Sunday, 9 August 2015

UAI



Assalamualaikum shortnote kuliah magrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Kampung Butut Kuala Berang. Ahad | 9.8.2015
Kitab 40 Hadis Penawar Hati
Hadis Yang Ke 4
1. Islam melarang sesiapa saja memgambil hak org lain tanpa kebenaran tuan harta itu krn islam sgt menjaga hak dan harta benda org lain sesiapa yg ade terambil harta bende org maka hendaklah dia cepat cepat memulangkan semula herte org itu dan jauhi harta yg haram dan jgn zolim.
2. Orang yg ade penyakit hendaklah dia berubat akan sakitnya itu begitu jgk org ade penyakit pd hati hendaklah dia berubat dgn cara dgr dan amal ajaran islam yg ditinggalkan olih Allah dan Rasul.
3. Leni ramai orang takmbuh ikut ulamak cita cite die henye nok kaye je padang target dunia je tggu gaji tp bile ulamak ajok buat bende molek dia xmbuh ikut.Ini nyakit org kite.
4. Nabi kata sesiapa yg merampas hak harta bende org islam maka Allah wajibkan dia masuk api neraka.Huraiannye Walaupun sultan ke agung ke raja ke menteri ke wajib akan masuk neraka jika rampas dan buat zolim harte bende orang."faqod" ni bermaksud gerenti bukan gura sungguh akan masuk patak neraka.Maka sahabat2 dgr pun takuttang belaka
5. Akhirat ni ade 2 je dok syurga neraka 2 tu je,titian sirat ni semua wajib lalu kalu lepas titian akan masuk syurga kalu jatuh terus masuk neraka dan tiada siapa xkene lalu semua wajib lalu belaka xdok sorg pun boleh terlepas kalu roadblock polis ramai ah boleh konar balik tp titian sirat xdok pilihan boh kalu baik syurga kalu basak masuk neraka ah.
6. Agama wajib bubuh atas Al islam mesti duduk atas sekali hok selain drpd islam dok pakka belaka duduk bowoh belaka dok kire ah parlimen ke dewan rakyat ke dokleh lawang islam.Kene bubuh islam atah skli.
7. Awaluddin makrifatulloh awal agama itu mengenal Allah nk beramal dgn islam itu yg utama kene ade tauhid kpd Allah.Hokni penting yang utama.
8. Jadi barangsiapa yg setuju dgn kezoliman rampas harta org kalu parlimen pakat lulus yg tukang suruh yg tukang undi yg tukang setuju yg tukang buat walaupun enakmen itu bcanggah dgn Al Quran maka semua yg terlibat akan masuk neraka.Jangan main dgn harte org ini.Mencuri ke rompak ke samun ke ragut ke semua akan masuk neraka.
9. Sifat hukum islam ni hukum hudud ni gerenti akan mengurangkan jenayah tp nabi jgk sebut akhir zaman hukum islam xakan ditegakkan olih pembesar krn dalam hati mereka ade penyakit munafiqin.
10. Bumi ni milik siapa?Milik Allah doh mung wajib la ikut peraturan tuan bumi ni, rumoh org pun kite xleh buat lebih kurang ni kan peraturan Allah wajib ah mung ikut doh bakpe bodo ngak kabo dok sesuai lah ape lah mabuk tahik kude ke ape?Time peraturan jabak ikut sgt peraturan skoloh ikut sgt doh bakpe peraturan Allah mu dok ikut?
11. Siapa kata undang undang islam nk zolim dia kekal dalam neraka.Kalu org jenis ambik harta org care rompak,cederakan pemilik barang maka hukum islam nye kene potong tangan kanan dan potong kaki kiri dan dipamer pd umum.Jangan kate zolim krn boleh rosok akidoh mung.Allah buat comel belaka
12. Leni org baham harta org ramai sapa berbilion bilion pun xdok hal abih pakat baham pitis.Sesiapa yg tahu akan kezoliman baham pitis ke ape ke tp dia diam sbb takut dibuang kerja maka diakhirat nanti dia akan dipakaikan besi api neraka di mulutnya.Ni utk org2 yg tahu tp dia diamkan kezoliman itu.Ni Nabi kabo dia akan dipakai besi api neraka, dakyoh besi ni mu teh tiung ekzos muto dohla tu baru api donia.Jadi ingat ah jgn susuk, kene kabor bende ni tulung kabor jangan maroh.
13. Walaupun dia mencuri sebutir buah mempelam drpd rumah jirannya 15 tahun yg lalu bile dia ngaji dan dia tahu akan harammya ambik harta org maka wajib dia pulang balik.
Soal Jawab
1. Pemimpin yang selalu buat jahak ni mcmana dgn rakyat yg menyokong?
- Dgr ni nok kabo jangan maroh ke aku maroh ke tukang tanye la jadi hok tukang sokong pun akan diazab sbb dka menyokong kezoliman hok mane pernoh sokong tu beertaubatlah.
2. Penyakit ain ni guane nok berubat?
- Penyakit ain ni Allah jdkan mata dia ni bile blawan mata dgn org lain dia akan reboh jd pitam jd dokrok gtu cara berubat guna org yg dia blawan mata tu pergi mandikan dia yg reboh td.
3. Saya nok aqiqah boleh ke aqiqah bulan zulkaedah?
- Boleh xdok mslh 12 bulan boleh belaka.Dan ngekoh ni boleh dgn binatang ternak iaitu lembu kuba unta kambing,kalu ngekoh dgn ayam tak sah ngekoh itu walaupun ayam tu besor lembu.
4. Apakah punca penyakit hati dan kaedah rawatan dari segi tasawuf?
- Hati ni tempat rebutan antara malaikat dan iblis syaitan,Jadi hati ni barang mahal sbb tu ade rebutan jd bile setan duduk dlm hati kita dia akan suruh kita buat jahak so cara nk berubat jangan layan la suruhan syaitan barulah hati kite comel.
5. Guane kalu kite dok kenang dgn pemerintah kite?
- Guna kias dlm solat jika imam masih tak buat bende haram maka haram kita tukar tp kalu imam solat subuh 6 rakaat maka jelas salah dan haram kene tukar lah. Ni pemerintah pinda hukum Allah maka wajib nasihat kalu dok dgr jgk tukar lah
6. Cara gugur dosa dgn syarat solat betul ke?
- Betul lah tu antara buatan yg gugur dosa bile buat ialah berwuduk,buat baik kpd ibubapa,amalkan solat pun boleh gugur dosa.
7. Isteri payoh bangun subuh ah pukul 11 sokmo bangun nok wak guane ah?
- Jawabnye mu wak balik borg poligami wak lolok isi depan dia kabo nok nikoh sorg lagi baru dia takut wak acah la nok nikoh dgn org mayang subuh plok kalu mu wak gtu esok tu kul 3 bangun doh siap ngatik beradong.Jangan main org puang bab nikoh ni hok mati doh bangung cacang.
8. Apakah istidraj dan cara mengelakkannya?
- Istidraj ni kalu kije naik pangkat nege koho maju tetapi makin jauh dgn Allah.Dulu keda kecik je boleh mari dgr boleh g sura balai tp leni dokleh doh g dgr,dok negur orang doh leni sbb ape? Naik pakat boh,dulu negur org sokmo ni seme nyakit istidraj pah neraka belaka nyakit ni jaga baik.Leni rama sgt la bulih nikmat dunia tp makin jauh dgn masjid sura majlis ilmu nauzubillah.Jangan pernah lalai dlm mencari akhirat.
9. Apakah hukum main kutu?
- Hukumnya kotor la main kutu kenyek pahtu g tiung plok xdok kije ke org melayu ni? Ke kutu duit or,kalu kutu pitih or bulih main tp kene sebut sokmo ah sy beri hutang ke awok dan saya bayor hutang awok sbb kutipan dan byran tu sbnrnye dlm hutang barulah sah kutu itu.
10. Ape hukum perempuan berubat dgn bomoh laki laki dan kene buka tudung?
- Bile sebut bomoh ni jgn maroh bomoh ni makne org yg berubat org kalu arab pggil tobib kalu org putih pggil doctor jd jgn awal2 kate haram tp boleh jd haram dgn kaedah rawatan sperti suruh buka aurat tanpa sebab atau tujuan yg diharuskan.Kalu daruroh xdok mslh kalu ade same jantina ke g brobat kat same jantina dulu h bowok mahram jgn tinggal dgn dua org gtu jeng abih anok dare org. Leni rama tukang berubat gile kene buang tudung la buang baju la sohbeng layang ah jenis bomo bodo gni.
Wallahua'lam semoga perkongsian ini bermanfaat dan pakat share dari page Koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus deh.

No comments:

Post a Comment