Sabtu, 31 Januari 2015

spoon feed

Salam tuan/puan.

Ini sebagai perkongsian.

Sepatutnya telah lama kita mengelakkan spoon-feeding dan rote-learning supaya pelajar kita boleh jadi hebat.

Malaysia adalah antara negara yang dikategorikan hebat mengamalkan rote-learning. Malangnya, kita duduk hampir ke bottom senarai PISA. Bertentagan dengan China yang juga pengamal tegar rote-learning, boleh berada di puncak. - petikan dari Wikipedia. Apa beza antara kedua-duanya?

Negara seperti USA langsung tidak mengamalkan pendekatan rote-learning ini.

Marilah kita sama-sama belajar dan berfikir sedalam-dalamnya di mana kita sekarang dan sampai bila kita boleh meneruskan amalan kita ini. Kita tidak akan mampu bertahan kalau
orang lain membawa fakta dan data. Tidak perlulah kita menuduh itu dan ini kalau kita tiada data yang konkrit menyokongnya.

Dengarlah rungutan pelanggan kita. Dengarlah rintihan bekas-bekas pelajar kita. Bangsa kita perlukan pembaharuan, agar kita boleh melahirkan manusia seperti Einstein, Schrodinger, AlBiruni, AlKhawarizmi, Newton, dan Nobel laureate kita sendiri. Bukanlah kita hendak melahirkan Machievilli, kerana falsafah yang dilahirkannya sudah cukup untuk memusnahkan sistem nilai berteraskan agama, yang mampu merosakkan bangsa dan negara.

Pelajar kita perlu menanamkan tekad untuk menjadi orang yang terbaik dalam semua bidang yang diceburi.

Untuk itu pelajar kita perlu belajar "the most basic skills to succed in life" -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan