Sabtu, 29 Disember 2012

Sebab Seorang Itu Pemalas



Seorang mejadi pemalas berpunca dariapa sikap sendiri. 
Tabiat pemalas yang sudah bersarang di dalam sanubari sehingga menjadi darah daging dan tidak berusaha untuk berubah.

2 Sikap mengharapkan orang lain yang buat. 
Dia menganggap orang lain sudah buat, maka tidak perlu dia menyibukkan diri untuk buat kerja jamaah. Beliau boleh berpeluk tubuh sahaja.

3 Berkawan dengan orang yang malas.
Banyak sifat manusia dibentuk oleh kawan. Sifat ini menyebabkan manusia menjadi pemalas kerana dipengaruhi oleh kawan. Sebab itu nabi SAW menginngatkan kepada kita supaya pilih kawan yang baik kerana ia banyak membentuk watak kita. Sabda Rasulullah SAW "Manusia bersama dengan rakannya, perhatikan siapa rakannya".

4 Tidak rasa bersalah sedangkan sebagai pelajar matrik beristirehat balik ke rumah dan berborak kosong di whatapps. Kita minta berlindung daripada Allah menjadikan hati kita mati dan tidak sensitif sehingga merasa tidak bersalah apabila malas buat jawapan tutor kimi-'A'!. Sebenarnya orang yang malas kerana hatinya sudah mati dan tidak ada perasaan untuk membantu diri sendiri

5 Tidak mahu menurunkan status kedudukan kerana anggapannya dah sem IV PDT. Kerja kecil-kecilan buat jawapan tutor kimi-'A'! bukan taraf beliau. Apabila tidak dapat berada di tahap ini maka ia menjadi pelajar tanam anggur di kolej matrik.

6 Kurang mengingati mati dan mengabaikan akhirat
Apabila unsur ini tidak ada menyebabkan hatinya mati dan tidak bermaya. Memang kerja buat di asrama tapi tiru la kan... Nasib malang akan menimpa kepada kita jika unsur ini sudah hilang dariapda sanubari dan kalbu kita.

7 Bergaul denga orang yang berjiwa kecil. 
Orang malas ialah mereka yang berjiwa kecil. Anggapan mereka kimi-'A'! susah tidak mampu pandai walau pensyarah dah bagi handout. Sedangkan Nabi SAW bersabda "bukanlah kaya itu kaya harta, tetapi kaya jiwa"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan