Isnin, 28 Disember 2020

Sains tulen

 SAINS 

.

1. Ada pelajar yang layak memasuki aliran sains,tetapi dihalang oleh ibu bapa. Walaupun anak mereka memang minat nak belajar aliran Sains. 

.

2. Alasan mereka, peluang pekerjaan di dalam bidang sains di Malaysia kurang.Nak tamat pengajian juga lebih susah. Ramai tersekat ditengah jalan. (Ada kebenarannya)

.

3.Kata mereka "Aliran tidak penting,yang penting anak mereka boleh survive alam persekolahan, mengambil bidang kemahiran dan boleh menjana pendapatan"

.

4. "Nak berjaya dan kaya,aliran sains bukan bidangnya di Malaysia"

.

5. Muncul lah golongan baru, "pendidikan tidak penting, degree di universiti tidak membawa makna" dan "dropout boleh berjaya"

.

6. Wang dan kekayaan harta menjadi penanda aras baru kejayaan. Tidak kaya maka tidak berjaya.

.

7. Ada pula pelajar yang memang tak minat sains, dipaksa untuk masuk ke aliran sains. Kerana ibu dan ayah bekerja di aliran Sains. engineer, doktor, ahli farmasi etc. 

8 Ada juga pelajar yang dipaksa memasuki aliran sains untuk memenuhi kuota pelajar di sekolah. Dari awal pelajar tidak minat. 

.

8. Bila SPM, tak score subjek aliran sains.ada yang fail. 

.

9. Dengan keputusan yang ada, tak layak ke IPTA. Tidak dapat IPTA tidak mengapa kerana mereka sanggup berhabis Ke IPTS. 

.

10. Yang sudi menerima sudah semestinya IPTS yang mementingkan duit dari pendidikan. 

(Bukan semua IPTS)

11. Sewaktu saya mengajar matematik kepada pelajar diploma  bidang bioteknologi dan farmasi, untuk menukar unit kg kepada gram dan milligram pun tak reti. Algebra apa tah lagi. Bila siasat, matematik moden SPM pun D, tak pernah belajar biologi pun ketika di sekolah, tapi layak masuk kerana mampu bayar.

.

12. Bila exam, saya sebagai lecturer memang terpaksa gagalkan dari segi merit kerana itu markah selayaknya bedasarkan kertas peperiksaan dan assesment.

.

13. Perkara yang paling mengganggu pemikiran saya ketika itu adalah bila ditanya."kenapa ramai sangat fail? Tak reti mengajar Ke?" Naik kan gred dan luluskan lebih ramai pelajar. 

.

14. Maka keluarlah pelajar ini dengan diploma farmasi.Tercapailah cita-cita ibu bapa mereka.

.

15. Alam pekerjaan,rasa susahnya. Maka berhenti dan jadilah founder produk. Yang penting pandai marketing. Produk datang dari kilang sama, jenama je berbeza. Itu semua tak penting, yang penting dapat buat duit.

.

16. Semakin kurang generasi yang memahami sains, maka muncullah golongan anti-vaksin, bumi leper (flat Earth) dan pelbagai ilmu teori konspirasi yang lain.

.

17. Itu yang jadi ramai percaya satu produk campur macam-macam bahan boleh sembuh pelbagai penyakit,makan kismis jampi boleh jadi pandai, makan coklat boleh jadi bijak.

.

18. Jika keadaan begini berterusan, maka bakat-bakat muda dalam bidang sains akan terus tersisih kerana masyarakat tidak lagi memandang ianya suatu yang penting. Tidak ada ekosistem yang utuh untuk menyokong 

perkembangan bidang lain.


19. Mereka akan keluar menabur bakti di negara lain dan "brain drain" akan meningkat.

.

20. Ekosistem yang membantu perkembangan minat anak-anak terhadap bidang sains perlu dibangunkan.

.

Maaf Jika ada yang terasa.

.

Ajwad ghali.


Bekas pensyarah di IPTS.

Bekas pekerja industri Bioperubatan.

Tutor Fizik sepenuh masa.

1 ulasan:

  1. belajar sains tapi kerja bidang lain.. rezeki masing masing :)

    BalasPadam