Adab Ulama Menghormati Guru
Sesuai dengan ketinggian darjat dan martabat guru itu, maka tidak hairanlah bahawa para ulama sangat menghormati guru mereka. Di antara cara mereka memperlihatkan penghormatan mereka terhadap guru ialah:
1. Mereka merendah diri terhadap ilmu dan guru dan sentiasa menurut perintah serta nasihat guru dan sentiasa meminta pendapat serta pandangan guru dalam setiap urusan mereka.
2. Mereka mentaati setiap arahan serta bimbingan guru umpama seorang pesakit yang tidak tahu apa-apa yang hanya mengikut arahan seorang doktor pakar yang mahir.
3. Mereka juga sentiasa berkhidmat untuk guru-guru mereka dengan mengharapkan balasan pahala serta kemuliaan di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala dengan khidmat tersebut.
4. Mereka memandang guru dengan perasaan penuh hormat dan takzim serta mempercayai kesempurnaan keahlian dan kepakarannya dalam bidang perguruannya. Ini lebih membantu mereka sebagai pelajar untuk memperolehi manfaat daripada guru mereka dan akan mengukuhkan lagi apa yang didengar dan diajarkan oleh guru.
Ulama-ulama salaf sangat memuliakan dan menggagungkan guru-guru mereka. Ini jelas termaktub dalam kisah-kisah tentang akhlak mereka dalam majlis-majlis ilmu dan kesopanan mereka terhadap guru-guru mereka. Sebagai contoh:
- Mughirah berkata: Kami menghormati Ibrahim an-Nakha‘ie sepertimana kami menghormati raja.
- Imam Asy-Syafi‘e pula berkata: "Aku membelek kertas di hadapan Imam Malik perlahan-lahan kerana menghormatinya supaya dia tidak terdengar (bunyi belekan kertas tersebut)."
- Rabie‘ berkata: "Demi Allah aku tidak berani meminum air sedangkan Imam Asy-Syafi‘e memandang kepadaku."
- Sayyidina Ali Karramallahu wajhah berkata: "Antara hak seorang alim ke atasmu ialah memberi salam ke atas orang ramai secara umum dan mengkhususkan gurumu dengan penghormatan yang khusus dan istimewa."
5. Mereka sentiasa mendampingi guru supaya mendapat berkat serta beroleh ilmu yang akan tercurah daripadanya pada bila-bila masa serta menjadikannya qudwah (ikutan).
Imam Asy-Syafi‘e misalnya, sejak pertemuannya dengan gurunya iaitu Imam Malik pada tahun 170 Hijrah, hampir tidak pernah meninggalkan gurunya sehingga gurunya itu wafat pada tahun 179 Hijrah. Ini kerana Imam Asy-Syafi‘e tidak pernah meninggalkannya kecuali ketika pergi ke Makkah untuk menjenguk ibunya ataupun pergi ke pusat ilmu dan feqh. Itu pun setelah beroleh keizinan serta restu daripada gurunya. Jika direstui, Imam Malik akan menyiapkan bekal dan memberikannya wang perbelanjaan sambil mendoakan keselamatannya.
6. Mereka tidak menggunakan ganti nama diri seperti “engkau” dan “awak” dan tidak memanggil atau meneriaki guru dari jauh.
Al-Khatib berkata: Hendaklah dia berkata “Wahai guru, apakah pendapat kamu mengenai hal ini?” dan kata-kata seumpamanya. Dan tidak menggelarkannya dengan namanya kecuali disertakan dengan gelaran-gelaran yang menunjukkan penghormatan serta takzim kepadanya. Misalnya syeikh ataupun ustaz atau syeikh kami.
Maksudnya di sini, mereka memanggil guru dengan gelaran yang penuh adab serta penghormatan. Jika nama guru tersebut Muhammad misalnya, maka mereka akan memanggilnya dengan nama ustaz, cikgu, guru kami dan sebagainya dan tidak menyebutkan namanya kecuali disertakan dengan gelaran yang penuh penghormatan seperti Ustaz Muhammad, Cikgu Muhammad dan sebagainya meskipun sewaktu ketiadaan guru itu.
7. Mereka tidak sekali-kali berbantah-bantah ataupun berlawan cakap dengan guru. Sesungguhnya berbantah-bantah itu secara umumnya sudah merupakan suatu perbuatan yang keji, apatah lagi untuk berbantah-bantah dengan guru yang merupakan pembimbing serta qudwah! Perbuatan ini akan menjauhkan mereka sebagai pelajar daripada kebaikan dan merupakan penjerumus kepada kejahatan dan ianya adalah penyebab diharamkan ke atas mereka bermacam-macam bentuk kebaikan.
Sesungguhnya, menuntut ilmu itu adalah satu bentuk ibadah dan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala, bukannya untuk bermegah-megah ataupun untuk berbantah-bantah dengan ilmu tersebut.
Dalam satu hadits riwayat Imam Al-Hakim, Ka‘ab bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: “Barangsiapa mencari ilmu untuk menyaingi para ulama atau untuk bertengkar dengan orang-orang bodoh atau supaya hati manusia menghadap kepadanya maka ia akan masuk neraka.”
(Hadits riwayat Al-Hakim)
8. Mereka berterima kasih kepada guru atas segala tunjuk ajar serta bimbingannya terhadap segala kebajikan dan tegahan serta tegurannya ke atas segala kekurangan atau kemalasan dan sebagainya bagi memperbaiki diri dan mengganggap teguran, asuhan, didikan serta keprihatinan guru itu sebagai rahmat dan kurniaan yang tak terhingga kepada mereka oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Jika bimbingan serta teguran yang diberikan oleh guru itu sudah diketahui, maka mereka tidak menunjukkan yang mereka sebenarnya sudah mengetahuinya, bahkan mereka menghargai dan berterima kasih atas bimbingan serta keprihatinan guru tersebut terhadap mereka.
9. Jika mereka berhajat kepada guru mereka di luar waktu mengajar sedangkan guru tersebut sedang berehat ataupun tidur, maka guru itu tidak akan diganggu. Mereka akan menunggu sehingga guru tersebut terjaga dari tidur ataupun selesai dari berehat.
Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma pernah mendatangi salah seorang daripada sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam untuk bertanya kepadanya mengenai suatu hadits. Lalu dikatakan kepadanya: "Dia sedang tidur. Maka duduklah Ibnu ‘Abbas di muka pintu. Lalu dikatakan kepadanya: Tidak perlukah kita mengejutkannya? Ibnu ‘Abbas pun menjawab: Jangan."
10. Mereka tidak mendatangi guru di luar daripada majlis ilmu yang umum (di luar dari jadual waktunya untuk mengajar dan sebagainya) kecuali dengan izinnya, sama ada guru mereka itu sedang bersendirian mahupun sedang bersama dengan orang lain.
Jika tidak ada izin daripada guru itu sedangkan guru itu mengetahui bahawa mereka sedang meminta izin untuk mendatanginya, maka mereka akan beredar dan tidak mengulangi isti’zan (permohonan izin) mereka.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Isnin, 21 Mei 2018
Jumaat, 18 Mei 2018
Tekanan guru
#Terbaik..
Ada yang tak dapat tangkap, maksud Dr Maszlee Malik dalam Astro Awani tadi 👉 "Kita akan terapkan konsep pembelajaran dari filem 3 Idiots dalam Malaysia baharu, 5 tahun ini."
Yang kurang jelas, mesti tak pernah tonton filem lakonan Amir Khan ini. Baik, mari saya jelaskan pengisian dalam filem berkenaan :
1. Amir Khan mahu mengajak masyarakat untuk memandang anak-anak berdasarkan bakat dan kemahiran yang mereka ada. Jika anak minat fotografi, jangan paksa anak untuk jadi engineer.
2. Berlumba-lumba untuk dapatkan keputusan cemerlang, mahu straight A, dapat nombor 1 dalam kelas, menjawab soalan berdasarkan skema jawapan yang diberikan, akhirnya pelajar menjadi robot, tak kreatif, takut, stress, mengalami depression dan bunuh diri.
3. Ada satu babak yang sangat menarik dalam filem ini. Prof Virus mengamuk di pejabat bila mana Amir Khan mencabar pegangannya selama ini. Maka, ditarik tangan Amir Khan masuk ke bilik kuliah dan disuruh mengajar. Scene ini sangat menarik, Amir Khan mahu beritahu, dia bukan mahu tunjuk pandai, tetapi menunjukkan cara mengajar yang sebenar. Win!
4. Subjek yang kita belajar di sekolah harus diterjemahkan di dalam kehidupan. Macam Amir Khan di awal babak masuk ke kampus, hingga senior di situ terkena renjatan elektrik. Rakannya Farhan dan Raju memberitahu, mereka belajar bab itu, tetapi Amir Khan praktikkannya. Genius!
5. Mahu belajar engineering harus berdasarkan minat, bukan paksaan dari sesiapa. Inilah prinsip yang Amir Khan pegang hingga menjadi seorang Profesor terbilang di hujung cerita.
6. Setiap pelajar berhak untuk menyatakan pendapat, walau pandangan pengajarnya salah. Sebagai contoh, babak Prof Virus menjukkan pen yang diciptakan berjuta ringgit untuk digunakan di angkasa. Akhirnya, Amir Khan kata kenapa tak guna pensel sahaja, kan boleh jimat duit tu. Win!
7. Pelajar yang beria-ia fokus dalam kelas, anak emas guru serta ulat buku tidak semestinya bagus dalam semua perkara. Dalam filem ini, Amir Khan paparkan watak Silencer yang berlagak konon dirinya paling pandai, tetapi kerjaya yang dibina tak mampu melawan Amir Khan, yang betul-betul minat dalam bidang kejuruteraan.
Cukup 7 point ini rasanya. Sangat jelas gagasan yang Dr Maszlee mahu bawa dalam pendidikan di negara. Setiap murid akan dilayan sama rata, tiada yang lebih tiada yang kurang, dan paling penting tugas guru akan diringankan.
Semoga maju jaya Tuan!
Kami bersamamu! Dan saya berharap semua ibubapa juga bersetuju.
Ini adalah hadiah Hari Guru yang paling istimewa pada tahun ini!
Akhi Fairuz Al-Jengkawi,
#TukangCeramahBudakSekolah
Ada yang tak dapat tangkap, maksud Dr Maszlee Malik dalam Astro Awani tadi 👉 "Kita akan terapkan konsep pembelajaran dari filem 3 Idiots dalam Malaysia baharu, 5 tahun ini."
Yang kurang jelas, mesti tak pernah tonton filem lakonan Amir Khan ini. Baik, mari saya jelaskan pengisian dalam filem berkenaan :
1. Amir Khan mahu mengajak masyarakat untuk memandang anak-anak berdasarkan bakat dan kemahiran yang mereka ada. Jika anak minat fotografi, jangan paksa anak untuk jadi engineer.
2. Berlumba-lumba untuk dapatkan keputusan cemerlang, mahu straight A, dapat nombor 1 dalam kelas, menjawab soalan berdasarkan skema jawapan yang diberikan, akhirnya pelajar menjadi robot, tak kreatif, takut, stress, mengalami depression dan bunuh diri.
3. Ada satu babak yang sangat menarik dalam filem ini. Prof Virus mengamuk di pejabat bila mana Amir Khan mencabar pegangannya selama ini. Maka, ditarik tangan Amir Khan masuk ke bilik kuliah dan disuruh mengajar. Scene ini sangat menarik, Amir Khan mahu beritahu, dia bukan mahu tunjuk pandai, tetapi menunjukkan cara mengajar yang sebenar. Win!
4. Subjek yang kita belajar di sekolah harus diterjemahkan di dalam kehidupan. Macam Amir Khan di awal babak masuk ke kampus, hingga senior di situ terkena renjatan elektrik. Rakannya Farhan dan Raju memberitahu, mereka belajar bab itu, tetapi Amir Khan praktikkannya. Genius!
5. Mahu belajar engineering harus berdasarkan minat, bukan paksaan dari sesiapa. Inilah prinsip yang Amir Khan pegang hingga menjadi seorang Profesor terbilang di hujung cerita.
6. Setiap pelajar berhak untuk menyatakan pendapat, walau pandangan pengajarnya salah. Sebagai contoh, babak Prof Virus menjukkan pen yang diciptakan berjuta ringgit untuk digunakan di angkasa. Akhirnya, Amir Khan kata kenapa tak guna pensel sahaja, kan boleh jimat duit tu. Win!
7. Pelajar yang beria-ia fokus dalam kelas, anak emas guru serta ulat buku tidak semestinya bagus dalam semua perkara. Dalam filem ini, Amir Khan paparkan watak Silencer yang berlagak konon dirinya paling pandai, tetapi kerjaya yang dibina tak mampu melawan Amir Khan, yang betul-betul minat dalam bidang kejuruteraan.
Cukup 7 point ini rasanya. Sangat jelas gagasan yang Dr Maszlee mahu bawa dalam pendidikan di negara. Setiap murid akan dilayan sama rata, tiada yang lebih tiada yang kurang, dan paling penting tugas guru akan diringankan.
Semoga maju jaya Tuan!
Kami bersamamu! Dan saya berharap semua ibubapa juga bersetuju.
Ini adalah hadiah Hari Guru yang paling istimewa pada tahun ini!
Akhi Fairuz Al-Jengkawi,
#TukangCeramahBudakSekolah
Mazlee
Jangan Dibunuh Jiwa Anak-Anak
Pada setiap kali hari laporan murid di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia, seringkali banyak drama yang berlaku. Kebanyakan guru-guru mengambil peluang untuk melepaskan geram terhadap murid kepada ibubapa. Bagi anak-anak murid yang cemerlang dan baik, mereka beruntung, bergunung pujian diberikan. Nasib tidak seperti itu bagi murid-murid di kelas corot ataupun mereka yang hyper aktif atau di dalam bahasa lainnya, yang nakal.
Saya masih lagi teringat peristiwa hampir 27 tahun yang lalu apabila ibu saudara saya yang membela saya menghadiri hari laporan di sekolah Maktab Sultan Abu Bakar (English College) sebagai penjaga saya. Di hadapan saya, guru kelas mengatakan, “Maszlee ni memang pandai, tetapi dia nakal, banyak cakap dan berjiwa rebelious…”. Bukan sekadar itu sahaja, disebutkan juga kelemahan saya di dalam matematik, Geografi dan kegemaran saya hanya untuk melukis walaupun ketika guru sedang mengajar.
Apa yang menimpa saya itu jugalah selalu menimpa murid-murid lain di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia. “Anak anda malas, anak encik suka buat bising, anak puan malas membaca, anak pakcik lemah matematik, anak makcik tak membuat kerja rumah…” dan seribu satu lagi komen negatif kehadapan ibubapa atau penjaga di hadapan anak-anak mereka. Ibubapa Melayu pulak suka bersikap dramatik dan emosional. Bukan hendak mencermin diri, malah meletakkan segala kesalahan ke atas anak-anak. Maka berlakulah babak-babak drama swasta di hari laporan. Ada yang berjujuran air mata, “Sampai hati kau buat mak macam ini, mak habiskan duit untuk kau belajar….tapi kau jadi syaitan…”, “Hah dengar tu kata cikgu!”, “Kau memang degil, tak dengar cakap mak!” dan bermacam lagi gaya yang sebenarnya hanya helah bela diri tidak mahu menyalahkan diri sendiri dan meletakkan kesalahan kepada orang lain. Jika para bapa pula, ada yang terlebih emosi dan menunjukkan egonya dengan memukul anaknya di hadapn guru yang melaporkan hanya kerana mendapat E ataupun kerana anaknya dikenakan tindakan disiplin di atas kesalahan yang dilakukan berdasarkan laporan-laporan negatif sang guru. Pada waktu itu cikgu menarik nafas lega, ibu bapa dapat melepaskan amarah…dan anak-anak tersiksa tanpa mendapatkan sebarang panduan apakah yang patut dilakukan untuk melalui hari-hari ke depan! Apa yang pasti, tertanam di dalam jiwa mereka, bahawa mereka adalah makhluk yang tidak berguna dan tiada secebis kebaikan mahupun harapan untuk mereka menjadi lebih baik…
Hal seumpama ini merupakan satu jenayah dan antara dosa besar untuk dilakukan di negara-negara maju. Adalah tidak berintegriti bagi seorang guru untuk memberikan komen negatif anak-anak kepada ibubapa mereka dengan kehadiran anak-anak itu. Menjadi satu sikap tidak bertanggungjawab juga untuk ibubapa memarahi apatah lagi memukul anak-anak di hadapan guru. Bagi mereka, itu merupakan sikap tidak bertamadun dan jauh sekali menyelesaikan masalah. Komen negatif guru di hadapan murid dan ibubapa hanya akan menyebabkan murid-murid hilang keyakinan diri, hilang punca dan tidak akan dapat menghargai dirinya sendiri. Sikap tersebut juga menunjukkan kegagalan guru untuk mendidik dan melihat bakat atau kebaikan dan sudut positif di dalam jiwa murid-murid. Seolah-olah pandangan mata mereka hanya kepada perkara-perkara negatif semata-mata. Ini bukannya sikap masyarakat yang maju dan masyarakat yang menang. Ini merupakan sikap orang kalah dan jiwanya lemah. Hanya kelemahan, kesalahan dan juga sudut negatif sahaja yang mereka nampak.
Di negara-negara maju, mentaliti kelas pertama mengajarkan para guru untuk bertanggungjawab untuk mencungkil kehebatan terpendam anak-anak murid. Guru juga berperanan untuk memberikan keyakinan kepada ibubapa bahawa anak mereka istimewa, dan mereka juga hebat. Maka, kerana mereka hebat dan anak-anak mereka itu istimewa, mereka perlu menggandakan usaha untuk memperbaiki satu dua kelemahan di dalam diri anak-anak mereka. Pokok pangkalnya, mereka mampu dan anak-anak mereka mampu untuk menjadi orang hebat. Tiada anak-anak murid yang tidak hebat pada mata guru-guru di engara-negara maju. Tiada ibubapa yang gagal pada mulut guru-guru negara maju. Maka, anak-anak murid, lemah manapun akademik mereka, nakal mana pun mereka, mereka akan diberikan harapan dan diberikan kepercayaan bahawa mereka istimewa di mata guru dan ibubapa.
Saya teringat lagi pertama kali menghadiri hari laporan murid di UK. Buku rekod murid tidak dihiasi dengan keputusan peperiksaan, kerana tiada peperiksaan untuk murid-murid sekolah rendah kecuali peperiksaan SAT di penghujung darjah enam sahaja. Keduanya, perkataan pertama yang diungkapkan oleh para guru kepada para penjaga ialah, “You son is such an excellent student”, atau “Your daughter is undoubtedly outstanding”, dan juga kadangkala, “Your child is a very hardworking student”…seterusnya guru akan menceritakan segala yang positif mengenai anak-anak walaupun anak-anak tersebut mempunyai 1001 masalah. Apabila sampai kepada kelemahan murid pula, para guru tidak akan sekali-kali mengatakan bahawa ‘Anak kamu lemah dalam…”, atau “anak kamu malas…”, sebaliknya para guru akan mengatakan, “Pada agakan saya, anak anda akan menjadi cemerlang di dalam pelajaran sekian jika…”, ataupun “Anak anda ada potensi untuk menjadi pakar matematik jika dia berikan tumpuan yang lebih untuk menghafal sifir…”, dan lain-lain kritikan konstruktif tanpa merendahkan para pelajar. Apa yang lebih utama, semua laporan itu tidak dilakukan di hadapan para pelajar. Ianya dianggap sebagai tidak membantu para pelajar itu sendiri…
Walau bagaimanapun kita tidak boleh menyalahkan guru-guru kita sepenuhnya. Para guru dibebankan dengan kerja-kerja yang tidak masuk akal. Guru-guru tidak diberikan ruang rehat yang secukupnya di sekolah. Waktu mengajar mereka terlalu beban apatah lagi ditambah dengan 1001 kerja-kerja pejabat yang hanya dilakukan untuk menaikkan nama pengetua dan menteri pelajaran. Guru-guru di Malaysia hanya dijadikan alat untuk menghasilkan murid-murid yang cemerlang di dalam menjawab periksa untuk mendapatkan sebanyak mungkin A di dalam peperiksaan mereka, hatta semenjak anak-anak berada di dalam darjah satu lagi!
Maka, jika di peringkat pembentukan awal syakhsiyah anak-anak di peringkat sekolah rendah dan menengah rendah lagi anak-anak sudah tidak dibina self-esteem mereka, maka apabila mereka memasuki dunia kampus, mereka hanya akan menjadi pelajar-pelajar yang average ataupun pelajar-pelajar yang pasif. Di tambah pula dengan kekangan yang pelbagai di dalam menganjurkan program-program yang membina minda dan membuka ufuk pemikiran…sistem pendidikan kita hanya melahirkan siswa dan siswi yang menjadi robot untuk pasaran pekerjaan. Jarang di dapati siswa-siswi yang berfikiran kritis, analitikal dan juga inovatif. Jika adapun, hanya seorang dua, dan amat sedikit jumlah mereka.
Sesuatu perlu dilakukan untuk merubah minda dan jiwa masyarakat kita untuk benar-benar menjadi masyarakat berminda kelas dunia. Ia harus bermula dari peringkat sekolah lagi. Ia perlu dilakukan sedari rumah lagi. Ia perlu disemaikan terlebih dahulu di dalam jiwa guru-guru yang mendidik di dalam bilik darjah dan juga ibubapa yang mencorakkan pemikiran dan minda anak-anak di rumah…
“Your worth consists in what you are and not in what you have.” Thomas A. Edison
Dr Maszlee Malik
17 Ogos 2015
Pada setiap kali hari laporan murid di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia, seringkali banyak drama yang berlaku. Kebanyakan guru-guru mengambil peluang untuk melepaskan geram terhadap murid kepada ibubapa. Bagi anak-anak murid yang cemerlang dan baik, mereka beruntung, bergunung pujian diberikan. Nasib tidak seperti itu bagi murid-murid di kelas corot ataupun mereka yang hyper aktif atau di dalam bahasa lainnya, yang nakal.
Saya masih lagi teringat peristiwa hampir 27 tahun yang lalu apabila ibu saudara saya yang membela saya menghadiri hari laporan di sekolah Maktab Sultan Abu Bakar (English College) sebagai penjaga saya. Di hadapan saya, guru kelas mengatakan, “Maszlee ni memang pandai, tetapi dia nakal, banyak cakap dan berjiwa rebelious…”. Bukan sekadar itu sahaja, disebutkan juga kelemahan saya di dalam matematik, Geografi dan kegemaran saya hanya untuk melukis walaupun ketika guru sedang mengajar.
Apa yang menimpa saya itu jugalah selalu menimpa murid-murid lain di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia. “Anak anda malas, anak encik suka buat bising, anak puan malas membaca, anak pakcik lemah matematik, anak makcik tak membuat kerja rumah…” dan seribu satu lagi komen negatif kehadapan ibubapa atau penjaga di hadapan anak-anak mereka. Ibubapa Melayu pulak suka bersikap dramatik dan emosional. Bukan hendak mencermin diri, malah meletakkan segala kesalahan ke atas anak-anak. Maka berlakulah babak-babak drama swasta di hari laporan. Ada yang berjujuran air mata, “Sampai hati kau buat mak macam ini, mak habiskan duit untuk kau belajar….tapi kau jadi syaitan…”, “Hah dengar tu kata cikgu!”, “Kau memang degil, tak dengar cakap mak!” dan bermacam lagi gaya yang sebenarnya hanya helah bela diri tidak mahu menyalahkan diri sendiri dan meletakkan kesalahan kepada orang lain. Jika para bapa pula, ada yang terlebih emosi dan menunjukkan egonya dengan memukul anaknya di hadapn guru yang melaporkan hanya kerana mendapat E ataupun kerana anaknya dikenakan tindakan disiplin di atas kesalahan yang dilakukan berdasarkan laporan-laporan negatif sang guru. Pada waktu itu cikgu menarik nafas lega, ibu bapa dapat melepaskan amarah…dan anak-anak tersiksa tanpa mendapatkan sebarang panduan apakah yang patut dilakukan untuk melalui hari-hari ke depan! Apa yang pasti, tertanam di dalam jiwa mereka, bahawa mereka adalah makhluk yang tidak berguna dan tiada secebis kebaikan mahupun harapan untuk mereka menjadi lebih baik…
Hal seumpama ini merupakan satu jenayah dan antara dosa besar untuk dilakukan di negara-negara maju. Adalah tidak berintegriti bagi seorang guru untuk memberikan komen negatif anak-anak kepada ibubapa mereka dengan kehadiran anak-anak itu. Menjadi satu sikap tidak bertanggungjawab juga untuk ibubapa memarahi apatah lagi memukul anak-anak di hadapan guru. Bagi mereka, itu merupakan sikap tidak bertamadun dan jauh sekali menyelesaikan masalah. Komen negatif guru di hadapan murid dan ibubapa hanya akan menyebabkan murid-murid hilang keyakinan diri, hilang punca dan tidak akan dapat menghargai dirinya sendiri. Sikap tersebut juga menunjukkan kegagalan guru untuk mendidik dan melihat bakat atau kebaikan dan sudut positif di dalam jiwa murid-murid. Seolah-olah pandangan mata mereka hanya kepada perkara-perkara negatif semata-mata. Ini bukannya sikap masyarakat yang maju dan masyarakat yang menang. Ini merupakan sikap orang kalah dan jiwanya lemah. Hanya kelemahan, kesalahan dan juga sudut negatif sahaja yang mereka nampak.
