Ahad, 23 Ogos 2020

kencing

 LELAKI YANG KENCING DI ATAS KEPALA AKU SEMASA DI PENJARA 


Pada suatu hari Nelson Mandela yang sudah menjadi Presiden Afrika Selatan bersama dengan pengawal2 peribadi dan askarnya makan tengahari di sebuah restoran. Mereka duduk di satu penjuru dan memesan makanan.


Selepas seketika, pekerja restoran menghidangkan makanan. Nelson Mandela ternampak seorang lelaki duduk di depan mejanya sedang menunggu makanan yang dipesan.


Beliau kemudian mengarahkan askar untuk pergi menjemput lelaki itu untuk makan bersama beliau. Askar pun pergi menjemput lelaki tersebut. Lelaki itu membawa makanannya dan duduk berhampiran dengan Mandela. Tangannya kelihatan menggeletar di sepanjang masa ketika makan dan selepas selesai beliau beredar dari situ. Lalu askar berkata kepada Mandela " lelaki itu kelihatan sakit, tangannya menggeletar semasa makan"


" Bukan, dia tidak sakit sama sekali", jawab Mandela


" Lelaki tadi adalah pengawal penjara semasa aku di penjara"


"Seringkali, selepas aku didera, aku akan menjerit dan meminta sedikit air untuk diminum"


"Inilah orang yang sama datang kepada aku dan kencing di atas kepala aku apabila aku meminta air minum"


" Jadi, dia kelihatan menggeletar kerana takut aku membalas dendam, sama seperti mana dia lakukan kepada aku dahulu kerana sekarang ini aku adalah presiden Afrika Selatan"


"Tetapi itu bukan sifat aku dan tidak sekali-kali etika aku" 


" MENTALITI MEMBALAS DENDAM AKAN MENGHANCURKAN NEGARA, MANAKALA MENTALITI TOLAK ANSUR AKAN MEMBINA NEGARA "

("The mentality of retaliation destroys states, while the mentality of tolerance builds nations".)


"AKU KATAKAN, BERBUAT BAIKLAH KEPADA ORANG LAIN SEPANJANG MASA KERANA TIDAK ADA SESIAPA TAHU HARI ESOK"


Terjemahan 

DDrRN

22hb Ogos 2020

Tiada ulasan:

Catat Ulasan