Isnin, 28 Mac 2011

Perutusan Khas PSPM II sesi 2010/11 KMS

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt....

Buat semua anak didik pelajar yang amat saya sayangi, kasihi dan ingati sekalian.......Segala puji bagi 4W1 tuhan seru semesta alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad dan para sahabat. Selamat maju jaya sempena peperiksaan akhir sem II sesi 2010 / 11. Insya 4W1...

Diam tak diam dah final.... macam saya kata dulu masa mula2 anda masuk ke KMS-hehdi. Pejam celik pejam celik.... dah abih dah.... begitu cepat masa berlalu betul tak?..... dan saya seperti merasakan yang baru semalam anda melaporkan diri di KMS.... cubalah tanya mana2  makcik cleaner, makcik café atau pak gad.... Insya 4W1 memberikan jawapan yang lebih kurang sama walaupun tak serupa...

ok kita teruskan lagi. selama 5 bulan lebih ini iaitu dalam sem II anda telah banyak belajar. Kimi-’A’! anda telah menghabiskan sukatan Kimi-’A’! organik.... anda pening belajar organik...? saya harap tidak.... kenapa? asbab kata keramat "Kimi-’A’! itu M U D A H..... Insya 4W1 A....!!!" mana ada benda senang kat dunia nie...? nak makan pun susah.... klu tak der tangan.... apetah lagi klu mulut tak der.... boleh anda bayangkan...? if u fail 2 plan ....u plan 2 failed... pernah dengar?.... pernah baca....? tapi biasa anda buat kan.... yer tak...?  mana tak yer.... studi saat2 akhir.... tu kira anda gagal merancang la... Tuhan bagi masa kat kita manusia semua sama.... 24 jam dalam sehari semalam. tak kurang tak lebih. sepatut nyer tak wujud istilah tak der masa. <terlebih masa pun tak mungkin wujud>

Teruskan lagi pembacaan anda.... manusia atau dalam konteks yang lebih spesifik... anda sebagai pelajar.... aper tugas anda sebagai pelajar...? pasti T-rex pun boleh bagi jawapan yang betul lagi tepat.... ya belajar la..... tak kan lah main game DOTA dan PES sampai subuh kat asrama Capella & Canopus?..... dalam makna nyer nie.... maaf kepada yang terasa.... orang tua2 kata sapa makang cili dialah yang pedas.... kan.... kenapa saya guna contoh
T-rex.... sebab T-rex klu dia belajar pun Insya 4W1 pandai.... aper yang kurang antara T-rex  dengan kita.... jawapan nyer pastilah A K A L. ya akal aka fikiran.... gunakan lah akal kurniaan tuhan untuk memacu kejayaan yang lebih gemilang dalam hidup anda di dunia yang fana ini dan kesenangan di akhirat negeri yang kekal abadi

Muhasabah diri anda... adakah selama 5 bulan nie anda telah bersungguh2 belajar atau belajar bersungguh2 untuk belajar cara nak malas belajar.... ? pilih salah satu. cuba jawab dengan hati yang tunduk dan menyerah kepada tuhan mu..... andai kata anda berhelah dan bermadah... saya tak rugi apa-apa pun.... anda lah malu... sebab tipu diri sendiri... bencana paling besar dalam hidup adalah anda menipu diri anda sendiri.... cuba anda renungkan.... <orang lain tak boleh tipu anda selagi mana anda tak tipu diri anda sendiri… renungkan>

Tuntutlah ilmu Kimi-’A’! dari KE R E D H A AN ibu bapa dan pensyarah yang mengajar.... anda pasti faham dengan statement tu kan....? tipu lah kalau anda tak faham.... siapa yang di dunia nie tak der mak bapak...? lahir2 ajer kat pokok buluh betong....? tak pun macam superman....? sapa yang rasa dia pandai tanpa perlu pensyarah mengajar?.... boleh anda tolong jawabkan....? boleh anda bagi tau siapa gerangannya? jawapan ader di hati anda.... siapa di kalangan anda yang boleh dapat 4 flat dengan hanya studi di bilik....? Tolong bagi tau saya.... pesanan saya jangan jadi bodoh sombong.... saya ulang lagi sekali ..... jangan jadi bodoh sombong... pesan orang tua2 bunyi nyer.... bodoh tak leh diajar.... pandai tak leh nak di ikut.... ikut hati saya saya hantar manusia pesen nie ke Antartika.... biar dia rasa dok kat negeri pingu. susah ke senang. Kawan dengan penguin, singa laut dan kuda laut.

Kadang kala saya masih tak faham dengan anda. kebanyakan anda score SPM dengan straight A betul?..... klu macam tu.... naper sem I dulu sikit aje student yang dapat 4 flat...? pasti ader silap di mana2.... terus terang saya nyatakan di sini yang anda pastilah terkena virus ss dan terambil terlampau banyak vitamin M........ aper bender nyer tu....? anda fikirlah sendiri...... pelajar cemerlang akan terus cemerlang dalam hidup nyer.... Insya 4W1.... (selagi dengar kata dan nasihat pensyarah la... tak ponteng kelas… buat sendiri jawapan tutor. Bukannya tiru tau..!!)

Biar menyesal sekarang........ jangan menyesal di kemudian hari.... sesal dahulu pendapatan....... kesal kemudian langsung tak guna seseng pung. berakit2 ke hulu.... berenang2 ke tepian...... studi2 dahulu... Insya 4W1 senang di bilik peperiksaan..... kenapa orang lain boleh kita tak boleh....? kenapa aku gagal orang lain berjaya?... Lemparkanlah persoalan2 itu di benak hati anda.... sebelum tu nak tanya lagi sekali... anda dah abih studi untuk final...? anda dah lakukan segala apa yang pensyarah anda suruh....? soalan tutoran Kimi-’A’! organik anda dah buat semua? dah cari jawapan nyer? atau anda xerox saja jawapan nyer? jika buat Alhamdulillah saya doakan anda berjaya di dunia & akhirat. Amin. belum...? masih belum terlambat walaupun masa dah nak masuk maghrib....
ayuh anak2 didik buktikan kalian adalah P E R M A T A yang paling berharga....ok. ala... macam mat saleh selalu kata lah kat TV... "the time is still running... but the time is running out... b u t.... ader 'but' lagi tu.... u r never...3x  ....L A T E....!!!!” Pastikan persiapan anda untuk exam dak lengkap.... pensel, kalkulator, pemadam dan pen.... kalau boleh tu pen biarlah 4 atau 5 batang.... just standby.... pastikan tidur anda cukup.... bertenang dan yang penting sekali yakin anda mampu jawab soalan PSPM II.... saya rasa statement nie dari anda tadika lagi dah dengar kan....? tapi anda ada rasa nak terfikir tak kenapa ayat seperti nie sentiasa di ulang2?.... siapa tau jawapan nya angkat kertas..... ok.... jawapan nya mudah. yer.... mudah ajer.... manusia tu Allah jadikan pelupa.... kena sentiasa diingatkan.... that why lah tuhan turunkan kitab2 dan mengutus rasul2. Ingat setiap perkara ader penyakit kecuali mati…

Anda masih membaca....?? ok tahniah.... anda masih berminat dengan celoteh saya ini.... mari kita sambung. penyakit ilmu adalah lupa.... aper lagi.... penyakit kaya ..... ya riak & kedekut..... penyakit keturunan.... berlagak.... penyakit si miskin.... malas berusaha....jadi saya ingatkan anda dengan semua tu coz kita nie sebenar nyer sangat lah mudah untuk jadi lupa.... @ P E L U P A. marilah kita saling ingat mengingati antara satu sama lain.... berpesan2 dengan kebenaran dan berpesan2 dengan kesabaran........ tanya diri anda.... adakah anda telah bersabar?....... saidina Ali KWJ berkata yang sabar ada 2 iaitu sabar pada aper yang kita paling suka.... dan bersabar pada aper yang paling kita tak mboh....<hidup ni mudah… nak dengan tak nak aje… tak der istilah nak tak nak….>

Jaga pemakanan. kurangkan yang berlemak dan berminyak.... kenaper? sebab anda akan mudah mengantuk dan cepat tido.... banyak kan minum susu untuk kecergasan.... petang2 tu kalau rajin buat lah sedikit aktiviti regangan badan.... kayuh beskal putih ala Vietnam keliling kolej biar lancar sikit darah ke otak tu.... tak der la darah kat otak tu beku.... banyak kan amalan ibadat pada tuhan.... ber S E R A H pada 4W1 atas segala usaha dan urusan kita. insya 4W1 tuhan akan menolong hamba2 Nya. <Tunduk dan menyerah lah akan diri mu kepada Tuhan yang menjadikan…>

Tepon mak ayah di rumah...... minta D O A  R E S T U. Pohon kemaafan sepanjang kita menjadi anaknya. Asbab anda minta maaf 4W1 mudahkan anda jawab exam....naper? tak percaya....??? silalah buat.... masih sempat anda telefon keluarga anda.... jangan pula lupa pensyarah yang mengajar anda. sem I dan sem II. kuliah, tutor atau amali. Ajar sekejap atau satu sem.... anda suka atau anda meluat........ M I N T A  M A A F. Anda pelajar.... ingat anda pelajar.... ok. anda bukan pensyarah.... nak jadi macam saya tunggu 5 tahun dari sekarang....tahun 2016. Bersabar lah...minta maaf kat pensyarah anda dengan cara sebut satu2 segala kesilapan dan kesalahan anda... mana tau dengan asbab anda minta maaf 4W1 bukakan kefahaman di hati anda? ini kerja 4W1. Segala berkaitan hati dan niat adalah kerja 4W1.... Adab pelajar dengan guru adalah sentiasa menganggap yang guru nyer lebih bijak dan pandai dari diri nyer.... barulah B E R K A T.... konsep ilmu nie macam air. air akan mengalir dari tempat yang tinggi dan seterusnyer turun ke tasik2 dan sungai2. <Ilmu yang berkat membawa ke syurga 4W1…>

Pelajar ibarat tasik yang mengumpul air di dalam nyer. Pelajar yang S O M B O N G & BONGKAK pada guru nya aka kurang ajar akan dilaknat sepanjang hidupnya. Buat semua bender tak jadi.... ubat nya mudah. pergi cari balik guru2 anda dan pohonlah kemaafan.............. sepuluh kali hari raya kena datang kat rumah guru yang anda 'D E R H A K A'. pohon kemaafan.... sanggup.... tu pun klu masih hidup la guru anda tu... klu dah tak ader...? menangis la anda tak berlagu... orang tua pun ada pesan... "jangan menderhaka pada tiga perkara, Allah, Ibu bapa dan guru @ pensyarah". klu derhaka pada pak gad...? <hehheh... jawab la sendiri..> Ingat kisah si Tanggang derhaka… ?? Nasib baik emaknya sumpah dia jadi batu… klu sumpah jadi laptop ke… netbook ker…kan haru.

Ilmu itu adalah N U R atau cahaya yang hanya akan masuk ke dalam hati pelajar yang benar2 B E R S I H & I K H L A S untuk menuntut ilmu dari pensyarah nya. Sedetik anda bersikat sombong dan ego pada pensyarah anda maka T A W A R lah segala ilmu yang anda tuntut darinya. apa tah lagi jika anda kurang ajar, melawan... Ponteng kuliah atau kelas terakhir... macam mana anda boleh dapat keberkatan klu hati anda pun penuh dengan titik2 noda....? ilmu adalah dari 4W1 dan juga milik 4W1. Sekadar pinjaman semata. pensyarah sebagai asbab atau pengantara sahaja. Jika 4W1 tak redha pada ilmu yang anda pelajari...<fikirlah sendiri> .... andai anda derhaka pada pensyarah anda maka samalah anda derhaka pada Pencipta diri anda seluruh isi alam jagat ini....

