Sabtu, 22 Ogos 2015

Doa ibu

UKM Confession

August 19 at 4:17am ·

confession #22650

8/18/2015 21:01:58 "Sejak aku sekolah rendah, selalu dapat nombor satu. Upsr dapat 5a, pastu bila masuk mrsm maintain top 5 dalam batch. Pmr 8a. Naik form 4, pergi ke mrsm pkp, still top student. Spm straight A. Apply macam2 scholarship ke oversea, tapi tak lepas interview, so sambung study ke matrikulasi. 4 flat dan dapat sambung course yang aku nak kat ukm. Yang menariknya, aku belajar biasa2 je, tak pernah pulak aku stay up n buat nota warna warni semua tu.

Tapi, ada satu benda yang aku pelik. Kenapa takde perempuan minat kat aku?

Pernah jugak aku confess kat sorang yang aku minat ni, tapi kena reject.

Nak cakap aku tak hensem, time sekolah dulu ada jugak beberapa budak perempuan sekelas cakap aku hensem. Aku ingat diorang just nak membodek je, tapi ada sorang laki ni cakap kat aku,

""Weyh. Serius aku respect and jeles kat kau doh. Hensem pandai tapi tak couple.""

Muka dia memang nampak jujur time dia cakap camtu. Tahap serious dia tu sampai buat aku creepy.

Lepas aku habis matriks, aku banyak duduk rumah je sebab takde kawan kat sini (perkara biasa budak asrama). First time since ages aku spend time with my parents, then my mom said,

""Nanti kau masuk u, belajar betul2, jangan couple. Mak tiap2 hari doakan kau dapat result bagus dan dijauhkan maksiat""

Aku bukak fb, tiba2 hati tergerak untuk bukak inbox. Scroll byk kali, lepas tu aku nampak ada few mesej dari perempuan, confess kat aku. Dah bertahun dah mesej tu, tak pernah pulak aku perasan.

Time tu baru aku sedar, aku dapat result bagus sebab Mak aku selalu doakan. Doa Mak aku jugakla yang jauhkan aku dari couple. Kalau tak, mungkin aku dah perasan mesej tu masa dulu and terjebak dalam couple. Mak aku jugak pernah cakap yang dia lagi suka kalau aku belajar kat Malaysia. Aku rasa sebab tu la aku tak dapat pergi oversea.

Selama ni, aku fikir aku ni genius. Bangga bila orang lain cakap aku macamtu. Hakikatnya, aku berjaya sebab berkat doa mak aku.

Umur Mak aku sekarang dah 60. Aku mula takut, macam mana aku nak hidup kalau Mak aku takde. Aku pernah dengar, apabila matinya sorang ibu, maka hilanglah satu keberkatan dalam hidup.

‪#‎sayasayangibusaya‬"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan