Ahad, 20 Mac 2011

Bala 4 serangkai...

Ketua syarikat disebalik reaktor nuklear yang musnah di Jepun hari ini akhirnya menangis - apabila akhirnya mengakui negaranya sudah diselubungi radiasi yang dibebaskan dari kesan pemanasan-reaktor dan rod bahan bakar yang cukup untuk membunuh beberapa warga Jepun. Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri Jepun mengakui bahawa bencana itu berada pada tahap 5, yang diklasifikasikan boleh menyebabkan krisis 'beberapa kematian radiasi' oleh Tenaga Atom Antarabangsa PBB.

Pengumuman rasmi itu dibuat setelah mereka menyedari semua radiasi sudah keluar sepenuhnya daripada loji. Mereka juga mengatakan bahawa 3 peratus daripada bahan bakar tiga reaktor di kilang Fukushima telah rosak teruk, menunjukkan teras reaktor sudah cair.


Pengarah Urusan Tokyo Electric Power Company, Akio Komiri menangis ketika ia meninggalkan sidang media berkaitan situasi di Fukushima.

Seorang menteri senior Jepun juga mengakui bahawa negara itu sekarang diselubungi dengan skala tsunami dan krisis nuklear.

Beliau berkata para pegawai sepatutnya perlu mengakui lebih awal bagaimana seriusnya kebocoran radiasi. Setiausaha Kabinet Yukio Edano berkata: "Belum pernah terjadi sebelum ini gempa bumi dan tsunami yang besar melanda Jepun, terus terang, banyak perkara-perkara ini tidak termasuk dalam perancangan pengendalian bencana kecemasan kami.


Dalam pengalaman lalu, kita kena bergerak lebih cepat sedikit dalam menilai situasi dan menyelaras semua maklumat yang diberikan dengan lebih cepat. "

Pakar nuklear telah berkata selama beberapa hari Jepun akan menempuhi keparahan krisis.

Keadaan sekarang adalah serupa seperti kemalangan Three Mile Island di Pennsylvania pada tahun 1979. Hanya letupan di Chernobyl pada tahun 1986 menduduki skala teratas.

Timbalan pengarah jeneral NISA, Hideohiko Nishiyama, juga mengakui bahawa mereka tidak tahu apakah keadaan reaktor ini akan dapat dikawal.

Dia berkata: "Dengan operasi semburan air, kita memerangi yang api tidak dapat melihat. Api itu tidak merebak, tapi kita tidak boleh mengatakan ia kini berada di bawah kawalan."

Bagaimanapun Perdana Menteri Naoto Kan tetap berkeras bahawa negaranya akan dapat mengatasi bencana

"Kami akan membina semula Jepun dari awal," katanya dalam ucapannya yang disiarkan televisyen: "Dalam sejarah kita, bangsa di pulau kecil ini telah membuat pertumbuhan ekonomi yang menakjubkan dengan usaha dari semua warga negara Jepun. Itulah cara Jepun dibina."

Ia berlaku selepas gambar yang menunjukkan rod bahan bakar yang menjadi terlalu panas terkeluar melalui lubang besar di dinding sebuah bangunan reaktor di kilang nuklear Fukushima hancur.

Radiasi terbebas ke atmosfera dari rod uranium yang digunakan pada reaktor nombor empat, selepas kolam simpanan sedalam 45kaki yang direka untuk menstabilkan loji kering di dalam kebakaran.

Dan beberapa bahan radioaktif boleh sampai hingga ke England dalam masa dua minggu, menurut pakar.

Bagaimanapun mereka mengatakan hal itu tidak begitu berbahaya jika radiasi tiba ke pantai mereka kerana radiasi peringkat rendah telah pun tiba di Utara California.

Terdedah: gambar ini menunjukkan sebuah lubang yang terbuka di loji reaktor nombor empat. Kren hijau di dalam bulatan, biasanya digunakan untuk menggerakkan rod ke dalam kolam simpanan sedalam 45 kaki, sudah terkeluar. Kolam itu telah kering dan menyebabkan rod menjadi panas dan melepaskan radiasi.


Sebelum: Gambar ini menunjukkan bahagian dalam reaktor nombor empat di kilang nuklear Fukushima sebelum bencana. Kolam simpanan bahan bakar dengan rod berada di dasar kolam, yang pada keadaan sekarang telah kering kontang.

Seorang pegawai PBB berkata radiasi yang sampai hingga ke Amerika adalah 'sekitar satu bilion kali' di bawah tahap kesihatan yang mengancam.

Radiasi juga dijangka akan sampai ke Eropah, dan sekali lagi para pegawai menekankan bahawa mencapai tahap radiasi yang sampai ke England tidak akan cukup tinggi untuk menimbulkan apa-apa risiko pada kesihatan manusia.


Lars-Erik De Geer dari Institut Kajian Pertahanan Sweden berkata zarah radiasi ini akhirnya akan dikesan di seluruh Eropah.

"Ia bukan sesuatu yang biasa," katanya. "Tetapi ia tidak melebihi dari titik bahaya. Tahapnya sangat rendah dan orang ramai tidak perlu bimbang."

Ramalan bahawa zarah radiasi boleh sampai sehingga ke England dalam masa dua minggu ini berdasarkan pada data sebelum ini, yang dikumpulkan oleh para saintis yang memantau ujikaji nuklear di China.

Sementara itu, pekerja di loji elektrik yang musnah ini terus bertahan berusaha untuk mengelakkan krisis yang paling mereka takuti terjadi- seburuk Chernobyl

credit to: http://pulakdah.blogspot.com/2011/03/ketua-loji-nuklear-menangis-umum-tahap.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan