Rabu, 21 September 2022

Silibus

 Tak puas hati...


1. Bagi yang tak puas hati, bila aku kata DSKP kita tinggi dan padat, termasuk subjek Sains dan Maths, sila teruskan membaca. Aku juga dah merujuk silibus Preston dan Cambridge.


2.  Ketahuilah bukan sahaja Spore, Jepun, Korea Selatan, malah Australia juga memulakan subjek sains di Tahun / Year 3, bukan Tahun 1.


Misalnya pada Year 1 dan 2 di Australia hanya ada subjek core (foto)

- BI

- Maths

- Art 


Thinking process merentasi disiplin ditekankan di Australia pun bermula Year 4, wpun memang proses berfikir tetap wujud, mereka tidak tergila2kan KBAT. STEM memang tak disebutkan dalam silibus mereka.


3. Bagi Singapore, ini pula pecahan ikut topik subjek sains....

# Singapore 

Year 1: -

Year 2: -

Year 3: 4 Topics

Year 4: 5 Topics

Year 5: 7 Topics

Year 6: 6 Topics

SUM = 22 Topics


# Malaysia 

Tahun 1: 10 Topik

Tahun 2: 10 Topik

Tahun 3: 10 Topik

Tahun 4: 10 Topik

Tahun 5: 10 Topik

Tahun 6: 12 Topik

JUMLAH = 62 Topik


Tak tahulah nak kata macamana, Singapore boleh nombor 1 dalam TIMSS dan PISA wpun belajar topik yang sikit tapi dapat menguasai Sains. Mereka tak kecoh2pun dgn inferens, definisi operasi, PM, PB dll, sama spt Australia, Korea Selatan, Jepun dan Switzerland.


4. Semua negara2 di atas juga adalah negara top penilaian antarabangsa dalam numeracy dan literacy juga reasoning skills. 


5. Korea Selatanpun sama dgn Korean Language dan Maths sebagai 2 subject core di Tahun 1 dan 2. Sains pula hanya bermula di Tahun 3.


6. Ini bermakna, masa murid Tahun 1 dan 2 di negara maju pendidikannya lebih santai utk diisi dengan pembentukkan karektor murid yg masih naive tanpa tertekan dgn banyaknya subjek dan tingginya konten.


7. Topic Maths di Switzerland di Tahun 1 pula spt berikut 

a. Numbers 1 to 9

b. Counting numbers 1 to 9

c. Using and applying number 11 to 20

d. Reasoning - Simple addition up 10

e. Reasoning - Simple addition up to 20

f.  Subtraction by Comparison

g. Subtraction up to the number 10 to 20

h. Multiplication using equal groups

i. Multiplication using repeated addition

j. Calculation-multiplication 

k. Calculation sharing/division 

l. Length - Using informal units of measurement

m. Weight/mass - Introducing the concept of mass

n. Time, days of week - Days of the week

o. Time, duration

p. Time, months and seasons of the year

q. Time, quarter to, quater past

r.  O’clock and half past on the analogue clock


8. Maths Tahun 1 Msia lebih advanced dgn nombor 1 -100, dgn bundar dan nilai tempat serta nilai digit dan strategi pengiraan yang aku tengokpun pening (foto). 


9. Aku boleh pastikan permulaan di sekolah negara maju pendidikannya santai kerana mereka mempunyai empathy dan strategi membina asas yang kukuh dahulu, sambil mengurus psychosocial murid yg masih fragile . 


10. Jika nak tahu lebih lanjut, dan tak puas hati  pergilah sendiri ke negara2 tersebut dan lihatlah kegembiraan di mata anak2 di sana yg melompat2 utk dtg belajar sambil bertemu rakan2 tanpa memikul beg berat selain mbawa lunch box..


Selamat beradu...


OT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan