RUMAH Arqam bin Abi Arqam menjadi tempat pertemuan Nabi saw dengan sahabat-sahabat di Mekah. Kedudukan tempat ini terasing dari orang ramai terumatan dari golongan quraisy.
Di sinilah baginda menyampaikan ceramah-ceramah tauhid, mengembirakan hati pengikut-pengikut agama Islam dan berbincang tentang rakan-rakan mereka yang diseksa oleh orang-orang quraisy.
Al-Mustad’afu istilah yang diberikan kepada pengikut Nabi saw di Mekah. Mereka orang-orang yang lemah, tetapi setia tidak berbelah-bahagi kepada Allah dan rasul, walaupun mereka diancam, diseksa namun mereka tetap bertahan.
Nama-nama mereka seperti Bilal bin Rabah, Ammar Yassir, Khabab Arrati, Shuhaib Rumy, Mair Fuhairah dan Abu Fakihah serta yang lain dari kaum lelaki.
Manakala perempuannya seperti Lubainah, Zunayrah, Nahdyah, Ummu Unais dan lain-lain.
Mereka itu mengalami penyeksaan sehingga di luar dari peri kemanusiaan, namun tidak sedikit pun keimanan mereka luntur. Quraisy menganggap mereka hamba-hamba yang hina dan tidak mempunyai keluarga terhormat. Tetapi mereka itu adalah orang yang mulia, kaya keimanannya dan Islamnya.
Disamping itu, ada pula dari golongan mereka yang terhormat memeluk Islam seperti Khadijah, Abu Bakar, Ali Abu Tolib, Zubair Awwam, Masha’b Umeir dan lain-lain lagi. Di kalangan mereka pun mengalami penyeksaan malahan ada dari kalangan keluarga mereka sendiri turut memusuhi Islam.
Kedua-dua golongan inilah yang disebut sebagai Assabiqul awwalun iaitu pelopor Iman di Mekah. Mereka mengalami perlakuan yang kasar dari Quraisys sepertimana yang dialami oleh baginda saw.
Pada suatu ketika baginda berada di lingkungan kaabah, baginda didatangi oleh Khabab Arranti yang dalam keadaan kepedihan keran diseksa tuannya.
”Adakah engkau tidak akan berdoa kepada Allah,”
Demikian Khabab bertanya kerana ingin agar Nabi saw berdoa kepada Allah. Demikian beratnya penyeksaan quraisy yang mereka tanggung kerana memeluk Islam dan apakah belum waktunya mengharapkan bantuan dari Allah.
Inilah yang terlintas di hati Khabab, apatah lagi beliau pernah diseksa oleh tuannya dengan besi panas. Barangkali ada juga yang lain yang sependapat dengan Khabab ini tetapi hanya Khabab yang baru berani berterus-terang kepada Nabi saw.
Mendengarkan kata-kata Khabab itu, baginda Nabi terus terduduk dan wajah baginda berubah merah sebagai tanda tidak memperkenalkan anjuran Khabab itu.
”Wahai Khabab, orang-orang terdahulu sebelum kamu ini mengalami seksaan yang lebih lagi. Ada yang dicakar tubuh mereka dengan besi, dan juga daging dan urat saraf mereka. Tetapi pendirian mereka tidak berubah. Ada yang digergaji kepalanya sehingga terbelah dua namun tidak beliau berpaling dari agamanya.
”Allah akan menyempurnakan urusan ini (Islam) sehingga orang-orang yang berkenderaan dari Sana ke Hadratulmaut, tidak ada yang ditakutinya kecuali Allah; dan juga serigala ke atas kambing. Tetapi kamu Khabab ingin cepat saja datangnya (semua itu),”
Demikian kata Nabi saw menjawab atas anjuran Khabab.
Sebenarnya keterangan Nabi itu mengandungi makna yang mendalam sekali. Bahawa kejayaan Islam tetap akan datang dan keamanannya sehingga terjamin perjalanan seseorang yang musafir. Tetapi baginda mengenangkan bagaimana orang-orang terdahulu mempertahankan iman mereka walaupun diseksa dengan amat kejam sekali. Penderitaan itu dengan penuh kesabaran dan bertawakkal.
Nabi saw tidak mahu cepat-cepat mengangkat tangan memohon pertolongan Allah. Tetapi baginda menyedari akan penyeksaan yang bertambah sengit dan diperhebatkan ke atas mereka yang memeluk Islam. Maka baginda tetap berfikir bagi mencari jalan keluar dari masalah itu dengan sebaik-baiknya.
Akhirnya baginda diilhamkan iaitu memindahkan pengikut-pengikut Islam ke Habsyah ( Etiopia).
”Berangkatlah kamu ke Habsyah. Di sana tidak seorang pun akan mendapat penganiayaan dari rajanya. Habsyah itu bumi yang baik sampai Allah nanti memberikan kelapangan dan jalan keluar dari kesulitan yang kamu tanggungi,” demikian kata Nabi mengizinkan mereka berhijrah.
Peristiwa ini ada hijrah pertama kali dan ia dilakukan dalam bulan rejab setelah lima tahun baginda menjadi Rasul. Nabi melepaskan seorang demi seorang ke Habsyah dan diantaranya naka kandung baginda Ruqayah bersama suaminya Othman bin Affan.
Setelah baginda mendengar mereka telah mula berangkat meninggalkan Mekah, baginda menyambutnya dengan ucapan,
”Sesungguhnya Othman orang yang mula-mula hijrah dengan keluarganya sesudah Nabi Luth,”
Baginda Rasulullah tetap bertahan di Mekah dan terus menyampaikan dakwah Islam bersama sahabat yang lain yang belum hijrah dan tentangan baginda bertambah ganas.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Ahad, 17 Jun 2012
Mati esok hari
"
MALAIKAT MAUT : TETAMU YANG KERAP BERKUNJUNG BETAPA kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang, iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali..
Andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail.
Justeru itu, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu bersenang-lenang dan bergelak-ketawa, seolah-olah dia tiada masalah yang perlu difikirkan dan direnungkan dalam hidupnya.
Walaupun dia adalah seorang yang miskin amal kebajikan serta tidak memiliki sebarang bekalan untuk akhiratnya, dan sebaliknya banyak pula melakukan dosa. Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari.
Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail : Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa. Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhatikan oleh malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengingati mati. Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mereka sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang menjelaskan mengenai perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal mati dan hubungannya dengan malaikat maut. Meski pun mata manusia hanya mampu melihat benda yang nyata, tidak mungkin dapat melihat kehadiran malaikat maut itu.
Namun pandangan mata hati mampu melihat alam ghaib, iaitu memandang dengan keyakinan iman dan ilmu. Sebenarnya manusia itu sedar bahawa setiap makhluk yang hidup pasti akan mati, tetapi manusia menilai kematian dengan berbagai tanggapan. Ada yang menganggapkematian itu adalah suatu tabie biasa sebagai pendapat golongan athies, dan tidak kurang pula yang mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang zahir sahaja.
Dia mengambil logik, bahawa banyak kematian disebabkan oleh sesuatu tragedi, seperti diakibatkan oleh peperangan, bencana alam seperti banjir, gempa bumi, kebakaran dan juga kemalangan samada diudara, laut dan daratan termasuk kemalangan jalan raya. Selain itu, mereka juga melihat kematian disebabkan oleh serangan penyakit yang merbahaya seperti penyakit barah, sakit jantung, AIDS, demam denggi, taun dan sebagainya. Disebabkan manusia melihat kematian hanya dari sudut sebab musabab yang lumrah, maka manusia sering mengaitkan kematian itu dengan kejadian-kejadian yang tersebut di atas.
Jika berlaku kematian dikalangan mereka, lantas mereka bertanya, ? sebab apa si fulan itu mati, sakitkah atau kemalangankah??. Tidak ramai manusia yang mengaitkan kematian itu dengan kehadiran malaikat maut yang datang tepat pada saat ajal seseorang sudah sampai, sedangkan malaikat maut sentiasa berligar di sekeliling manusia, mengenal-pasti memerhatikan orang-orang yang tempoh hayatnya sudah tamat. Sesungguhnya malaikat maut menjalankan arahan Allah SWT dengan tepat dan sempurna, dia tidak diutus hanya untuk mencabut roh orang sakit sahaja, ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan malapetaka.
Jika Allah SWT menetapkan kematian seseorang ketika berlaku kemalangan, atau ketika diserang sakit tenat, maka Izrail mencabut roh orang itu ketika kejadian tersebut. Namun ajal tidak mengenal orang yang sihat, ataupun orang-orang mewah yang sedang hidup rehat dibuai kesenangan. Malaikat maut datang tepat pada waktunya tanpa mengira orang itu sedang ketawa riang atau mengerang kesakitan. Bila ajal mereka sudah tiba, maka kematiannya tidak akan tertangguh walau sesaat.
Walau bagaimana pun, ada ketikanya Allah SWT jadikan berbagai sebab bagi satu kematian, yang demikian itu ada hikmah disebaliknya. Misalnya sakit tenat yang ditanggung berbulan-bulan oleh seseorang, ia akan menjadi rahmat bagi orang yang beriman dan sabar, kerana Allah Taala memberi peluang dan menyedarkan manusia agar dia mengingati mati, untuk itu dia akan menggunakan masa atau usia yang ada untuk berbuat sesuatu, membetulkan dan bertaubat dari dosa dan kesilapan serta memperbaiki amalan, serta menambah bekalan untuk akhirat, jangan sampai menjadi orang muflis di akhirat kelak.
Begitu juga orang yang mati mengejut disebabkan kemalangan, ia akan menjadi pengajaran dan memberi peringatan kepada orang-orang yang masih hidup supaya mereka sentiasa berwaspada dan tidak lalai dari berusaha memperbaiki diri, menambah amal kebajikan dan meninggalkan segala kejahatan. Kerana sekiranya ajal datang secara tiba-tiba pasti akan membawa sesalan yang tidak berguna.
Di kalangan orang solihin menganggap bahawa sakit yang ditimpakan kepada dirinya adalah sebagai tanda bahawa Allah SWT masih menyayanginya. Kerana betapa malangnya bagi pandangan meraka, jika Allah SWT mengambil roh dengan tiba-tiba, tanpa sebarang amaran terlebih dahulu. Seolah-olah Allah SWT sedang murka terhadap dirinya, sebab itulah Allah SWT tidak memberi amaran terlebih dahulu kepadanya. Keadaan orang itu ibarat orang yang tidak menyedari adanya bahaya di hadapannya, jika ada amaran terlebih dahulu nescaya dia akan terjerumus ke lembah bahaya itu.
Selain itu, Allah Taala menjadikan sebab-sebab kematian itu bagi memenuhi janji-Nya kepada malaikat maut, sebagaimana diriwayatkan oleh Saidina Abbas r.a dalam sebuah hadis Nabi yang panjang. Antara lain menjelaskan bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan tugas mencabut roh makhluk-makhluk bernyawa kerana di antara makhluk bernyawa itu termasuk manusia yang terdiri dari kekasih-kekasih Allah SWT iaitu para Rasul, nabi-nabi, wali-wali dan orang-orang solihin. Selain itu juga, malaikat maut mengadu kepada tuhan betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan Adam a.s, dia mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia, yang menyebabkan orang akan berdukacita, kerana kehilangan sanak-saudara dan orang-orang yang tersayang di kalangan mereka.
Diriwayatkan bahawa Allah SWT berjanji akan menjadikan berbagai-bagai sebab kepada kematian yang akan dilalui oleh keturunan Adam a.s sehingga keturunan Adam itu akan memikirkan dan mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang dialami oleh mereka. Apabila berlakunya kematian, mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana mengidap sakit, ataupun kerana mendapat kemalangan, mereka akan terlupa mengaitkan malaikat maut dengan kematian yang berlaku itu.
Ketika itu, Izrail tidak perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan kematian tersebut dengan kehadiran malaikat maut, yang sememangnya diutus oleh Allah SWT pada saat malapetaka atau sakit tenat seseorang itu bertepatan dengan ajal mereka yang sememangnya telah tiba. Namun pada hakikatnya bahawa ajal itu adalah ketetapan Allah, yang telah termaktub sejak azali lagi.
Semuanya telah nyata di dalam takdir Allah, bahawa kematian pasti tiba pada saat yang ditetapkan. Izrail hanyalah tentera-tentera Allah yang menjalankan tugas seperti yang diamanahkan kepadanya. Walau bagaimana pun adalah menjadi hak Allah Taala untuk menentukan kematian seseorang itu samada bersebab ataupun tidak, sebagai mana yang dinyatakan pada awal tulisan ini bahawa ada ketikanya malaikat maut hendak mencabut roh seseorang, tetapi manusia yang dikunjungi malaikat maut sedang dalam keadaan seronok bergelak-ketawa, hingga malaikat maut berasa hairan terhadap manusia itu.
Ini membuktikan bahawa kematian itu tidak pernah mengenal samada seseorang yang sedang sakit atau pun ketika sihat dan segar-bugar. Firman Allah Taala yang bermaksud : Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat ( pula ) mempercepatkannya. ? ( Surah Al-A?raf ayat 34)
MALAIKAT MAUT : TETAMU YANG KERAP BERKUNJUNG BETAPA kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang, iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali.. Andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail.
Justeru itu, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu bersenang-lenang dan bergelak-ketawa, seolah-olah dia tiada masalah yang perlu difikirkan dan direnungkan dalam hidupnya.
Walaupun dia adalah seorang yang miskin amal kebajikan serta tidak memiliki sebarang bekalan untuk akhiratnya, dan sebaliknya banyak pula melakukan dosa. Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari.
Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail : Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa. Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhatikan oleh malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengingati mati. Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mereka sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang menjelaskan mengenai perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal mati dan hubungannya dengan malaikat maut. Meski pun mata manusia hanya mampu melihat benda yang nyata, tidak mungkin dapat melihat kehadiran malaikat maut itu.
Namun pandangan mata hati mampu melihat alam ghaib, iaitu memandang dengan keyakinan iman dan ilmu. Sebenarnya manusia itu sedar bahawa setiap makhluk yang hidup pasti akan mati, tetapi manusia menilai kematian dengan berbagai tanggapan. Ada yang menganggapkematian itu adalah suatu tabie biasa sebagai pendapat golongan athies, dan tidak kurang pula yang mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang zahir sahaja.
Dia mengambil logik, bahawa banyak kematian disebabkan oleh sesuatu tragedi, seperti diakibatkan oleh peperangan, bencana alam seperti banjir, gempa bumi, kebakaran dan juga kemalangan samada diudara, laut dan daratan termasuk kemalangan jalan raya. Selain itu, mereka juga melihat kematian disebabkan oleh serangan penyakit yang merbahaya seperti penyakit barah, sakit jantung, AIDS, demam denggi, taun dan sebagainya. Disebabkan manusia melihat kematian hanya dari sudut sebab musabab yang lumrah, maka manusia sering mengaitkan kematian itu dengan kejadian-kejadian yang tersebut di atas.
Jika berlaku kematian dikalangan mereka, lantas mereka bertanya, ? sebab apa si fulan itu mati, sakitkah atau kemalangankah??. Tidak ramai manusia yang mengaitkan kematian itu dengan kehadiran malaikat maut yang datang tepat pada saat ajal seseorang sudah sampai, sedangkan malaikat maut sentiasa berligar di sekeliling manusia, mengenal-pasti memerhatikan orang-orang yang tempoh hayatnya sudah tamat. Sesungguhnya malaikat maut menjalankan arahan Allah SWT dengan tepat dan sempurna, dia tidak diutus hanya untuk mencabut roh orang sakit sahaja, ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan malapetaka.
Jika Allah SWT menetapkan kematian seseorang ketika berlaku kemalangan, atau ketika diserang sakit tenat, maka Izrail mencabut roh orang itu ketika kejadian tersebut. Namun ajal tidak mengenal orang yang sihat, ataupun orang-orang mewah yang sedang hidup rehat dibuai kesenangan. Malaikat maut datang tepat pada waktunya tanpa mengira orang itu sedang ketawa riang atau mengerang kesakitan. Bila ajal mereka sudah tiba, maka kematiannya tidak akan tertangguh walau sesaat.
Walau bagaimana pun, ada ketikanya Allah SWT jadikan berbagai sebab bagi satu kematian, yang demikian itu ada hikmah disebaliknya. Misalnya sakit tenat yang ditanggung berbulan-bulan oleh seseorang, ia akan menjadi rahmat bagi orang yang beriman dan sabar, kerana Allah Taala memberi peluang dan menyedarkan manusia agar dia mengingati mati, untuk itu dia akan menggunakan masa atau usia yang ada untuk berbuat sesuatu, membetulkan dan bertaubat dari dosa dan kesilapan serta memperbaiki amalan, serta menambah bekalan untuk akhirat, jangan sampai menjadi orang muflis di akhirat kelak.
Begitu juga orang yang mati mengejut disebabkan kemalangan, ia akan menjadi pengajaran dan memberi peringatan kepada orang-orang yang masih hidup supaya mereka sentiasa berwaspada dan tidak lalai dari berusaha memperbaiki diri, menambah amal kebajikan dan meninggalkan segala kejahatan. Kerana sekiranya ajal datang secara tiba-tiba pasti akan membawa sesalan yang tidak berguna.
Di kalangan orang solihin menganggap bahawa sakit yang ditimpakan kepada dirinya adalah sebagai tanda bahawa Allah SWT masih menyayanginya. Kerana betapa malangnya bagi pandangan meraka, jika Allah SWT mengambil roh dengan tiba-tiba, tanpa sebarang amaran terlebih dahulu. Seolah-olah Allah SWT sedang murka terhadap dirinya, sebab itulah Allah SWT tidak memberi amaran terlebih dahulu kepadanya. Keadaan orang itu ibarat orang yang tidak menyedari adanya bahaya di hadapannya, jika ada amaran terlebih dahulu nescaya dia akan terjerumus ke lembah bahaya itu.
Selain itu, Allah Taala menjadikan sebab-sebab kematian itu bagi memenuhi janji-Nya kepada malaikat maut, sebagaimana diriwayatkan oleh Saidina Abbas r.a dalam sebuah hadis Nabi yang panjang. Antara lain menjelaskan bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan tugas mencabut roh makhluk-makhluk bernyawa kerana di antara makhluk bernyawa itu termasuk manusia yang terdiri dari kekasih-kekasih Allah SWT iaitu para Rasul, nabi-nabi, wali-wali dan orang-orang solihin. Selain itu juga, malaikat maut mengadu kepada tuhan betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan Adam a.s, dia mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia, yang menyebabkan orang akan berdukacita, kerana kehilangan sanak-saudara dan orang-orang yang tersayang di kalangan mereka.
Diriwayatkan bahawa Allah SWT berjanji akan menjadikan berbagai-bagai sebab kepada kematian yang akan dilalui oleh keturunan Adam a.s sehingga keturunan Adam itu akan memikirkan dan mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang dialami oleh mereka. Apabila berlakunya kematian, mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana mengidap sakit, ataupun kerana mendapat kemalangan, mereka akan terlupa mengaitkan malaikat maut dengan kematian yang berlaku itu.
Ketika itu, Izrail tidak perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan kematian tersebut dengan kehadiran malaikat maut, yang sememangnya diutus oleh Allah SWT pada saat malapetaka atau sakit tenat seseorang itu bertepatan dengan ajal mereka yang sememangnya telah tiba. Namun pada hakikatnya bahawa ajal itu adalah ketetapan Allah, yang telah termaktub sejak azali lagi.
Semuanya telah nyata di dalam takdir Allah, bahawa kematian pasti tiba pada saat yang ditetapkan. Izrail hanyalah tentera-tentera Allah yang menjalankan tugas seperti yang diamanahkan kepadanya. Walau bagaimana pun adalah menjadi hak Allah Taala untuk menentukan kematian seseorang itu samada bersebab ataupun tidak, sebagai mana yang dinyatakan pada awal tulisan ini bahawa ada ketikanya malaikat maut hendak mencabut roh seseorang, tetapi manusia yang dikunjungi malaikat maut sedang dalam keadaan seronok bergelak-ketawa, hingga malaikat maut berasa hairan terhadap manusia itu.
Ini membuktikan bahawa kematian itu tidak pernah mengenal samada seseorang yang sedang sakit atau pun ketika sihat dan segar-bugar. Firman Allah Taala yang bermaksud : Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat ( pula ) mempercepatkannya. ? ( Surah Al-A?raf ayat 34)
muslim akidah
11) Saya mestilah berkeyakinan bahawa pendapat para salafus soleh lebih utama untuk diikuti supaya dapat menyelesaikan permasalahan yang berhubung dengan permasalahan takwil, pembekuan nas dan menyerahkan perkara-perkara seperti ini kepada ilmu dan pengetahuan Allah swt.
Saya mestilah berkeyakinan bahawa pentakwilan yang dibuat oleh golongan Khalaf (yang datang kemudian) tidak boleh dijadikan sebab kepada perselisihan yang berpanjangan antara golongan khalaf dan lainnya baik di masa lampau atau masa kini.
12) Saya mestilah mengabdikan diri hanya kepada Allah semata-mata, tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu. Pengabdian diri kepada Allah ini saya lakukan kerana menyahut seruan Allah yang disampaikan melalui para Rasul yang telah menyeru manusia-manusia supaya mengabdikan diri kepada Allah semata-mata dan tidak tunduk kepada selain Allah. Dalam hubungan ini, Allah berfirman dengan bermaksud :
”Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan seseorang rasul kepada tiap-tiap umat (untuk menyerukan) sembahlah Allah sahaja dan jauhi taghut itu,” (S, 16;36)
13. Saya hendaklah takut kepada Allah semata-semaata dan tidak takut selain dari Allah. Ketakutan saya kepada Allah itu seharusnya mendorong saya menjauhkan diri dari perkara-perkara yang dimurkai dan diharamkan Allah. Dalam hubungan ini, Allah telah berfirman dengan maksud :
”Sesungguhnya orang-orang yang takut kepada Tuhannya yang tidak nampak oleh mereka, mereka akan memperolehi ampunan dan pahala yang besar,” (S, 67:12)
”Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut kepada Allah dan bertaqwa kepadaNya maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan,” (S, 24:52)
14) Saya mestilah sentiasa mengingati Allah dan sentiasa berzikir menyebut nama Allah. Saya diam mestilah kerana berfikir dan saya bertutur mestilah kerana berzikir, kerana berzikir mengingati Allah itu adalah merupakan ubat yang paling mujarab untuk jiwa saya.
Zikir juga merupakan senjata yang paling tajam dalam menghadapi serangan-serangan zaman, pancaroba hidup dan liku-likunya. Inilah yang paling diperlukan oleh manusia masa kini. Dalam hubungan ini, Allah berfirman dengan bermaksud :
”Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah, ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram,” (S, 13:28)
”Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingati Allah yang Maha Pemurah Kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya,” (S, 43:36)
Dr. Barail telah menerima hakikat ini yang mana beliau telah mengatakan ”Seorang yang berpegang teguh dengan agama tidak akan mengidap penyakit jiwa,”
Caringi, seorang ahli ilmu jiwa juga telah mengatakan, ”Para doktor ilmu jiwa mengetahui bahawa iman yang kuat dan pegangan yang teguh kepada agama sudah cukup untuk menghilangkan perasaan keluh kesah, ketegangan saraf dan dapat menyembuhkan penyakit,”
15) Saya mestilah mencintai Allah dengan kecintaan yang menyebabkan hati saya sentiasa merindui Allah dan sentiasa bergantung kepadaNya. Kecintaan itu akan mendorong saya untu sentiasa melakukan kebajikan, berkorban dan berjihad di jalan Allah.
Kenikmatan dunia yang fana dan kecintaan kepada kaum keluarga dan kerabat tidak akan menghalang saya melakukan perkara kebajikan. Saya akan berkorban pada jalan Allah kerana patuh kepada Firman Allah yang bermaksud :
”Katakanlah jika bapa, anak, saudara, isteri, kaum keluarga, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan rasulNya dan (dari) berjihad di jalanNya maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya. Allah tidak memberi pimpinan kepada orang-orang fasik,” (S, 9:24)
Saya akan berkorban pada jalan Allah kerana ingin mendapat kemanisan iman sebagaimana yang telah disebutkan oleh Rasulullah saw, hadisnya yang bermaksud :
”Tiga perkara, sesiapa yang terdapat ketika-tiga perkara itu dalam dirinya beliau akan mendapat kemanisan iman, iaitu : Bahawa Allah dan rasulNya lebih ia kasihi dari yang lain, bahawa beliau tidak mengasihi seseorang kecuali kerana Allah, bahawa beliau benci kembali kepada kekufuran sebagaimana beliau benci dilontarkan ke dalam neraka,”
16) Saya mestilah bertawakkal kepada Allah dalam semua urusan. Saya mestilah bergantung kepada Allah dalam semua perkara. Kesemua ini akan membangkitkan dalam diri saya satu kekuatan dan kesedaran roh sehingga saya akan merasakan perkara-perkara yang berat itu menjadi ringan.
Firman Allah yang bermaksud
”Dan barangsian yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya,” (S,65:3)
Dalam hubungan ini, Rasulullah saw telah berwasiat dengan sabdanya,
”Peliharalah Allah, Ia akan memeliharamu. Peliharalah Allah engkau akan mendapatiNya bersamamu. Kalau engkau meminta sesuatu mintalah kepada Allah. Jika engkau meminta pertolongan mintalah kepada Allah. Ketahuilah, sekiranya seluruh umat berhimpun umntuk memberi sesuatu manfaat kepadamu mereka tidak akan dapat memberi manfaat kepadamu kecuali apa yang telah dituliskan Allah kepadamu dan sekiranya seluruh umat berhimpun untuk melakukan bencana ke atasmu kecuali apa yang telah dituliskan Allah ke atasmu. Kalam telah diangkat dan kertaspun telahpun kering,” -riwayat Tirmizi.
Sumber : Kitab Maza Yakni Intimai Lil Islam
Suria Kanan
KEADAAN di kota Mekah bertambah cemas dan tegang. Pertengangan quraisy terhadap Nabi saw dan pengikut-pengikutnya semakin hebat. Golongan Muslimin yang turut bertambah tidak mundur sedikitpun dengan pendirian mereka.
Bapa saudara Nabi saw iaitu Abu Talib, merupakan satu-satu pembela Nabi dan telah beberapa kali berjaya melindungi Nabi daripada perbuatan kasar dan keji kaum quraisy walaupun beliau sendiri belum beriman. Beliau terus membela Nabi apatah lagi pengaruhnya sangat besar di Kota Mekah.
Satu hari, beberapa orang ternama quraisy datang menemui Abu Tolib dengan diiringi Abu Jahal, Abu Sufian dan beberapa orang lagi.
”Wahai Abu Tolib ! Anak saudaramu telah mencerca Tuhan kami dan merendahkan agama serta memperbodohkan fikiran kami. Muhammad mengatakan nenek moyang kami sesat. Kerana itu kami berharap engkau dapat menghentikan tindakannya atau engkau biarkan kami bertindak ke atasnya. Engkau dan kami bersama dalam kelainan pendapat dengan Muhammad, maka kami kira sudah cukup engkau saja menghadapinya,” demikian kata mereka kepada Abu Tolib.
Dengan tenang dan lembut Abu Tolib menjawab saranan mereka itu sehingga mereka pulang dengan harapan dan mengira Muhammad sudah tentu akan menghentikan gerakannya.
Tetapi harapan mereka hampa kerana Nabi dan sahabatnya masih meneruskan dakwah mengembangkan Islam, menyataan yang hak dan menolak yang batil.
Maka bertambah-tambahlah kemarahan kaum quraisy. Mereka terasa dipermain-mainkan dan kerana itu sekali lagi mereka menemui Abu Tolib. Pertemuan kali ini penuh dengan kata-kata ancaman.
”Wahai Abu Tolib ! Usia engkau bertambah lanjut, kebesaran dan kedudukan engkau tinggi. Kami sudah meminta engkau berbuat sesuatu menghentikan Muhammad dari perbuatannya. Tetapi engkau tidak melakukannya.
”Demi Allah, kami tidak boleh bersabar lagi melihat nenek moyang kami dicaci. Pendapat kami dipandang rendah dan tuhan kami dicela. Engkau hendaklah segera bertindak menghentikannya atau kami yang akan bertindak ke atas Muhammad. Kami juga akan bertindak ke atas engkau sampau salah satu diantara kita hancur,”
Setelah menyampaikan ancaman itu mereka pun berlalu. Mereka menunggu apakah tindakan yang akan dilakukan Abu Tolib ke atas anak saudaranya itu atau apakah ia akan terus membiarkan Muhammad berdakwah.
Sementara itu, Abu Tolib menyuruh orang memanggil Nabi saw dan menyampaikan pendirian quraisy yang mengancam itu. Beliau memahami keberatan mereka dan pada masa yang sama beliau mengasihi Muhammad. Keadaan menjadi serba salah baginya tetapi mesti dihadapi.
”Muhammad, kaum engkau telah mendatangi aku,” kata Abu Talin memulakan bicara dengan Nabi.
Lalu beliau katakan kepada Muhammad kata-kata mereka yang bersifat mengancam itu.
”Janganlah engkau berati aku untuk memikul beban yang aku tidak sedia menyanggupinya,” demikian kata terakhir dari Abu Tolib.
Mendengar kata-kata Abu Tolib ini, Nabi sawpun mengira tentunya Abu Tolib sudah memihak kepada quraisy. Sudah lemah dan tidak lagi membela Nabi. Namun baginda tidak akan berganjak sebagai Rasul Allah.
”Wahai bapa saudaraku ! Demi Allah sekiranya mereka itu meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku supaya aku menghentikam tugas agama ini walau Allah memenangkannya atau aku sendiri hancur, namun aku tidak akam meninggalkan tugas ini,” demikian Nabi jawab keluhan bapa saudaranya Abu Tolib dengan rasa sedih.
Kemudia Nabi keluar meninggalkan bapa saudaranya dengan menitiskan air mata dengan penuh keharuan. Abu Tolib juga melihat kesedihan dan suasana yang sangat terharu sehingga beliau memanggil Nabi.
”Ke marilah, wahai Muhammad,” demikian kata Abu Tolib.
Baginda datang semula mendekati Abu Tolib.
”Wahai anak saudaraku. Pergilah, katakanlah apa yang engkau suka. Demi Allah aku tidak akan membiarkan engkau diganggu selama-lamanya,” demikian Abu Tolib mengatakan isi hatinya.
Setelah itu Nabi pun meninggalkan bapa saudara baginda dan meneruskan tugasnya sebagai Rasuk sesuai dengan kata-kata tegas yang baginda ucapkan kepada Abu Tolib tadi. Bertambah lagi ketabahannya setelah baginda mendengar jaminan dari bapa saudaranya itu sebagai pembela yang kuat di tengah-tengah masyarakat quraisy.
sedutan
Kita semua menyokong perjuangan Umno. Kita semua sayangkan Umno. Kita akan terus kekal sebagai ahli Umno. Tetapi parti yang kita sayangi, yang kita sokong, dan parti yang kita ingin kekal bersama ini ialah Umno Asal – Umno yang ditubuhkan pada tahun 1946 oleh Arwah bapa sapa dan disambung oleh YTM Tunku Abdul Rahman, juga dipimpin oleh Arwah Tun Razak, saya sendiri dan kemudiannya, untuk satu jangka waktu oleh Dr. Mahathir sendiri.Persoalan saya…dimanakan Umno Asal itu? Umno yang disayangi oleh orang Melayu, yang telah menyatupadukan umat Melayu dengan bangsa-bangsa yang lain, dimana telah membawa kesejahteraan dan keamanan kepada negara ini dan rakyatnya dan telah dengan jayanya berjuang untuk kemerdekaan – Umno itu sudah tidak lagi wujud. Ianya telah diisytiharkan haram dan terbubar oleh Dr. Mahathir dan rakan-rakanya dan digantikan dengan satu parti lain yang dinamakan Umno Baru. Sekiranya kita membandingkan bentuk dan struktur Umno baru dengan Umno Asal, sama ada dari sudut perlembagaan ataupun prinsip, dimanakah persamaanya? Penubuhan Umno Baru adalah satu tindakan pengkhianatan yang tidak boleh diampun, sama ada oleh ahli-ahli Umno Asal ataupun Umno baru. Walaupun kesihatan saya tidak begitu memuaskan termasuk serangan jantung, Saya berjanji bahawa saya akan berjuang untuk menentang pengkhianat-pengkhianat ini sehingga akhir."
Tun Hussein bin Dato' Onn (12 Februari 1922 - 29 Mei 1990)
(Mantan Presiden UMNO, Perdana Menteri Malaysia ketiga )
Berikut pula ialah perutusan Tunku Abdul Rahman.
"Saya memimpin orang-orang Melayu apabila Dato Onn mahu menukar perlembagaan Umno untuk membuka pintu kepada rakyat Malaya yang lain. Saya dipilih untuk menggantikan Dato Onn. Apabila Dato Onn keluar dari Umno, Dato Onn sendiri memberitahu saya " Inilah orang yang paling layak untuk memimpin Umno kerana Umno dilahirkan di istana dan sekarang ianya dipimpin oleh kerabat Istana."
Dato onn tidak menggunakan kuasanya untuk terus memimpin Umno walaupun dia memegang tampuk kuasa pada masa itu. Dia sedar bahawa sekiranya dia terus memimpin Umno, perpaduan Melayu itu akan pecah. Dia berundur. Apa yang penting baginya ialah Orang Melayu kekal kuat dan bersatu. Dato Onn berundur secara terhormat.
Selepas saya, Tun Razak menjadi Presiden Umno. Masa berubah. Keadaan politik juga berubah. Perikatan ditukarkan menjadi Barisan Nasional dan membuka pintu kepada beberapa parti politik lain. Umno kekal kuat dan bersatu. Rakan-rakan kami bertambah apabila parti-parti politik dari Sabah menyertai kami untuk kepentingan negara. Tun razak digantikan dengan Tun Hussein Onn. Keahlian Umno bertambah, begitu juga keahlian Barisan Nasional. Kemudian datang orang yang bernama Dr. Mahathir yang dilantik oleh Tun Hussein Onn untuk menggantikannya. Tidak ada perubahan diperingkat awal. Tetapi tidak lama selepas berkuasa, dengan perlahan dia mengubah perlembagaan negara dan undang-undang untuk memperkuatkan kuasanya. Ini telah menimbulkan rasa kekecewaan dikalangan ahli dan menyebabkan mereka marah".
Dalam Perhimpunan Agung Umno 1987,
Dr. Mahathir hampir-hampir tewas dalam jawatan Presiden. Oleh kerana terdapat beberapa cawangan yang tidak berdaftar turut menghantar perwakilan ke Perhimpunan, keputusan pemilihan diisytiharkan tidak sah. Apa yang sepatutnya dilakukan oleh Dr. Mahathir ialah mengadakan pemilihan semula dan membetulkan keadaan.
Tetapi dia enggan melakukanya kerana takut kalah dalam pemilihan sekiranya diadakan pemilihan baru. dia lari dan menubuhkan satu parti baru yang didaftarkan sebagai "Umno Baru". Dia melantik dirinya sebagai Presiden. Dia mempunyai hak untuk melantik Ahli Majlis Tertinggi, Ketua Wanita dan Ketua Pemuda Umno. Dan dia juga mempunyai kuasa untuk melantik Ketua Bahagian.
Sekarang, bagaimana seseorang itu boleh membandingkan diantara Umno Asal dengan Umno Baru?
Mereka yang menentang tindakan Mahahtir ini disingkir dan tidak dibenarkan menyertai Umno Baru. Pemimpin pembangkang ditangkap dibawah ISA. Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas disingkir. Apabila lima Hakim Mahkamah Persekutuan tidak bersetuju dengan tindakanya, mereka digantung. Tiga diambil semula tetapi dua disingkir.
Tindakan terhadap Ketua Hakim Negara dan Hakim Mahkamah Persekutuan ini merupakan tindakan yang paling biadap yang pernah dilakukan dalam sejarah negara.
Dato Abdullah Badawi, Naib Presiden Umno Baru, dalam ucapanya di Taman Maju, Parit Raja, yang disiarkan dalam The Star bertarikh 12 Oktober 1988, memberitahu bahawa perubahan ini memberikankuasa penuh kepada orang Melayu untuk memerintah Malaysia. Hakikatnya, kita sudahpun mempunyai kuasa penuh untuk mentadbir kesemuanya termasuk pertahanan dan keselamatan negara, kecuali ekonomi dimana ianya didalam genggaman orang lain. Sekiranya kita menggunakan kekerasan dan penguasaan terhadap perniagaan, ekonomi kita akan terjejas. Kita perlu berkongsi dan bekerjasama dengan rakan niaga dari seluruh kaum dan peringkat untuk kepentingan ekonomi dan kesejahteraan negara.
Kuasa yang diperolehi oleh Umno Baru adalah untuk kepentingansebilangan pemimpin Melayu, manakala selebihnya terpinggir. apabila orang-orang Bukan Melayu tidak dibenarkan melakukan aktiviti perniagaan disini, negara kita akan menjadi mundur.
Akhirnya, kita tidak mempunyai wang untuk membangunkan negara untuk kepentingan rakyat. Malah, sekarang ini, Kerajaan Malaysia menghadapi hutang luar yang tinggi. Golongan berpendapatan rendah mengalami kesukaran, tiada kenaikan gaji tetapi harga barangan kian meningkat.
Saya masih ingat cerita anjing dengan bayang-bayang. Ketika melintas titi, anjing tersebut melihat kedalam air dan melihat seekor anjing yang lain sedang menggonggong tulang – yang sebenarnya hanyalah bayang-bayang. Tetapi oleh kerana tamak, dia membuka mulut untuk merampas "tulang" didalam mulut anjing yang didalam air dan akhirnya kehilangan tulang yang digonggongnya.
Pengajaran yang diperolehi dari cerita ini ialah, sikap tamak itu akan merugikan kita semua. Kita harus berwaspada dengan seseorang yang tamak yang mahu merampas semua yanga da dinegara ini untuk memuaskan hawa nafsunya.
Dia mengatakan ini semua adalah untuk orang Melayu tetapi hakikatnya adalah untuk dirinya. Apabila negara ini mencapai kemerdekaan, kita berkuasa dengan kerjasama kaum-kaum yang lain. Kita mampu mengurus negara kita sendiri. Kita tidak perlu tamak dan merampas seluruh kekayaan negara. Seperti kata pepatah Melayu, "Perutnya masih penuh, tetapi masih mahu merampas hak orang lain." Kita perlu bersikap adil terhadap orang lain dan hidup dalam persefahaman diantara semua kaum dinegara ini kerana hanya itu caranya kita boleh menjamin keamanan dan kesejahteraan.
Oleh itu, kita perlu megambil alih pemerintahan negara ini, menghidupkan kembali Umno Asal dan kembali ke sistem Demokrasi Berparlimen. Semua kuasa ditangan rakyat, sekiranya rakyat menggunakan kuasa itu dengan waras. Kesepaduan ini hanya boleh dicapai melalui Umno, Umno yang Asal, Bukan Umno baru–atau pun Umno Dr. Mahathir."
Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj
(8 Februari 1903 - 6 Disember 1990)
(Mantan Presiden UMNO, Perdana Menteri Malaysia pertama sejak kemerdekaan pada tahun 1957 sehingga 1970.)
AL-FATIHAH.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
Langgan:
Ulasan (Atom)