Khamis, 19 September 2024

AlQuran

 Di dinding makam Firaun kat Piramid tu ada satu ayat yang menarik ... Ia tulisan hieroglif.. Tapi sekarang orang dah pandai baca.. Dulu la orang tak faham.. Yela bahasa yang macam lukisan tu..


Terjemahan dia macam ni..


"Langit Menangisi Untukmu. Bumi Menangisi Untukmu. Bila Kamu Naik ke Syurga Menjadi Bintang"


Menariknya...


Dalam Quran Allah ada sebut juga pasai ayat tu... Lebih kurang macam ayat perli..  Perli la kat Firaun dia ingat dia mati langit akan menangis dan dia akan jadi bintang 🌟😆


Baca apa yang Allah balas.. 


Ayat ni memang Allah tuju pada Firaun.. Cumanya orang tak perasan.. Dulu orang tak perasan... Tapi sejak dapat baca tulisan hieroglif kat dinding piramid tu semua, barulah ada ilmuan Islam yang terperasan...


Sekali lagi ini apa yang ditulis Firaun di makam..


"Langit Menangisi Untukmu. Bumi Menangisi Untukmu. Bila Kamu Naik ke Syurga Menjadi Bintang"


Itu sebahagian.. Ayat di dinding itu panjang lagi.. Senang kata diorang tulis, jika Firaun mati, maka semualah bumi, langit, orang akan bersedih.. akan menangis.. akan meratap..


Begitulah nak gambarkan betapa sedihnya mereka..


Tapi, tahu tak apa yang Allah balas untuk ayat menangis sedih diorang ni, di dalam Al-Quran ?


Dalam surah Ad Dukhan ayat 28-29 . Maksudnya..


"Demikianlah Kami mewariskan (semua peninggalan Firaun dan orang-orangnya) kepada kaum yang lain. Maka langit dan bumi tidak menangisi mereka dan mereka pun tidak diberi penangguhan waktu".


Perasan kan pada ayat Langit dan Bumi tak menangis pun kat hang aihh Firaun Oii... Kalau terjemahan kitalah...😂


Boleh nampak tak?


Sedangkan Quran ni turun lebih dari 1400 tahun dahulu..  Masa ni orang pun tak jumpa lagi makan-makam Firaun ni..


Makam ni dijumpai pada abad ke 19..Tahun 1800 dahulu.. AL Quran turun pada tahun 610 .. Beza 1200 tahun tau..


Macam mana dalam Quran ada ayat yang sama dengan apa yang ada di dinding Makam Firaun?


Nak jelaskan bagaimana?


Bagaimana orang-orang yang tidak mempercayai Al-Quran, yang tak percaya Quran itu ayat-ayat dari Tuhan, yang menuduh ia adalah tulisan Muhammad, yang menuduh ia adalah rekaan Muhammad dan pengikutnya?


Nak jelaskan bagaimana?


Macam mana Muhammad yang buta huruf itu boleh faham bahasa yang dah lama terkubur ? 


Dan ketika dijumpa, orang tak faham tulisan hieroglif ni dah.. Sehinggalah terjumpanya Batu Artifak Rosetta.. 


Nak dijadikan cerita, panjang lah proses tersebut.. Maksud nya Allah buka lorong untuk manusia memahami bahasa purba zaman Firaun tersebut..


Sebab itu kita harus faham..


Kenapa Allah selamatkan jasad dan tinggalan Firaun?


Allah sebut dalam Quran yang Allah tinggalkan peninggalan dari Firaun untuk menjadi pengajaran dan tauladan pada umat kemudian..


Allah sebut begitu...


Sedangkan tamadun umat lain, kalau Allah sebut dalam Quran dihancurkan, kau carilah, kau kajilah.. memang tak akan jumpa. Allah hanya tinggalkan sedikit sahaja untuk memberitahu yang tamadun itu memang wujud tetapi tak banyak informasi yang boleh kita dapat..


Berbeza dengan peninggalan Firaun.. 


Allah sebut dalam Quran, Allah jaga.. Untuk pengajaran umat kemudian.. Bila Allah sebut ia dijaga... MasyaAllah..


Seperti yang kita boleh lihat sendiri sekarang ni.. 


Tapi tetap sebahagian dari manusia, tak nampak... 


Dan dalam Quran, banyak lagi ayat-ayat lain yang menceritakan sesuatu yang mustahil sama sekali seorang manusia mampu menulisnya...


Allah siap sebut dalam Quran, jika Quran tu bukan dari Allah, pasti kamu akan jumpa pelbagai kesalahan..


Ada satu tu..


Sebelum ni baca je.. Orang Islam baca Quran dan tak perasan pun..


Bila Saintis moden yang buat kajian pada lebah.. dan hasil dari kajian tersebut menyatakan yang lebah mempunyai 2 perut.. Satu perut tinja dan satu lagi perut berisi madu..


Oklah.. biasalah kan haiwan memang pelik-pelik...


Tapi, sekali bila kau baca ayat ni..


“..keluarlah dari dalam perut-perutnya (lebah) minuman yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia” (Surah al-Nahl: 69)


Terus kau macam dapat tangkap sesuatu!


Laaa ..... Patutlah Allah guna ayat plural bagi perut lebah ni 🐝, perut-perut.. Rupa-rupanya memang ada lebih dari satu perut!


*Perut-perut tu terjemahan dalam bahasa melayu dan ayat asal dalam bahasa Arab itu sendiri menggunakan ayat majmuk bagi perut tersebut .. Bermaksud lebih dari satu perut.. 


MasyaAllah..


Dan kita kemudian akan tertanya-tanya, ayat mana pula lagi yang akan mendedahkan lagi rahsia tentang alam ?


Seronok...


Orang yang suka tentang alam, suka tentang sejarah, suka tentang misteri dah rahsia, dia pasti seronok, teruja, kagum dengan Quran..


Cuma yang hatinya mati, dia akan memandang sepi..


Mudah-mudahan Allah bersihkan hati dan mematikan kita semua dalam perasaan kasih dan sayang nya pada Al-Quran .. InsyaAllah Aamiin Ya Rabbal Alamin 🤲🏻Al

Rabu, 18 September 2024

Lawatan menteri

 Cnp

sumber: fb OT

Lawatan KERJA Menteri Pendidikan tu apa ?

Lawatan kerja merujuk kepada kunjungan ke satu lokasi untuk tujuan mengetahui REALITI dan mendapatkn INFO sebenar, antaranya...


a. berinteraksi dan berbincang dengan individu yang terlibat secara langsung, seperti murid, ibubapa, guru, pihak pengurusan, atau komuniti setempat, untuk memahami cabaran, keperluan sebenar mereka.


b. mengumpul maklumat untuk membuat keputusan dasar atau strategi selanjutnya.


c. lawatan yg bertujuan untuk meningkatkan kefahaman menteri dan membuat tindakan berdasarkan pemerhatian langsung di lapangan.


Utk mencapai tujuan di atas jika melibatkan menteri.... wajar 

1. lawatan tanpa pengaturan khas, memaklumkan lebih awal untuk melihat keadaan sebenar sekolah, tanpa persiapan untuk menunjukkan yang terbaik. Ini akan memberi gambaran yang lebih jujur tentang situasi di sekolah.


2. menteri mengadakan sesi dialog tertutup dengan guru, pelajar, dan kakitangan sekolah tanpa kehadiran pegawai kementerian utk memberi peluang kepada warga sekolah bercakap secara terbuka


3. menteri mengarahkan audit bebas terhadap pengurusan sekolah yang meliputi aspek penggunaan dana, kualiti pengajaran, dan kebajikan pelajar utk dilaporkan utk pengetahuan beliau. Hasil audit ini boleh dijadikan asas untuk tindakan susulan bagi penambahbaikan yang diperlukan.


4. selepas lawatan, pastikan ada tindakan susulan yang dicatatkan berdasarkan penemuan semasa lawatan.. berbincang juga dgn kementerian lain utk sama2 membantu. 


5. setiap lawatan perlu disusuli dengan pengumpulan data dari guru dan pelajar tentang kualiti pendidikan dan cabaran sebenar di sekolah. 


6. menteri memastikan bahawa isu kebajikan guru dan pelajar, seperti beban kerja yang tidak munasabah, ketiadaan sokongan emosi, atau masalah disiplin, diatasi dengan mekanisme yang jelas. 


7. menteri boleh menemui komuniti setempat, termasuk ibu bapa dan badan bukan kerajaan dan berdialog terbuka 


8. menteri boleh mengarahkan pegawai2 KPM mengadakan program intervensi khusus untuk sekolah yang menghadapi cabaran tertentu, disesuaikan mengikut keperluan spesifik.


9. beri lebih banyak autonomi utk pihak sekolah bertindak balas lebih cepat terhadap masalah unik yang dihadapi.


10. elakkan acara2 persembahan, pameran dll yg murid dan guru sediakan khusus utk mdpt pujian menteri.. atau menteri menyampaikan sumbangan yg boleh dilakukan oleh JPN atau PPD.


Kesimpulan:

Menteri patut rasa bersalah JIKA lawatan yg menggunakan dana rakyat dlm urusan kerja rasmi lebih berbentuk lawatan yg memberi kerja pula kpd pihak yg dilawat utk menyantuni rombongan yg datang melawat... dari mencapai objektif sebenar lawatan..


Selamat Hari Malaysia !


Foto: Buat hiasan sahaja..


OT

Pendidikan

Cnp

sumber/kredit: OT

10 bebelan simple2 utk sistem pendidikan negara !


Terima kasih atas respon post aku sebelum ini....wow ! Aku cuma nak tambah skit... tak salah rasanya memberi sedikit pendapat sebagai orang tua...bukan pengetua.... 10 bebelan  simple2 jer... sempena hari raya 


1. Bina lebih byk sekolah....tak payah besar2 tapi lengkap... pitih kita banyak... kerajaan kata kurangkan subsidi sebab nak bina pembangunan utk rakyat... mestilah termasuk bina sekolah.. tapi macam tak nampak jer..


2. Dah ada sekolah yang mencukupi... maksima 30 pelajar satu kelas. Kelas A ada 30 pelajar.... makin kebelakang makin kurang, kelas akhir cukup 15 jer... inipun jika masih nak teruskan sistem streaming dgn falsafah utk scaffold mereka. 


3.Guru biarlah mereka mengajar... kurang kerja2 pengkeranian tahap paling minima... tak ada lagi baik. Besarkan sikit operasi sekolah. Ini idea basi... sebab dah lama dah di suarakan... 


4.Tak yah nak kuarkan pelajar A kesekolah lain...PPD, PPN dan guru besar / pengetua fikir jer camner nak banyakkan lagi pelajar As disekolah tersebut dan kurangkan pelajar C, D, E dan Fs ! Kalau satu sekolah dapat naikkan 5 % dapat As dan kurangkan 30 % dapat D, E dan Fs... bayangkan kesannya satu Malaysia yang ada ratusan ribu sekolah !! 


5. Aniaya pelajar As kalau tinggal sekolah asal? Kenapa plak? Adakah ni bermaksud pelajar lain yang majoriti yang tinggal disekolah asal akan teraniaya? Aku tak fikir sampai macam tu sekali...


6. Semak semula ukuran kejayaan. Sekolah yang dapat kurangkan pelajar gagal dgn peratusan meningkat LEBIH baik dari perkiraan As.... sebab ini adalah tujuan  LUHUR pendidikan.


7. Bagaimana kalau dah malas... mak bapak pulak buat tak kisah... nasiblah kalau gagal ! 


Sistem pendidikan yang baik akan mengambil isu ini sebagai suatu cabaran yang serius.. menjadikannya sebagai agenda utama... membuat pelaburan yang besar kepada kelompok ini utk mendidik warga menjadi lebih baik... tak semestinya utk dapat As...dan pastinya akan tetap ada yang akan terus tercicir... kerana kealpaan sendiri...  tetapi Ini tentunya berbeza dengan sistem yang terlebih dahulu spt  "mengalpakan" mereka. 


8. Pelajar yang tercicir ini akan mendapat satu "pukulan" bahawa sistem pendidikan bukan utk mereka, mereka serik... dan maybe trauma sehingga mengelak utk menyambung pelajaran lalu memilih utk keluar dari sistem tersebut... paling sedih ramai memilih utk jadi kutu... jadi penghuni pusat serenti...  


Sahabat aku di ILP Rembau pernah menyuarakan betapa susahnya nak dapat pelajar yang "tercicir " utk mengisi kekosongan ILP... Yang nak masuk pun maybe yang masih tersisa kesedaran utk belajar...


9. Perbetulkan definisi guru / sekolah / pengetua dll yang cemerlang, terbilang dan gemilang. Fikirkan definisi yang lebih menepati falsafah pendidikan yang kononnya syumul, syamil dan kamil.... bukan falsafah byknya As.


10. Sekali lagi.... minimakan accumulative advantages kepada segelintir pelajar lalu menghasilkan  accumulative disadvantages kepada majoriti yang lain


OT

Selasa, 17 September 2024

Sahabat

 Lelaki yang Nabi ﷺ gali kuburnya dengan tangan baginda sendiri dan menolak bantuan orang lain dalam menggali kubur tersebut, kemudian Rasulullah ﷺ turun ke dalam kubur dan berbaring di dalamnya dengan jasadnya.


Namanya sebelum memeluk Islam ialah Abdul Uzza al-Muzani, berasal dari bandar Muzainah. Beliau memeluk Islam ketika berumur 16 tahun dan meninggal dunia pada usia 23 tahun. Dia seorang pemuda yang kaya dan hidup mewah. Ibu bapanya meninggal dunia ketika dia masih kecil, lalu dia dibesarkan oleh bapa saudaranya.


Dia seorang pemuda yang sangat istimewa di kalangan pemuda lain dengan pakaian mahal dan cantik yang diimport khas dari Syam untuknya. Dia satu-satunya pemuda yang memiliki kuda pada masa itu, sedangkan pemuda terbaik di Muzainah hanya memiliki seekor keldai kecil. Bapa saudaranya adalah salah seorang pembesar di Muzainah.


Ketika Abdul Uzza berusia 16 tahun, itulah masa para sahabat berhijrah dari Mekah ke Madinah. Mereka melalui Muzainah dengan sangat cepat kerana kaum Quraisy mengejar mereka. Suatu hari, seorang sahabat menemuinya semasa dalam perjalanan hijrah dan menawarkan Islam kepadanya. Dia segera memeluk Islam. Setelah itu, dia meminta para sahabat untuk mengajarkannya sesuatu dari Al-Quran. Namun, para sahabat berkata, "Kami tidak dapat tinggal lama kerana Quraisy mengejar kami, tetapi jika engkau mahu, ikuti kami dalam perjalanan untuk belajar Al-Quran." Dia berjalan di belakang mereka sambil mendengar bacaan Al-Quran sejauh 15 kilometer di padang pasir, kemudian kembali ke Muzainah dan pada hari berikutnya dia berdiri di sempadan Muzainah menunggu sahabat lain lalu untuk mengajarnya bacaan Al-Quran yang baru dia hafal.


Suatu hari, seorang sahabat berkata kepadanya, "Mengapa tidak berhijrah bersama kami kepada Rasulullah?" Dia menjawab, "Aku tidak akan berhijrah sebelum bapa saudaraku memeluk Islam kerana dialah yang membesarkanku. Aku tidak akan berhijrah sebelum membawa dia kepada Islam." Dia tinggal di Muzainah selama tiga tahun, menyembunyikan keislamannya. Dia mencari setiap peluang untuk berbicara dengan bapa saudaranya tentang agama Islam yang dibawa oleh Muhammad, tetapi bapa saudaranya enggan mendengarnya. Setiap kali dia ingin solat, dia pergi jauh ke padang pasir agar tidak dilihat oleh sesiapa.


Setelah tiga tahun berlalu, pada suatu hari dia berkata kepada bapa saudaranya, "Engkau telah melambatkan aku dan membuat aku tertinggal dari Rasulullah. Aku tidak lagi mampu menahan rindu kepada Nabi. Aku ingin memberitahumu bahawa sejak tiga tahun yang lalu aku telah bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasulullah. Aku sekarang ingin berhijrah kepada Rasulullah. Aku harap engkau menyertai aku, tetapi jika engkau menolak, tiada apa yang akan menghalang aku dari berhijrah."


Bapa saudaranya sangat marah dan berkata, "Jika engkau tetap mahu memeluk Islam, aku akan mengambil segala milikmu." Dia menjawab, "Lakukanlah apa yang engkau mahu, aku tidak akan memilih apa pun selain Allah dan Rasul-Nya." Bapa saudaranya berkata, "Jika engkau berkeras, aku akan mengambil bahkan pakaian yang ada padamu." Lalu, bapa saudaranya merobek pakaian yang dipakainya. Abdul Uzza berkata, "Demi Allah, wahai bapa saudaraku, aku akan berhijrah kepada Rasulullah walau apa pun yang engkau lakukan padaku."


