Ahad, 27 Ogos 2023

Adab

 DUNIA PENDIDIKAN

"Saman"..."Saman"..."Saman"...


HARAPAN AKU SEBAGAI GURU


1. KPM keluarkan kenyataan bahawa sebarang aduan kepada penjawat awam khususnya guru tidak dibenarkan diwarwakan dalam media sosial sepanjang prosiding siasatan.


2. KPM wartakan tiada aduan dalam bentuk media sosial berbentuk hentaman kepada guru. Jika berlaku, apa tindakan wajar dari autoriti terATAS ini?


3. KPM sediakan pemetaan tindakan organisasi dalam menangani hal KECAMAN sehingga kepada penerima KECAMAN.


KENAPA?


1. Aku pernah kena sekali dengan parents, sampai sekarang aku ingat. bukan dendam, tapi kecewa. semudah itu aku DI****kan di media sosial. semudah itu komen menjatuhkan hukum sehingga mudah minta aku berhenti dari jadi guru. sedangkan salah aku di mana? kesal dan kesal.. minta maaf penutup semua. tapi, aib dan luka, PADAM ke? 


2. Aku juga dikhabarkan menerima aduan atas nama aku disebabkan tersilap langkah pengadu. Inilah rencah dunia pendidikan.


TAPI...


1. aku tetap pandang tinggi ibubapa yang ambil tindakan bercakap dengan diri aku dalam bentuk teguran dan berbincang, SEBAB aku, guru bukan juga maksum.


LIHATLAH..


Ini REALITI dunia pendidikan. aku tertanya, samada akan adakah ADAB lagi dalam diri murid. 


KERANA..


Guru tidak sewenangnya berEMOSI jika adab murid itu TINGGI. Percayalah. Umpama juga kita sebagai ibubapa, jika anak kita ADAB tinggi, adakah kita berEMOSI.? 


Sebaliknya, berlaku jika murid mendatangkan NILAI ADAB yang RENDAH, mengundang EMOSI. Itu juga perlu dilihat dan diteliti. 


Menjadi GURU tidak DINAFIKAN, kawalan EMOSI itu perlu SETINGGI PETALA LANGIT. Maka, GURU jika sudah mula terasa EMOSI, tinggalkan semua ruang tersebut, dan cari ruang diri sendiri.


PERINGATAN UNTUK AKU DAN KAMU..


Ingat GURU, 

Kita GURU yang MENGAJAR silibus, BUKAN lagi ADAB!!!

Cukup AJAR, PULANGLAH...

Ada KELUARGA SENDIRI yang perlu GURU jaga..

Bukan PENTING DIRI, tapi lebih kepada JAGA DIRI...

ADAB itu serahkan sahaja kepada IBUBAPA mereka...


jika MURID memilih TIDAK SIAP KERJA, cukup tinggalkan CATATAN dalam BUKU..

jangan LEBIH-LEBIH....

biar IBUBAPA sedar kerja buat anak MEREKA...

bukan kita lagi ada KUASA...

cakap atau bertindak LEBIH bawa PADAH dan BAHAYA diri juga...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan