Ahad, 9 Ogos 2020

bluetick

 The power of bluetick

Kes 1:

Seorang isteri excited bercerita dia dipuji oleh bos. Hasil kerjanya membawa pulangan lumayan pada syarikat. Kawan-kawan semua ucap tahniah. Panjang lebar menaip wasap bercerita pada suami.


Tapi suami hadiahkan bluetick. Mungkin sedang sibuk.


.


Kes 2:

Seorang ibu bertanya khabar anaknya di universiti. Panjang lebar mak bertanya lepaskan rindu, sepatah dijawab. Tapi mak tak jemu. Masih lagi teruja nak bagi nasihat untuk anak yang disayangi. Suruh belajar elok-elok. Jaga diri. Panjang lebar mak menaip penuh perasaan.


Akhirnya si anak hanya hadiahkan bluetick. Bosan mungkin.


.


Kes 3: Seorang leader excited menyiapkan bahan untuk bantu team. Berhari-hari makan minggu bersengkang mata nak siapkan. Dalam kesibukan yang teramat, selit juga masa sebab fikir nak bantu team grow. Excited share kat group wasap hasilnya.


Tapi krik krik. Ramai seen tanpa sebarang respond. Ala bluetick juga.


.

.


Nampak persamaan?


Energy receive, energy return. Tu cycle nya.


Ya kita boleh bercakap soal ikhlas. Tapi kita manusia biasa. Jauh untuk sampai tingkat ikhlas. Kita juga boleh bercakap soal sangka baik. Tapi tetap hati tergores.


Lama-lama energy akan drain disedut tanpa dikembalikan. Lama-lama hati akan jadi tawar. Berulang kali rawat hati. Sabar, beri lagi. Sabar beri lagi.


Let's appreciate each other. Raikan semua orang di sekitar kita. Especially orang yang rapat dengan kita.


Tak susah pun. Hanya ambil masa 2 saat untuk beri sedikit respond 😘 👍 💪 Thanks Baik Noted Best! Susah ke? Kalau sibuk sangat la tu. Bagitau apa yang anda sedang sibukkan supaya orang tak kecewa menunggu. 


Kita pun sedih kan kalau selalu dapat bluetick. Apatah lagi dari kawan or orang yang kita sayang. Kan?


#IngatanUntukDiri

#HargaiYangTersayang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan