Saturday, 4 August 2012

want


Ermm.... nie kesimpulan yang aku dapat selepas termenung beberapa saat selepas keletihan menyiapkan beberapa kerja pasal projek Master aku... Pasal kita semua.... yang mana kita mahu dan tak mahu... Sebelum diciterkan lebih banyak.... Elok la aku bagi satu hadis yang berbunyi walaupun kat dalam blog nie takde sumber bunyi-bunyian....

"Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk dalam golongan kaum itu," (Imam Abu Daud, Ahmad bin Hanbal)

So.... kita tengok apa yang kita SEBENARNYA mahu dan tak mahu...

Bila orang kapiaq sambut Valentine day..... Kita MAHU SAMBUT.. Suka sangat la bab-bab ni kan..

Bila orang kapiaq sambut April Fool... Kita pun MAHU SAMBUT.. Nama pun dah FOOL... nak jugak sambut...

Bila orang kapiaq sambut hari Mothers Day... Kita dengan nekadnya MAHU SAMBUT.. Logiknya tak salah..

Bila orang kapiaq sambut Halloween... Kita MAHU SAMBUT jugak... Nampak happening!

Bila orang kapiaq sambut MASQUERADE DAY.... Kita pun MAHU SAMBUT... Nampak hebat dan best bila dapat pakai topeng...

Bila orang kapiaq sambut bla bla bla... Kita pun terketaq-ketaq MAHU SAMBUT bla bla bla jugaaak.... Sebab ikut trend semasa katanya.....

HAIHHH....cuba banding dengan yang bawah nie.....

Bila ISLAM suruh solat lima waktu sehari semalam.... Kita TIDAK MAHU... Luaran hangguk...dalam hati melaung-laung tak mahu!

Bila ISLAM suruh baca Al-Quran... Kita TIDAK MAHU... Padahal segala ilmu ada dalam tuu..

Bila ISLAM suruh TUTUP AURAT... Kita TIDAK MAHU.... alasan panas... tak ikut perkembangan fesyen.... 

Bila ISLAM suruh laksanakan HUKUM ALLAH ( Hudud sebagai contoh)... Kita TIDAK MAHU... Sebab nanti ramai la yang takde tangan kene potong [Alasan si bangang]

Bila ISLAM suruh perbanyakkan zikir dan solat sunat... Kita TIDAK MAHU....sebab terlalu sibuk dengan kerja dunia... Siap kutuk lagi...

Bila ISLAM suruh JAUHI ZINA... Kita TIDAK MAHU jugaakk.... Sebab camne nak kapel nanti... Tak syok la kan takleh dating....


Ok.....cuba korang baca hadis kat atas tu.... dan bandingkan dengan yang mana korang mahu dan tak mahu.... Cuba renungkan dan tanya diri masing-masing.... Korang tu menyerupai golongan KAPIAQ kaa..... golongan MUSLIM.... AKu tak mau tuding jari kat sapa-sapa...Tapi korang sendiri yang tentukan.....

Yang mana ke arah KAPIAQ tu.... Jangan risau.... Ada masa lagi nak bertaubat.... Bila??? Masanya adalah selepas habis baca entri aku nie!! Terus TOBAT!! Tak payah nak tunggu-tunggu... Mana tau lepas nie dah mati.... Hanya Allah sahaja yang tau..... :)

P/S: Yang mana dah termasuk golongan MUSLIM...jangan takabbur.... Sila teruskan amalan... Semoga diberkati...Aminn....:)

No comments:

Post a Comment