Rabu, 18 Januari 2023

Fitnah

 Saya seorang guru yang gila buat projek sekolah.


Dari bermulanya hari pertama posting, sehinggalah kini, saya masih tak dok diam memikirkan pelbagai jenis projek yang menguntungkan semua orang.


Beza dulu dan sekarang projek2 saya sudah di swastakan, yang memberi maksud, saya all out semua kreativiti saya di luar sekolah yang lebih menguntungkan.


Kenapa jadi gitu?


Kini bila saya ke sekolah, saya hanya buat yang wajib je.


Kalau boss2 baru tanya apa kemahiran saya.. Saya jawab saya tak pandai buat apa2 walaupun mereka tahu saya banyak job di luar yang melibatkan kreatif dan inovatif.


Saya seorang pelajar cemerlang dalam bidang berkaitan. Bukan nak cakap besar... Saya ada bukti sijil yang saya cemerlang dalam bidang kreatif dan inovatif ketika saya belajar di maktab. 


Tapi... Apabila kita bersungguh2 nak mencipta kejayaan bersama, ADA LANGAU YANG PENUH DENGAN KUMAN DALAM OTAKNYA SAKIT HATI MELIHAT KEJAYAAN ORANG LAIN!!!


Bila depa tak tahan, depa fitnah! Depa hasut! Depa cipta kisah yang tak wujud bagi menjatuhkan orang lain.


Sekolah pertama saya berjaya mencipta bengkel seni contoh daerah, cipta band musik murid, dan mengajar pelajar bermain squash dan catur dengan baik.


Lepas kene fitnah, saya pindah keluar walaupun ada pegawai ppd pujuk untuk terus berbakti pada projek2  yg saya cipta.


Lepas pindah tu... Fitnah berlegar2 lagi di sekolah baru walaupun saya dah mula nak mencipta dunia seni yang baru sehingga sekolah mampu menjana pendapatan sendiri.


Pindah mana pun saya, saya tetap berkhidmat dan mengajar murid pelbagai kemahiran yang saya minat sehingga pelajar saya mencipta nama apabila beliau menang tangga ke 4 dalam MSSM pada tahun saya berpindah pada sekolah kedua tersebut.


Fitnah datang lagi...


Fitnah datang kepada sekolah ke 3, sekolah ke 4 x lama, masuk sekolah ke 5 & ke 6, saya stop sebab serik kene fitnah. Dan saya fokus pada dunia perniagaan luar dari sekolah.


Datang sekolah, tulis kehadiran, masuk kelas, mengajar dan balik rumah tanpa toleh ke belakang.


Saya rela kene fitnah ketika berniaga dari fitnah buat projek sekolah yang habis duit sendiri tanpa melibatkan mana2 jenis keuntungan.


Faham maksud saya?


Jika tak faham... Ini lah point saya nak bagitau..


👉 Dalam penjawat awam, adakala kita tak boleh all out sangat... Atau sebelum nk luahkan segala skill2 untuk ko buat amal jariah dalam sekolah, pastikan rujuk cikgu2 lama takut2 pentadbir tidak menyokong guru sebegini, dan periksa juga ada ke tidak jenis cikgu yang tak reti nak tengok cikgu lain berjaya.


Jadi... Dari saya buang masa buat pahala di sekolah, baik saya buat pahala tolong orang lain berniaga. Berniaga pun satu ibadah juga.. 


Pahala dapat, duit dapat..


Ya.. Saya ada skit kemahiran mengajar orang tua berniaga mengikut kemahiran tertentu...


Kepada pentadbir2 yang ada dalam KGM, jika korang jumpa cikgu macam saya... Pelihara lah dia dari fitnah cikgu dan fitnah yang di salur pada ppd melalui guru yang mempunyai hasad dengki tahap 7 petala langit.


Jika tidak... Kau pun akan terjebak dengan dosa fitnah yang tak mungkin cikgu teraniaya akan maafkan.


Jangan tanya aku.. Sebab semua aku maafkan kecuali ada seorang ustazah yang sudah meninggal. Akan ku tuntut sehingga kiamat dan di pintu neraka kau! (walaupun jari berani menulis, di hati tetap nak lepaskan beliau) 


Dapat sesuatu dari tulisan saya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan