Rabu, 18 Ogos 2021

Tip iv SPP

 RUMUSAN TIPS IV SPP DARI FB LIVE FAKULTI PENDIDIKAN UKM

1. Jawab ap yg ditanya saja

(Soalan dalam iv ada 3 slot) 

2. Pengenalan diri 2-3 minit saja (Fakta. Apa yang ditanya saja) (Slot 1)

3. Wakil jabatan tanya biasanya mengenai bidang opsyen dan pedagogi (Slot 2)

4. Pihak spp (pengerusi) tanya mengenai isu semasa (Slot 3)

5. Semua aspek penemuduga nilai. Body language. Pengetahuan dalam pedagogi. Dan lain2. Cara jawab soalan. Biasanya bagi calon pertama yang jawab soalan terbuka. Markah biasa ad pada mereka. Tp kdg2 tak semestinya jawapan calon pertama yang jawab tu betul. Jadi bg calon lain2 yg cuba betulkan fakta. Markah juga ada pada dia. KESIMPULANNYA MARKAH SENTIASA ADA KEPADA SEMUA CALON. ITU CUMA CONTOH SITUASI.

6. Calon yang berjaya perlu mentally terima tempat mana2 posting. Jgn masuk dalam kumpulan duka lara. Biasanya cikgu wanita. Jgn hari pertama lapor diri bawa 2 surat. 1 surat lapor diri & surat pertukaran. Elakkan buat mcm ni. 

7. Spp kuasa melantik. Kpm yang mengeluarkan tempat mana2 nak posting.

8. Temuduga dijalankan dalam bahasa melayu. Tetapi bila sampai kepada bidang opsyen. Contoh bahasa arab. Wakil jabatan akan tanya dlm bahasa arab. Begitu juga opsyen bahasa2 yang lain. 

9. Urusan one off ini hanya menggunakan video conferencing (online) sahaja. Tak ada video rakaman. 

10. Calon yang dapat temuduga perlu bersedia dengan kelengkapan seperti internet, mic, tempat nak iv dan sebagainya. Persediaan perlu dibuat supaya urusan iv nanti tiada masalah. 

11. Pembentangan contoh ( nak tunjuk slide) bergantung kepada panel. Kalau panel bagi, baru boleh tunjuk. Kalau tak dibenarkan. Teruskan bercakap sahaja. 

12. Kalau calon tak dapat hadir semasa iv, spp tidak akan disenarai hitamkan. Tetapi ada rekod tidak hadir. Boleh tukar tarikh iv, tapi kena beritahu awal. Spp akan cuba tukar slot. 

13. Calon yang memohon sekurang2 nya akan dapat IV untuk satu opsyen mengikut kesesuaian bidang mereka. SPP akan usahakan. 

14. Urusan one off ini diberikan keutamaan kepada graduan pendidikan dan sekiranya ada mana-mana opsyen yang tak dapat ditampung oleh graduan pendidikan, akan diberi peluang kepada graduan bukan pendidikan.

Hukum ro

 *Hukum bacaan Ra terbahagi kepada tiga (3) iaitu :*


*A. Ra dibaca Tafkhim (tebal) apabila :*

1. Ra berbaris fathah (atas) اَلرَّسُوْلَ


2. Ra berbaris dhammah (depan) رُحَمَاءِ


3. Ra diwakafkan sebelumnya huruf yang berbaris fathah atau dhommah يَنْصُرُ- َاْلاَبْتَرُ


4. Ra sukun sebelumnya huruf yang berbaris fathah atau dhommah تُرْجَعُوْنَ- يَرْحَمٌ


5. Ra sukun kerana wakaf sebelumnya terdapat alif atau wau yang mati اَلْغَفُوْرُ-اَلْجَبَّارُ


6. Bila ra terletak sesudah Hamzah Wasal اُرْكُضْ- اِرْحَمْنَا


*Catatan :* Hamzah Wasal adalah Hamzah yang terletak diawal bacaan, tetapi kalau ada yang mendahuluinya dikira tidak dibaca.


*B. Ra dibaca tarqiq (nipis) apabila :*

1.Ra berbaris kasrah  رِحْلَةَ الشّتَاءِ _ تَجْرِيْ


2. Ra sukun sebelumnya huruf berbaris kasrah dan sesudahnya bukanlah huruf Ist’la’ فِرْعَوْنَ – مِرْيَةٌ


3. Ra sukun sebelumnya huruf yang berbaris kasrah dan sesudahnya huruf Ist’la’ dalam kata yang terpisah.  فَصْبِرْصَبْرًا


4. Ra sukun karana wakaf, sebelumnya huruf berbaris kasrah atau ya sukun. 

جَمِيْعٌ مُنْتَصِرٌ – يَوْمَئِذِ لَخَبِيْرٌ


5. Ra sukun kerana wakaf sebelumnya bukan huruf Isti’la’ dan sebelumnya didahului oleh huruf yang berbaris kasrah. ذِيْ الذِّكْر


*Catatan :* Huruf Isti’la' ialah melafazkan huruf dengan mengangkat pangkal lidah ke lelangit yang mengakibatkan sebutannya tebal ق ص ض ظ ط غ خ


*C. Ra boleh dibaca tafkhim atau tarqiq apabila :*


1. Ra sukun sebelumnya berbaris kasrah dan sesudahnya huruf Isti’la’ berbaris kasrah atau Kasratain. مِنْ عِرْضِهِ – بِحِرْص


2. Ra sukun karena wakaf, sebelumnya huruf Isti’la’ yang berbaris mati, yang diawali dengan huruf yang berbaris kasrah. الْقِطْرِ – مِصْرِ

Selasa, 17 Ogos 2021

Radzi

 Terima kasih, Dr Radzi Judin. Jasa YB tetap dikenang ...


'Semalam merupakan hari terakhir saya berkhidmat di Kementerian Pendidikan Malaysia, KPM. Saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana telah memberi kepercayaan kepada saya mengemudi sebuah kementerian yang memainkan peranan amat besar dalam membangunkan generasi pewaris negara. Thank you very much, Sir!


Dari hari pertama menjejakkan di kementerian, saya telah menyatakan kepada warga KPM bahawa saya adalah seorang pekerja sepertimana mereka. “Yang membezakan kita cuma nama kerja saya iaitu, Menteri”. Saya mengabdikan diri sepenuhnya kepada urusan kementerian sepanjang 18 bulan yang lalu. Bagi saya, setiap detik itu adalah amanah yang perlu digunakan sebaiknya untuk melakukan penambahbaikan kepada ekosistem pendidikan negara. Saya berada di Kementerian bukan untuk menjadi popular. Tetapi untuk saya melakukan perkara yang betul mengambilkira data dan maklumat yang ada serta analisis yang dibuat. 


Sejujurnya, menguruskan Kementerian dalam waktu pandemik COVID-19 bukanlah sesuatu yang mudah. Tidak ada sesiapa pun di antara kami di Kementerian atau di luar sana pernah melaluinya. Sebab itu kami amat teliti dalam membuat sebarang perancangan. Setiap keputusan dibuat berdasarkan perbincangan yang amat mendalam selepas mengambilkira pandangan pelbagai pihak. 


Secara peribadi saya merasakan bahawa setiap detik saya di Kementerian dalam tempoh 18 bulan yang lalu telah dimanfaatkan sepenuhnya untuk melakukan yang terbaik demi generasi pewaris negara. Banyak perkara tunjang  di Kementerian yang berlarutan bertahun-tahun lamanya telah dapat diselesaikan. Sebahagiannya sedang diselesaikan. Prinsip saya mudah. Jika niat kita ikhlas dan kita ikhtiarkan sebaiknya untuk menyelesaikan sesuatu perkara, InsyaAllah sesukar mana sekalipun penyelesaiannya, Allah akan membuka jalan untuk kita. Ada yang dicapai dalam masa yang singkat dan ada yang mungkin memerlukan masa yang lebih panjang. Sekiranya apa yang telah diikhtiar dengan terbaiknya itu tidak berjaya seperti yang dihasratkan, tentu ada hikmah disebaliknya. Apa pun, saya selalu berpesan kepada warga Kementerian, Nothing beats hard work!


Selain menyelesaikan isu yang telah lama berlarutan, banyak juga penambahbaikan yang telah dan sedang dilaksanakan. InsyaAllah, sekiranya segala perancangan dan usaha yang ditinggalkan dapat diteruskan sebaiknya, kita boleh melonjakkan kualiti pendidikan negara ke tahap yang jauh lebih tinggi.


Kepada dua pendokong utama saya di Kementerian, Ketua Setiausaha Datuk Yusran Shah Mohd Yusof dan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datin Sri Nor Zamani, terima kasih atas jasa baik dan usaha gigih kalian. Terima kasih juga saya ucapkan kepada seluruh kakitangan Kementerian, jabatan pendidikan negeri dan pejabat pendidikan daerah yang bertungkus lumus untuk memastikan segala perancangan dapat berjalan dengan baik. Sebagai Panglima Perang di waktu krisis, mungkin ada yang tersinggung dengan tindakan atau ketegasan saya. Maafkanlah saya.


Untuk guru-guru, terima kasih atas bakti dan keringat yang dicurahkan dalam tempoh sukar ini. Semua dalam kalangan kita tidak pernah melalui situasi sebegini, jadi kita sentiasa sama-sama berikhtiar untuk dapatkan penyelesaian terbaik. Masing-masing telah berusaha sehabis baik untuk memastikan anak-anak murid dapat terus belajar dalam keadaan selamat. Tidak kira sama ada secara bersemuka atau PdPR. Apa yang penting, murid terus mendapat akses kepada pendidikan.


Akhir kalam, saya menginsafi bahawa saya cuma dipinjamkan oleh Allah SWT untuk mengemudi KPM dalam tempoh yang amat sukar dan tidak pernah dilalui oleh mana-mana Menteri Pendidikan sebelum ini. Saya anak kampung yang merantau ke luar negara hampir 20 tahun dan kembali ke tanah air dengan niat semata-mata untuk menabur bakti kepada ibu pertiwi. Amanah mengemudi KPM telah saya pikul dengan seikhlas hati tanpa sekelumit niat lain selain daripada melihat kualiti Pendidikan negara dapat dilonjakkan ke pringkat yang jauh lebih tinggi.


Kini, dengan kadar vaksinasi yang semakin meningkat, negara hampir keluar dari kemelut pandemik COVID-19. Tempoh persinggahan yang dizinkan Allah di KPM akhirnya tamat semalam. 


Kepada ibu bapa, sesungguhnya saya telah ikhtiarkan yang terbaik untuk anak-anak kalian dalam tempoh yang penuh cabaran ini. Kepada guru, saya tidak pandai beretorik. Tapi yakinlah dan tanyalah rakan-rakan di Kementerian, saya telah usahakan yang terbaik untuk kalian dalam tempoh yang amat sukar ini. Kepada anak-anak, pak cik doakan yang terbaik buat semua. Jangan lupa doakan pak cik!'


dari laman fb dr radzi jidin

Ahad, 15 Ogos 2021

Career

 Top 10 Sites for your career

1. Linkedin

2. Indeed

3. Naukri

4. Monster

5. JobBait

6. Careercloud

7. Dice

8. CareerBuilder

9. Jibberjobber

10. Glassdoor


10 Tech Skills in demand


1. Machine Learning

2. Mobile Development

3. SEO/SEM Marketing

4. Data Visualization

5. Data Engineering

6. UI/UX Design

7. Cyber-security

8. Cloud Computing/AWS

9. Blockchain

10. IOT


11 Sites for Free Online Education


1. Coursera

2. edX

3. Khan Academy

4. Udemy

5. iTunesU Free Courses

6. MIT OpenCourseWare

7. Stanford Online

8. Codecademy

9. ict iitr

10 ict iitk

11 NPTEL


10 Sites to learn Excel for free


1. Microsoft Excel Help Center

2. Excel Exposure

3. Chandoo

4. Excel Central

5. Contextures

6. Excel Hero b.

7. Mr. Excel

8. Improve Your Excel

9. Excel Easy

10. Excel Jet


10 Sites to review your resume for free


1. Zety Resume Builder

2. Resumonk

3. Resume dot com

4. VisualCV

5. Cvmaker

6. ResumUP

7. Resume Genius

8. Resume builder

9. Resume Baking

10. Enhance


10 Sites for Interview Preparation


1. Ambitionbox

2. AceThelnterview

3. Geeksforgeeks

4. Leetcode

5. Gainlo

6. Careercup

7. Codercareer

8. InterviewUp

9. InterviewBest

10. Indiabix

Homoseks

 ASAL MUASAL TERJADINYA HUBUNGAN HOMOSEKSUAL DAN LESBIAN.


Homoseksual dan Lesbian merupakan suatu perbuatan penyimpangan sosial yang memiliki orientasi yang bertentangan dengan fitrah manusia, agama dan budaya hidup masyarakat. Homoseksual merupakan di mana lelaki suka kepada lelaki atau kaum sejenisnya sementara Lesbian merupakan istilah bagi wanita yang mengarahkan orientasi seksualnya kepada sesama jenisnya. Istilah ini juga merujuk kepada wanita yang mencintai wanita baik secara fizikal emosional dan seksual, atau bahkan secara spiritual.


Asal mula terjadinya kedua hubungan ini adalah di sebuah negeri bernama negeri Sadum. Pada awalnya, kaum Sadum menyembah kepada Allah Ta'ala. Dengan keimanan yang mereka tunjukkan, maka negeri mereka dikurniakan oleh Allah Ta'ala kekayaan bumi yang melimpah ruah terutamanya hasil buah²an. Dengan hasil bumi yang mereka miliki, negeri mereka tidak pernah mengalami masalah makanan malah mereka menjualnya kepada orang-orang luar yang datang ke negeri tersebut.


