Wednesday, 29 August 2012

FGV


PM Najib buat hal lagi. Mahu menipu peneroka. Tapi mungkin jugak pemimpin UMNO bersangkaan peneroka amat mudah ditipu. Maklum sahajalah- peneroka. Habis kuat ada sijil SRP- Sijil Rendah Peneroka. Terror sikit ada STPM= Sijil Tinggi Peneroka Malaysia. Inilah peneroka yang dimuliakan. Barisan depan transformasi ekonomi Najib.


Kali ini dia kata Felda akan membiayai keseluruhan pembelian saham oleh peneroka. Apa pasal sekarang baru hendak umumkan? Mengapa tidak ketika saham belum disenaraikan? Apa sebab borang pinjaman bank ketika itu diedarkan ke seluruh kawasan Felda?

Sebab baru sekarang dia sedar peneroka bersungut. 810 unit saham rupa2 nya kena beli oleh mereka.

Borang pinjaman bank dalam Bahasa Inggeris diedarkan sebelum FGVH disenaraikan. Yuran pinjaman RM200. Setiap keluarga yang beli 810 unit kena bayar RM4.55 x 810= 3685.50. takpe, sebab bank pinjam penuh 100%. Lagi pun setelah 6 bulan dijual, peneroka tak rugi apa apa.

Harga hari ini ialah RM5.02. tak sampai 6 bulan pun. Najib dah panik. Hendak menyampai 6 bulan, takut saham turun rendah dari harga senarai RM4.55 seunit.

Rupa2 nya peneroka dok pakat ramai2 jual saham. Mereka pun pandai dan bijak rupa nya. Baik jual sebelum harga jatuh. Nanti kena bayar RM50 sebulan tak pasal pasal.

Pada harga RM5.02  bermakna premium sebanyak RM0.47. atau 47 sen. Banyak tu. Dengan 810 unit saham yang dia ada, peneroka dapat RM380.70 sen. Tolak RM200, dapat untung bersih sebanyak RM180.70. Ya Rabbi. Ya Ampuun. Syukur kepada UMNO BN. Hidup Najib yang telah memberi kami RM180.70 kerana kami peneroka. Mana ada pemimpin murah hati macam ini dalam dunia. Malaysia boleh.

Gostan kata Najib. Mampuih aku macam ini. kalau peneroka hanya untung RM180, mereka akan bunuh kita. Sembunyikan C4 semua!

Elokah kita menipu mereka sekali lagi ya PM kata Isa Samad. Macam mana? Kita biayai pembelian saham tersebut. Kita suruh dia orang bayar RM50 je sebulan. Setahun baru RM600. Cara demikian, peneroka yang bodoh tu sangka, mereka dapat durian runtuh. Kita akan kata mereka dapat saham 810 percuma. Situ dah ada nilai RM3,645.50. campur untung hari ini sebanyak RM380.70, untung besar sebanyak RM4,026.

Kita buat gitu je. Peneroka bukan cerdik sangat. Dapat RM4,000 tentu mereka suka. Jilat bontot den pun dia oghang mau punya.

Jadi apa yang sudah Najib lakukan? Pertama rasuah pendahuluan sebanyak RM15,000 setiap keluarga. Ertinya, kerajaan berbelanja sebanyak RM15,000 x 112, 635= RM1.6895 billion. Kerajaan tidak cop duit. Mereka kena pinjam dari bank. Mungkin ini yang meyebabkan kerajaan menanggung hutang yang sudah mencecah 55% dari KNK. Ini tahap yang dibenarkan oleh parlimen.

Kemudian, kerajaan Najib beri bonus raya sebanyak lebih kurang RM383 setiap keluarga peneroka. Ini bermakna kerajaan belanja lagi sebanyak RM380 x 112,635= 43 juta.

Nah sekarang Pak Najib mahu biayai semua pembelian saham tersebut. Jumlah saham yang dikeluarkan untuk peneroka ialah 91.2 juta unit saham. Jika seunit harganya RM4.55, kerajaan terpaksa belanja 91.200,000 x 4.55= 414.960 juta. Wah banyak tu.

Jadi kita ulang sekali lagi. Najib terpaksa berbelanja sebanyak:-
·        RM1,680 juta( rasuah pendahuluan).
·        Bonus raya = 43 juta.
·        Pembiayaan penuh RM415 juta.

Haramjadah punya peneroka. Aku terpaksa belanja RM2.138 billion semua nya. Kalau tak dapat undi jugak, terpaksalah kita berhimpunan agong di Sungai Buloh nampaknya tahun hadapan.

Apa yang nak dirisaukan? Bukan kah Felda mendapat pulangan sebanyak RM5.99 billion dari penjualan saham FGV?

Hmm.cuba lihat. Kalau tolak RM2.14 billion dari hasil ini, Felda tinggal baki sebanyak RM3.85 billion. Bayar hutang EPF sebanyak RM3 billion, baki nya 850 juta. Mampuih Felda. Kos menampung Felda setiap tahun ialah RM3 billion.

Sewa tanah 360,000 hektar kat FGV selama 99 tahun ialah RM698/hektar. Situ dah ada 251.2 juta. Ok lah tu. Kongsian tetap dari hasil perniagaan FGV. Juta juta. Biliun biliun, pasti cukup punya.

Celaka betul. Mengapa RM698/hektar? Boustead sewa ladang pada harga RM3500/hektar.

Isa! Ekau tipu den yo. - http://sakmongkol.blogspot.com

No comments:

Post a Comment