Di negara-negara maju, mentaliti kelas pertama mengajarkan para guru untuk bertanggungjawab untuk mencungkil kehebatan terpendam anak-anak murid. Guru juga berperanan untuk memberikan keyakinan kepada ibubapa bahawa anak mereka istimewa, dan mereka juga hebat. Maka, kerana mereka hebat dan anak-anak mereka itu istimewa, mereka perlu menggandakan usaha untuk memperbaiki satu dua kelemahan di dalam diri anak-anak mereka. Pokok pangkalnya, mereka mampu dan anak-anak mereka mampu untuk menjadi orang hebat. Tiada anak-anak murid yang tidak hebat pada mata guru-guru di engara-negara maju. Tiada ibubapa yang gagal pada mulut guru-guru negara maju. Maka, anak-anak murid, lemah manapun akademik mereka, nakal mana pun mereka, mereka akan diberikan harapan dan diberikan kepercayaan bahawa mereka istimewa di mata guru dan ibubapa.
Saya teringat lagi pertama kali menghadiri hari laporan murid di UK. Buku rekod murid tidak dihiasi dengan keputusan peperiksaan, kerana tiada peperiksaan untuk murid-murid sekolah rendah kecuali peperiksaan SAT di penghujung darjah enam sahaja. Keduanya, perkataan pertama yang diungkapkan oleh para guru kepada para penjaga ialah, “You son is such an excellent student”, atau “Your daughter is undoubtedly outstanding”, dan juga kadangkala, “Your child is a very hardworking student”…seterusnya guru akan menceritakan segala yang positif mengenai anak-anak walaupun anak-anak tersebut mempunyai 1001 masalah. Apabila sampai kepada kelemahan murid pula, para guru tidak akan sekali-kali mengatakan bahawa ‘Anak kamu lemah dalam…”, atau “anak kamu malas…”, sebaliknya para guru akan mengatakan, “Pada agakan saya, anak anda akan menjadi cemerlang di dalam pelajaran sekian jika…”, ataupun “Anak anda ada potensi untuk menjadi pakar matematik jika dia berikan tumpuan yang lebih untuk menghafal sifir…”, dan lain-lain kritikan konstruktif tanpa merendahkan para pelajar. Apa yang lebih utama, semua laporan itu tidak dilakukan di hadapan para pelajar. Ianya dianggap sebagai tidak membantu para pelajar itu sendiri…
Walau bagaimanapun kita tidak boleh menyalahkan guru-guru kita sepenuhnya. Para guru dibebankan dengan kerja-kerja yang tidak masuk akal. Guru-guru tidak diberikan ruang rehat yang secukupnya di sekolah. Waktu mengajar mereka terlalu beban apatah lagi ditambah dengan 1001 kerja-kerja pejabat yang hanya dilakukan untuk menaikkan nama pengetua dan menteri pelajaran. Guru-guru di Malaysia hanya dijadikan alat untuk menghasilkan murid-murid yang cemerlang di dalam menjawab periksa untuk mendapatkan sebanyak mungkin A di dalam peperiksaan mereka, hatta semenjak anak-anak berada di dalam darjah satu lagi!
Maka, jika di peringkat pembentukan awal syakhsiyah anak-anak di peringkat sekolah rendah dan menengah rendah lagi anak-anak sudah tidak dibina self-esteem mereka, maka apabila mereka memasuki dunia kampus, mereka hanya akan menjadi pelajar-pelajar yang average ataupun pelajar-pelajar yang pasif. Di tambah pula dengan kekangan yang pelbagai di dalam menganjurkan program-program yang membina minda dan membuka ufuk pemikiran…sistem pendidikan kita hanya melahirkan siswa dan siswi yang menjadi robot untuk pasaran pekerjaan. Jarang di dapati siswa-siswi yang berfikiran kritis, analitikal dan juga inovatif. Jika adapun, hanya seorang dua, dan amat sedikit jumlah mereka.
Sesuatu perlu dilakukan untuk merubah minda dan jiwa masyarakat kita untuk benar-benar menjadi masyarakat berminda kelas dunia. Ia harus bermula dari peringkat sekolah lagi. Ia perlu dilakukan sedari rumah lagi. Ia perlu disemaikan terlebih dahulu di dalam jiwa guru-guru yang mendidik di dalam bilik darjah dan juga ibubapa yang mencorakkan pemikiran dan minda anak-anak di rumah…
“Your worth consists in what you are and not in what you have.” Thomas A. Edison
Dr Maszlee Malik
17 Ogos 2015
Khamis, 10 Mei 2018
Tun M
*ULTIMATE POWER*
(Its all about Tun M not the party)
Ok, apa nak summarykan ni adalah benda yang main dalam kepala aku beberapa minggu sebelum election, lepas PH announce yang Tun Mahathir akan jadi PM kalau PH menang.
Maknanya, Tun Mahathir akan jadi Perdana Menteri Malaysia ke-7, atau dalam legendary Naruto kita panggil The 7th Hokage.
Ok tengok macam mana powernya Tun Mahathir yang boleh kita kutip dari perjalanan sejarah negara Malaysia.
1)
Tun Mahathir yang jadi punca perletakan Tunku Abdul Rahman dari jawatan Perdana Menteri pertama. Baca sejarah.
Turun jawatan 1971.
2)
Tun Mahathir juga instrumental (melalui desakan pembebasan Datuk Harun dan peranan Sulaiman Palestin) dalam perletakan jawatan Tun Hussein Onn sebagai Perdana Menteri ke-3.
Turun jawatan 1981.
3)
Tun Mahathir naikkan Tun Musa Hitam, dan dia juga punca Tun Musa Hitam letak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Turun jawatan 1986.
4)
Tun Mahathir naikkan pula Tun Ghafar Baba, dia jugalah punca Tun Ghafar Baba letak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Turun jawatan 1993.
5)
Tun Mahathir naikka Anwar Ibrahim, kemudian dia pecat Anwar Ibrahim, yang masa tu juga sedang menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Turun jawatan 1998.
6)
Tun Mahathir naikkan Pak Lah, sebagai Perdana Menteri ke-5. Kemudian desak pula Pak Lah letak jawatan sebab tak perform.
Naik jawatan 2004, turun jawatan 2009.
7)
Lepas tu Tun Mahathir naikkan pula Najib sebagai Perdana Menteri ke-6. Najib pun tak perform, Tun Mahathir minta Najib betulkan salah silap tapi Najib tak nak. Tun Mahathir terpaksa melawan dan jatuhkan Najib secara demokratik.
Naik jawatan 2009, turun jawatan 2018.
****
Cuba lihat 7 orang pemimpin antara paling power pernah Malaysia lahirkan sepanjang setengah abad semuanya 'disentuh' oleh Tun Mahathir.
Tun Mahathir buatkan mereka turun, dan Tun Mahathir juga buatkan mereka naik.
Tengok no 5 tu, dulu Tun Mahathir jatuhkan dia, sekarang Tun Mahathir berusaha pula naikkan dia sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8.
Ultimate power tak?
Ok yang di atas atas sebenarnya masih belum terpaling ultimate kawan kawan.
Benda paling the most powerful ultimate ialah;
Tun Mahathir, sebab semua orang pun dia boleh turun naik kan jawatan, mungkin dia rasa tak ada fight, jadi boring.
Maka pada tahun 2003, Tun Mahathir 'turunkan' diri dia sendiri dari jawatan Perdana Menteri.
Ini real epic!
Selepas 15 tahun, sebab Malaysia tak berjalan macam yang sepatutnya, Tun Mahathir geram dan ambil keputusan 'naikkan' diri dia semula menjadi Perdana Menteri Malaysia.
Nampak tak gila powernya macam mana.
Diri turunkan diri sendiri dari jawatan Perdana Menteri, kemudian dia dengan persetujuan orang ramai, naikkan pula diri dia balik jadi Perdana Menteri.
Sekarang,
Tun Mahathir, bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-4, bakal jadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-7.
Dalam bahasa mudahnya, dekat 20 tahun orang nak jatuhkan Tun Mahathir dan pimpinan BN, masih tak jadi apa apa, then Mahathir kata;
"Takpa lah, mai aku tulong hangpa"
Kena Tun Mahathir juga masuk campur buat kerja, baru jadi!
Sebab tu lah dia Negarawan ulung.
(Its all about Tun M not the party)
Ok, apa nak summarykan ni adalah benda yang main dalam kepala aku beberapa minggu sebelum election, lepas PH announce yang Tun Mahathir akan jadi PM kalau PH menang.
Maknanya, Tun Mahathir akan jadi Perdana Menteri Malaysia ke-7, atau dalam legendary Naruto kita panggil The 7th Hokage.
Ok tengok macam mana powernya Tun Mahathir yang boleh kita kutip dari perjalanan sejarah negara Malaysia.
1)
Tun Mahathir yang jadi punca perletakan Tunku Abdul Rahman dari jawatan Perdana Menteri pertama. Baca sejarah.
Turun jawatan 1971.
2)
Tun Mahathir juga instrumental (melalui desakan pembebasan Datuk Harun dan peranan Sulaiman Palestin) dalam perletakan jawatan Tun Hussein Onn sebagai Perdana Menteri ke-3.
Turun jawatan 1981.
3)
Tun Mahathir naikkan Tun Musa Hitam, dan dia juga punca Tun Musa Hitam letak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Turun jawatan 1986.
4)
Tun Mahathir naikkan pula Tun Ghafar Baba, dia jugalah punca Tun Ghafar Baba letak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Turun jawatan 1993.
5)
Tun Mahathir naikka Anwar Ibrahim, kemudian dia pecat Anwar Ibrahim, yang masa tu juga sedang menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Turun jawatan 1998.
6)
Tun Mahathir naikkan Pak Lah, sebagai Perdana Menteri ke-5. Kemudian desak pula Pak Lah letak jawatan sebab tak perform.
Naik jawatan 2004, turun jawatan 2009.
7)
Lepas tu Tun Mahathir naikkan pula Najib sebagai Perdana Menteri ke-6. Najib pun tak perform, Tun Mahathir minta Najib betulkan salah silap tapi Najib tak nak. Tun Mahathir terpaksa melawan dan jatuhkan Najib secara demokratik.
Naik jawatan 2009, turun jawatan 2018.
****
Cuba lihat 7 orang pemimpin antara paling power pernah Malaysia lahirkan sepanjang setengah abad semuanya 'disentuh' oleh Tun Mahathir.
Tun Mahathir buatkan mereka turun, dan Tun Mahathir juga buatkan mereka naik.
Tengok no 5 tu, dulu Tun Mahathir jatuhkan dia, sekarang Tun Mahathir berusaha pula naikkan dia sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8.
Ultimate power tak?
Ok yang di atas atas sebenarnya masih belum terpaling ultimate kawan kawan.
Benda paling the most powerful ultimate ialah;
Tun Mahathir, sebab semua orang pun dia boleh turun naik kan jawatan, mungkin dia rasa tak ada fight, jadi boring.
Maka pada tahun 2003, Tun Mahathir 'turunkan' diri dia sendiri dari jawatan Perdana Menteri.
Ini real epic!
Selepas 15 tahun, sebab Malaysia tak berjalan macam yang sepatutnya, Tun Mahathir geram dan ambil keputusan 'naikkan' diri dia semula menjadi Perdana Menteri Malaysia.
Nampak tak gila powernya macam mana.
Diri turunkan diri sendiri dari jawatan Perdana Menteri, kemudian dia dengan persetujuan orang ramai, naikkan pula diri dia balik jadi Perdana Menteri.
Sekarang,
Tun Mahathir, bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-4, bakal jadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-7.
Dalam bahasa mudahnya, dekat 20 tahun orang nak jatuhkan Tun Mahathir dan pimpinan BN, masih tak jadi apa apa, then Mahathir kata;
"Takpa lah, mai aku tulong hangpa"
Kena Tun Mahathir juga masuk campur buat kerja, baru jadi!
Sebab tu lah dia Negarawan ulung.
Rabu, 9 Mei 2018
Pru 14
Taktikal PH yg berjaya meraih pengundi mengikut analisis amatur (aku lah orgnya):
1. Video Tun M "Atuk dah tua" yg viral 2 minggu sblm mengundi
- titik permulaan mengajak pengundi atas pagar utk selamatkan Malaysia. Tidak dapat dinafikan yg Tun M mengaku salah dan ingin memperbetulkan kembali kesalahan dia. Ini meraih simpati dan memberikan psyche mentality kpd rakyat.
2. Daim dan Rafidah bersama dalam ceramah
- top performers dr kabinet Tun M dulu mmg tidak boleh disangkal. Both prominent leaders yg walk the talk pasti bg kelebihan pd Tun M
3. PH bagi cuti Khamis n Jumaat
- aku sanggup drive 7 jam balik kmpung just untuk satu undi. Ramai yg balik sbb tau bole cuti khamis n jumaat. Ini satu lg taktikal awal yg berkesan pd rakyat.
4. Isu2 yg dekat pd rakyat
- GST, 1MDB dan penjajahan Negara China secara halus membuatkan rakyat yakin yg pembaharuan boleh direalisasikan jika kerajaan diubah. Rakyat sudah muak diperbodohkan dan dianggap know nothing.
5. Isu minyak setiap Rabu
- aneh kerana sejak diumumkan pembubaran Parlimen, minyak tidak naik satu sen pun. Ini memberi persepsi yg harga minyak tidak dikawal harga minyak dunia, tetapi pemerintah yg mengawal mengikut suka hati.
Taktikal BN yg makan diri:
1. Tiada sapa bersalah dlm isu NFC
- seolah-olah lembu yg bersalah. Rakyat mahukan somebody to blame n be brought to justice
2. Cuti ari Isnin n Selasa
- dah balik kmpung ari Rabu, masuk keje balik Khamis n Jumaat. Lepas tu cuti ari Isnin n selasa? Jadah..
Yg lain aku x larat nak tulis dah. Ngantuk oo tnggu smpai kul 4 pg smalam
Sekian coretan aku yg amatur. Jgn nak berdebat ye. Ini pandangan aku sahaja.
1. Video Tun M "Atuk dah tua" yg viral 2 minggu sblm mengundi
- titik permulaan mengajak pengundi atas pagar utk selamatkan Malaysia. Tidak dapat dinafikan yg Tun M mengaku salah dan ingin memperbetulkan kembali kesalahan dia. Ini meraih simpati dan memberikan psyche mentality kpd rakyat.
2. Daim dan Rafidah bersama dalam ceramah
- top performers dr kabinet Tun M dulu mmg tidak boleh disangkal. Both prominent leaders yg walk the talk pasti bg kelebihan pd Tun M
3. PH bagi cuti Khamis n Jumaat
- aku sanggup drive 7 jam balik kmpung just untuk satu undi. Ramai yg balik sbb tau bole cuti khamis n jumaat. Ini satu lg taktikal awal yg berkesan pd rakyat.
4. Isu2 yg dekat pd rakyat
- GST, 1MDB dan penjajahan Negara China secara halus membuatkan rakyat yakin yg pembaharuan boleh direalisasikan jika kerajaan diubah. Rakyat sudah muak diperbodohkan dan dianggap know nothing.
5. Isu minyak setiap Rabu
- aneh kerana sejak diumumkan pembubaran Parlimen, minyak tidak naik satu sen pun. Ini memberi persepsi yg harga minyak tidak dikawal harga minyak dunia, tetapi pemerintah yg mengawal mengikut suka hati.
Taktikal BN yg makan diri:
1. Tiada sapa bersalah dlm isu NFC
- seolah-olah lembu yg bersalah. Rakyat mahukan somebody to blame n be brought to justice
2. Cuti ari Isnin n Selasa
- dah balik kmpung ari Rabu, masuk keje balik Khamis n Jumaat. Lepas tu cuti ari Isnin n selasa? Jadah..
Yg lain aku x larat nak tulis dah. Ngantuk oo tnggu smpai kul 4 pg smalam
Sekian coretan aku yg amatur. Jgn nak berdebat ye. Ini pandangan aku sahaja.
Langgan:
Catatan (Atom)