Lama kelamaan, kaum Sadum lupa kepada Allah Ta'ala kerana lalai dalam kehidupan duniawi. Oleh sebab itu, Allah Ta'ala pun menguji mereka dengan menahan hujan turun ke bumi. Hal ini berterusan sehingga menjadi kemarau yang berpanjangan. Hasil bumi mula tidak menjadi dan mati sehingga membuatkan mereka kelaparan berpanjangan. Orang² luar yang biasa datang untuk mendapatkan buah²an dihalau kerana mereka tidak dapat menampung keperluan di dalam negeri mereka.


Hal ini menguntungkan Iblis di mana pada suatu hari, Iblis pun datang menemui dua orang pemilik kebun buah²an dengan menyamar sebagai seorang lelaki separuh usia. Dalam pertemuan itu, Iblis memberi cadangan agar kedua orang pemilik kebun itu mengenakan syarat kepada orang luar yang ingin mendapatkan buah²an. Adalah syarat yang dikenakan ialah dengan membayar 4 dirham kepada pemilik kebun dan melakukan hubungan badan.


Maka tersebarlah berita tentang syarat yang dikemukan oleh Iblis itu. Maka ramailah orang luar yang tidak datang ke negeri Sadum kerana syarat yang ditetapkan. Tujuan awal syarat itu dikenakan untuk memberi tekanan kepada orang luar supaya tidak datang ke negeri Sadum untuk mendapatkan buah²an.


Pada suatu hari, Iblis pun datang dalam rupa bentuk seorang lelaki yang sangat tampan. Dia pun datang menemui pemilik kebun untuk membeli buah²an. Sebelum pemilik kebun memberinya, pemilik kebun pun mengenakan syarat yang telah ditetapkan. Maka pemuda tampan itu bersetuju untuk membayar 4 dirham kepada pemilik kebun tersebut dan sanggup untuk melakukan hubungan badan. Maka dari situlah asal mula terjadinya hubungan homoseksual. Dalam melakukan hubungan badan dengan pemilik kebun itu, Iblis menyalurkan satu nikmat kepada pemilik kebun itu sehingga pemilik kebun itu merasakan suatu kenikmatan yang luar biasa dan terfana dengannya.


Sejak pemilik kebun merasa nikmat melakukan hubungan itu, mulailah Iblis menghasutnya agar melakukan hubungan tersebut kepada sahabat² rapatnya. Hubungan ini berlanjutan sehingga kepada anak lelaki mereka dijari untuk melakukan hubungan tersebut. Berpunca dari hubungan inilah maka para wanita kaum Sadum merasa kesepian kerana mereka tidak dicintai oleh suami mereka. Kaum lelaki meninggalkan para isteri mereka kerana ingin melakukan hubungan homoseksual.


Dalam situasi itu, Iblis memerintahkan sekumpulan Syaitan bernama Laqis. Syaitan Laqis datang kepada wanita² kaum Sadum dalam rupa paras seorang wanita yang mempunyai kecantikan yang luar biasa. Ketika itu, para wanita Sadum dalam kesedihan kerana suami mereka sudah tidak mencintai mereka. Syaitan Laqis pun berkata kepada para wanita Sadum: "Biarlah para suami kita melakukan hubungan jenis sesama mereka. Kenapa kita tidak melakukannya sesama kita seperti mana mereka melakukannya sesama mereka?". Oleh kerana kecantikan Syaitan Laqis yang tiada tara, maka salah seorang dari wanita Sadum mencuba melakukan Lesbian. 


Dalam perhubungan itu, Syaitan Laqis menyalurkan suatu nikmat kepada wanita itu sehingga wanita itu merasa kenikmatan yang sangat berbeza. Dari situ, Syaitan Laqis pun mengajak wanita lain untuk melakukannya. Maka para wanita yang lainnya pun mencuba melakukan hubungan Lesbian buat pertama kali dalam hidup mereka. Dalam hubungan itu, mereka merasakan suatu kenikmatan yang tidak pernah mereka alami. Sejak itu, perilaku kaum Sadum menjadi terbalik di mana lelaki meminati lelaki dan wanita meminati wanita.


Oleh kerana kesesatan dan kemungkaran yang dilakukan oleh kaum Sadum berpanjangan, maka Allah Ta'ala pun mengutus Nabi Luth bin Haraan ke negeri tersebut untuk mengajak mereka ke jalan yang benar. Saban hari, Nabi Luth mengajak mereka supaya kembali kepada fitrah yang asal tetapi Nabi Luth sering mendapat tentangan yang hebat dari pemuka kaum.


Oleh kerana mereka mengingkari risalah yang disampaikan oleh Nabi Luth, maka Allah Ta'ala pun menimpakan bencana ke atas mereka berupa hujan api dari langit sebelum negeri mereka diterbalikkan oleh Allah Ta'ala bersama kaum Amurah (Gomorrah) kerana kaum Amurah juga cenderung dalam melakukan perbuatan yang sama dengan kaum Sadum.


#MAMR