Dia memulakan hijrahnya hampir dalam keadaan telanjang di padang pasir sehingga dia menemui sebuah karung guni daripada bulu. Dia memotongnya menjadi dua, satu bahagian diikat di pinggangnya dan satu lagi diletakkan di atas bahunya. Ketika dia sampai di Madinah, dia masuk menemui Rasulullah. Nabi bertanya, "Siapa engkau?" Dia menjawab, "Aku Abdul Uzza." Nabi bertanya, "Mengapa engkau berpakaian begini?" Dia menjawab, "Aku telah memeluk Islam dan bapa saudaraku telah mengambil segala milikku, termasuk pakaian. Aku tidak menemui apa-apa di jalan ini kecuali dua helai kain ini." Nabi bertanya, "Engkau benar-benar melakukannya?" Dia menjawab, "Ya." Lalu Nabi berkata, "Mulai hari ini engkau adalah Abdullah Dzul Bijadain, bukan lagi Abdul Uzza. Allah telah menggantikan dua helai kain ini dengan pakaian syurga yang engkau boleh pakai sesuka hati."


Oleh kerana kemiskinannya, dia tinggal di rumah para ahli Suffah, iaitu tempat tinggal orang-orang miskin di belakang rumah Nabi. Pada usia 23 tahun, dia menyertai Ghazwah Tabuk bersama Nabi dan dia berkata, "Ya Rasulullah, berdoalah agar aku mati syahid." Nabi mengangkat tangannya dan berdoa, "Ya Allah, haramkan darahnya dari pedang orang kafir." Abdullah berkata, "Ini bukan yang aku mahu, wahai Rasulullah." Nabi menjawab, "Wahai Abdullah, ada di kalangan hamba Allah yang keluar di jalan Allah, lalu dia dijangkiti demam dan meninggal dunia, maka dia syahid. Dan ada juga yang keluar di jalan Allah lalu terjatuh dari kudanya dan meninggal dunia, maka dia syahid. Mungkin engkau akan dijangkiti demam dan mati, maka engkau akan syahid."


Abdullah menyertai Ghazwah Tabuk dan kaum Muslimin meraih kemenangan. Dalam perjalanan pulang, Abdullah dijangkiti demam yang sangat kuat dan mula merasai kesakitan kematian. Abdullah bin Mas'ud menceritakan kisah kematian Abdullah Dzul Bijadain, katanya, "Pada suatu malam yang sangat sejuk dan gelap, aku sedang tidur. Tiba-tiba aku mendengar suara menggali di luar khemahku. Aku hairan, siapa yang menggali dalam kesejukan dan kegelapan ini? Aku bangun dan mencari Nabi, Abu Bakar, dan Umar di khemah mereka, tetapi aku tidak menemui mereka. Aku hairan ke mana mereka pergi. Aku keluar dari khemahku dan melihat Abu Bakar dan Umar memegang pelita, sementara Nabi sedang menggali kubur. Aku pergi kepadanya dan berkata, 'Apa yang berlaku, wahai Rasulullah?' Baginda mengangkat wajahnya dan air mata mengalir dari matanya. Baginda berkata, 'Saudaramu, Dzul Bijadain, telah meninggal dunia.'"


Abdullah bin Mas'ud berkata, "Aku melihat Abu Bakar dan bertanya, 'Apakah engkau akan membiarkan Rasulullah menggali kubur sendirian sementara engkau hanya berdiri memegang pelita?' Abu Bakar menjawab, 'Nabi tidak mahu orang lain menggali kubur ini selain dirinya.'"


Nabi menggali kubur Dzul Bijadain dengan tangannya sendiri. Kemudian baginda turun ke dalam kubur dan berbaring di dalamnya. Setelah itu, baginda meminta Abu Bakar dan Umar mengangkat jenazah Abdullah dengan berhati-hati. Baginda berkata, "Berlembutlah dengannya. Demi Allah, dia sangat mencintai Allah dan Rasul-Nya."


Abdullah bin Mas'ud berkata, "Aku melihat Nabi memeluk jenazah itu dengan penuh kasih sayang dan air mata baginda jatuh ke atas kain kafan. Baginda bertakbir empat kali dan berkata, 'Semoga Allah merahmatimu, wahai Abdullah. Engkau adalah seorang yang selalu bertaubat dan rajin membaca Al-Quran.' Kemudian baginda mengangkat wajahnya ke langit dan berkata, 'Ya Allah, aku bersaksi kepada-Mu bahawa aku sangat redha dengan Dzul Bijadain, maka redhailah dia.'"


Abdullah bin Mas'ud berkata, "Demi Allah, pada hari itu aku berharap akulah yang berada di dalam kubur itu."

رضي اللّه عنهم أجمعين


Ustaz Umar Nasir

Khamis, 12 September 2024

Speed mart

 Terbaca pasal bekas pekerja Speedmart complaint kata kerjanya gaji murah, takde OT yang berpatutan, kerja long hours, takde elaun lain dan benefit-benefit lain.


Ini semua timbul bila tengok tauke Speedmart jadi billionaire. Dikatakan tauke kaya atas jerih staff.


Saya suka nak komen balik:


1. Dulu masa sekolah orang suruh belajar kau main-main,  Pergi merempit. Pelajaran bukan jiwa kau. Sekarang banyak pulak complaintnya. 


2. Ada orang paksa kau kerja Speedmart? Kau boleh je cari kerja tempat lain kan. Takde sapa letak pistol kat kepala kau.


3. Nak gaji besar cari kerja yang susah  orang ganti. Kau kalau berhenti Speedmart berpuluh orang standby nak ganti. Apa majikan nak heran.


4. Pasal kena ganti duit hilang tu biasa je. Dari zaman dulu sapa jaga cashier kalau short duit je kena potong gaji. Kau baru keluar gua ke?


5. Kerja 10 jam gaji tak sampai RM3,000. Marilah kerja construction site Engineer ada Ijazah gaji RM2,500 je tak tentu dapat nak cuti sebulan sekali. Jangan kata 10 jam, 12 jam tu biasa, 24 jam pun selalu (bila peak). Engineer tu ada ijazah complaint pun orang tak peduli. Kau hanya sekadar SPM tu sapa nak peduli.


6. Kau nak annual dinnerlah company triplah kau masuk MLM atau jadi ejen takaful, atau ejen hartanah. Kau kena menjual. Tak nak pulak. Tak sesuai dengan jiwa. Takde darah menjual. Banyak alasan.


7. Marah boss kaya. Pergi buka satu bisnes sendiri. Start dari bawah. Jadi boss yang pemurah yang macam kau idamkan tu. 


8. Yang utama adalah gaji. Bonus tu tak wajib pun company nak bagi. Dalam surat lantikan kadangkala ditulis discretion (budi bicara) company. Kena faham mana satu wajib (statutori) mana satu discretion atau tak wajib. 


9. Nak buat union (kesatuan sekerja?) Good luck lah. Bisnes moden kat Malaysia ni dah lama tak menggalakkan penubuhan kesatuan sekerja. Yang masih ada ni yang lama. Yang paling banyak dekat MAB (dulu panggil MAS).


10. Nak gaji besar, masa sekolah bila orang suruh belajar, belajar. Jangan banyak main. Kalau diri tu tak sesuai akademik, masuk kemahiran. Dah keluar kerja cari pengalaman, tambah lagi kemahiran. Belajar lagi pengurusan. Jangan jadi nurtizen hari-hari kerja nya complaint.

Rabu, 28 Ogos 2024

Tagging

 [Katakan kepada diri anda...]

.

Cuba fikir zaman sekarang semua orang sudah guna TnG atau RFID atau SmartTag, Credit Card, Debit Card, e-Wallet, QR Pay dan lain-lain.

.

Dalam tahun depan rasanya kot, jikalau anda boleh lari dari semua ini saya rasa anda lejen lah.

.

Nak senang faham baca cuba baca kat bawah ni.

.

.

.

.

Katakanlah anda berada di KL. Anda hendak balik kampung senyap-senyap jumpa mak ayah di Kedah. 

.

Hari Isnin nanti anda akan ada balik. Tapi anda tipu boss anda kata anda tak sihat, nak rehat hari Sabtu dan Ahad.

.

Boss anda adalah orang kabel tinggi yang ada akses kepada semua benda ini. Eh anda pulak jenis kerek sikit dengan PA boss anda dan driver dia.

.

.

.

Cuba fikirkan situasi² ini: Anda nak balik senyap-senyap ni. Tapi telefon tak leh tutup takut dia syak.

.

Katakan kepada diri anda bahawa boss anda yang canggih itu tidak tahu anda berada di mana sekarang!

.

Katakan lepada diri anda bahawa dia tidak boleh find your device anda detect your location.

.

Katakan kepada diri anda bahawa dia tidak boleh buat tower triangular untuk detect location simcard anda.

.

Katakan kepada diri anda dia tidak tahu anda cucuk duit di R&R.

Katakan kepada diri anda bahawa dia tidak dapat akses semua IP Camera di lebuhraya dan jalanraya.

.

Katakan kepada diri anda dia tak tahu nak kesan kat mana  anda guna bank debit dan kad kredit anda.

.

Katakan kepada diri anda bahawa anda tidak singgah di R&R untuk kencing, tetapi kencing sahaja dalam semak tepi highway kerana takut CCTV.

.

Katakan kepada diri anda bahawa kereta anda sekali isi minyak boleh sampai ke bulan dan balik semula nanti.

.

Katakan kepada diri anda bahawa anda solat nanti tak pergi surau takut CCTV. Anda solat dalam kereta sahaja. Tayamum di tingkap.

.

Katakan kepada diri anda boss anda tidak tahu nak cek siapa pasangan anda dan anak-anak anda.

.

Katakan kepada diri anda bahawa boss anda tidak boleh perlakukan semua sekali yang dia lakukan kat atas kepada pasangan anda.

.

Katakan kepada diri anda bahawa boss anda tidak boleh perlakukan semua sekali yang dia lakukan kat atas kepada anak-anak anda.

.

Katakan juga kepada diri anda bahawa mak anda kat kampung nanti tak masak langsung untuk anda walau anda dah gtau nak balik kampung sebelum nak gerak tadi.

.

Katakan mak anda pergi pasaraya Aneka beli udang dan sokong serta lauk-lauk lain untuk anda. Mak anda swipe jer kad yang duit anda selalu bank in setiap bulan.

.

Katakan pada diri anda boss anda tidak boleh cek rekod perubatan mak anda, dia rahu rupanya mak anda alahan seafood. Tetapi beli seafood dalam kuantiti lebih dari biasa.

.

.

.

.

Macam-macam lah anda nak katakan pada diri anda kan.

.

.

.

.

.

Tiba-tiba boss anda call ketika anda dalam perjalanan. Dalam hati anda, nak baru nak cakap kat dia anda on the way ker klinik.

.

.

.

Tiba-tiba dia cakap kat anda. On the way ke klinik ker?

.

.

Lalu dia teruskan kata-kata. I ingat nak ajak you pergi main golf esok. Cukupkan flight.

.

Anda diam jer.

.

Kemudian dia lepaskan ayat keramat.

.

"Katakan kepada diri anda. Jin setan yang berpaut pada vak yang kamu dah cok hari tu datang beritahu saya... dia bosan sebab dia dok dalam diri kamu tapi kamu bising sangat sampai dia datang report kepada saya.

.

Banyak sangat anda ada bercakap kepada diri anda. Asyik sebut saja..

.

"Katakan pada diri anda... 

.

"Katakan pada diri anda... 

.

"Katakan pada diri anda... 

.

Dia serabut kepala sebab tu datang gtau saya.

.

.

.

.

Kalau anda boleh sembunyi lagi sikit hari nanti, saya tabik spring lah. Anda sudah ditandakan !

.

.

.

 

Lawak² jer.

.

.

BAZ

Sabtu, 17 Ogos 2024

RBT padi hampa


 RBT spt padi hampa...

1. Tindakan memperkenalkan subjek seperti RBT tanpa makmal dan guru berkelayakkan lebih kpd beri gambaran atau persepsi luaran utk kagumkan orang ramai. Ini mmg kepakaran pemikir dlm KPM.


2. Dalam konteks ini, kementerian cuba menonjolkan pencapaian atau inovasi baru dalam pendidikan untuk menunjukkan bahawa mereka progresif dan responsif terhadap keperluan masa kini, walaupun pelaksanaan sebenar lebih byk menyusahkan tanpa byk faedah, malah menekan murid dan guru.


3. KPM  mementingkan imej impresif supaya  kelihatan hebat di mata umum berbanding realiti keupayaannya berfikir dan bertindak untuk memberi manfaat kepada pelajar.. manfaat lebih penting kpd imej kementerian. Jika byk kekurangan, pandai2lah guru handle.. dan jawablah bila murid tak perform. Yg penting bila YBM dtg melawat.. tunjukkan semua yg hebat2.


4. KPM mmg pakar impresif,  di atas kertas sungguh gah tetapi realiti dalam pelaksanaannya guru yg diperah.. ramai murid yg rebah, ibubapa hanya mampu pasrah.

5. Tentulah sedih bila mengetahui pemikiran pelaksana pendidikan negara lain yg maju, yg utamakan pencapaian murid secara kolektif dari 'bermuka2' mencipta dan meluncur mcm2 program dan dasar hebat, tapi realitinya  spt padi hampa, dari jauh nampak menguning tapi isinya 'nothing'.


OT


Jumaat, 26 Julai 2024

1 bijak

 - Seorang jurutera Arab bertanya kepada seorang jurutera Jepun 🇯🇵: "Bagaimanakah anda semua menjadi begitu bijak dan membangunkan jabatan dan perkhidmatan anda?"

Orang Jepun menjawab: Anda lebih bijak daripada kami!!

 - Orang Arab itu berkata: Bagaimana?

Orang Jepun menjawab: Daripada setiap 10 orang Jepun, ada seorang yang bijak! Manakala bagi kamu semua ada 9 orang yang cerdik dan seorang yang bodoh. !!️

-Kita pilih yang cerdik untuk memimpin jabatan dan institusi dan 9 yang selebihnya membantunya, tetapi kamu pilih yang bodoh untuk memimpin jabatan dan institusi dan meninggalkan 9 yang pintar tanpa kerja!!

-Sebab tu awak rasa kami semua bijak.💜🎓

Selasa, 23 Julai 2024

downgrade

 

Jangan malu jika terpaksa downgrade hidup.

Jangan malu jika terpaksa downgrade hidup.

“Downgrade hidup memang susah apatah lagi bila dah terbiasa dengan zon selesa.

Dulu saya pernah diberi nikmat untuk upgrade hidup. Haha.. bukan dari sudut pengalaman. Tapi dari sudut benda.

Saya beli kereta T untuk keselesaan diri dan juga keluarga. Kemudian saya terfikir, instalment saja dah makan banyak expenses.

Saya decide untuk let go kereta tersebut supaya saya dapat save lagi RM1000. Kemudian, saya beli kereta paling murah di pasaran. Kereta tempatan. Downgrade kereta dari sedan ke compact.

Surprisingly, saya rasa saya buat keputusan yang tepat sebab 2 tahun lepas tu, COVID melanda. Income efek teruk juga..

Kalau kereta tu masih ada, masak nak bayar. Silap hari saya tak makan. Haha..

Saya sedar bahawa downgrade life ni tak perlu rasa malu. Sebab bukan mereka yang mengata tu akan bantu bayar instalment pun. Tak guna nampak gah tapi nak bagi family makan pun tersekat-sekat.

Nak jalan ke mana-mana pun teragak-agak sebab fikir nak bayar kereta.

Saya rasa bersyukur atas keputusan yang diambil iaitu downgrade hidup. Dengan downgrade hiduplah saya dapat beri pendidikan yang okay sikit buat anak saya. Kos tadika tak murah di bandar. huhu..

Dengan downgrade kan hiduplah buat saya lebih enjoy life. Banyak saya dapat nikmati keindahan dunia dengan perbanyakkan pengalaman.

Mula-mula tu adalah rasa macam loser. Tapi lagi loser kalau tak dapat beri sehabis baik buat anak dan isteri.

Nasib baik wife saya okay saja untuk saya downgrade hidup. Dia kata, dia dulu orang susah. So tak rasa pelik untuk hidup susah.

Downgrade lifestyle tapi upgrade la skill supaya pendapatan pun naik.

Walaupun pendapatan naik, saya masih kekalkan lifestyle yang sama.

Betul kata sepupu saya, kereta boleh panggil awak daddy ke? Hanya anak saya yang boleh panggil saya daddy.

Ayat tu betul-betul menyentuh hati saya. Masa tu saya belajar mana satu prioriti dalam hidup.

Bukan tak teringin nak kereta baru. Kereta tu tak mahal pun. Bukan kereta mewah. Vios dan City pun dah cukup. Cuma belum lagi masa yang sesuai untuk saya milikinya.

Saya nak settle down dulu semua. Baru fikir pasal kereta. Kereta bukan prioriti. Hanya untuk bergerak dari point A ke point B saja”

Ahad, 21 Julai 2024

Kiswah

 AYAT-AYAT YANG DITULIS DI KISWAH KAABAH


👉 AYAT 1 - NABI MENUNGGU WAHYU ARAH KIBLAT

● Firman Allah SWT:

Kerap kali Kami melihat engkau wahai Muhammad berulang-ulang mendongak ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai

[Surah Al-Baqarah :144]


● Potongan awal ayat surah Al-Baqarah ini dibahagi dua dan disulam di bahagian paling atas sekali di langsir pintu kaabah. Potongan ayat ini dipilih untuk disulam kerana ia membawa tafsiran "Sungguh kami telah melihat engkau wahai Rasul mengarahkan wajahmu ke arah langit berulang-ulang kali, demi menunggu Wahyu turun kepadamu tentang urusan kiblat, maka kami benar-benar memalingkan engkau dari Baitul Maqdis, ke arah kiblat yang kau sukai dan kau inginkan, iaitu arah Masjidil Haram di Mekah. Maka palingkanlah wajahmu ke arah sana. Dan di manapun kamu berada wahai kaum muslimin hendak menunaikan solat, maka hadapkanlah ke arah Masjidil Haram. Ketika ini Nabi SAW sedang bersolat di Masjid Qiblatain di Madinah.


👉 AYAT 2 - SEGERA BERBUAT AMAL & KEBAJIKAN

● Firman Allah SWT:

Dan segeralah kamu kepada mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa

[Ali 'Imran : 133]


● Ayat 133 dari surah Ali 'Imran ini disulam penuh di bahagian bawahnya. Ayat ini dipilih untuk disulam berdasarkan tafsiran "Bersegeralah berbuat kebajikan dan mendekatkan diri kepada Allah dengan melaksanakan berbagai jenis ibadah, agar kalian mendapat ampunan yang besar dari Allah dan dimasukan ke dalam syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang Allah persiapkan bagi hamba-hambaNya yang bertaqwa.


👉 AYAT 3- ALLAH SWT YANG BERKUASA

● Firman Allah SWT:

Allah yang menerangi langit dan bumi

[An-Nur : 35]


● Potongan awal ayat ini disulam 4 kali di bahagian atas ianya membawa tafsiran makna النور yakni cahaya, iaitu yang menjadikan sesuatu benda menjadi terlihat kerana pantulan cahaya yang mengenai suatu benda tersebut dan diserap oleh mata. Allah menjadikan langit dan bumi bersinar dengan keistiqamahan penghuni keduanya dan dengan kesempurnaan pengaturan Allah dan hidayahNya.


👉 AYAT 4 - UMRAH & PERJANJIAN HUDAIBIYAH

● Firman Allah SWT

Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haraam inshaaAllah pada masa yang ditentukanNya dalam keadaan aman

[Al-Fath : 27]


● Sulaman paling besar di bahagian tengan sitarah yakni langsir pintu kaabah ini paling penting di mana ianya membuktikan kebenaran mimpi Nabi SAW ketika perjanjian Hudaibiyah. Tafsir ayat ini menunjukkan, Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada RasulNya kebenaran mimpinya dengan benar saat Allah menampakkannya di dalam tidurnya dan telah diberitahu oleh baginda kepada para sahabat, bahawa dia dan para sahabatnya akan memasuk Baitullah al-Haram dalam keadaan aman tanpa sebaranng gangguan musuh. Di antara kamu ada yang membotakkan kepala, dan ada yang mencukur pendek rambutnya sebagai bukti selesainya umrah mereka. Allah mengetahui masalah yang kamu hadapi wahai orang-orang yang beriman dan juga apa yang tidak kamu ketahui. Dan di samping terbuktinya mimpi untuk masuk ke Mekah pada tahun itu, Allah juga menjadikan kemenangan dalam waktu terdekat, iaitu perjanjian Hudaibiyah yang dirancang oleh Allah lalu diikuti dengan kemenangan perang Khaibar untuk orang-orang beriman yang menghadiri perjanjian Hudaibiyah.


👉 AYAT 5 - BERKASIH SAYANG ANTARA MANUSIA

● Firman Allah SWT:

Nabi Muhammad SAW ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang memusuhi Islam, dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri umat Islam.Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud

[Al-Fath : 29]


● Isi penting ayat ini disulam kerana Nabi Muhammad itu adalah utusan Allah; dan orang-orang yang bersama dengan dia yakni orang-orang yang mengikuti di dalam perang Hudaibiyah. Ada yang bersikap keras terhadap mereka sebagaimana seekor singa yang memperlakukan mangsanya. Ada juga di kalangan mereka yang saling berkasih sayang. Mereka menampakkan ketegasan dan kekerasan terhadap orang yang berbeza agamanya, dan menampakkan kasih sayang dan kelembutan kepada orang yang seagama; tidak seperti yang dilakukan oleh orang-orang munafik, mereka akan berlemah lembut kepada orang-orang kafir dan bersikap keras terhadap kaum muslimin, dan sungguh buruk apa yang mereka lakukan itu. Kamu juga dapat menyaksikan mereka sedang rukuk dan sujud.


 WAllahua'lam.


Isnin, 8 Julai 2024

Wali

 kisah Tok Habib, seorang wali Allah yang telah membunuh Chu Pandan. Chu Pandan adalah panglima Negara Siam yang hendak menyerang Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Baginda sultan telah memohon pertolongan daripada Tok Habib agar mempertahankan Melaka daripada diserang.


 Tok Habib ini telah memperkenankan permohonan Sultan, lalu beliau memanah ke arah langit seraya berkata "Matilah Chu Pandan." Dengan izin Allah, pada masa itu juga Chu Pandan yang berada di Siam tiba-tiba berasa sakit di dada dan akhirnya mati. Dengan kematian Chu Pandan ini, Siam pun membatalkan hasrat mereka hendak menyerang Melaka. Orang-orang Melaka telah mengabadikan peristiwa bersejarah ini di dalam pantun berikut:


 


Chu Pandan anak bubannya,


Hendak menyerang ke Melaka;


Ada cincin berisi bunga,


Bunga berladung si air mata.


 


Kehebatan kerohanian yang ada pada wali Allah ini sehingga mampu menumpaskan kezaliman. Semoga melalui kisah ini, Allah SWT telah membuka minda kita untuk menentang kezaliman. 

Rabu, 3 Julai 2024

Humble

Amitabh Bachchan pernah berkata: "Pada puncak kerjaya saya, saya sedang dalam perjalanan dengan kapal terbang.


Seorang lelaki yang sederhana dan tidak menonjol dengan kemeja dan seluar biasa duduk di sebelah saya. Dia kelihatan seperti seseorang dari kelas pertengahan dan berpendidikan tinggi.


Penumpang lain mengenali saya dan berbual dengan saya, tetapi lelaki ini kelihatan tidak sedar akan kehadiran saya. Dia membaca dengan senyap, sekali-sekala memandang keluar tingkap. Apabila teh dihidangkan, dia meminumnya dalam senyap.


Saya tersenyum kepadanya, cuba memulakan perbualan. Dia memandang saya, tersenyum sopan, dan berkata, 'Helo.'


Kami mula bercakap, dan saya membangkitkan topik filem dan wayang, bertanya, 'Adakah anda menonton filem?'


Lelaki itu menjawab, 'Oh, sangat jarang. Saya menonton satu bertahun-tahun yang lalu.'


Saya menyebut bahawa saya bekerja dalam industri perfileman.


Dia menjawab, 'Oh, bagus. Apa yang anda lakukan?'


Saya berkata, 'Saya seorang pelakon.'


Dia mengangguk, 'Oh, itu bagus!' dan kembali membaca.


Apabila kami turun dari pesawat, saya berjabat tangan dengannya dan berkata, 'Senang melakukan perjalanan dengan anda. Oh ya, nama saya Amitabh Bachchan!'


Lelaki itu berjabat tangan dengan saya sambil tersenyum dan berkata, 'Terima kasih... senang bertemu dengan anda. Saya JRD Tata (pengerusi Tata)!'


Hari itu saya belajar bahawa tidak kira betapa besar anda fikir diri anda, sentiasa ada orang yang lebih besar.


Bersikap rendah diri; ia tidak memerlukan apa-apa kos.


Jadi, kawan, ingatlah untuk kekal rendah diri dalam perjalanan kerjaya anda. Ia tidak memerlukan apa-apa kos, dan anda tidak tahu siapa yang anda mungkin temui sepanjang perjalanan!"


Isnin, 17 Jun 2024

Autisme

 Kes adik Zayn ini, kembali gempar. Kali ini, tiadalah dapat saya lupakan akan satu kisah lain, YANG SANGAT-SANGAT MIRIP, namun berlaku di Singapura, 2 tahun lalu. Tak lama pun kan.


Sepasang kembar, diulang, dua orang, Ethan, dan Aston, yang kedua-duanya AUTISM, mati dibunuh oleh ayahnya sendiri, bernama Yap.


Yang samanya dengan kes adik Zayn, inilah ia, AUTISM. (Bab mak ayah dia terlibat tu, saya serahkan pada mahkamah).


Macam mana emosi saya tak tertanggu bila membaca kes kembar Autism ini. Sudahlah berlaku di sebuah terusan/saliran. Saliran tu pulak tak jauh dari taman permainan. Taman permainan pulak di kawasan rumah apartmen.


Senjata pulak, yang diguna oleh pemangsa, adalah sebatang kayu/ranting keras.


Apa lagi yang tak MIRIP?? Semua dah nak dekat sama.


Saya baca kronologi kes juga, sangat menyayat hati dan sebak sekali.


*****


Pada hari kejadian, 21 Jan 2022, Yap memandu anak-anak syurga ini, berusia 7 tahun, ke taman permainan di Greenridge Crescent, yang terletak berhampiran kondominium keluarga di Toh Tuck Road.


->>> 21 Januari beb. Awal tahun, anak-anak tengah nak masuk sekolah, ayah mana lah yang tak kusut kan. (Masa tu Malaysia masih belum mula kalendar persekolahan). Ditambah, si ibu pulak tak dapat terima hakikat anak kembarnya ini Autism, lalu dihantarkan mereka ke sekolah biasa. 


Tambahkan stres Yap, isterinya macam dah burn out, sampai tak hirau dah anak kembar ni dah makan ke, dah mandi ke. Yap sampai overthinking yang Ethan dan Aston ini akan susah hidupnya di kemudian hari.


Kembali ke hari kejadian. Sesampainya mereka di taman permainan, Yap biarkan Ethan dan Aston bermain puas-puas. Kerana itulah permainan 10 minit yang terakhir oleh si kembar ini.


Yap bawa Ethan dulu ke saliran terdekat.

Dia ambil sebatang kayu dan menekan kuat pada leher Ethan. Apabila kayu itu patah, dia tukar cekik pakai tangan pula.


Ethan mulanya melawan, namun akhirnya dia berhenti bergerak. Yap kemudian telangkupkan tubuh Ethan ke tanah, di mana kepalanya tenggelam dalam air terusan.


Aston buat apa masa tu?

(Part ni saya sebak sekali, tak boleh bayang apa perasaan Aston masa tu, "Lepas ni giliran aku pulak," agaknya itulah yang terdetik di hatinya. Sedih sangat-sangat saya taipkan kata-kata ini.)


Mana tak sedih, lembu yang nak dikorbankan pun kita tak asah pisau depan dia, atas dasar empati, kita halang pandangan lembu dari melihat rakannya diQurbankan. Inikan lembu punyai perasaan dan emosi. Saya tak dapat bayangkan, how on earth Aston dapat berdiri, perhati secara diam-diam beberapa meter di belakang masa abangnya dicekik.😢


Giliran Aston pun tiba.


Yap cuba mencekik Aston dengan mengunci/mencekik lengannya di leher, tapi tak cukup kuat. Kedua-duanya jatuh ke tanah. Masa Aston terbaring di atas tanah, Yap sambung mencekiknya sehingga dia tidak lagi bergerak.


Sama macam Ethan, Yap juga telah tenggelamkan muka Aston di dalam air terusan. Ini dilakukan sebagai 'double confirm', jika tidak kerana cekik, mungkin lemas air akan cepatkan proses.


Kemudian, Yap cuba untuk tamatkan riwayat dirinya sendiri namun gagal. Lalu Yap hubungi isterinya, tapi tiada jawapan.


Yap pun call polis, dakwa bahawa dia telah diserang dan perlukan bantuan untuk cari anak lelakinya. Sementara polis dalam perjalanan, dia duduk atas tanah dan letakkan kepala kedua anaknya di atas ribanya.


Namun, pihak polis berjaya menjawab teka-teki ini. Tak lama, sehari selepas insiden, Yap sendiri mengaku bahawa dialah yang melakukannya.


****


Dari sinilah, saya pelajari, walau saya punyai seorang anak autism, rupanya bukanlah perkara mudah.


Apatah lagi buat mereka yang punyai DUA ORANG. Saya pula baru diberitahu yang Zayn juga punyai adik yang hampir serupa kondisi, ada speech delay. Saya terkesima. Ada lagi, saya follow seorang di FB tu, sampai LIMA ANAK AUTISM. MasyaAllah, siapa yang mampu menceritakan cabaran mereka, pasti tiada kata-kata lagi.


Saya juga belajar.


Rupa-rupanya, punyai satu watak ayah yang kuat mental dan spiritual juga, sangat penting dalam sebuah keluarga, apatah di ZAMAN KECURIAN PERHATIAN ini!


Saya sebutkan Zaman Kecurian Perhatian, kerana perhatian manusia di zaman ini, telah dicuri dan dialih ke dunia maya. Di medan inilah keimanan sang ibu dan ayah diuji.


Di mana hati yang sudah tidak berpijak pada realiti, mata yang terhidang akan kebahagiaan orang yang tidak dia kenalinya, telinga yang mendengar akan pesanan orang yang sok-jagoan.


Ternyata, mencabar sekali.


Wahai lelaki, yang dikurnia Allah akan kekuatan segalanya dua kali ganda dari wanita, ada sebabnya kita diberi 'keajaiban' ini.


Ketahuilah, "Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Al-Mukminun ayat 115)


Ingatlah, semua air mata, keringat, cemas-waspada dari setiap usaha yang dipikul oleh kalian para ibu dan bapa, akan dicatat sebagai amal baik, dan kesemua ini akan dikembalikan kepada Allah.


"Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?"


Ini semua menjadi saksi kelak di hadapan Allah!


InsyaAllah, we can do it!!


Orang sekeliling ya mungkin tidak memahami. Namun Allah sentiasa bersamamu.


Al Irfan Jani

Sabtu, 15 Jun 2024

Spm

 "Dr, tengoklah keputusan SPM, sekolah siapa yang hebat? - tulis seseorang pada saya petang tadi. Spontan, saya tiba -tiba tersenyum. 


Tuan-tuan, 'permainan' persepsi ini memang dah lama ada. Dah lama dah. 


Dikumpulkan murid-murid cemerlang dari sekolah rendah di satu sekolah menengah. Kemudian ditempatkan pengetua cemerlang, guru cemerlang, kemudahan pembelajaran terbaik, kelas tak sesak, ada bilik yang berhawa dingin, makmal sains lengkap, makan minum disediakan mengikuti masa, disiplin murid dipantau rapi, masa belajar, masa main, masa solat dan masa tidur ditetapkan seketatnya. 


Disediakan pasukan warden berelaun bulanan untuk menjaga kebajikan murid. Murid disediakan serba serbi. 


Dipasakkan setiap masa dalam minda murid 'kamu adalah murid cemerlang', 'kamu murid hebat', 'kamu murid harapan bangsa'. "Kamu bertuah ditempatkan di sekolah hebat ini". 


Prestasi akademik murid -murid ini dijaga rapi. Merosot sedikit terus di kaunseling, terus ibu bapa dipanggil untuk berbincang. Tugas murid-murid hanya belajar, belajar, belajar. Program latih tubi, kelas tambahan, kem kecemerlangan berterusan sepanjang tahun. 


Bila keluar sahaja keputusan peperiksaan SPM, diwar-warkan inilah senarai sekolah terbaik. Inilah sekolah contoh. Ini sekolah harapan negara. Semua sekolah lain kena contohilah sekolah ini. Kalau sekolah ini boleh cemerlang SPM, mengapa pula sekolah lain tak boleh? 


Kamu lupa agaknya?


Ada lebih 10,000 sekolah lain di seluruh negara? Lebih 2,000 daripadanya adalah sekolah menengah. Ada sekolah yang masih kurang kemudahan. Ada sekolah yang masih daif di pedalaman. Ada sekolah yang masih tak cukup guru. Ada sekolah yang bumbung bangunannya dah lama bocor, tingkap pecah, kipas angin rosak belum tahu bila akan berganti.


Ada murid sambil belajar kena uruskan adik yang masih kecil di rumah. Ada murid yang lebih banyak bantu ibu bapa cari rezeki dari peluang untuk belajar. Ada murid yang ibu bapa sendiri pun tak kisah prestasi pendidikan mereka. Ada murid, jangankan nak belajar, nak makan atau tidur pun masih tidak menentu. 


Kamu lupa rasanya. 


Kamu ingat hanya ada 20 buah sekolah cemerlang SPM sahaja di negara ini. 


Kamu nak berbangga kononnya ada 20 sekolah yang terhebat tapi kamu tutup mata dengan masalah dan kekurangan di ribuan sekolah yang lain? 


Mudahnya kamu 'dipermainkan' dengan persepsi. 


Cubalah buka mata. Tengok dengan hati terbuka keadaan di 10,000 buah sekolah lain, bukan sekadar mendabik dada dengan pencapaian di 10-20 buah sekolah sahaja. 


Mendapat pendidikan berkualiti adalah HAK untuk semua murid, bukan untuk segelintir sahaja. 

Ingat tu. 


Salam Aidil Adha...

Anuar Ahmad

Burung

 Kisah burung pipit yang bertasbih namun kecewa, terdiam & mengadu kepada Allah SWT.


Dikisahkan bahawa ada seekor burung pipit yang bertasbih mensucikan Allah setiap hari namun beberapa hari yang berlalu suara tasbihnya tidak lagi kedengaran.


Maka para Malaikat pun bertanya “Ya Rabb, kenapa suara tasbih burung itu tidak kedengaran lagi?”


Allah SWT segera menjawab, “Kalian akan segera tahu jawapannya, sebentar lagi ia akan datang mengadu kepada-Ku kerana ia tiada tempat untuk mengadu selain kepada-Ku.”


Selang beberapa lama kelihatan burung pipit itu bertenggek di ranting pokok, diam.... kemudian Allah berkata kepadanya “Sampaikanlah apa hal gerangan yang menyesakkan dadamu?”


“Ya Rabb, aku mempunyai sarang kecil untuk ku beristirehat, Engkau kirimkan angin kencang yang menghancurkan sarangku.” Ucap burung pipit itu sambil menahan rasa sedih yang sangat dalam yang membuat penduduk langit terdiam & terharu.. 


Allah SWT kemudian berkata “Sebetulnya semasa kamu terlelap, ada seekor ular yang mendekati sarangmu & ingin menjadikanmu mangsanya. Maka Aku sengaja kirimkan angin agar kamu terbangun, terbang & selamat.. betapa besarnya ancaman yang telah Aku jauhkan darimu”


Air mata burung pipit semakin bergenang, bukan kerana kecewa & sedih. Namun sangat terharu, suara tangisnya membelah keheningan langit. “Alangkah lembutnya Engkau Ya Rabb.” 🥺


Kesimpulan ceritanya, janganlah bersedih ketika Allah menghalang kita dari sesuatu yg kita cintai. Redha dengan ujian yang diberi. Seandainya kita tahu bagaimana Allah mengatur urusan kita, nescaya hati kita akan sentiasa larut dengan cintaNya. Cinta kepada Allah SWT, cinta kepada agama Allah.


Betapa agungnya Engkau ya Rabb, Allahu Akbar 🤍.

Rabu, 12 Jun 2024

Masak nasi sedap

 "Cara-caranya adalah seperti berikut:


1. Cuci bersih tiga cawan beras dan masukkan tiga cawan air. Pastikan anda menggunakan sukatan cawan yang sama.


2. Kemudian tambahkan satu sudu besar minyak masak dan satu sudu besar cuka bersama sedikit garam.


3. Tambahkan sehelai daun pandan ke dalam periuk.


4. Kacau kesemua bahan supaya sekata dan minyak tidak bertompok.


5. Selepas itu, anda boleh terus memasaknya."

Selasa, 11 Jun 2024

Tok guru

 CERITA TOK GURU PONDOK DULU-DULU


Masa Mengaji


Susah dah jadi sebati dalam hidup, Makan yang mana ada. Takda makanan, puasa. Mengaji berpuluh-puluh tahun, Takdak duduk minta sedekah dengan orang. Nak gi mengaji ke Mekah, sampai orang tuanya jual tanah pun ada. 


Sampai ke Mekah nak gi Masjidil Haram kata seorang tokguru, berjalan kaki 6 hari. Allah! Susahnya. Hidup kat negeri orang menumpang teduh sekadar nak tidur saja. "Susah, tapi suka" kata guru.


Masa Tamat Pengajian


Balik lah ke Tanah Jawi. Sampai di rumah belum pijak tangga, orang kampung dah penuh duduk tunggu atas rumah nak dengar "Anak Haji" baca kitab. 


Tiba hari jumaat tok imam tua umum,"Anak haji kita balik dah, sapa yang ada nak wakaf tanah bulehlah, nak buat tempat mengaji. Ada lah orang baik budi wakaf tanah. Orang kampung pakat gi kerumun buat pondok kecil-kecil. 


Waktu Mengajar


Mengajarlah tok guru tanpa gaji, Tanpa keistimewaan, Tanpa elaun lebih masa, cukup ala kadar. Lepas mengajar, ada masa pegi buat padi, atau sebelum ngajar ada hak gi menoreh. Orang kampung perhati. "Takpalah anak haji mengajar, tak payah buat kerja lain. 


Hamba boleh bantu sikit-sikit, orang kampung pun buleh tolong. Ada hak bagi beras, ada hak bagi ikan letak depan tangga tiap-tiap hari, ada juga yang mari minta tok guru muda jadi menantu (selalunya orang kaya ada harta, tapi jenis tidak mengaji agama dia nak tumpang ilmu si tok guru), Alhamdulillah.. 


Semua ni tok-tok guru dapat tanpa permintaan. Begitulah kehidupan, pondok makin besar, Murid makin bertambah ramai, Orang kampung boleh tumpang mengaji, orang bagi rumah, kereta orang bagi lagi untuk kemudahan tok guru khidmat kepada agama.


Akhir Kehidupan 


Tok guru masa sakit, sikit pun tidak terabai buat ibadat. Kalu ada yang diuji sakit berat, ada yang koma hampir 6 tahun keadaan macam orang tidur saja, tubuh tak terusik, Nak kata Allah jaga jasadnya. 


Ada juga tok guru bangun sembahyang malam pada masa uzur, uzur pun masih tak tinggal, ibadat tok2 guru ni Allah jaga sampai akhir hayat. Kalau pada hari meninggal tok guru, Lautan manusia akan datang bersolat, smpai 4, 5 kali solat jenazah. Allahu.. 


Ini aturan Allah pada tuan-tuan guru pondok yang terdahulu. Hidup hanya berkhidmat pada ugama, Semoga Allah merahmati semua tuan guru pondok sekeliannya.


Kredit : Tengku Yusuff

Ahad, 9 Jun 2024

Populis

 POPULIS



Populisme adalah gejala ahli politik yang menyamar sebagai wakil kepada derita rakyat bawahan. Sedangkan mereka terdiri dari golongan elit, atau dinaungi oleh pelobi-pelobi yang berkepentingan terhadap kerjaya politik mereka.  Politikus yang populis akan bermain dengan isu-isu yang dekat dengan sentimen keperluan rakyat. Dari lakonan empati tersebut, mereke berupaya memperdaya rakyat dengan janji-janji utopia mereka.


Lazimnya topeng lakonan mereka akan tersingkap selepas mereka naik ke tampuk kekuasaan. Bermaksud, hakikat tipu daya mereka selalunya lewat disedari oleh orang kebanyakan. Akhirnya yang terzahir, bukan sekadar cakap tidak serupa bikin. Bahkan mereka bikin segala apa yang mereka lawan-lawan dahulu.


Abdul Mu'izz Muhammad

9 Jun 2024

Ahad, 2 Jun 2024

Spm cemerlang

 Saya dapat keputusan straight As dalam SPM, dengan izin Allah. Alhamdulillah. Aliran sains tulen, bak kata orang. Subjek-subjek Matematik Tambahan, Kimia, Biologi tu, keputusan cemerlang kalau dulu A1, sekarang A+. Tetapi dalam kegembiraan semua A tu, saya rasa sayalah antara manusia 'gagal memilih' dulu, atau lembut lidah sikit kita sebut 'terpaksa pilih' atau paksa rela kot.


Dapat banyak A tetapi dalam kepala ni tak ada perancangan masa depan. Minat nak jadi Cikgu Bahasa Inggeris tetapi mohon IPG ke, TESL ke, semua tak dapat, walaupun ada sijil pertandingan public speaking, debate, bla bla bla. 


Saya pernah call sebuah maktab perguruan, bertanyakan cara nak buat permohonan. Staf yang jawab panggilan saya bertanyakan keputusan percubaan SPM saya, dan terus dia jawab, "Result bagus tu overqualified. Tak payahlah jadi cikgu, dik. Mintalah kursus lain. Medic ke, Engineering ke..." Terkejut saya. Tetapi saya hantar permohonan juga tetapi tak dapat tawaran pun. 


Terfikir minat nak kerja bidang Accounting jadi saya buat permohonan, dipanggil temuduga biasiswa bidang ini tetapi dalam sesi temuduga itu jugalah panel penemuduga tegaskan, "Kalau minat nak sambung belajar dalam bidang Perakaunan, kenapa tak ambil subjek Ekonomi atau Perakaunan semasa SPM?"


Saya beri jawapan, "Di sekolah menengah (SBP) saya, tak ada subjek tu. Ada Sains Tulen (Biologi) dan Kejuruteraan (subjek Teknologi Kejuruteraan atau Lukisan Kejuruteraan) saja."


Penemuduga kata, rugi nanti saya kena belajar dari kosong semula jika betul pihak pemberi biasiswa menaja, ada kemungkinan penaja akan rugi sebab belum terbukti saya boleh berjaya dalam subjek Perakaunan walaupun cemerlang Add Math, Bio, Physics dan lain-lain tu. 


Penemuduga lain siap cakap lagi, "Lain kali kalau minat Accounting dan sekolah tu tak ajar Accounting, awak pergilah belajar di sekolah lain..." Dia suruh kita tukar sekolah, awak tauuuuu.


Silap saya jugalah. Dah tak belajar Akaun di sekolah, kenapa pulak nak belajar Perakaunan di universiti. Tapi kan, minat tu ada situ....


Nasib baiklah semua permohonan itu guna keputusan percubaan, yang juga semua A. 


Disebabkan daripada pengalaman-pengalaman itu selepas terima keputusan SPM sebenar, saya mohon kursus-kursus yang berkaitan saja. Perubatan, Bioperubatan, bioteknologi, farmasi dan kejuruteraan alam sekitar. Mujurlah straight As, semua 5 tu ada tawaran masing-masing. Saya pilih 1 dalam keterpaksaan sebab bukan minat pun. Tak minat walaupun salah satu daripada 5 tu. 


"Budak pandai kena ambil medic.." pernah dengar ayat ni?


"Kau pandai dapat semua A, belajar Engineering la.." ni pun ayat yang selalu diperdengarkan. 


Semasa peringkat universiti, saya berkawan dengan pelbagai kenalan pelbagai bidang dan mereka dulu belajar menengah di sekolah swasta dan sekolah awam. 


Ada seorang kenalan tu bukan pelajar straight A, di sekolah dulu dia ambil 2 subjek utama yang melayakkan dia ambil diploma bidang Perakaunan di universiti kemudian sambung bachelor degree bidang sama. SPM dapat 3A iaitu Prinsip Akaun, Ekonomi Asas dan Matematik (Matematik Moden). Dia kata ayah dia tak kisah pun dia dapat B dan C bagi subjek-subjek lain tu sebab tak perlu untuk minat dan kerjaya dia. Yang penting lulus. Bagus ayah dia tahu kecenderungan anaknya, dan support.


Ada seorang kenalan di Canberra, dulu belajar di SBP yang tiada subjek Akaun seperti saya tetapi dia ambil kertas Prinsip Akaun secara persendirian. Hasilnya dia dapat A bagi semua subjek SBP dan juga persendirian. Dapat biasiswa sambung pengajian dalam bidang Perakaunan di Australia. Untung dia tahu strategi tu selari dengan minat dalam dirinya. Saya tak tahu jadi saya rugi.


Ramai kenalan saya yang belajar bidang Engineering di universiti bukan disebabkan minat, tetapi disebabkan bidang tu yang disyorkan, atau ditawarkan, atau disuruh/dipaksakan. Walaupun SPM straight As, tetapi tak tahu dari awal, keputusan straight As jadi kenangan saja....


Tak mahu cerita pasal kawan-kawan yang merupakan pelajar cemerlang di sekolah dapat A tetapi tak tahu sebab apa sambung belajar dalam bidang tertentu yang dipilih disebabkan result straight A masa SPM akhirnya gagal atau tukar bidang - kisah-kisah macam ni pun banyak. 


Jadi setelah dewasa ini, saya tak kisah anak saya kena dapat keputusan semua A atau straight As. I am so done with the saying that excellent students must score A in all subjects, no more no more. 


Yang saya tekankan adalah:


1) Carigali minat dan kemampuan anak/pelajar.


2) Usahakan supaya anak/pelajar dapat belajar dan berjaya capai A bagi subjek-subjek yang diperlukan berdasarkan minat/kemampuannya atau masa depannya.


Disebabkan inilah saya tak pernah kisah pasal ranking sekolah, saya OK saja jika anak saya nak bersekolah di sekolah harian atau sekolah berasrama tanpa tengok sekolah tu berada pada nombor berapa dalam ranking, tetapi saya pergi tanya sekolah tu asrama ada masalah air ke tak, masalah buli macam mana, cikgu-cikgu terapkan budaya agama dalam sekolah atau tak, dan seumpamanya, memang pilih sekolah yang baik-baik saja supaya anak seronok dan selesa pergi belajar. 


Nak cakapnya, straight As tu bagus tetapi tak semestinya tak straight As tu tak bagus. Belajar subjek yang diperlukan dan dapat A pada subjek yang diminati untuk kerjaya dan masa depan tu lebih penting daripada dapat semua A, bagi saya. And it is OK for you not to agree with me, saya tak paksa setuju pun. Hehehe. 


Kepada para pelajar yang saya jumpa, saya pasti pesankan "Bagus untuk usaha dapat semua A tetapi kalau tak dapat semua A tak apa, yang penting dapat A untuk subjek-subjek yang kita minat dan perlu..."


Saya dulu 5A dalam UPSR (maksimum 5 subjek), 9A dalam PMR (maksimum 8 atau 9 subjek) dan 10A dalam SPM aliran sains tulen (maksimum 10 subjek saja di sekolah saya dan bukan sekolah agama), belajar biasiswa penuh ke Australia dapat first class honours dan CGPA 7.00/7.00 hingga dapat PhD dalam Perubatan pada usia 27 tahun, jika boleh diulang masa memilih belajar bidang diminati, MUNGKIN lepas SPM dulu saya ambil sijil kulinari dan ijazah perniagaan, dan sekarang jadi chef atau baker buka bisnes sendiri kalau buat PhD saya mungkin PhD bidang Masakan atau Makanan macam tu 😁😁😁


Atau pun kalau gagal akademik, saya jadi orang politik. Ehhhhh??? Hahahaha 😅😅😅 FB Syahr Musafir Rabu 29/05/2024

Sabtu, 1 Jun 2024

Addmath

 Ramainya fail Add Math!


Kenapa sampai teruk macam tu sekali?


Ok nak faham benda ni, jom saya share dari sudut pandang saya yang dah buat coaching untuk subjek Add Math ni dah lebih 10 tahun.


Saya akan explain beberapa level pelajar yang ambil Add Math, dan possible result yang biasanya mereka akan dapat berdasarkan level mereka.


Level 1:

-Ambil Add Math tapi tak kuasai Algebra.

Possible result: Fail tremendously 


Level 2:

-Kuasai Algebra tapi tak faham konsep dan tak buat latihan kemahiran asas untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar.

Possible result: Fail (quite tremendously as well)


Level 3:

-Kuasai Algebra

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik, tapi tak boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut.

Possible result: Fail tapi dekat-dekat nak lulus


Level 4:

-Kuasai Algebra.

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM aras sederhana).

Possible result: Lulus atas pagar (E ke D)


Level 5:

-Kuasai Algebra

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM) aras sederhana). 

-Boleh selesaikan soalan berformat SPM dengan aras yang mencabar tapi tak boleh selesaikan soalan aplikasi konsep topik tersebut dalam kehidupan seharian.

Possible result: Lulus dengan kepujian (C ke B+)


Level 6:

-Kuasai Algebra.

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM) aras sederhana). 

-Boleh selesaikan soalan berformat SPM dengan aras yang mencabar. 

-Boleh selesaikan soalan aplikasi dalam kehidupan seharian (KBAT).

Possible result: Cemerlang (A- ke A+)


So, ingat senang ke nak score Add Math ni? Dah lah setiap topik makin advanced dan padat content nya sejak silibus KSSM ni.

 

Maka kalau tuan puan ada anak-anak yang ambil Add Math, pantau lah anak anda di level mana.


Dan nasihat saya yang paling penting, kalau ambil Add Math tu wajib lah rajin buat latihan. Jauh lebih berkali-kali ganda dari latihan subjek Math or subjek-subjek lain. Tiada guna faham konsep kalau tak rajin buat latihan. No hope.


Kecuali anda seorang genius, anda dikecualikan!