Selasa, 8 Disember 2020

PBD

 Pelajaran untuk hari ini. Jujur itu adalah suatu perbuatan yang SALAH.


Jujur itu hanya menyusahkan diri sendiri, makan diri sendiri. Tak untung apa2 pun. Berkata jujur adalah salah, apatah lagi berbuat jujur. Memberi markah secara jujur kepada pelajar itu juga salah.


Sebagai guru harus menipu, menipu markah pencapaian pelajar-pelajar yang sememangnya pemalas tidak mahu membuat apa-apa kerja atau latihan pun. Harus beri markah tinggi walaupun kelas tak pernah hadir (bukan sakit pun, tapi ponteng entah ke mana, surat tunjuk sebab tidak hadir pun tak ada). Latihan tak pernah buat apatah lagi hantar untuk disemak.


Jika markah diberi adalah rendah, cikgu akan disoal, cikgu dikatakan tak buat kerja, tak mengajar di dalam kelas (itu yang pihak disana akan labelkan kepada guru), cikgu duduk goyang kaki, makan gaji buta (ini pulak yang dikatakan oleh netizen).


Cikgu harus membuat program, cikgu harus membuat modul, cikgu perlu tunjukkan surat amaran pelajar tidak hadir, cikgu perlu call parent, cikgu perlu hantar pelajar ke kaunselor. Semua bukti harus ditunjuk bahawa cikgu sudah berusaha untuk mengejar pelajar ini untuk menyiapkannya. Banyaknya masa cikgu untuk menumpukan perhatian untuk pelajar2 ini.


Dan yang paling menariknya, guru2 yg memberi markah tinggi ini diberikan ucapan tahniah di dalam mesyuarat kerana prestasi pelajarnya bagus2. Manakala yg sebaliknya ditekan, untuk memberikan 1001 sebab, usaha  dan langkah2 yg perlu dibuat. Wahhh...nak menipu lah baru dpt puji, kalau jujur dicaci.


Suatu masa dulu pelajar yang mengejar guru, takut kepada guru, buat semua latihan yang diberi untuk mendapatkan markah. Tapi hari ini tidak lagi. Pelajar tak perlu buat apa2. Tapi markah minima tahap penguasaan 3 akan diberi secara percuma (markah penuh TP6).


Kerana apa, sekolah tak mahu prestasi pelajarnya tidak bagus, sekolah juga tak mahu memberi laporan berjela2 kepada pihak di sana kenapa pelajar2 ini mendapat markah rendah (tak tahulah siapalah nak baca laporan banyak2 tu). Jadi, biarlah diberi markah tipu pun, biarlah di dalam laporan semuanya 100% terbaik. Sedangkan hakikatnya pelajar sudah semakin tenat. Pelajar sudah semakin malas dan bertambah bodoh.


Kerana pelajar ini tahu, tak buat pun tak apa, markah sudah ada. Tak belajar pandai2 pun tak apa, naik kelas jugak nanti, dapat sijil jugak nanti.


Yang pasti, mak bapak tak nak tengok pun laporan ni. Mereka tak faham pun apa maksud TP 1, 2, 3, 4, 5 dan 6 tu. Yang mahu dilihat ialah berapa A nya sahaja.


Tak tahulah kenapa pihak di sana tu, nak juga wajibkan cikgu2 buat benda alah ni. Key in markah sebutir2 utk setiap subjek yang diajar. Bayangkan 1 subjek ada 10 subtopik. Setiap subtopik tu kena bagi markah. Bayangkan 1 kelas cikgu ada 46 pelajar (kalau sekolah cikgu budak tak ramai, untunglah). Itu baru 1 subjek. Kalau 8 subjek? Belum lagi markah kerja kursus atau kerja lapangan. Markah lain pulak nak kena bagi. Tak payah buat kerja lain, hadaplah depan skrin komputer masukkan markah sepanjang hari selagi tak siap.


Jadi cikgu2, tak payahlah nak semak semuanya secara detail. Sebab apa, semuanya mesti dapat markah minima TP3 tu. Kalau semak betul2 buat penat je. Karang bagi markah rendah kenalah menjawab.


Itulah PENTAKSIRAN BILIK DARJAH. (Depa kata tak nak buat periksa dah, nak tengok markah TIPU ni je kot).


https://www.facebook.com/groups/gurugemilang/permalink/5001474133260133/


Tiada ulasan:

Catat Ulasan