Thursday, 17 January 2013

Den dang


Tengah nak isi minyak tadi tetiba pulak petronas ni xde karen...
Jadi masa tengah tgu tu sbb duit dah bayar.. x kan aku nk blah.. nampak Ada 1 fmly ni dtg dgn motor naik berlima... Mcm nk berguling aku tgk orang motor naik 5 orang... Sedih ada.. Nk ketawa pn ade... Jadi sementara menunggu tu... fmly ni parking pam sebelah aku...

Aku tegur.. Bang... Bahaya ni bang naik sampai 5 orang.. Boleh kena saman ni... (Sambil aku tgk dpn belakang) abang tu senyum je... Dia turun motor.. Alah Dik kalau memang nk kena x boleh nk buat ape... Ni baru 3 orang anak abg.. Ade lagi 3 lagi kat rumah tu... Kenapa x naik kereta bang? (Sambil aku tgk ank dia) kereta? Abg kerja pun masih x cukup jugak dik... Ko tau la sekarang barang mahal... Mana mau nk pakai kereta?..Ni hah (tunjuk roadtax dia) pun dah setahun mati...

Oooo x keje ke ari ni bang? keje.. tapi cuti... Abg keje masuk pkul 8... Balik dah dekat magrib... Org lain bila abg ckp mcm ni.. Diaorang kata cari keje sambilan... Abg bukan x nak keje sambilan..
(Sambil seluk poket dia)Tapi abg keje kat kilang tu pn dah penat.. Balik dah magrib.. Kalau abg keje sambung lagi sampai malam.. Bila nya abg nk rehat
( sambil bagi duit kt anak dia suruh bayar minyak )

Kalau org rumah abg keje jugak.. Tu hah
(muncung kan mulut kat anak dia yang baby) sape nk jaga?
Aku senyum... (Dalam hati jadi sayu Pulak) Abang duduk mana? Kesang pajak area surau kat selekoh tu (tgn dia tunjuk) oooo

Abg duk rumah sape sana? Sewa dik... Sebulan bape? 300...
Boleh la.. Sekarang mana dapat rumah harga tu
(sambil dia usap2 kepala anak dia) anak abg sorang darjah 5.. Sorang darjah 4 dua lagi tadika.. 

Abg keje mana? (Aku pegang handle motor dia) kat gaint belakang melaka sentral tu ada kilang kan.. Kilang abg depan sekali.. Kalau ko masuk dari melaka sentral yg memula.. Gaji berapa tu bang?
(Aku muka serba salah sbb bnyk tya) campur ot pn baru dpt 1200...

Banyak jugak kan.. Alah dik.. Ko kalau bujang memang la rasa banyak... Nanti ko dah ade anak rasa la ko mcm mana... Mana susu.. Mana lampin... Belanja sekolah.. Dapur.. Api pon ko tau la mahal sekarang.. Tu x masuk anak sakit lagi... (Aku tunduk tgk kasut)

Bila pam dah ok.. Satel isi minyak.. Aku masuk dalam kedai tu beli dua roti dengan mainan dingdang bagi kat anak abang tu.. Eh2 apa ni dik.. Xpyh la... Susah2 je... ( aku senyum ) alah xpe bang... Bukan selalu..
Ok la abg jalan dulu... Sambil bergoyang2 motor dia sebab berat sangat kot...

Masa ni la aku terpikir.. Keamanan sesebuah negara bukan terletak pada keharmonian.. Atau betapa kita boleh kesana sini dengan aman tanpa ganguan kuminis..

Tapi keamanan sebenar seharusnya kita lihat pada skop yang lebih luas

No comments:

Post a Comment