UPS II bakal menjelma. Ramai daripada pelajar matrik semalaysia dari KMP ke KML buat-buat sibuk studi. Saban hari, pensyarah mengharapkan kejayaan anak-anak didik matrikualsi, baik dalam bidang akademik atau sahsiah diri.
Bagaimanapun, harapan semata-mata tidak memadai untuk membuahkan kejayaan kepada mereka. Ada isu psikologi yang sesekali menyebabkan impian kita tergendala. Ia boleh berpunca daripada ibu bapa, pensyarah atau diri pelajar itu sendiri. Namun, hal ini jarang kita sedari. Termasuklah makcik klener, pak gad, makcik café hatta pembantu makmal. Dalam kehidupan seharian, ada satu simptom yang selalu berlaku, walaupun kita mungkin tidak menyedarinya.Ia berlaku dalam kognitif pemikiran kita. Simptom ini yang dinamakan sebagai nujuman penyempurnaan kendiri atau dalam istilah bahasa Inggeris, self fulfilling prophecy.
Simptom ini berlaku apabila kita meramalkan sesuatu tingkah laku terlebih dahulu. Kemudiannya, ia disusuli dengan tindakan-tindakan kita bagi membolehkan tingkah laku yang kita andaikan itu benar-benar berlaku. Misalnya, Ali mengandaikan bahawa Abu ialah seorang yang tak pandai dalam subjek kimi-‘A’!. Andaian tersebut menyebabkan setiap kali Ali terserempak dengan Abu, dia tidak akan bertegur sapa atau menghulurkan senyuman. Tentulah, Abu juga tidak akan menegur Ali juga kerana tidak ada wajah mesra daripada Ali. Hasilnya, Abu yang mungkin bukan seorang yang tak pandai, kemudiannya benar-benar menjadi individu yang tak pandai. Pernahkah ini berlaku dalam hidup anda sebagai pelajar terutama di sekolah dahulu? Ia selalu berlaku tetapi kita tidak menyedarinya. Ia selalu terjadi, tetapi kita tidak mengetahuinya.
Bagaimana pula dalam konteks mengajar pelajar matrik? Di kolej matrikulasi, biasanya terdapat kecenderungan pensyarah mengandaikan pelajar yang duduk di barisan belakang di dewan kuliah sebagai malas dan tidak berminat dalam pembelajaran. Sesekali mereka juga diandaikan sebagai pelajar yang nakal dan ponteng tegar. Natijahnya pensyarah tersebut akan melabel golongan pelajar ini sebagai malas tidak memberi perhatian kepada pelajar di barisan belakang. Keutamaan hanya diberikan kepada pelajar di barisan hadapan. Disebabkan kurang perhatian, pelajar di barisan belakang kemudiannya benar-benar gagal dalam program matrikulasi dan menjadi pelajar bermasalah di matrikualsi padahal di sekolah mereka adalah pelajar cemerlang.
Dalam keadaan bagaimanakah simptom ini berlaku? Kita juga sering melihat pelajar metrikulasi yang ponteng dan melepak di koperasi dan café asrama. Sesekali kita juga melihat mereka merokok di bilik asrama atau asyik bermain game seperti DOTA atau NFSMW. Walaupun kita sebagai pensyarah sangat-sangat tahu bahawa pelajar ini berkemungkinan ponteng kuliah, tutor dan kelas amali tetapi kita sebagai pensyarah ---------à langsung atau tidak pernah menegurnya. Minda psikologi kita telah terlebih awal memberikan isyarat bahawa mereka ini pelajar yang tidak menyumbang kepada min subjek dan tidak berminat dengan pelajaran. Masa depan mereka bakal binasa kerana kedegilan dan sikap bodoh sombong selain perasan dah sangat-sangat pandai.
Para pensyarah seharusnya memberi perhatian yang sama rata kepada semua pelajar di dalam kuliah. Justeru tidak ada ahli komuniti di dalam kolej matrikulasi yang mengambil tahu, walaupun gejala ponteng ini hanya berlaku di dalam kawasan kolej, hasilnya pelajar tersebut benar-benar menjadi pelajar yang bermasalah. Mereka ini asalnya mungkin hanya sekadar suka-suka ponteng. Natijah daripada pemikiran kita tadi, mereka juga mungkin bermasalah pada kemudian hari. Semua ini sebenarnya ialah reaksi psikologi yang selalu berlegar dalam kehidupan kita tanpa sedari.
Mata pelajaran kimi’A’!, fizik, biologi dan Matematik telah dianggap sebagai subjek yang sangat-sangat sukar. Bahkan, kita sebagai pensyarah selalu menyebutnya. Selain pensyarah Sains dan Matematik, pensyarah unit lain juga ada menyebutnya.
Pelajar-pelajar matrikulasi yang pernah kecundang juga selalu menyebutnya. Terpedaya dengan mitos yang dikembangkan dalam masyarakat, pelajar matrikulasi juga menyangka bahawa Sains dan Matematik ialah subjek yang sukar. Kesannya, mereka tidak berminat untuk mengulangkaji mata pelajaran tersebut. Hanya berserah pada taqdir. Dialog paling popular ----à “dah ditaqdirkan aku gagal… nak wat cam ne lagi kan…??”
Pelajar matrik ini juga YAKIN GAGAL dalam UPS dan PSPM. Lama-kelamaan, akibat kurang berminat dan tidak mengulangkaji, Sains dan Matematik yang asalnya mungkin sekadar subjek seperti subjek yang lain, menjadi mata pelajaran yang benar-benar susah. Mereka pula gagal. Inilah sebenarnya kekangan minda yang selalu membantutkan kejayaan pelajar matrikulasi. Pensyarah mengandaikan bahawa dengan mengajar penuh semangat di dewan kuliah setiap hari, pelajar akan skor A untuk subjek sains dan matematik..???.
Namun, pensyarah selalu sangat terlupa dan akan selalu kelupaan adakalanya kita sendirilah sebagai pensyarah yang meramal kegagalan pelajar-pelajar ini dalam UPS dan PSPM. Mudah-mudahan kita semua terhindar daripada simptom pemikiran yang ntah apa-apa nie…
Pemikiran punca kita gagal
SESI persekolahan sudah pun bermula. Ramai daripada kita kembali sibuk menghantar dan mengambil anak ke dan dari sekolah. Saban hari, kita juga mengharapkan kejayaan anak-anak, baik dalam bidang akademik atau sahsiah diri.
Bagaimanapun, harapan semata-mata tidak memadai untuk membuahkan kejayaan kepada mereka. Ada isu psikologi yang sesekali menyebabkan impian kita tergendala. Ia boleh berpunca daripada ibu bapa, guru-guru atau ahli masyarakat. Namun, hal ini jarang kita sedari.
Dalam kehidupan seharian, ada satu simptom yang selalu berlaku, walaupun kita mungkin tidak menyedarinya.
Ia berlaku dalam kognitif pemikiran kita. Simptom ini yang dinamakan sebagai nujuman penyempurnaan kendiri atau dalam istilah bahasa Inggeris, self fulfilling prophecy.
Simptom ini berlaku apabila kita meramalkan sesuatu tingkah laku terlebih dahulu. Kemudiannya, ia disusuli dengan tindakan-tindakan kita bagi membolehkan tingkah laku yang kita andaikan itu benar-benar berlaku.
Misalnya, Ali mengandaikan bahawa Abu ialah seorang yang sombong. Andaian tersebut menyebabkan setiap kali Ali terserempak dengan Abu, dia tidak akan bertegur sapa atau menghulurkan senyuman.
Pendidikan
Tentulah, Abu juga tidak akan menegur Ali juga kerana tidak ada wajah mesra daripada Ali. Hasilnya, Abu yang mungkin bukan seorang yang sombong, kemudiannya benar-benar menjadi individu yang sombong.
Pernahkah ini berlaku dalam hidup anda? Ia selalu berlaku tetapi kita tidak menyedarinya. Ia selalu terjadi, tetapi kita tidak mengetahuinya.
Bagaimana pula dalam konteks pendidikan anak-anak? Di sekolah, biasanya terdapat kecenderungan guru mengandaikan pelajar yang duduk di barisan belakang sebagai malas dan tidak berminat dalam pembelajaran. Sesekali mereka juga diandaikan sebagai pelajar yang nakal. Hasilnya, guru tersebut tidak memberi perhatian kepada pelajar di barisan belakang. Keutamaan hanya diberikan kepada pelajar di barisan hadapan. Disebabkan kurang perhatian, pelajar di barisan belakang kemudiannya benar-benar gagal dan menjadi mereka yang nakal.
Dalam keadaan bagaimanakah simptom ini berlaku?
Kita juga sering melihat anak-anak sekolah yang ponteng dan melepak di belakang bangunan atau kaki lima pusat beli-belah. Sesekali kita juga melihat mereka merokok atau melakukan sesuatu yang tidak bermoral. Walaupun kita tahu bahawa anak-anak ini berkemungkinan ponteng sekolah, tetapi kita tidak menegurnya. Minda psikologi kita telah terlebih awal memberikan isyarat bahawa mereka ini anak-anak nakal dan tidak berminat dengan pelajaran. Masa depan mereka bakal binasa kerana kedegilan mereka.
Justeru tidak ada ahli masyarakat yang mengambil tahu, walaupun gejala ponteng ini hanya berlaku di belakang kawasan perumahan mereka, hasilnya pelajar tersebut benar-benar menjadi pelajar yang bermasalah. Mereka ini asalnya mungkin hanya sekadar suka-suka. Natijah daripada pemikiran kita tadi, mereka juga mungkin bermasalah pada kemudian hari.
Semua ini sebenarnya ialah reaksi psikologi yang selalu berlegar dalam kehidupan kita tanpa kita sedari.
Mata pelajaran Sains dan Matematik telah dianggap sebagai subjek yang sukar. Bahkan, kita selalu menyebutnya. Selain guru Sains dan Matematik, guru-guru lain juga menyebutnya.
Kurang minat
Pelajar-pelajar yang pernah gagal dalam Matematik dan Sains juga selalu menyebutnya. Terpedaya dengan mitos yang dikembangkan dalam masyarakat, anak-anak kita juga menyangka bahawa Sains dan Matematik ialah subjek yang sukar. Kesannya, mereka tidak berminat untuk mengulangkaji mata pelajaran tersebut.
Mereka juga yakin gagal dalam subjek tersebut. Lama-kelamaan, akibat kurang berminat dan tidak mengulangkaji, Sains dan Matematik yang asalnya mungkin sekadar subjek seperti subjek yang lain, menjadi mata pelajaran yang benar-benar susah. Mereka pula gagal.
Inilah sebenarnya kekangan minda yang selalu membantutkan kejayaan anak-anak kita di sekolah. Kita mengandaikan bahawa dengan menghantar anak-anak ke sekolah setiap hari, mereka akan membawa pulang sesuatu yang membahagiakan.
Namun, kita terlupa, adakalanya kita sendirilah yang meramal kegagalan mereka. Mudah-mudahan kita semua terhindar daripada simptom ini.