita sendiri kerana P.Ramlee sedang menjenakakan kehidupan kita semua.

FILEM TIGA ABDUL

Begitu juga dengan filem Tiga Abdul, mengisahkan tentang kehidupan tiga orang adik-beradik, Abdul Wahab, Abdul Wahib dan Abdul Wahub. Mereka bertiga ialah anak kepada seorang kaya yang dikenali dengan nama Ismet Ulam Raja (Ismet merupakan nama yang sinonim dengan masyarakat Turki).

Ibu kepada tiga adik-beradik ini ialah Fatima Hatem Thai (Hatim al-Tai ialah penyair terkenal Arab yang terkenal dengan sifat pemurah beliau). Ketiga-tiga mereka hidup dengan bapa mereka yang kaya, manakala ibu mereka digambarkan di dalam filem ini telah lama meninggal dunia.

Filem ini diselang-selikan dengan penyampaian naratif oleh seorang lelaki yang berpakaian seperti seorang Arab dan bernama S.Shamsuddin Al-Haj. P.Ramlee gemar menggunakan Arab dan Inggeris sebagai subjek bahasa dan budaya di dalam filem-filem komedinya dan kemungkinan besar kerana Arab dan Inggeris ini memiliki pengaruh besar dalam masyarakat kita.

Sebahagian daripada Arab dan sebahagian daripada Inggeris ada dalam jiwa kita masing-masing. Kisah Tiga Abdul ini digambarkan berlaku di sebuah negeri yang dipanggil Isketambola dan berada berdekatan dengan negeri Isketambatu.

MEMILIKI PERSAMAAN DENGAN NEGARA TURKI

Jika kita teliti lebih lanjut, pemakaian tarbus oleh kaum lelaki di Isketambola memiliki persamaan dengan negara Turki sebelum era perubahan yang dilaksanakan oleh Mustafa Kemal Atatürk. Turki sebelum era Mustafa Kemal Atatürk ialah Empayar Uthmaniah dan empayar ini berkembang jauh bermula dari tahun 1299 hingga 1923.

Kemudian selepas krisis dan penentangan yang berlaku, Empayar Uthmaniah berubah menjadi sebuah negara dikenali sebagai Republik Turki yang dipimpin oleh Mustafa Kemal. Semasa era Mustafa Kemal, beliau telah mengharamkan pemakaian tarbus dan ini ialah sebahagian daripada jalan perubahan yang dilaksanakan oleh Mustafa Kemal untuk menghapuskan nilai-nilai tradisi empayar Uthmaniah.

Nama Isketambola itu juga menghampiri nama bandar utama di Turki, Istanbul yang turut menjadi ibu kota Empayar Uthmaniah bermula pada tahun 1453 sehingga saat kejatuhan empayar berkenaan. Selepas itu, Mustafa Kemal menukarkan ibu negara Truki kepada Ankara.

Eropah sering menganggap Empayar Uthmaniah sebagai sick man merujuk kepada era di antara tahun 1828 sehingga tahun kejatuhan empayar ini pada 1923 kesan daripada masalah kewangan dan ekonomi yang dihadapi, di samping kekalahan-kekalahan yang dialami dalam perang sehingga Empayar Uthmaniah hilang banyak wilayah di bawah naungannya.

Keadaan ini juga sama dengan negeri Isketambola yang merupakan sebuah negeri yang memiliki warga yang ‘sakit’, warga yang tamak, warga yang hilang harta benda kerana kesilapan sendiri dan membiarkan diri dicatur oleh kuasa-kuasa yang lebih besar. Empayar Uthmaniah roboh kerana ketidakupayaannya untuk bersaing dengan kuasa-kuasa besar yang semakin berkembang dan mendominasi.

Empayar Uthmaniah juga terlibat dengan Treaty of Sèvres (10 Ogos 1920) dengan negara-negara kuasa utama dunia seperti Britain, Perancis dan Itali untuk membahagi-bahagikan wilayah-wilayah Empayar Uthmaniah selepas kekalahan teruk empayar ini pada Perang Dunia Pertama. Perjanjian ini membolehkan kuasa-kuasa berkenaan mengawal kewangan empayar, sehingga ke tahap mempunyai kuasa untuk melulus belanjawan nasional, mengawal peraturan kewangan empayar dan memiliki kuasa menyeluruh terhadap bank pusat Empayar Uthmaniah.

Selain itu, wilayah-wilayah utama di bawah empayar ini turut diagih-agihkan sesama negara-negara kuasa besar ini. Lebih menarik lagi menurut V. Necla Geyikdagi dalam bukunya, Foreign Investment in the Ottoman Empire: International Trade and Relations 1854–1914 (I.B.Tauris, 2011).

Kesan daripada bebanan kewangan yang tinggi akibat penglibatan dalam Perang Crimean (1853–1856) dan perbelanjaan yang tinggi akibat keberadaan tentera asing di negaranya, Empayar Uthmaniah terpaksa menanggung hutang asing berjumlah 5 juta Pound Sterling dan ini secara kebetulan hampir sama dengan nilai yang diminta oleh Abdul Wahub daripada peniaga pasar ketika hendak membeli semula Sadiq Segaraga. Namun, ini mungkin satu kebetulan sahaja dan bukan satu niat yang mahu diterokai oleh P.Ramlee.

“Yang tua kerepot tu?”
“Oh ya tuan, ini murah sahaja tuan, 500 Pound sahaja tuan.”
“500 Pound?!”
“Ya tuan.”
“Tua nak mampus, tulang dah retak, 5 Pound boleh!”
“5 Pound? 5 Pound, 5 Poundlah tuan. Selagi ada orang tua ini di sini, saya bertambah sial tuan.”

KISAH KEHIDUPAN

Inilah yang berlaku dalam Tiga Abdul, bagaimana Abdul Wahab dan Abdul Wahib boleh ditipu oleh Sadiq Segaraga. Bagaimana Sadiq Segaraga yang tamak dipermain-mainkan pula oleh Abdul Wahub. Filem ini tentang bagaimana manusia bijak boleh mengambil kesempatan terhadap manusia yang bodoh dan tamak.

Kisah bagaimana manusia yang tidak memiliki perancangan dalam hidup akan menghadapi kemusnahan sekelip mata. Cerita bagaimana kekayaan yang begitu lama disimpan boleh menjadi milik orang lain jika tidak dijaga dengan baik dan amanah. Walaupun perkaitannya tidaklah sepenuhnya seperti apa yang berlaku kepada Empayar Uthmaniah, namun latar belakang yang wujud di dalam Tiga Abdul membolehkan kita mengaitkan filem ini dengan apa yang terjadi kepada empayar berkenaan.

BAHASA FILEM

Setelah panjang lebar kita bercerita tentang Empayar Uthmaniah dan Tiga Abdul, kini kita bercerita pula mengenai bahasa filem di dalam filem ini. Apa yang menarik mengenai filem Tiga Abdul ialah bicara visualnya yang memberikan gambaran mengenai apa yang sedang berlaku. Kita akan meneliti perkara ini satu-persatu untuk kita mengetahui mengenai keunikan filem ini.

Pertamanya, semasa babak awal, memperkenalkan watak setiap watak utama diletakkan di dalam bingkai gambar. Ismet Ulam Raja, isterinya Fatima Hatem Thai dan anak-anak mereka. Apa yang menarik, semasa memperkenalkan Abdul Wahab dan Abdul Wahib, bingkai yang memuatkan foto mereka berdua kelihatan senget, condong dan serong.

Ini sebenarnya memberikan petanda awal kepada kita bahawa Abdul Wahab dan Abdul Wahib kedua-duanya memiliki pandangan yang serong dan senget serta kedua-dua mereka adalah individu yang tidak jujur.

Kita lihat pula bingkai yang memuatkan foto Abdul Wahub, diletakkan tegak, menunjukkan bahawa Abdul Wahub ialah seorang yang jujur dan lurus.

Seterusnya kita lihat semasa sambutan hari lahir ke-71 Ismet Ulam Raja, Abdul Wahab dan Abdul Wahib memakai suit hitam, manakala Abdul Wahub memakai suit putih. Ini juga membuktikan tentang sikap baik dan sikap buruk.

Putih ialah lambang suci dan sering dikaitkan dengan kebaikan, manakala hitam ialah lambang kekotoran dan sering dikaitkan dengan keburukan. Suit putih memberi gambaran tentang sikap murni Abdul Wahub, manakala suit hitam memberikan gambaran mengenai sikap buruk Abdul Wahab dan Abdul Wahib.

Selain itu, sebaik sahaja Ismet Ulam Raja meninggal dunia, Abdul Wahub juga dilihat kerap mengenakan suit berwarna putih semula semasa segala-gala pertikaian sudah sampai ke kemuncak dan Abdul Wahub berjaya menyatukan kembali keluarganya.

Selanjutnya semasa babak Ismet Ulam Raja memotong kek untuk sambutan hari lahirnya, semua jemputan merapatinya dan sama-sama menyanyikan lagu Allah Selamat Kamu kepada Ismet Ulam Raja, namun sebaliknya yang terjadi apabila Ismet tidak diselamatkan Allah, tetapi terkena serangan jantung dan meninggal dunia kemudiannya.

Apa yang cuba disampaikan P.Ramlee semasa babak ini. Cuba kita perhatikan semasa babak ini berlangsung, siapa yang ada di sekeliling Ismet Ulam Raja? Yang ada hanyalah Sadiq Segaraga dan dua daripada tiga anak perempuannya iaitu Rafidah dan Hamidah.

Selain itu, turut kelihatan ialah Abdul Wahab dan Abdul Wahib. Abaikan jemputan yang lain kerana mereka bukan tumpuan kepada filem ini. Semasa babak ini kelibat Abdul Wahub langsung tidak kelihatan, begitu juga dengan anak Sadiq Segaraga yang baik hati, Ghasidah, juga tidak kelihatan.

Semasa upacara memotong kek hari lahirnya, Ismet Ulam Raja dikelilingi oleh manusia-manusia jahat dan yang menyanyikan lagu selamat untuknya juga ialah manusia-manusia jahat. Doa orang-orang jahat cuba digambarkan P.Ramlee hanya akan mendatangkan keburukan semata-mata. Merapat dan berbaik-baik dengan orang yang jahat dan yang memiliki hati yang tidak jujur hanya akan membawa bencana kepada diri kita.

MENYENTUH MENGENAI DIKTATOR & DEMOKRASI

P.Ramlee juga menyentuh mengenai diktator dan demokrasi terpimpin dan menerusi dialog itu, kita memahami bahawa demokrasi terpimpin dan diktator itu tidak ada bezanya dan manusia yang sering melaungkan demokrasi juga memiliki kecenderungan untuk menjadi diktator apabila mereka terperangkap dengan peperangan istilah.

Amat jarang kita menemui istilah-istilah politik dibincangkan di dalam kerangka lucu dan bersifat satira sebegini di dalam filem Melayu dan P.Ramlee berjaya mencuit kita dengan perbincangan definisi diktator dan demokrasi terpimpin.

“Doktor Zain memberi pengakuan penyakit ayahanda bertambah berat, itu ada harapan mati! Jikalau ayahanda mati, segala harta-hartanya terpulang kepada siapa?”
“Kepada kekandalah! Kerana kekanda saudara tua!”
“Semua?”
“Habis?!”
“Hai! Itu tidak Adil! Itu namanya diktator. Kanda, adinda rasa lebih baik kita bahagikan harta-harta ini secara demokrasi.”
“Bagaimana?”
“Begini, kanda yang lebih tua, kanda mesti mengalah, kanda akan mati dulu, adinda akan tanam kanda, kanda jangan ambil satu sen pun harta ayahanda, dermakan semuanya kepada adinda bulat-bulat, haa! Itu demokrasi!”
“Demokrasi apa?”
“Demokrasi Terpimpin!”
“Terpimpin kepala otak kau!”

Menurut Amir Muhammad dalam bukunya 120 Malay Movies (Matahari Books, July 2010). Dialog ini merupakan sindiran terhadap Presiden Indonesia, Soekarno yang memperkenalkan istilah demokrasi terpimpin, merujuk kepada gaya pemerintahannya. Tambahan pula, ketika filem ini dikeluarkan isu konfrontasi Malaysia-Indonesia sedang hangat berlangsung.

Menurut seorang rakan, Dr Sahul Hamid Mohamed Maiddin yang menjalankan kajian mengenai propaganda dan indoktrinasi di zaman demokrasi terpimpin Indonesia, watak Abdul Wahab dan Abdul Wahib itu seolah-olah merujuk kepada Menteri Agama Indonesia ketika di era Soekarno bernama Muhammad Wahib Wahab yang berkhidmat sebagai Menteri Agama Indonesia dari tahun 1959 hingga 1962.

Menurut, Abdul Aziz melalui artikel K.H Muhammad Wahib Wahab: Kementrian Agama pada Masa Demokrasi Terpimpin yang diterbitkan di dalam buku Menteri-Menteri Agama RI: Biografi Sosial-Politik (INIS, PPIM dan Litbang Depag, 1998), Muhammad Wahib Wahab memainkan peranan penting di dalam perkembangan agama di Indonesia semasa era demokrasi terpimpin, namun di dalam satu temubual dengan salah seorang anggota keluarga rapat Muhammad Wahib Wahab, H. Shobih Ubaid, ada disebut bahawa Muhammad Wahib Wahab secara diam-diam tidak bersetuju dengan gagasan Nasakom oleh Soekarno yang bertujuan untuk menyatukan kaum nasionalis sekular, agamawan dan komunis.

Menurut Shobih, Muhammad Wahib Wahab dikatakan menyebut “Namanya saja Nasakom. Itu kan dalam bahasa Arab berbunyi nasa kum, yang artinya ‘pecah”. Jadi tidak bakal bersatu. Keadaan ini sebenarnya boleh kita kaitkan dengan pergeseran Abdul Wahab dan Abdul Wahib mengenai demokrasi terpimpin dan diktator.

CUBA MENCELIKKAN MASYARAKAT TENTANG PENGURUSAN PUSAKA

Rakan di Facebook, Razi Ahmad pula ada memberi pandangan bahawa P.Ramlee cuba mencelikkan masyarakat tentang kepentingan instrumen pengurusan harta pusaka iaitu Wasiat /Faraid/Hibah. Jika dilihat lebih dalam, P.Ramlee juga mendidik aspek Hibah yang agak janggal dan biasa diabaikan. Dalam Islam, konsep pemilikan berdasarkan Syurut al-Ahliah al-Kamilah (Syarat-Syarat Pemilikan Yang Sempurna).

Di antara syarat-syarat yang wajib adalah Baligh, Mukallaf, Muslim & Rusyd (Bijaksana). Walaupun Islam memperkenalkan konsep Faraid, namun Ismet Ulam Raja telah menggunakan instrumen Hibah untuk memberikan Abdul Wahub lebih bahagian (harta-harta di luar negeri) berbanding abang-abangnya disebabkan abang-abangnya kurang salah satu syarat iaitu Rusyd (Bijaksana).

KRITIKAN KEPADA GOLONGAN FEUDAL

Seperti yang disebutkan sebelum ini, kritikan P.Ramlee terhadap golongan feudal sebenarnya tidak pernah padam dan filem Tiga Abdul juga memaparkan kritikan terhadap golongan berkenaan. Ini dapat dikesan pada babak semasa Kasim Patalon menasihati Sadiq Segaraga untuk mengahwinkan anak-anak perempuannya dengan anak-anak lelaki Ismet Ulam Raja bagi mendapatkan harta kekayaan Ismet Ulam Raja dan menguatkan semula perniagaan Sadiq Segaraga yang sedang berdepan dengan masalah.

Tindakan mengahwinkan anak perempuan atau anak lelaki untuk meluaskan kuasa dan memperoleh harta kekayaan ini telah dilakukan sejak dahulu lagi dan perkahwinan ialah alat terpenting untuk meluaskan kuasa dan jalan paling pantas untuk mendapatkan wilayah dan sumber kekayaan di sesebuah negeri.

Sadiq Segaraga dilihat menggunakan anak-anak perempuannya demi kepentingan perniagaan demi memastikan dirinya mendapat untung daripada perkahwinan berkenaan. Perkahwinan tidak lagi dibina atas dasar cinta dan niat mengukuhkan hubungan kekeluargaan, tetapi hanya atas dasar laba perniagaan.

Kasim Patalon pula dijelmakan sebagai seorang penasihat yang tamak dengan komisen yang ditawarkan oleh Sadiq Segaraga. Setiap nasihat daripada Kasim Patalon di dalam filem ini semuanya nasihat yang buruk dan setiap nasihat yang buruk akan memberikan kesan buruk di kemudian waktu.

Begitulah yang terjadi kepada Sadiq Segaraga apabila terlalu percaya dengan nasihat buruk, dirinya juga hanyut dan jatuh miskin. Watak seorang Kasim Patalon ini sering berada dalam lingkaran masyarakat, menawarkan nasihat yang menjahanamkan.

Kasim Patalon melakukan kerja nasihatnya bukan untuk kepentingan sesiapa, tetapi hanya untuk mendapat untung dengan hanya bermodalkan air liur dan pemikiran yang mengelirukan. Kasim Patalon digambarkan sebagai seorang yang banyak idea dan petah dalam setiap pengucapannya serta berjaya memberikan keyakinan terhadap idea-ideanya, sehingga Sadiq Segaraga percaya bulat-bulat setiap butir kata Kasim Patalon ini.

Watak Kasim Patalon divisualkan seperti Hitler, memiliki misai kontot dan perilaku Kasim Patalon juga sama seperti Hitller, seorang diktator yang petah berbicara dan mempunyai keupayaan untuk meyakinkan khalayaknya sendiri.

Satu lagi watak yang menarik untuk kita perhatikan ialah Husin Lempoyang, seorang lelaki yang menganggap manusia ialah komoditi jualan dan memiliki nilai yang lebih tinggi berbanding unta. Husin Lempoyang wujud dalam sisi gelap diri manusia yang memandang semua perkara memiliki tanda harga.

Manusia yang menghargai hidup dengan nilai wang semata-mata. Husin Lempoyang merupakan seorang saudagar unta, tetapi dia juga ialah lambang kapitalis yang berada di sekeliling kita yang menjadikan apa sahaja sebagai barang dagangan asalkan dapat memberikan untung.

Harga diri tidak ada kepada manusia yang bersifat seperti Husin Lempoyang, kerana semuanya memiliki taraf yang sama dengan Pound Sterling. Pada pandangan mata manusia seperti Husin Lempoyang, sekeping kertas bertandakan nilai wang dan maruah manusia memiliki jurang beza yang besar, kerana wang mengatasi segala-galanya termasuk maruah.

MENGEMBALIKAN WATAK, BABAK & DIALOG

Memandangkan filem ini merupakan filem terakhir P.Ramlee di Singapura, kita dapat melihat bagaimana P.Ramlee bernostalgia di dalam filem ini dengan memaparkan kembali watak, babak dan dialog yang berkaitan dengan filem-filemnya yang terdahulu sepanjang beliau berada di Malay Film Production.

Kita dapat melihat bagaimana filem Madu Tiga diulang kembali di dalam Tiga Abdul, tetapi dengan keadaan yang berbeza apabila menampilkan aspek perkahwinan dan mengaitkannya dengan tiga orang perempuan.

Begitu juga dengan kemunculan babak menjual manusia di pasar sama seperti apa yang muncul ketika filem Ali Baba Bujang Lapok. Selain itu, filem Nasib Si Labu Labi juga diterjemahkan di dalam filem ini menerusi karakter Udo Omar sebagai pengetua rumah anak-anak yatim. Di dalam filem Nasib Si Labu Labi sebelum ini, Udo Omar sebagai Haji Bakhil sering memberi derma kepada anak-anak yatim demi memikat hati Cikgu Murni.

Watak Haji Misai Kontot, lakonan Ibrahim Pendek di dalam Nasib Si Labu Labi juga diulang di dalam Tiga Abdul apabila watak Kasim Patalon digambarkan bermisai kontot.

“Haa! Tapi ini ada lagi satu yang paling bagus tuan! Cuba tuan lihat, badannya kuat, muda, tegap!”
“Ini Haji Misai Kontot! Saya tak hendak yang itu.”

Seharusnya Tiga Abdul menjadi filem yang benar-benar mencuit kita. Seharusnya kita meminggirkan manusia yang berdampingan dengan kita hanya kerana wang semata-mata dan kita perlu berwaspada dengan segala muslihat yang muncul untuk membelit kita. Manusia yang mahu menjahanamkan kita sentiasa bersedia pada bila-bila masa, namun manusia yang mahu menyelamatkan kita cukup sukar kita kenali.

