Thursday, 30 January 2014

niaga

BAGAIMANA ORANG CINA BERNIAGA? Suka saya kongsikan beberapa tip berniaga orang cina, yang tak sempat nak bercakap di seminar Transformasi Minda Usahawan di Keramat Mall dua hari lalu. Ramai juga sahabat kita yang tak berpeluang untuk turut serta meminta tip-tip sebagai panduan untuk memajukan diri dalam bisnes. Apa kata peniaga bangsa Cina : 

1) Orang yang berniaga tidak boleh cerewet dan kalau boleh permudahkan segala urusan 

2) Kesusahan, kepayahan, keperitan tidak pernah melemahkan peniaga yang berwawasan 

3) Semakin banyak derma dan sumbangan semakin banyak keuntungan yang akan masuk di dalam kantung 

4) Jika hendak mencari rakan kongsi, biarlah orang yang boleh dipercayai. Kawan rapat belum pasti akan setia dan tidak mengkhianati rakan 

5) Tidak ada benda lain yang boleh memotivasikan orang cina melainkan menjadi bos kepada diri sendiri. 

6) Orang cina sentiasa mengatur strategi dari masa kesemasa dan sering menukar strategi jika strategi yang dilakukan tidak mendatangkan hasil 

7) Konsep meniaga orang cina suka berkongsi, tidak tamak dan mereka akan "makan sama-sama" 

8) Orang cina tak suka berniaga bermusim macam hanya berniaga bila musim perayaan sahaja. Ini hanya kan membantutkan usaha mereka berterusan dengan kecairan modal yang berkurangan. 

9) Orang cina pantang mengeluh di depan pelanggan jika menghadapi tekanan. Mereka sentiasa menunjukkan yang mereka bagus bagi mengwujudkan keyakinan. 

10) Peniaga cina tahu bahawa tawar menawar itu akan mengurangkan keuntungan namun bagi mereka kepuasan pelanggan itu lebih diutamakan. 

Sila kongsikan kepada rakan bisnes anda!

No comments:

Post a Comment