Saturday, 4 August 2012

Puasa



Sempena bulan puasa nie.... kita disarankan agar pesan berpesan.... Nasihat menasihati.... Supaya sumernye mendapat keberkatan.... Aku tau ramai yang berpuasa... Tak makan dari subuh sampai la maghrib.... Tapi aku pernah dengar orang mengajar pasal puasa yang sia-sia.... Ramai di kalangan dari kita nie....Berpuasa tapi sia-sia....puasa yang kosong.... Camner ek? 

Berpuasa tapi tak solat - Nie kes berat.... Ibarat korang buat rumah... tapi tak pacak tiang... Rumah tanpa tiang.... Atau pun korang nak pegi ke KL nak naik LRT.... Tapi train LRT tu takde! Haa....macam tu la... Puasa nie memang sangat sia-sia...

Berpuasa tapi tak jaga mulut - Perut dah kosong dah nie....tapi mulut pulak penuh dengan gosip dan umpat mengumpat..... Orang tu macam tu macam nie.... Orang nie macam tu macam nie.... Yang orang tengah bercakap tu camner pulak? Tampal mulut.... istighfar bebanyak....

Berpuasa tapi tak jaga mata - Mata tu duk lilau-lilau tengok aurat.... "Eh...mana ada! Aku puasa la!"... Puasa la sangat..... Tak semestinya tengok aurat orang kat bazar....atau kat shopping mall... atau dekat parking lot... Dekat televisyen tu haaa.....dekat komputer tu haaa... dekat henset tu haaa.... Sila la ikhlas berpuasa... :)

Berpuasa tapi tak jaga telinga - Mata dah tutup dengan kain hitam dah... mulut dah ditempel selotape dah nie.... telinga pulak duk dengar lagu-lagu hiburan yang melalaikan..... Lagi teruk kalau duk dengar lagu yang ada lirik mencarut tu... Lagu raya nak masukkan jugak tak? he he...Tepuk dada tanya iman....Kurangkan la... sempurnakan puasa dulu....

Berpuasa tapi tak jaga hati - Anggota luar nie dah sempurna ditutup ngan kain dah nie...dah macam hantu bungkus dah sebab nak jaga punya pasal.....Tapi hati pulak duk dengki sana....dengki sini.... hati pulak duk mengumpat sana...mengumpat sini.... hati pulak duk marah sana marah sini..... Nie pun termasuk puasa yang sia-sia....

Secara kesimpulannya.... puasa bukan dimaksudkan berlapar dahaga je..... Puasa nie adalah menjaga segenap segi... Dari mata ke hati... Waah...dah macam cinta pulak kan....dari mata turun ke hati.... Dan sememangnya macam tu pun....Sebab kalau sempurna puasa kita...maknanya kita ke arah menyempurnakanCINTA KEPADA ALLAH... Ye dak? :)

Sama-sama la perbaiki.... Yang paling penting....SOLAT JANGAN TINGGAL..... Segala amalan tidak dikira jika korang meninggalkan solat... Sempurnakan solat dulu... Maka baru ibadat lain menuju ke arah kesempurnaan....memang takkan sempurna....tapi kita cuba yang terbaik.... Ni tidak... baru bertatih dah tepuk dada kata sudah cuba yang terbaik.... Sudah rasa cukup dengan hanya merangkak... Tapi bila urusan dunia... Berlari laju pun rasa tak cukup.... Sehinggakan terbang pun masih belum puas... Masih sangat jauh lagi.... Masih mentah lagi sebenarnya kita nie....

Isikan mulut kita dengan istighfar, tahlil, tasbih dan tahmid..... Isikan mata kita melihat ayat-ayat suci... Isikan telinga kita dengan alunan ayat-ayat suci.... suburkan hati dengan perkara-perkara yang suci... Itu baru BERPUASA..... dan lebih baik jika perkara yang dilakukan di bulan puasa nie diteruskan sehingga ke akhir hayat...

P/S: Sekarang aku sedang mengisi kebaikan dijari jemari dengan menaip entri pesanan macam nie... Korang pun boleh join jugak....dengan menge "SHARE" kan kepada kawan-kawan.....:D

No comments:

Post a Comment