Tiga Abdul membuktikan walaupun saudara sedarah, tidak akan ada yang manis jika sifat dengki dan tamat menguasai diri manusia.

Di dalam filem ini semasa Abdul Wahab berkumpul bersama-sama beberapa orang wanita ketika sambutan hari lahir Ismet Ulam Raja, dia telah memberikan satu teka teki kepada wanita-wanita berkenaan dan tidak ada seorang pun yang berjaya menjawabnya. Jawapan teka-teki itu juga sehingga kini mengelirukan sebahagian daripada kita.

“Di atas langit, di bawah bumi, apa di tengah-tengahnya?”
“Saudari?”
“Bulan?”
“Bulan? Fasal saudari cantik macam bulan bukan? Jadi ingatkan bulan sahaja? Tak betul.”
“Saudari?”
“Angin.”
“Eh! Kenapa pula angin? Satu badan angin ya? Salah.”
“Saudari?”
“Hujan.”
“Hujan? Hai mentang-mentanglah musim hujan, asyik ingat hujan sahaja. Salah tu, yang betulnya tiga titik.”

Mengapa tiga titik? Sebabnya di tengah-tengah huruf Nya (ڽ) ada tiga titik

Sumber : Daniyal Kadir

Ahad, 2 Disember 2018

Nabi khidir

Ketika Nabi Khidr Menjadi Budak

Suatu ketika Nabi Khidr AS berjalan di pasar dan bertemu dengan seorang budak mukatab. Melihat penampilannya yang saleh, walau tidak mengenalnya sebagai Nabi Khidr, budak itu berkata, “Bersedekahlah padaku, semoga Allah memberkahi engkau!!”

Tanpa memperkenalkan diri atau membuka identitas dirinya, Nabi Khidr berkata, “Aku percaya bahwa apa yang dikehendaki Allah pasti akan terjadi, tetapi aku tidak memiliki sesuatu apapun yang bisa kuberikan kepadamu!!”

Sang budak berkata, “Aku meminta kepadamu bi-wajhillah, bersedekalah kepadaku, karena aku melihat wajahmu sebagai orang yang baik (saleh), karena itu aku mengharap berkah darimu!!”

Beliau berkata, “Aku beriman kepada Allah, tetapi aku tidak memiliki sesuatu yang bisa kuberikan kepadamu, kecuali jika engkau ingin menjual diriku sebagai budak!!”

Budak itu terpana memandang Nabi Khidr seolah tidak percaya, dirinya sendiri sebagai budak, bagaimana mungkin bisa menjual orang merdeka sebagai budak? Kemudian ia berkata, “Apakah hal itu boleh dilakukan??”

Beliau berkata, “Engkau telah meminta kepadaku dengan atas nama Allah Yang Maha Agung, dan aku tidak bisa mengecewakan engkau demi Wajah Tuhanku. Juallah aku, dan pergunakanlah hasilnya untuk memenuhi kebutuhanmu!!”

Budak tersebut adalah budak mukatab, atau disebut juga budak kitabah, yakni yang dijanjikan oleh tuannya untuk dimerdekakan jika bisa membayar harganya walau dengan mengangsur. Ia juga tidak dibebani pekerjaan tuannya, dan bebas berusaha untuk memperoleh uang penebusan dirinya.

Mendengar penuturan Nabi Khidr tersebut sang budak sangat gembira. Ia segera membawa beliau ke tempat penjualan budak, dan terjual seharga empatratus dirham, cukup untuk membayar pembebasan dirinya. Tinggallah Nabi Khidr bersama ‘tuannya’ yang membelinya, tetapi selama beberapa hari lamanya beliau tidak diperintahkan apa-apa. Tampaknya orang yang membeli beliau itu orang yang baik, ia tidak tega ‘membebani’ beliau dengan pekerjaan karena beliau kelihatan sangat lemah dan berusai sangat tua.

Nabi Khidr merasa tidak enak karena orang itu telah membayar mahal tetapi tidak memperoleh manfaat apa-apa dari dirinya. Suatu ketika tuannya itu akan pergi untuk suatu keperluan, beliau berkata, “Anda telah membeli diriku sebagai budak, maka perintahkanlah pada diriku untuk mengerjakan sesuatu!!”

Orang itu, yang juga tidak mengetahui kalau budak yang dibelinya adalah Nabi Khidr, berkata, “Aku khawatir akan memberatkan dirimu, engkau tampak telah sangat tua dan lemah!!”

Beliau berkata, “Tidak ada sesuatu yang memberatkan diriku!!”

“Baiklah kalau engkau memaksa, “Kata orang itu, “Pindahkanlah batu-batu di halaman ini ke belakang!!”

Di halaman rumah orang itu memang banyak berserak batu-batu yang cukup besar, yang membutuhkan beberapa hari untuk dipindahkan ke belakang rumahnya. Jika dipindahkan dalam satu hari, membutuhkan setidaknya enam orang yang cukup kuat dan kekar. Belum setengah hari, orang itu telah kembali ke rumah dan batu-batu itu telah dipindahkan semuanya ke belakang. Orang itu berkata kepada Nabi Khidr, “Baik sekali pekerjaanmu, sungguh engkau mempunyai kekuatan yang tidak kusangka-sangka!!”

Suatu ketika orang itu memanggil Nabi Khidr dan berkata, “Aku akan pergi beberapa hari lamanya, jagalah keluargaku dengan baik!!”

Beliau berkata, “Baiklah, tetapi perintahkanlah pula aku mengerjakan sesuatu!!”

Orang itu berkata, “Aku khawatir akan memberatkan dirimu!!”

Beliau berkata lagi, “Tidak ada sesuatu yang akan memberatkan diriku!!”

Orang itu terdiam sejenak, ia sungguh tidak tega memberi beban pekerjaan kepada orang yang telah tampak sangat tua tersebut, tetapi karena memaksa, ia berkata, “Jika demikian, buatlah batu bata, aku akan membuat rumah setelah pulang dari perjalanan ini!!”

Tentu saja pekerjaan yang amat mudah bagi Nabi Khidr, bahkan lebih dari itupun beliau bisa melakukannya, karena beliau memang dikarunia Allah berbagai macam karamah. Beberapa hari berlalu, orang itu pulang kembali tetapi ia tidak menemukan tumpukan batu bata, sebaliknya ia melihat suatu rumah cukup megah, sesuai dengan yang direncanakannya, pada tempat yang disiapkannya. Ia tidak mengerti, padahal ia tidak pernah menceritakan gambaran rumah yang ingin dibangunnya kepada siapapun.

Orang itu segera menemui Nabi Khidr di tempatnya, dan berkata, “Aku akan bertanya kepadamu bi-wajhillah, siapakah sebenarnya engkau ini!!”

Nabi Khidr berkata, “Engkau telah bertanya kepadaku dengan kata bi-wajhillah, dan kata bi-wajhillah itulah yang menjadikan aku sebagai budak. Aku sesungguhnya Khidr yang namanya telah sering engkau dengar ……!!”

Kemudian Nabi Khidr menceritakan peristiwa yang beliau alami sehingga menjadi budak, dan beliau menutup ceritanya dengan berkata, “Barang siapa yang diminta dengan perkataan bi-wajhillah, lalu menolak permintaan orang itu padahal ia mampu memberi, maka pada hari kiamat ia akan datang dengan jasad tanpa daging, dan nafasnya akan terengah-engah tanpa henti!!”

Perasaan orang itu bercampur baur antara senang, takut, haru, khawatir, dan berbagai perasaan lainnya. Siapakah orang saleh di masa itu yang tidak ingin bertemu dengan Nabi Khidr? Siapapun pasti menginginkannya, dan tanpa menyadarinya ia telah tinggal bersama beliau selama berhari-hari. Ia berkata, “Aku beriman kepada Allah, dan aku telah menyusahkan dirimu, wahai Nabiyallah, andaikata aku tahu tidak perlu terjadi peristiwa seperti ini!!”

Nabi Khidr berkata, “Tidak mengapa, engkau adalah orang yang baik!!”

Orang itu berkata, “Wahai Nabiyallah, silahkanlah engkau mengatur rumah dan keluargaku sesuka engkau, atau bila ingin bebas dari perbudakan ini, aku akan memerdekakan!!”

Nabi Khidr berkata, “Aku ingin engkau memerdekakan aku, agar aku bisa bebas beribadah kepada Allah!!”

Maka orang itu memerdekakan beliau tanpa syarat apapun, dan Nabi Khidr berkata, “Maha Terpuji Engkau, ya Allah, yang telah mengikat aku dalam perbudakan, kemudian menyelamatkan aku darinya. Ya Allah, semoga Engkau menjadikan kami sebagai orang-orang yang berakhlak baik dan membantu saudara-saudara kami lainnya mencapai surga.”

Cat batu

Saya nak buat rumah. Saya bagi upah pada saudara saya untuk buat rumah tersebut. Dia ambil upah sahaja, barang saya yang beli. Masalahnya saya tak tau banyak mana kuantiti barang yang hendak dipakai. Saya bukan kontraktor. Beli sikit2 rugi dan banyak kali kena beli. Beli banyak2 kan takut membazir pulak.. Macammana ni!!!!!!

NAH.. FORMULA PENTING YANG PATUT ANDA TAHU

a) PENGIRAAN BATA :

1 IKATAN STRETCHER / DATAR BATA (Tebal 1 Bata) :
Cari keluasan tembok iaitu = Panjang x tinggi tembok
Panjang 5m dan tinggi 3m = 5 m x 3 m = 15m²
= 15 m x 60 biji/ketul ( 1 m² = 60 biji bata - Stretcher )
Jumlah bata = 900 ketul Mortar ( Bancuhan 1 : 4)
Ada dua kaedah pengiraan mortar iaitu :
1)  Berpandukan bil. bata = 900 ketul x 0.5/1000 = 0.45 m³
2)  Berpandukan luas tembok = 15 m² x 0.03 = 0.45 m³
Simen = 1/5 x 0.45m³ = 0.09 m³ Dalam kiraan beg/kampit
= 0.09 m³ x 28.25 bag/kampit = 2.5 bag Pasir
= 4/5 x 0.45 m³ = 0.36 m³

IKATAN STRETCHER / SISI BATA (Tebal 1/2 Bata) :
Formula Pengiraan Bata : Cari keluasan tembok iaitu
= Panjang tembok x tinggi tembok
Contoh 2. Ikatan English ( lihat Rajah B)
= Panjang 5m dan tinggi 3m = 5 m x 3 m = 15m²
= 15 m x 120 biji/ketul ( 1 m² bersamaan 120 biji bata untuk ikatan 1 bata tebal)
Jumlah bata = 1800 ketul

Mortar ( Bancuhan 1 : 4)

Ada dua kaedah pengiraan mortar iaitu :
1) Berpandukan bil. bata = 1800 ketul x 0.5/1000 = 0.90m³
2) Berpandukan keluasan tembok = 15 m² x 0.06 = 0.90m³
Simen = 1/5 x 0.90m³ = 0.18 m³
Dalam kiraan beg/kampit = 0.18 m³ x 28.25 bag/kampit = 5 bag Pasir = 4/5 x 0.90 m³ = 0.72 m³

b) KERJA-KERJA MELEPA (PLASTER) :

Panjang x Lebar 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan lepaan adalah 19 mm = 75 m² x 0.019 m
Jumlah Mortar = 1.43 M³
Jumlah Simen = 1.43 M³ x 1/5 = 0.286 M³
Kiraan dalam beg/kampit 0.286 x 28.25 = 8 beg simen
Jumlah Pasir = 1.43 m³ x 4/5 = 1.14m³

C)  PENGIRAAN JUBIN / MOZEK :

LUAS KAWASAN LUAS ÷ JUBIN
Contoh 1: Jika saiz jubin 300 mm x 300 mm Luas Kawasan = panjang x lebar = 25 m x 3 m = 75 M²
Luas Jubin = 300mm x 300mm
= 0.300 m x 0.300 m = 0.09 m²
Bilangan Jubin = 75 m² ÷ 0.09 m² = 834 keping

D) KIRAAN MORTAR PELEKAT (MORTAR BED) :
Panjang x Lebar 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan mortar 20 mm = 75 m² x 0.0003.
Jumlah Mortar = 1.5 M³
Jumlah Simen = 1.5 M³ x 1/5 = 0.30 M³
Kiraan dalam beg/kampit = 0.30x 28.25 = 8.5 beg simen
Jumlah Pasir = 1.5 m³ x 4/5 = 1.2 m³

KIRAAN PELEKAT ADHESIVE FORMULA :
Panjang x Lebar = 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan adhesive 5 mm = 75 m² x 0.005m
Jumlah Mortar = 0.37 M³

FORMULA PENGIRAAN ISIPADU KONKRIT :

= Panjang x Lebar x Tinggi = 15 m x 5 m x 1 m
Isipadu konkrit = 75 m³ ( Nisbah Bancuhan 1:2:4 )
Jumlah simen = 1/7 x 75 m³ = 10.72 m³
Kiraan Dalam Beg/Kampit = 10.72 x 28.25 beg
= 303 bag/kampit
 Jumlah Pasir = 2/7 x 75 m³ = 21.43 m³
 Jumlah Batu = 2/7 x 75 m³ = 42.86 m³

FORMULA PENGIRAAN ATAP

Luas kawasan ÷ Luas Atap = Bilangan Atap (keping) Contoh Pengiraan:
Luas Kawasan = 15m x 5m = 75 m²
= 75 m² bersamaan 807 k²
Bilangan Atap = 807 k ² ÷1 k² = 807 keping
Nota: Anggaran Pingiraan a) 1m3 simen = 28.25/bag b) 1 m² bersamaan 10.76 k²)

FORMULA PENGIRAAN SILING :

Keluasan siling rumah ditentukan oleh horizontal. Jika sama timbangan air boleh terus gunakan formula begini.
Kira luas sekeping siling.
Contoh 0.6 m x 1.2 m = keluasan sekeping siling
Jadi keluasan = nilai x darab nilai y.
Jumlah tersebut bahagi dengan keluasan sekeping siling . Dapat jumlah keping yang akan digunakan.

FORMULA PENGIRAAN CAT :

CAT AIR (dinding bersimen)
Kira dahulu keluasan yang akan di cat.
Formula cat adalah 1 liter cat boleh meliputi dinding seluas 15 meter persegi (untuk 1 lapisan)
1 liter = 15m2. Jadi keluasan keseluruhan bahagi dengan 15m2 kita akan mendapat jumlah liter cat yang akan digunakan. Pengiraan ini adalah untuk 1 lapisan yang dicat sahaja.

CAT MINYAK (Besi / kayu / zink)
Formula yang digunakan adalah 1 liter cat boleh meliputi dinding seluas 18m2.
1 liter = 18m2

Pengiraan untuk cat diatas adalah untuk permukaan yang telah disapu dengan cat alas (undercoat) pengiraan untuk undercoat adalah 1 liter cat bersamaan 20m2.

Jumaat, 30 November 2018

Berzanji

*SELAWAT MAULIDUR RASUL*💚💕💞💚🕌💚💕💞

۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد
Selawat Allah ke atas Muhammad
۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Selawat salam dipohon lagi
۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد
Selawat Allah ke atas Muhammad
۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Selawat salam dipohon lagi

۝     ‎يَا نَبِيْ سَلاَمٌ عَلَيْكَ
Wahai Nabi salam atasmu
۝     ‎يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيْكَ
Wahai Rasul, salam atasmu
۝     ‎يَا حَبِيْبُ سَلاَمٌ عَلَيْكَ
Wahai kekasih, salam atasmu
۝     ‎صَلَوَاتُ الله عَلَيْكَ
Selawat Allah ke atasmu

۝     ‎أَشْرَقَ الْبَدْرُ عَلَيْنَا
Bulan purnama menyinari kita
۝     ‎فَاخْتَفَتْ مِنْهُ الْبُدُوْرُ
Hilang segala cahaya
۝     ‎مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا
Indah menawan tak pernah dilihat
۝     ‎قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُوْرِ
Wajah gembira sepanjang hayat

۝     ‎أَنْتَ شَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ
Kaulah matahari, kaulah bulan
۝     ‎أَنْتَ نُوْرٌ فَوْقَ نُوْرٍ
Kaulah cahaya mengatasi cahaya
۝     ‎أَنْتَ إِكْسِيْرٌ وَغَالِي
Kaulah rahsia hidup mulia
۝     ‎أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُوْرِ
Kaulah menyuluhi jiwa

۝     ‎يَا حَبِيْبِيْ يَا مُحَمَّد
Wahai kekasihku, ya Muhammad
۝     ‎يَا عَرُوْسَ الْخَافِقَيْنِ
Wahai pendamping indah sejagat
۝     ‎يَا مُؤَيَّدُ يَا مُمَجَّدُ
Wahai Nabi dijulang dipuja
۝     ‎يَا إِمَامَ الْقِبْلَتَيْنِ
Wahai imam 2 kiblat

۝     ‎مَنْ رَأَى وَجْهَكَ يَسْعَد
Bahagialah orang memandang wajahmu
۝     ‎يَا كَرِيْمَ الْوَالِدَيْنِ
Wahai penghulu keturunan mulia
۝     ‎حَوْضُكَ الصَّافِى الْمُبَرَّد
Kolam airmu sejuk jernih
۝     ‎وِرْدُنَا يَوْمَ النُّشُوْرِ
Kunjungi kami pada hari akhirat

۝     ‎عَالِمُ السِّرِّ وَأَخْفَى
Allah mengetahui rahsia sulit
۝    ‎مُسْتَجِيْبُ الدَّعَوَاتِ
Dialah menyahut semua seruan
۝     ‎رَبِّ إرْحَمْنَا جَمِيْعًا
Wahai Tuhan Rahmatilah kami
۝     ‎بِجَمِيْعِ الصَّالِحَاتِ
Dengan segala amalan soleh

۝     ‎وَصَلاَةُ الله عَلَى أَحْمَد
Selawat Allah ke atas Muhammad
۝     ‎عَدَّ تَحْرِيْرِ السُّطُوْرِ
Sebanyak baris kertas ditulis
۝     ‎أَحْمَدُ الْهَادِي مُحَمَّد
Ahmad Muhammad petunjuk jalan
۝     ‎صَاحِبُ الْوَجْهِ الْمُنِيْرِ
Empunya wajah berseri menawan

۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد
Selawat Allah ke atas Muhammad
۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Selawat salam dipohon lagi
۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد
Selawat Allah ke atas Muhammad
۝     ‎صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Selawat salam dipohon lagi

۝     ‎اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَيْهِ
Wahai Tuhan, selawat dan salam dan keberkatan atasnya💦❤📿ﷲ۝ﷺ

Khamis, 29 November 2018

Di hospital

38 HARI DI HOSPITAL (11 Sept - 19 Okt 2018)
= 22 HARI DI ICU
= 16 HARI DI WAD BIASA

Alhamdulillah, hari ini cikgu berkesempatan menulis pengalaman hidup yg Allah beri pada bulan September lalu. Allah swt yg maha pengasih dan penyayang, yang maha mengetahui, telah menguji kami dengan ujian anak yg sakit dan masuk ke hospital selama 38 hari. Kata doktor Muhammad diserang sakit meningitis (Radang Otak) Wallahualam. Semua penyakit ada penawar kecuali maut dan ketuaan. Anak kecil yg sakit tiada dosa, sesungguhnya penyakit anak kecil ini adalah pelajaran untuk kita, yg baligh agar berfikir tentang nikmat sihat ini. Terima kasih buat seluruh nurse, staf dan doktor yg merawat anak kami khususnya di wad icu pediatric dan wad. Semoga Allah swt membalas kebaikan kalian dengan sebesar besar kebaikan di akhirat.

Tiada lagi tempat untuk berharap melainkan Allah. Pengalaman berada di hospital dalam tempoh ini mmg pengalaman yg sangat berharga buat kami sekeluarga. Apabila kita berada di hospital dengan keadaan  ujian sakit dan melihat kebesaran Allah , sangat berbeza dengan kita ke hospital dengan niat yg lain.

Setiap hari yg berlalu dirasakan begitu lama. Ujian terpaksa meninggalkan 6 anak yg lain juga begitu berat. Hidup agak kelam kabut selama anak di wad (Terima kasih buat ibuk dan papa serta adik beradik yang banyak membantu menjaga 6 anak kami)

Melihat 3 anak di icu di hadapan anak cikgu meninggal dunia, cukup membuatkan hati ini begitu gentar dan harap kepada Allah. Rasa sedih melihat keadaan Ummat yg di hospital samada bekerja atau sakit, tapi masih sengaja melewatkan solat tanpa apa apa keperluan yg mendesak, yg x menutup aurat, walhal pelbagai kebesaran Allah berada di hadapan mereka setiap hari di hospital.

Nikmat sihat yg Allah beri pada kita begitu besar. Tidak dapat kita nak berhujah depan Allah dengan nikmat ini. Sedang kita sihat, Allah panggil kita melalui azan, kita masih berlengah X ke masjid atau surau untuk solat berjemaah, kita ada motor, ada kereta, ada kaki, masih enggan masjid?? , kita berada dalam masalah yg sangat besar, apatah lagi meninggalkan solat.

Nikmat yg sihat, kita masih X mahu baca Quran setiap hari minimum 4 muka surat untuk tunai hak Quran, walhal kita habiskan banyak masa baca berita² viral, tengok video viral, baca msg group whatsapp telegram Instagram twitter, tapi kita xde masa nak baca Quran  4 muka surat, kita akan menyesal atas nikmat sihat ini di akhirat. Sebaiknya kita habiskan setiap hari 1 juz Quran.

Nikmat Allah beri kita sihat untuk berfikir, tapi kita masih X mahu taat Allah, X mahu ikut perintah nabi. Masih berani X tutup aurat, masih berani x pakai tudung, masih berani keluar rumah baju lengan pendek wanita, masih berani wanita x pakai Stokin, kita akan menyesal di akhirat. Satu hari akhirat = 1000 tahun dunia.

Nikmat sihat yg Allah beri, kita masih X mahu keluar jalan Allah, tak mahu buat dakwah ajak jiran jiran untuk taat Allah, walhal nabi dan sahabat, dalam keadaan kelaparan, susah, sakit, mereka keluar di jalan Allah untuk mengajak Ummat ini kepada Allah. Mereka tinggal di Mekah madinah, tempat yg amal digandakan 100,000 kali ganda, tapi mereka tinggalkan haramain dan syahid di jalan Allah semata mata untuk kerja dakwah, bawa Ummat ini kepada Allah. Kita akan menyesal kerana habiskan masa dengan sibuk memenuhi nafsu kita, sibuk nak makan sana sini, sibuk nak jalan sana sini, sibuk nak berfoto sana sini. Kita akan menyesal.

38 hari yg sangat berharga dan sehingga hari ini, anak cikgu masih sakit saraf otak (semoga Allah menyembuhkan dan berikan Muhammad yg terbaik), pengalaman itu masih segar dalam ingatan. Doakan Muhammad.

Terima kasih buat semua saudara mara dan sahabat² serta guru Guruku yg datang menziarahi kami di wad dan di rumah. Tiada lagi yg lebih menggembirakan apabila ada saudara mara dan sahabat² yg datang menziarahi kita. Semoga Allah swt mengganjari kalian dengan sebesar besar kebaikan di akhirat.

Tiada lagi air mata untuk ditangiskan, semoga Allah menjadikan ujian ini asbab kami terlepas dari azab neraka mu ya Allah....

#doabuatMuhammad

5A

BAGAIMANA KIAH DAPAT 5A

Kiah tak ambil UPSR. Kiah ambil Peperiksaan Penilaian Darjah 5. Kiah jenis malas membaca. Kiah hanya pergi sekolah dan teliti apa cikgu ajar dalam kelas. Kiah catit nota cantik-cantik. Ada seorang cikgu, namanya Cikgu Mohamad Ismail sangat baik dengan Kiah. Melihat tulisan Kiah yang cantik, cikgu selalu suruh tolong siapkan buku mengajar beliau. Kiah ikut apa cikgu suruh, sebab bagi Kiah cikgu bukan nak menghambakan Kiah. Cikgu pilih Kiah di antara berpuluh orang murid untuk membantunya menulis buku tersebut; ia satu kepercayaan daripada seorang cikgu kepada anak murid sekecil Kiah. Kiah sayang Cikgu Mohamad Ismail dan hormat beliau. Lepas tulis buku tersebut, Kiah diminta cikgu hantar buku tersebut ke bilik guru. Kiah ikut sebab percaya sangat berkat tolong cikgu. Kiah harap Allah tolong Kiah yang malas membaca dan ulangkaji pelajaran.

Ada seorang cikgu pula kurang tumpukan perhatian pada Kiah. Tidak salahkan cikgu, Kiah budak kampung dan nampak bodoh dalam kelas. Ramai lagi anak murid lain yang sangat pintar dan cerdas dalam sekolah. Cikgu tersebut hanya “target” murid-murid cerdik sahaja walaupun Kiah berada dalam kelas paling cerdik. Apabila cikgu tanya soalan, Kiah jadi macam kura-kura, sembunyi muka celah meja. Nasib baik Kiah kecil, cikgu kurang nampak Kiah yang suka duduk belakang kelas. Kalau cikgu tanya soalan dan minta jawapan “volunteer”, Kiah tak pernah membanggakan cikgu. Cikgu tersebut akhirnya kecewa dengan Kiah; dan Kiah tak tersenarai dalam senarai murid harapan.

Balik sekolah Kiah campak beg sandang kain kanvas ke dalam rumah, tanggalkan kasut kanvas buruk, tanggalkan kain dan baju sekolah, hanya tinggal “seluar katak” dan baju T. Kiah tanpa alas kaki panjat pokok jambu batu depan rumah. Kiah makan jambu batu yang agak ranum dan berkhayal di situ beberapa jam. Kiah nampak mak tertinjau-tinjau dari dalam rumah intai pokok manggis, melilau ke pokok pisang. Kiah tiada. Mak dapat mengesan Kiah setelah nampak dahan pokok jambu sedikit bergoncang. “Makan la jambu batu tu banyak-banyak, nanti sakit apendiks kena potong usus”. Kiah takut ugutan mak jadi doa. Kiah makan jambu batu dan sembur keluar biji-bijinya, macam orang sembur air sirih.

Puas bergayut di pokok jambu, Kiah panjat pokok pisang. Cita-cita Kiah mahu panjat hingga dapat memegang jantung pisang. Sudah banyak kali Kiah cuba, tapi asyik tergelongsor. Sakit paha Kiah kepit batang pisang yang licin. Suatu hari Kiah berjaya capai jantung pisang. Kiah puas hati yang teramat, kerana Kiah dapat buktikan bahawa pokok pisang boleh dipanjat. Kiah berjaya mencabar pendapat nenek yang mengatakan perbuatan Kiah sia-sia kerana tidak pernah jadi dalam sejarah orang berjaya panjat pokok pisang. Sebab itulah orang akan tebang pisang untuk ambil buahnya.

Setiap kali tengok Kiah panjat pokok pisang, nenek akan meneriak nama ayah, meminta ayah melarang Kiah meneruskan usaha memanjat. “Tengok anak mung ni Wei, mengalahkan jantan suka memanjat. Buruk celah anu tu baru tahu kena getah pokok pisang”. Ayah keluar dari rumah dan menggeleng kepala. Tapi bukan dengan muka bengis. Kiah tahu ayah hanya ambil hati ibunya. Dalam hati mungkin ayah bangga tengok kesungguhan anak perempuannya yang banyak mewarisi sifatnya yang lasak dan tidak mudah menyerah kalah.

Jika tiba musim manggis berbuah, Kiah panjat pokok manggis; sedahan demi sedahan sehingga sampai ke dahan paling atas. Sayup-sayup kelihatan adik-beradik Kiah yang lain dari atas. Kiah senyap-senyap melontarkan buah manggis ke kepala sesiapa yang ada menyakitkan hati Kiah sebelum itu. Kiah gembira dapat melepaskan rasa marah dengan cara begitu, apatah lagi melihat reaksi mereka yang terkejut beruk sewaktu buah manggis menimpa kepala. Kiah disumpah seranah sebaik sahaja mereka dapat mengecam suara Kiah ketawa berdekah-dekah dari atas pokok manggis. Begitulah kehidupan Kiah setiap hari.

Maka, apabila keputusan Penilaian Darjah Lima keluar, Kiah senyap-senyap ke sekolah untuk ambil keputusan. Kiah lihat pelajar harapan cikgu sebahagiannya senyum, namun ada seorang dua yang masam mencuka di samping ibu bapa yang juga kelihatan kecewa. Kiah seorang diri ke pejabat sekolah. Kiah hairan melihat cikgu-cikgu dan kerani bertugas senyum menyambut kedatangan Kiah. Mereka suruh Kiah cepat-cepat ambil slip keputusan. Oh, patutlah mereka ceria. Kiah dapat 5A. Kiah gembira tetapi tidaklah terlalu teruja kerana Kiah sudah jangka Kiah akan dapat 5A. Kiah hanya yakin, tidak tahu kenapa, walaupun Kiah tahu Kiah hanya letak buku nota bawah bantal pada malam-malam sebelum peperiksaan.

Pulang ke rumah, abang dan kakak Kiah menyambut dengan muka cemas. Kiah dapat jangka, mereka mungkin hanya mengharapkan Kiah lulus semua matapelajaran, tidak lebih dari itu. Kiah buat muka berat untuk menjawab apabila mereka beriya-iya mengintai slip keputusan. Kiah buat muka sardin, dan menjawab acuh tak acuh… 5A. Abang Kiah ambil bulu ayam dan kejar Kiah keliling tiang seri. Dia marahkan Kiah kerana kononnya menipu. Mengatakan Kiah malas tetapi suka berbohong. Kiah penat lari pusing tiang. Akhirnya timbul akal melemparkan slip keputusan tersebut. Tatkala melihat deretan A tercatat, barulah abang Kiah berhenti kejar Kiah dan meneriak kepada kakak-kakak Kiah yang lain. “Betullah la dia dapat 5A”. Kiah meraung kerana geram dan kepenatan.

Sehingga kini, Kiah yakin keputusan Kiah dapat 5A adalah kerana sifat Kiah yang sangat menghormati, menghargai dan sayangkan cikgu. Kiah tidak pernah menaruh dendam kepada cikgu yang pernah menonyoh dahi, hidung Kiah. Kiah selalu doakan cikgu yang melayan Kiah sebagai anak orang kampung supaya ditunjukkan Allah sifat mahmudah. Kiah tidak pernah menyalahkan dia, tetapi Kiah anggap sebagai motivasi bagi Kiah untuk dapat 5A. Kerana itulah Kiah menjawab “kejayaan saya kerana doa cikgu” apabila cikgu tersebut kelihatan merah padam mukanya apabila mendapat tahu Kiah dapat 5A setelah kehairanan melihat Kiah duduk sebarisan pelajar yang mendapat 5A untuk diambil gambar.

Kiah yakin, kejayaan seseorang pelajar itu bukan hanya bergantung pada kerajinan baca buku atau kualiti kelas tuisyen swasta yang dihadiri. Kiah yakin kejayaan itu adalah kerana *izin الله dan keberkatan ilmu* itu sendiri, yang diperolehi apabila kita tidak meminggirkan adab dan nilai dalam menuntut ilmu seperti *menghormati cikgu*.

Kini, apabila Kiah baca sejumlah berita tentang ibu bapa yang bertindak mengutuk, menyaman dan segala perbuatan yang tidak layak dilakukan kepada guru, Kiah sangat yakin, mereka sebenarnya sedang memusnahkan masa depan anak mereka sendiri.

#kiahdapat5A

Ahad, 25 November 2018

Lori sampah

KISAH LORI SAMPAH - The Law of Garbage Truck

Suatu hari, saya menaiki Grab Car untuk ke suatu destinasi. Grab tersebut bergerak di lane paling kanan dan secara tiba-tiba, datang sebuah kereta memotong tanpa signal masuk ke lane kami secara mengejut.

Pemandu Grab tersebut brek dengan mengejut,  dan nyaris-nyaris mahu terlanggar kereta tersebut hanya beberapa inchi.

Pemandu yang memotong tersebut mula mengangkat tangannya menunjukkan *F words* dan menjerit ke arah kami.  Seolah-olah kesalahan itu berpunca dari pemandu Grab tersebut. 

Reaksi Pemandu Grab tersebut mengejutkan saya.  Kerana beliau hanya senyum dab angkat tangan tanda meminta maaf kepada pemandu tersebut.

Saya terkesima kerana tanggapan saya pasti beliau akan marah.  Tetapi tidak.

Lalu saya bertanya, "Kenapa U buat macam tu sahaja?  Pemandu tersebut nyaris-nyaris melanggar kereta U dan jika terlanggar tadi,  ke hospital la kita jawab nya"

Dan momen ini lah,  pemandu Grab tersebut mengajar saya tentang satu perkara iaitu "The Law of Garbage Truck"

Beliau menyambung,

"Ramai orang di dunia seperti "lori sampah". Mereka membawa penuh muatan sampah di dalam hati mereka.  Mereka membawa hati yang frust,  hati yang penuh kemarahan,  hati yang penuh rasa tidak puas.

Apabila,  "sampah" tersebut mulai banyak,  mereka memerlukan tempat untuk "membuangnya".

Maka,  usah mengambil sesuatu perkara tersebut personally.  Hanya senyum,  lambai sahaja,  dan berdoa semoga kehidupan pemandu tersebut di permudahkan dan kita move on dengan rutin harian kita seperti biasa. Usah mengambil "sampah" mereka dan sebarkan kepada orang lain yang kita jumpa di rumah,  pejabat mahu pun di sekeliling kita"
.

Kesimpulannya,  orang yang berjaya,  mereka tidak akan benarkan hidup mereka di pengaruhi oleh "sampah-sampah" begini.

Kehidupan sangat singkat untuk bangun pagi dan melempiaskan kemarahan kepada orang lain dan membawa hati yang sarat dengan "sampah".

Maka,  berbuat baiklah dengan mereka yang menyantuni anda dengan penuh kebaikan.  Dan titipkan lah doa - sedekahkan Al Fatihah buat mereka yang selalu menyakiti hati anda.

Seperti kata bijak pandai

10% di dalam kehidupan adalah apa yang kita lakukan sehari-harian.

Manakala 90% daripadanya,  adalah apa yang kita respon.

COPY AND PASTE