Khamis, 12 Januari 2023

Silibus tinggi

 Saya menyokong jika ada mana2 pihak mahu utarakan bab silibus yg tinggi ni. Saya sendiri pun tak habis2 ingatkan bahawa keadaan emosi anak harus dijaga dgn baik dalam hal ini agar mereka tidak membenci pelajaran. 


Anak saya yg di darjah 5 cakap,minggu depan ada ujian. 

As usual,budaknya mudah panik. Merembes air mata mintak saya ajarkan subjek Sejarah. "Ma,macam mana nak study sejarah ni? 😭😭😭" 


Saya sengaja tak nak merasa resah sama ikut mcm dia. Saya kata, nanti kita study sama2. Budak panik,soalannya "bila nak study?" Saya cakap,ikut masa saya (jam 4-5 pagi) yg selalu saya bangun. Sebab anak saya ni memang dah biasakan diri utk bgn awal macam mak dia. So,setakat jam 4 pagi nak kena bangun,takde hal lah. Memang selalu pun dia buat kerja sekolah time awal pagi mcm ni. 


 Tapi...untuk study ni, dia punya panik tu,dia kunci jam 3 pagi. Jam 3.30 pagi dia dtg kat saya. Selama ni saya ambil kisah je pasal subjek Sejarah time buat kerja sekolah. Tapi kali ni suruh study...haaaaa menggelupurlah jugak saya nak memahamkan dia! 


Subjek Sejarah tahun 5 awal2 lagi dok bagi penekanan kat institusi diraja. Nak serap pemikiran politik ni dari awal lagi. Sedangkan hakikat asas penubuhan Tanah Melayu melalui alkisah Parameswara tak wujud pun. Kita dulu belajar penubuhan Tanah Melayu melalui macam2 cerita pasal Parameswara lah...mcm mana Portugis dtg ke Melaka. Zaman Belanda ada kat Tanah Melayu dan sbgnya. Rasanya bila mula dari situ,senang nak keep track cerita pasal sejarah ni. 


Mai tang buku teks anak darjah 5 ni...haaaa tudiaaaa...

Keluaq perkataan Sulalatus Salatin lah...paman lah....Demang Lebar lah...


Apa benda semua tu? 

Anak sampai skrg tak faham maksud kuasa mutlak tu apa. 

Titah perintah tu macam mana. 

Tu belum cakap lagi institusi raja zaman kerajaan melayu awal,British,Jepun dan selepas Merdeka. 

Depa sendiri tak tau zaman2 ni zaman apa. 

Kot nak mula pada zaman kesultanan Melayu Melaka ka...takdak! Tiba2 merentas masa sampai zaman Jepun,British bagai. 


Eh ingat senang ke nak bagi budak faham pasal perlembagaan negeri di peringkat usia 11 tahun ni? 

Sekali lagi saya ulang...11 tahun eh umur budak ni!  Bukan 21 tahun eh! 


Perkataan perlembagaan pun saya baru dengar masa tingkatan 3 kalau tak silap saya. 


Hello penggubal silibus kat atas sana! 

What do you expect budak 11 tahun faham pasal perlembagaan ni?!!!


Memang saya mengucap betul dlm hati. 

Takleh tunjuk depan anak,sat lagi dia sama meroyan.

Dia sama risau. Jenuh nak handle part emosi tu pulak. 

Saya bertenang dalam dia bergenang air mata. 

Padahal saya tak marah dia pun. Saya wujudkan soalan2 tertentu supaya dia tahu kalau soalan mcm ni keluar,nak bagi jawapan apa. 

Itupun last2 saya tolong jawabkan. 

Ajar buat peta minda. 

Ajar tengok point. 

Tapi paling takleh blah...institusi diraja di luar negara pun kena tau jugak 😆adeh....nampak sgt otak tukang2 buat silibus ni dok kat lutut,tak sampai ke hati. Otak yg tak dibimbing dgn hati yg punya rasa empati pada kanak2,mcm nilah jadinya buku teks yg ada. 


Lepas tu salahkan cikgu sebab tak guna kreativiti dalam PnP. 

Apooo??? 

Diri sendiri tak menjamin keselamatan akal fikiran dan emosi pelajar,kemudian nak salahkan orang lain pulak. 


Jangan terkejut eh nanti ramai anak kecil ni dah develop depression dlm diri. Tak semua budak boleh ikut silibus aras tinggi ni. 


As parents,lower down your expectation please. 

Jgn sebab takut sangat dgn silibus,anda dah buat emosi anak terganggu. 


Kalau mcm nilah gayanya..percayalah,tiada keadilan dlm sistem pendidikan kita. Guru2 pasti akan bagi soalan2 berulang dan dah diberi hint siap2 utk pelajar2 score bagi menaikkan rating sekolah. Dan lebih ramai ibu bapa memilih utk homeschooling anak drpd percaya kepada sistem pendidikan zaman kini. 


A wake up call utk ubah silibus aras tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan