Khamis, 11 Ogos 2016

Solat jemaah

Al Kahfi:
:: HANYA MUNAFIQ YANG SENGAJA TINGGAL SOLAT JEMAAH ::

Meninggalkan solat jemaah bagi kaum lelaki, merupakan satu perkara normal di zaman kita ini. Akan tetapi, di zaman sahabat, hanya mereka yang uzur dan kaum munafiq sahaja yang meninggalkan solat jemaah.

قَالَ عَبْدُ اللَّهِ: لَقَدْ رَأَيْتُنَا وَمَا يَتَخَلَّفُ عَنْ الصَّلَاةِ إِلَّا مُنَافِقٌ قَدْ عُلِمَ نِفَاقُهُ أَوْ مَرِيضٌ
'Abdullah bin Mas'ud radiallahu 'anhu berkata: Aku telah melihat di zaman kami yang mana tiada seorang pun yang akan meninggalkan solat (jemaah) kecuali orang munafiq yang dikenali kemunafiqannya atau orang yang sakit.

إِنْ كَانَ الْمَرِيضُ لَيَمْشِي بَيْنَ رَجُلَيْنِ حَتَّى يَأْتِيَ الصَّلَاةَ
Orang yang sakit akan berjalan dengan dipimpin dua orang lain sehingga dapat menghadiri solat (jemaah).

وَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَّمَنَا سُنَنَ الْهُدَى وَإِنَّ مِنْ سُنَنِ الْهُدَى الصَّلَاةَ فِي الْمَسْجِدِ الَّذِي يُؤَذَّنُ فِيهِ
Sesungguhnya Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam telah mengajar kepada kami jalan kebenaran. Sesungguhnya antara jalan kebenaran itu itu solat di masjid yang dilaungkan azan padanya.

Dalam riwayat seterusnya disebutkan:

وَلَوْ أَنَّكُمْ صَلَّيْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ كَمَا يُصَلِّي هَذَا الْمُتَخَلِّفُ فِي بَيْتِهِ لَتَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ
Seandainya kalian mendirikan solat (fardhu) di rumah-rumah kalian sebagaimana orang yang tidak hadir solat jemaah lalu solat dirumahnya, nescaya kalian akan meninggalkan sunnah nabi kalian.

وَلَوْ تَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ لَضَلَلْتُمْ
Seandainya kalian meninggalkan sunnah nabi kalian, kalian akan sesat.

وَمَا مِنْ رَجُلٍ يَتَطَهَّرُ فَيُحْسِنُ الطُّهُورَ ثُمَّ يَعْمِدُ إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ هَذِهِ الْمَسَاجِدِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خَطْوَةٍ يَخْطُوهَا حَسَنَةً وَيَرْفَعُهُ بِهَا دَرَجَةً وَيَحُطُّ عَنْهُ بِهَا سَيِّئَةً
Tidaklah seseorang itu bersuci dan memperbaguskan bersucinya (iaitu wudhu) kemudian dia pergi ke salah satu masjid yang ada, melainkan Allah akan merekodkan untuk setiap langkahnya itu satu kebaikan dan meninggikan darjatnya dengan kebaikan itu, dan menghapuskan pula daripada orang itu satu kejahatan.
[Sahih Muslim, Kitab al-Masajid wa Mawadhi' as-Solat, no: 654]

Ayuh, kita ikuti jalan para sahabat yang mana mereka ialah umat yang diredhai Allah. Bersama-sama kita menjauhi 'sunnah' orang munafiq. Sunnah padanya hidayah, meninggalkan sunnah menghampiri kesesatan.


| www.fb.com/AlkahfiServices | www.alkahfi.com.my |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan