Khamis, 30 Ogos 2012

HUDUD ----> hanya yang bersalah takut!


Apa yang nak ditakutkan…? Hudud dan Qisas…ini faktanya 
  Hanya melibatkan penganut beragama Islam, orang yang bukan Islam tidak terlibat, kecuali jika mereka memilih untuk terlibat. 
  Hanya orang Islam yang telah dewasa & sempurna akal fikiran yang terlibat. Kanak-kanak dan yang sakit mental tidak terlibat 
  Apabila sabit kesalahan oleh Mahkamah Syariah 


Hanya melibatkan beberapa perkara sahaja, iaitu: 
  MENCURI 
  MEROMPAK / MENYAMUN 
  BERZINA 
  MENUDUH ORANG BERZINA 
  MINUM ARAK 
  MURTAD  
  QISAS / BALASAN SETIMPAL (Bunuh/ cedera anggota)
***Sekali lagi, orang Islam sahaja…. 


Apakah bertentangan hak asasi…? 
Tujuan Hudud & Qisas adalah untuk menjaga hak asasi manusia, iaitu 5 hak asasi yang asas: 
  Menjaga agama 
  Menjaga nyawa 
  Menjaga harta 
  Menjaga akal fikiran
  Menjaga keturunan/maruah

Oleh itu tuduhan bahawa Hudud bertentangan dengan Hak Asasi Manusia
adalah tidak berasas sama sekali


Adakah perempuan mengandung akibat rogol akan dituduh zina?
  Menghukum ‘mandatori’ pesalah zina begitu sukar sekali. Ia memerlukan 4 
saksi lelaki Islam yang melihat dengan mata kepala sendiri dan bersumpah 4 kali. Orang yang membuat tuduhan zina tanpa bukti kukuh boleh dirotan 80 kali.
  Perempuan mengandung dan mengadu dia mengandung akibat dirogol.. Siapa yang berani menuduh dia berzina (seks sukarela)?? Alamatnya, nak kena 80 rotan..
  Perempuan sabit dirogol tidak disabit berzina.
  Perempuan mengandung kerana dirogol tidak boleh dituduh berzina kecuali si penuduh boleh mendatangkan 4 saksi sahih.


Wanita hamil tanpa suami, setelah disiasat mengaku berzina, Adakah wanita sahaja akan dirotan(rejam) & si lelaki terlepas kerana kononnya wanita tidak diterima kesaksiannya?
  Kebanyakan ulama’ Islam menerimafakta `mengandung tanpa nikah sebagai satu daripada bukti berzina.  
  Sekiranya `mengandung tanpa nikah’ diterima sebagai salah satu bukti zina, sudah tentu maklumat yang diperolehi daripada kandungan tersebut juga dapat dijadikan bukti kukuh menuduh pihak lelaki.
  Melalui teknologi moden, DNA bayi dapat ditentukan dan bapa bayi dapat 
dicari. Oleh itu pihak perempuan tidak perlu bersusah payah lagi menuduh dan 
bersaksi, sebaliknya mahkamah lah yang akan menjadikan bayi kandungannya 
sebagai saksi bagi menuduh pihak lelaki. 
  Pemeriksa DNA hendaklah orang Islam yang baik dengan jumlah yang
mencukupi. Hukuman tidak boleh dijalankan kepada wanita mengandung 
& menyusukan anak, sebaliknya akan dilakukan selepas itu
  Kesaksian wanita tidak 100% ditolak,  sebaliknya terdapat beberapa 
pengecualian yang ditentukan ulama’.


Adakah ramai pencuri akan kudung tangan?
  Hanya pencuri yang betul-betul NEKAD menjadi pencuri sahaja yang boleh 
dikenakan `mandatori’ potong tangan. Iaitu mereka yang memecah masuk 
bangunan, mencuri dan merompak barang yang disimpan dengan selamat.
  Mencuri barang yang disimpan, disembunyikan.
  Barang dicuri mencukupi kadar nisab (Hitungan nilai wang/emas yang 
tertentu oleh pemerintah)
  Latarbelakang pencuri (bukan kerana sebab tertentu seperti kelaparan, 
hubungan keluarga akrab atau lainnya).


Apakah orang ramai boleh menangkap dan memotong sendiri tangan pencuri?
  Tidak boleh sama sekali menjatuhkan hukuman sendiri.
  Hanya hakim yang dilantik yang boleh membicarakan tertuduh mensabit dan menjatuhkan hukuman. Orang ramai boleh menangkap orang yang disyaki 
penjenayah tetapi hendaklah diserahkan kepada pihak berkuasa.


Adakah Mahkamah Syariah perlu rombakan serius?
  Mahkamah Syariah hanya perlu dinaik taraf supaya boleh membicarakan kes-kes Hudud & Qisas serta dibenarkan menjatuhkan hukuman dan
menjalankan hukuman.


Adakah kedudukan hakim bukan Islam terjejas?
  Tidak terjejas langsung. Mereka ada ribuan kes lain untuk diselesaikan di
mahkamah sivil.
  Sehingga sekarang tempoh menunggu perbicaraan pun memakan masa 
bertahun-tahun, menunjukkan banyaknya kerja hakim mahkamah sivil.Masih banyak kes sivil boleh dijalankan.

 Adakah kedudukan Peguam bukan Islam terjejas?
  Peguam bukan Islam mempunyai banyak kes untuk dikendalikan di 
mahkamah sivil. 
  Tertakluk kepada enakmen undang-undang syariah negeri-negeri, Peguam 
bukan Islam juga boleh dilantik oleh anakguam/tertuduh bagi kes di bawah 
Undang-undang Syariah.
  Hanya para hakim/qadhi yang dimestikan terdiri daripada orang  Islam 
yang adil selain syarat-syarat lain yang wajib pada Hakim/Qadhi.

Adakah orang bukan Islam langsung tidak boleh jadi saksi?
  Dalam kes yang 100% melibatkan orang Islam, saksi bukan Islam tidak boleh. 
  Tetapi dalam kes melibatkan orangbukan Islam (cth: Penjenayah beragama 
Islam merompak orang bukan Islam). Sudah tentu saksi bukan Islam, peguam 
bukan Islam akan di terima sekiranya mangsa bukan Islam itu mahu pesalah
dibicarakan dibawah Undang-undangJenayah Syariah.


Tertuduh yang sabit kesalahan, boleh merayu lagikah?
  Sudah tentu boleh. Macam biasalah.. Selagi hukuman tidak dijalankan. Selagi itulah peguam tertuduh boleh merayu ke Mahkamah Syariah dan Hakim yang lebih tinggi.
  Keluarga pihak pendakwa pula ada hak untuk memaafkan pesalah sekiranya mereka ingin berbuat demikian.


Bolehkah keputusan hakim dibantah?
  Membantah keputusan hakim hendaklah melalui prosedur mahkamah 
juga. Tidak boleh melalui tulisan awam  atau demonstrasi awam kerana ia akan menggugat kedaulatan undang-undang.


Adakah ekonomi akan terjejas?
  Ekonomi akan bertambah baik kerana kes-kes rompakan dan kecurian akan 
turun dengan drastik.
  Masyarakat akan berasa lebih aman dan selamat, seterusnya lebih rajin bekerja.


Adakah pelancong akan berkurangan?
  Pelancong datang bukan untuk mencuri, merompak atau membunuh tetapi 
mencari kerehatan atau berniaga. 
  Keselamatan mereka lebih terjaga daripada pencuri, peragut dan 
penjenayah dibawah Hudud. 
  Pelancong bukan Islam masih boleh minum minuman keras sekiranya agama mereka tiada halangan.
  Pelancong yang suka mencari pelacur untuk berzina bukan pelancong yang 
kita mahu… Mereka menyebarkan HIV/AIDS dan moral yang hina…
  Secara keseluruhan bilangan pelancong akan meningkat kerana suasana aman.
  Pelancong makin meningkat keranalebih selamat dan terjamin.


Apa akan jadi pada minuman keras?
  Orang bukan Islam boleh meneruskan aktiviti minuman keras tetapi hendaklah menghormati orang Islam.
  Sebarang hal berkaitan minuman keras hendaklah tidak membabitkan orang Islam.


Adakah masyarakat bukan Islam akan terjejas?
  Tidak akan terjejas.  
  Sebaliknya bangunan, kilang, premis, jiwa/diri orang bukan Islam dan harta 
orang bukan Islam akan lebih terjaga kerana  penjenayah akan berkurangan. 


Apakah Muslim dan bukan Muslim akan berpecah kerana hukuman berbeza?
  Selama ini pun orang Islam dan bukan Islam memang ada perbezaan. Tempat ibadat berbeza, makanan & minuman berbeza, cara kahwin berbeza, 
mengurus mayat berbeza dll tetapi bukan kerana mengikut bangsa.
  Hudud tidak akan memecahkan Islam dan bukan Islam hanya kerana terdapat dua sistem kehakiman iaitu Mahkamah Sivil dan mahkamah Syariah.


Kenapa orang PAS nak sangatlaksanakan Hudud?
  Kerana PAS berpegang kepada perintah Allah SWT. Hudud sama juga seperti sembahyang, puasa, zakat dan Haji. Perintah Allah di dalam al-Quran yang wajib dikerjakan oleh orang-orang Islam. (al Baqarah ayat 38)
  Hukum melaksanakan Hukuman Jenayah Syariah Hudud dan Qisas adalah 
Fardhu (wajib).
  Pengajaran agama oleh PAS adalah jelas.PAS mahu membetulkan tanggapan dan akidah umat Islam.
  PAS yakin dengan hukum dan peraturan Allah boleh menjamin kehidupan 
manusia seluruhnya.
  PAS percaya, Allah jadikan manusia dan jadikan peraturan/ hukum untuk 
menjamin kesejahteraan manusia dan mengelak dari gejala sosial. Seperti juga sembahyang, puasa, zakat dan Haji yang tidak mengganggu orang bukan Islam, Hudud juga tidak akan mengganggu orang bukan Islam.
  Dengan perlaksanaan Hudud dan Qisas, negara akan menjadi aman dan 
makmur, rakyat akan hidup selesa, rezeki akan melimpah ruah yang akan 
dinikmati oleh semua kaum kerana kadar jenayah akan turun dengan 
drastik. Itulah janji Allah yang telah terbukti dalam sejarah. 
  PAS berusaha agar orang bukan Islam turut memahami dan menghormati 
konsep hukum Islam.


Kenapa sebahagian orang lain (Khususnya di kalangan orang UMNO) tak mahu melaksanakan?
  Mempunyai agenda politik.
  Pengetahuan tentang Islam kurang jelas.
  Kefahaman lemah walaupun mengetahui bahawa itu hukum Allah.
  Diputarbelitkan oleh golongan ulama dalam UMNO sendiri.
  Mereka membaca al-Quran yang sama dengan yang dibaca oleh orang PAS 
tetapi tiada keyakinan. Ulama UMNO terlalu takut untuk berkata benar
  Penghayatan agama dan terapan nilai keyakinan pada Allah tiada atau lemah sangat. Mereka lebih yakin pada hukum-hukum yang dibentuk oleh akal dan kesan peninggalan penjajah.


Adakah pelaksanaan HUDUD akan meningkatkan jenayah?
  Jenayah akan berkurangan kerana itu peraturan Allah (Pencipta manusia
sendiri).
  Terjamin agama, jiwa (nyawa), akal, harta, keturunan.
  Gejala sosial berjaya dibendung Masalah kekeluargaan akan terhindar.
  Bebas dari pertikaian, permusuhan antara kaum, bangsa dan aliran
pemikiran. 


Adakah orang bukan Islam perlu beri sokongan?
  Masyarakat Non-Muslim perlu beri sokongan supaya masyarakat muslim 
dapat mempraktikkan agama anutan mereka.
  Kalau orang bukan Islam boleh membantu orang Islam membina
masjid, membantu orang Islam membina bangunan ZAKAT, membantu 
orang Islam ke Mekah, maka orang bukan Islam juga boleh membantu 
orang Islam laksanakan Hudud.
  Jikalau Hudud dapat dilaksanakan oleh orang-orang Islam, orang bukan Islam akan sama-sama dapat merasai keamanan dan keberkatannya..

p/s- sila sebarkan! Jazakallah

UM swasta


Naib Canselor Universiti Malaya mengumumkan bahawa tidak lama lagi, UM akan melaksanakan beberapa projek mega. Antara komponen projek mega ini adalah pembinaan pusat beli-belah di dalam kampus UM dan juga universiti swasta.

Perkembangan terbaru ini amat membimbangkan kita. Persoalannya adakah Universiti Malaya akan diswastakan? Perkembangan ini sekaligus mengingatkan kita pada usaha yang dilihat cuba menswastakan Universiti Malaya. Antara usaha-usaha ketara yang dibimbangi adalah:
Pada tahun 1999, terdapat usaha bagi membina restoran McDonald’s di pintu masuk UM. Ia akhirnya dibatalkan selepas dibantah oleh ramai pihak.
Pada tahun 2007 pula, terdapat cadangan bagi memindahkan Universiti Malaya ke Sepang agar tanah Universiti Malaya yang strategik dapat dibangunkan oleh sebuah syarikat pemaju hartanah. Cadangan ini dibantah oleh Lembaga Pengarah UM, malah dibantah oleh Persatuan Kakitangan Akademik UM, Alumni UM, pensyarah, pentadbir dan kakitangan UM. Tokoh sarjana negara, seperti bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Profesor Diraja Ungku Aziz dan Dr Rozaidah Talib juga tegas membantah cadangan tersebut. Bahkan Profesor Diraja Ungku Aziz menyifatkan cadangan tersebut sebagai gila dan kurang ajar.
Kini, pada tahun 2012, dikhuatiri rancangan ini timbul kembali dengan cadangan bagi membina pusat beli-belah dan universiti swasta. Universiti Malaya, sebuah universiti awam yang bermatlamat melahirkan graduan berkualiti tinggi dibimbangi bakal menjadi organisasi yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata, lantas mengakibatkan:

1.      Kos pengajian meningkat, seterusnya membebankan mahasiswa, terutamanya mahasiswa dengan latar belakang pendapatan rendah/sederhana,
2.      Kemudahan-kemudahan yang diperlukan tidak dibina kerana memberi laluan kepada projek-projek yang ‘dianggap’ menjana lebih banyak keuntungan,
3.      Kualiti pengajaran dan pembelajaran merosot kerana tumpuan dan sumber kewangan disalurkan kepada universiti swasta dalam UM,
4.      Dan sebagainya.

Kita tidak menolak sebarang usaha bagi memperbaiki kualiti Universiti Malaya secara menyeluruh. Tetapi rancangan ini seharusnya diperhalusi supaya ia memberikan keuntungan jangka pendek dan jangka panjang kepada semua pihak, dan bukan hanya rancangan yang mementingkan aspek komersil semata-mata dan akhirnya menyebabkan Universiti Malaya diswastakan.

Rabu, 29 Ogos 2012

aktif kreatif

Perkataan lain bagi istilah 'teguran' adalah 'kritikan'. Lazimnya kita yakin bahawa dengan memberikan teguran dan kritikan, kita dapat membantu orang yang ditegur itu supaya memperbaiki dirinya. Berdasarkan keyakinan seperti itu banyak penceramah, ketua, guru dan ibu bapa banyak menggunakan teguran. Maka minda kita selalu mencari-cari
 perkara-perkara yang dapat dikritik, dengan niat dan harapan perkara itu akan diperbaiki. Walau bagaimanapun, Nabi Muhammad tidak menggunakan teguran dan kritikan bagi tujuan mendorong perubahan tingkah laku daripada yang buruk kepada yang baik.

Aktiviti mengemukakan teguran dan kritikan berfokus pada perkara-perkara di bawah:

a. Mencari apa yang belum betul.
b. Mencari apa yang belum sempurna.
c. Mecari apa yang salah.
d. Mencari apa yang lemah.
e. Mencari apa yang tertinggal.
f. Mencari apa yang cacat.
g. Mencari apa yang terlupa.
h. Mencari apa yang berbeza.

Dalam catatan di bawah ini, berlaku peristiwa bagaimana Umar bin Khatab mengucapkan kata-kata teguran. Tentu sekali, di sebalik teguran beliau itu adalah niat yang baik. Namun niat baik beliau itu tidak menghasilkan perubahan yang baik, malah sebaliknya. Meskipun kata-kata Umar itu betul, dan niat beliau juga betul, tetapi akibatnya pemuda yang ditegur itu bukan mengucapkan terima kasih kepada Umar, sebaliknya dia angkat kaki dan pergi meninggalkannya.

Pada suatu hari, ada seorang pemuda datang berjumpa dengan Nabi Muhammad. Dia berkata, “Saya telah bercumbu-cumbu dengan seorang perempuan dari pinggir kota. Saya sudah buat semuanya, kecuali bersetubuh dengannya. Sekarang saya datang ke hadapan tuan, maka hukumlah saya sebagaimana yang tuan mahukan.” Saidina Umar memarahi pemuda itu, katanya, “Allah menutupi kesalahan kamu jikalau kamu menutupi diri kamu sendiri!” Mendengar kata-kata Saidina Umar itu, Nabi Muhammad tidak bercakap apa-apa. Kemudian pemuda itu pergi. Nabi Muhammad segera menyuruh orang memanggil pemuda itu supaya datang semula. Kemudian beliau membacakan kepadanya ayat ini: “Dan dirikanlah sembahyang itu pada pagi dan petang, dan pada bahagian permulaan malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan dosa perbuatan-perbuatan buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.” Kemudian, ada seorang lelaki lain yang ada di situ bertanya, “Wahai Rasul Allah, apakah ayat itu ditujukan khusus untuk dia seorang sahaja, ataupun ayat itu ditujukan untuk semua orang?” Nabi Muhammad menjawab, “Untuk semua orang.” - Hadith ini dipetik dari koleksi hadith-hadith autentik yang direkodkan oleh Abu Daud.

Dalam catatan sejarah di atas, Saidina Umar al-Khattab mengkritik tingkah laku si pemuda itu yang telah mendedahkan aibnya sendiri. Dalam lain perkataan, Umar mengatakan kepada pemuda itu bahawa dia telah melakukan suatu kesalahan, iaitu mendedahkan aibnya, sedangkan dari segi syarak perbuatan begitu hukumnya tidak boleh. Itulah kritikan Umar. Dalam bahasa modern hari ini, kritikan Umar itu adalah contoh 'kritikan membina' kerana dengan kritikan itu sepatutnya si pemuda faham di mana dia telah melakukan kesilapan.

Saidina Umar mengkritik perbuatan pemuda itu dengan niat yang murni, hati yang ikhlas, kata-kata yang jujur. Beliau mengemukakan hujah daripada maksud ayat dalam al-Quran. Hujah itu adalah hujah yang betul dan hujah yang sangat kuat kerana tidak ada hujah yang lebih kuat daripada al-Quran. Barangkali, berdasarkan hal itulah maka Nabi Muhammad diam sahaja apabila mendengar kata-kata Umar itu.

Apabila pemuda itu angkat kaki dan pergi dari situ, maka kita dapat tafsirkan bahawa kritikan Saidina Umar itu tidak berkesan, walaupun Umar telah menggunakan hujah dari al-Quran.

Kemudian, Nabi Muhammad menyuruh supaya pemuda itu dipanggil balik. Kali ini Nabi Muhammad membacakan kepada pemuda itu sepotong ayat dari al-Quran. Nabi Muhammad tidak mengkritik langsung kesilapan pemuda itu. Beliau hanya memberitahu bagaimana dia dapat menyelesaikan masalahnya dengan menggunakan cara-cara yang diterangkan dalam ayat al-Quran itu.

Dalam peristiwa itu ada perbezaan antara feedback yang diberikan oleh Saidina Umar dan feedback yang diberikan oleh Nabi Muhammad. Saidina Umar menggunakan hujah dari al-Quran bagi mengkritik kesilapan pemuda itu. Nabi Muhammad pula, beliau menggunakan al-Quran bagi membantu pemuda itu menyelesaikan masalahnya.

Kesimpulannya:

1. Nabi Muhammad tidak mengkritik pemuda yang bersalah itu, manakala Umar telah mengkritik pemuda itu.

2. Umar telah menggunakan al-Quran bagi tujuan mengkritik perbuatan pemuda itu, manakala Nabi Muhammad menggunakan ayat al-Quran bagi memberikan jalan penyelesaian kepada pemuda itu.

3. Nabi Muhammad tidak mengkritik Umar yang telah melakukan kesilapan.

Dalam hadith ini kita dapat lihat 2 cara menggunakan al-Quran apabila kita melihat kesalahan.

Pertama, Quran digunakan sebagai sumber hujah bagi mengkritik pemuda yang melakukan kesalahan itu. Di sini Quran digunakan secara pasif-reaktif.

Kedua, Quran dijadikan sebagai sumber mencari jalan menyelesaikan masalah akibat kesalahan yang telah dilakukan oleh pemuda itu. Di sini Quran digunakan secara aktif-kreatif.

Rujukan: psikologihadith.com

KPM J-QaF

Bapa Perihatin, Segamat, Johor,

Saya merupakan bapa kepada salah seorang pelajar KPLI j-QAF ambilan 2011 ingin merujuk kenyataan Dato’ Mohd Puad Zarkashi di akhbar Utusan Malaysia pada  4 ogos 2012, "Oleh itu, kita minta supaya JPA mempercepatkan kelulusan perjawatan bagi guru j-QAF yang sudah dimohon Kementerian Pelajaran bagi membolehkan kekurangan diisi segera”. Saya berasa hairan kerana menurut pegawai JPA kelulusan telah di luluskan sejak awal.

Ini adalah emel yang saya dapat dari pegawai  JPA, “Terima kasih di atas persoalan yang dibangkitkan. Untuk makluman tuan, perjawatan yang disediakan adalah berdasarkan keperluan yang dikemukakan oleh pihak KPM pada awal tahun 2012. JPA telah pun meluluskan perjawatan tersebut dengan mengambilkira permohonan dan kedudukan kekosongan perjawatan KPM termasuk pelatih yang sedang mengikuti latihan perguruan program j-QAF dan akan tamat latihan sehingga pada tahun 2012. Sehubungan itu, tuan dinasihatkan untuk berhubung dengan Bahagian Pembangunan Sumber Manusia, KPM kerana isu penempatan dan pelantikan adalah di bawah bidang kuasa KPM”.

Saya juga ingin merujuk kenyataan jurucakap KPM di Berita Harian pada 22 0gos 2012 menyatakan bahawa  pihak SPP sedang mengemaskini, akan tetapi apabila saya menelefon, pihak SPP mengatakan bahawa mereka sedang menunggu jadual dan senarai nama dari bahagian sumber manusia KPM.

Saya ingin bertanya adakah kelulusan perjawatan yang telah diluluskan oleh pihak JPA diberikan kepada pemegang ISMP IPTA yang penempatannya pada Mei dan Jun 2012. Saya berharap agar KPM tidak berdolak-dalik dalam hal ini dan membuat kenyataan yang tidak mengelirukan mana-mana pihak. Diharapakn juga agar pihak KPM menetapkan tarikhnya sama ada pada Januari 2013 atau oktober 2012. Janji ditepati!

FGV


PM Najib buat hal lagi. Mahu menipu peneroka. Tapi mungkin jugak pemimpin UMNO bersangkaan peneroka amat mudah ditipu. Maklum sahajalah- peneroka. Habis kuat ada sijil SRP- Sijil Rendah Peneroka. Terror sikit ada STPM= Sijil Tinggi Peneroka Malaysia. Inilah peneroka yang dimuliakan. Barisan depan transformasi ekonomi Najib.


Kali ini dia kata Felda akan membiayai keseluruhan pembelian saham oleh peneroka. Apa pasal sekarang baru hendak umumkan? Mengapa tidak ketika saham belum disenaraikan? Apa sebab borang pinjaman bank ketika itu diedarkan ke seluruh kawasan Felda?

Sebab baru sekarang dia sedar peneroka bersungut. 810 unit saham rupa2 nya kena beli oleh mereka.

Borang pinjaman bank dalam Bahasa Inggeris diedarkan sebelum FGVH disenaraikan. Yuran pinjaman RM200. Setiap keluarga yang beli 810 unit kena bayar RM4.55 x 810= 3685.50. takpe, sebab bank pinjam penuh 100%. Lagi pun setelah 6 bulan dijual, peneroka tak rugi apa apa.

Harga hari ini ialah RM5.02. tak sampai 6 bulan pun. Najib dah panik. Hendak menyampai 6 bulan, takut saham turun rendah dari harga senarai RM4.55 seunit.

Rupa2 nya peneroka dok pakat ramai2 jual saham. Mereka pun pandai dan bijak rupa nya. Baik jual sebelum harga jatuh. Nanti kena bayar RM50 sebulan tak pasal pasal.

Pada harga RM5.02  bermakna premium sebanyak RM0.47. atau 47 sen. Banyak tu. Dengan 810 unit saham yang dia ada, peneroka dapat RM380.70 sen. Tolak RM200, dapat untung bersih sebanyak RM180.70. Ya Rabbi. Ya Ampuun. Syukur kepada UMNO BN. Hidup Najib yang telah memberi kami RM180.70 kerana kami peneroka. Mana ada pemimpin murah hati macam ini dalam dunia. Malaysia boleh.

Gostan kata Najib. Mampuih aku macam ini. kalau peneroka hanya untung RM180, mereka akan bunuh kita. Sembunyikan C4 semua!

Elokah kita menipu mereka sekali lagi ya PM kata Isa Samad. Macam mana? Kita biayai pembelian saham tersebut. Kita suruh dia orang bayar RM50 je sebulan. Setahun baru RM600. Cara demikian, peneroka yang bodoh tu sangka, mereka dapat durian runtuh. Kita akan kata mereka dapat saham 810 percuma. Situ dah ada nilai RM3,645.50. campur untung hari ini sebanyak RM380.70, untung besar sebanyak RM4,026.

Kita buat gitu je. Peneroka bukan cerdik sangat. Dapat RM4,000 tentu mereka suka. Jilat bontot den pun dia oghang mau punya.

Jadi apa yang sudah Najib lakukan? Pertama rasuah pendahuluan sebanyak RM15,000 setiap keluarga. Ertinya, kerajaan berbelanja sebanyak RM15,000 x 112, 635= RM1.6895 billion. Kerajaan tidak cop duit. Mereka kena pinjam dari bank. Mungkin ini yang meyebabkan kerajaan menanggung hutang yang sudah mencecah 55% dari KNK. Ini tahap yang dibenarkan oleh parlimen.

Kemudian, kerajaan Najib beri bonus raya sebanyak lebih kurang RM383 setiap keluarga peneroka. Ini bermakna kerajaan belanja lagi sebanyak RM380 x 112,635= 43 juta.

Nah sekarang Pak Najib mahu biayai semua pembelian saham tersebut. Jumlah saham yang dikeluarkan untuk peneroka ialah 91.2 juta unit saham. Jika seunit harganya RM4.55, kerajaan terpaksa belanja 91.200,000 x 4.55= 414.960 juta. Wah banyak tu.

Jadi kita ulang sekali lagi. Najib terpaksa berbelanja sebanyak:-
·        RM1,680 juta( rasuah pendahuluan).
·        Bonus raya = 43 juta.
·        Pembiayaan penuh RM415 juta.

Haramjadah punya peneroka. Aku terpaksa belanja RM2.138 billion semua nya. Kalau tak dapat undi jugak, terpaksalah kita berhimpunan agong di Sungai Buloh nampaknya tahun hadapan.

Apa yang nak dirisaukan? Bukan kah Felda mendapat pulangan sebanyak RM5.99 billion dari penjualan saham FGV?

Hmm.cuba lihat. Kalau tolak RM2.14 billion dari hasil ini, Felda tinggal baki sebanyak RM3.85 billion. Bayar hutang EPF sebanyak RM3 billion, baki nya 850 juta. Mampuih Felda. Kos menampung Felda setiap tahun ialah RM3 billion.

Sewa tanah 360,000 hektar kat FGV selama 99 tahun ialah RM698/hektar. Situ dah ada 251.2 juta. Ok lah tu. Kongsian tetap dari hasil perniagaan FGV. Juta juta. Biliun biliun, pasti cukup punya.

Celaka betul. Mengapa RM698/hektar? Boustead sewa ladang pada harga RM3500/hektar.

Isa! Ekau tipu den yo. - http://sakmongkol.blogspot.com