Analoginya seperti mencurahkan air ke daun keladi. Berburu ke padang datar dapat rusa kembang kaki.... berguru kepalang ajar bagai bunga kembang tak jadi.... dengan kata lain layu la kan.... aper kita nak wat dengan bunga yang dah layu? bagi kat T-Rex pun tak nak apetah lagi bagi kat orang.... apa lagi buang ajer lah kat perigi buta.... kan.... abih citer? anda nak disamakan dengan bunga yang dah layu ker....? mesti tak nak kan....? So ubah lah diri anda ke arah yang lebih cemerlang. berani berubah... berubah untuk berani.... ANDA M A M P U MENGUBAHNYA...!!!!!! <Ubah lah diri anda. Biar anda mengubah persekitaran dan jangan pula sebaliknya…>

Andai dihitung2 anak2 murid saya di KMS-hehdi, KMPk dan KMM dah hampir 2500 orang. Banyak tu.... macam penduduk satu taman perumahan. Minta maaf jika saya tak dapat nak mengenali anda semua secara luar dan dalam.... anak murid silih berganti tetapi saya masih setia mencurahkan ilmu untuk anak didik saya sekalian.... kejayaan anda kebanggaan kami para pensyarah yang mengajar dan yang tak mengajar....yang penting anda sentiasa mendoakan kesihatan saya dan seluruh pensyarah yang lain agar dapat terus menabur bakti mendidik anak bangsa.

Saya telah mengajar anda sebaik boleh yang mampu saya lakukan. Andai ada yang terlepas pandang... sila bagi tau ok... saya akui yang saya kadang2 agak 'laser' dalam kelas... yang penting adalah kejujuran dan keikhlasan. Saya tegur kesalahan anda 'on the spot' tak der dah tangguh2 nyer.. klu ada jarum yang patah jangan disimpan di dalam hati.... klu ader silap dan salah.... jangan sampai di bawa ke mati. So saper2 student saya yang terasa dan makan 'dalam' tu minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki anda sebagai anak didik saya... biar lah saya menyesal sekarang kerana memarahi dan mengherdik anda... jangan menyesal di kemudian hari... (saya sebenar nya tak suka dimarah aper tah lagi marah orang) Jadilah seperti katak yang pekak….klu nak berjaya lah…. Nak senang mesti kena berjaya dulu ok. Bekerja keras dan bijak = KE G I G I H AN. Ada 5 punca ilmu pengetahuan. 1. Dengar 2. Fikir 3. Buat 4. Bincang 5. Tinjau. Cuba anda buat. Dah dapat alhasilnya silalah beri tau.

Di kesempatan ini saya dengan merendah diri ingin memohon kemaafan daripada anda semua sebagai anak didik saya. Saya H A L A Lkan segala ilmu yang saya curahkan untuk anda semua dunia dan akhirat. Ya 4W1 kami mendoakan kejayaan yang cemerlang untuk semua anak didik kami dalam PSPM II. Mudahkanlah segala urusan anak didik kami ya 4W1. Amin.... amin ya rabbal alamin.

Segala yang baik dari saya ambil lah sebagai teladan dan yang buruk tu jadikanlah sempadan.... andalah aset saya penghibur hati saya pengubat duka lara dunia dan akhirat. tanpa anda siapa lah saya di sisi 4W1. Mana yang baik tu datangnya dari 4W1 dan yang buruk itu datangnya dari kelemahan diri saya sendiri....

Salam sayang salam kecemerlangan yang berpanjangan buat semua anak didik yang dikasihi.... ok all the best....... good luck 4 your final PSPM II. May 4W1 bless u all always. ingat anda adalah permata yang berharga kepada agama bangsa dan negara.... Insya 4W1. Sekian wassalam. Sampaikan salam saya pada kedua ibu bapa.

p/s - dont give an inches until the last buzzer sounds...
     - share your knowledge and your love to each other...
     - what u give is what u get back actually.

 .... sat sat... nak bagi tau nie... saper2 yang bagi kad dengan gambar2 yang cantik2 tu  terima kasih la. wat susah2 ajer... aper pun thanks a lot... u r so so creative... yang penting saya lekatkan semua kad-kad anda tu di kubikel sebagai kenang-kenangan saya dan juga junior2 anda....
 1 ‘Awesome’
 Forecast final saya dah bagi... aper lagi... mind map organik... soalan objektif, soalan past year mengikut tahun, poster... dll yang penting ikut aper yang saya suruh Insya 4W1 kalian pasti berjaya dunia dan akhirat. Amin. Insya 4W1. Yang tak dapat tu jangan lah CURI & FOTOSTAT dari kawan yang dapat. DOSA. >>>>>>>doa orang yang dizalimi itu tiada hijab antara dia dengan tuhan Nya... walau pun dia seorang yang kafir....<<<<<<<< so klu anda rasa ada buat 'pedajal' kat orang.... terutama cifu2 anda... pergilah cari cifu anda dan pohon lah kemaafan dari nya. Semoga ilmu kimia anda tu berkat... bukan nya membawa laknat <<<<< fikir2kan... renung2kan...lupa lak... nak bagi tau nie... serius. may be ini lah kesempatan saya yang terakhir di
matrik.... pas ni saya nak jadi.... aper yer....ntah lah. tapi aper pun klu anda jumpa saya dimana2 tu tegur lah yer.... tata titi tutu....

23 Rabiul Akhir 1432H @
6:45 28/03/2011M
kubikel kimi’A
Isnin
5h3hdiLaNun... aku masih di sini :) adios... amigos...

Adapun adab-adab seorang murid terhadap gurunya maka iaitu:

1) Apabila menemui gurunya maka hendaklah ia memberi salam kepadanya terlebih dahulu
2) Jangan membanyakkan bercakap-cakap di hadapan gurunya
3) Jangan ia bercakap-cakap sebelum gurunya bertanya kepadanya.
4) Jangan ia bertanya kepada gurunya sebelum ia meminta izin.
5) Jangan ia menyangkal (menunjukkan rasa tidak puas hati) terhadap perkataan gurunya seperti ia berkata sipulan itu menyalahi akan
     yang engkau kata itu.
6) Jangan ia mengisyaratkan kepada gurunya dengan menyalahi pendapatnya maka ia menyangka bahawa ia lebih tahu dari gurunya.
7) Jangan ia berbisik dengan orang yang duduk ditepinya ketika gurunya memberikan pelajaran.
8) Jangan ia berpaling ke kiri dan ke kanan di hadapan gurunya tetapi hendaklah ia menundukkan kepalanya dengan penuh tenang lagi
    beradab seolah-olah dia sedang sembahyang.
9) Jangan ia membanyakkan soalan kepada gurunya ketika ia letih.
10) Apabila gurunya berdiri hendaklah ia berdiri untuk menghormatinya.
11) Jangan mengikuti gurunya dengan perkataan atau soalan ketika ia bangkit dari majlisnya.
12) Jangan bertanya kepada gurunya di tengah jalan sehingga ia sampai ke rumahnya atau ke tempat duduknya.
13) Jangan jahat sangka terhadap gurunya apabila ia melihat gurunya mengerjakan sesuatu pekerjaan yang pada zahirnya menyalahi ilmunya (bukan menyalahi agama) maka gurunya itu adalah lebih mengetahui dengan rahsia segala perbuatannya dalam hal ini hendaklah ia mengingati akan perkataan nabi Musa A.S. bagi Nabi Khidhir A.S. seperti yang disebuntukan dalam Al-Quran Surah Al-Kahfi ayat 71 yang maksunya:
"Berkata (Nabi Musa kepada Nabi Khidhir): Apakah engkau rosakkan kapal ini untuk engkau menenggelamkan semua penumpangnya. Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan