Ahad, 22 Januari 2023

Band 6

 Meh la belajau OBE.. Akan lebih faham maksud pentaksiran dan penilaian.

It is not easy as u think.
TP - BUKAN sistem penggredan yg boleh meletakkan tahap penguasaan pelajar SEBAB TP tidak menggambarkan dengan tepat tahap penguasaan kognitif pelajar. Sifat TP tidak telus. TP 1-3 : memberi maksud penilaian secara kognitif. Tetapi, TP4-6 : menggabungkan penilaian kognitif dan afektif. Dalam pentaksiran, TIDAK berlaku gabungan kognitif dan afektif dalam 1 penilaian. Cikgu tidak boleh menilai tahap kognitif pelajar dan afektif kerana kognitif merujuk kpd skema jawapan, manakala afektif merujuk kpd rubrik.

Penilaian sumatif : menggunakan kognitif. Jawab atas kertas dan beri markah pd jawapan. Jika ada ujian  lisan : rubrik afektif digunakan, dan bukan skema jawapan.
Penilaian formatif : menilai pencapaian pelajar semasa pdp, boleh menggunakan kognitif (kuiz) atau afektif (rubrik).

Penilaian afektif selalu disalahertikan sbg kognitif. Afektif WAJIB ada rubrik.
Contoh - Pembentangan Projek
- rubrik : Komunikasi Lisan, Komunikasi Bertulis.
Ada rubrik utk menentukan tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran berkomunikasi secara lisan dan secara bertulis.
Bgmn menentukan pelajar FAHAM isi kandungan pembelajaran? Dalam rubrik Kemahiran Lisan : lickert scale yg digunakan MESTI ada komponen KEJELASAN penyampaian dll yg merujuk kpd kemahiran lisan.
Bgmn menentukan bahan penyampaian memberi makna kpd penyampaian lisan? Disini, Kemahiran Bertulis : lickert scale mempunyai komponen KEBERKESANAN BAHAN persembahan yg membantu keberkesanan penyampaian lisan.

Rubrik spesifik seperti ini yg cikgu perlu sediakan kalau nk buat pentaksiran jenis Afektif.
Baru betul nk beri TP kpd pelajar.

BUKAN, soalan matematik tahun 1, bab 1 dah ada TP 4-6. Paling tak boleh tahan, dlm DSKP Metamatik Tahun 1  TP6 : Menyelesaikan masalah seharian.
Sedangkan TP6 matematik - ada elemen afektif.

Sebab tu, cikgu² berikan penilaian kpd pelajar dlm keadaan tidak terurus. TP4-6 HANYA boleh diberikan kpd pentaksiran berterusan menggunakan jenis AFEKTIF sahaja. Sebab, pernyataan TP4-6 dibezakan penguasaannya pada kata kerja AFEKTIF (berbentuk SIFAT), seperti
TP4 : Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab : Murid menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab iaitu mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik.
Perkataan Tahu, Faham dan Boleh Buat merujuk kpd kognitif ( Tahu, Faham, Aplikasi, rujuk Bloom)
Perkataan BERADAB merujuk kpd elemen afektif. Mesti menilai pelajar berasaskan rubrik. Supaya pelajar faham, beliau telah membuat sesuatu pentaksiran bukan shj telah mencapai tahap aplikasi (C3) tetapi penilaian afektif A4 (Menilai) / A6 (Mengkategori nilai atau set nilai) ( rujuk Domain Afektif Karthworl)

Dalam mentaksir, MESTI pilih, domain berdasarkan kepada kata kerja dalam Objektif pembelajaran.

Not easy peasy like kacang gorenng

C&P Group sebelah ✌️

Tiada ulasan:

Catat Ulasan