Sabtu, 8 Jun 2013

3P suami

Berbicara persoalan nikah ramai yang suka dengar. Orang yang duduk jauh pun akan datang dekat untuk mendengar perbincangannya. Tetapi kalau bercakap soal talak atau cerai ramai yang berkerut dahi, takut hendak membincang halnya lebih lanjut. Kenapa? Bukankah kita perlu memahami dan mendalami persoalan tentang cerai atau talak sama seperti nikah supaya hidup kita terarah kepada panduan yang betul?

Memang, orang yang tahu dan faham berbeza dengan yang tidak tahu, berbeza sifatnya, berbeza perangainya, berbeza tindakannya. Orang yang tahu dan faham hukum Allah akan berhati-hati dalam sebarang tindakan. Pada mereka, semua yang hendak dilakukan mesti mengikut kehendak Allah dan rasul-Nya.

Sebenarnya dalam Islam ada perkara yang perlu kita tahu. Hal ini kerana perkara tersebut jika dilakukan dengan serius akan jadi, dan jika bergurau juga akan jadi. Rasulullah bersabda:

Yang bermaksud: “Tiga perkara yang apabila seseorang itu bersungguh-sungguh maka natijahnya berlaku sungguh-sungguh dan apabila dia bergurau, maka natijahnya tetap berlaku sungguh-sungguh. Tiga perkara itu ialah perkahwinan, talak dan rujuk.” (Riwayat Imam Tarmizi dan Ibnu Majah)
Berdasarkan hadis itu, seorang bapa kepada anak dara mahupun janda tidak boleh bergurau soal perkahwinan. Kalaupun secara berseloroh dia mengahwinkan seseorang lelaki dengan anak perempuannya, maka sah. Begitu juga dengan seorang suami tidak boleh bergurau dalam soal talak, kerana talak yang diucapkan itu sudah sah. Begitu juga dengan pasangan yang baru bercerai tidak boleh bergurau soal rujuk. Rujukan suami itu akan dikira sah.

Kedudukan hukum di atas sama sahaja dengan seseorang yang berada dipentas lakonan. Sebagai contoh yang mudah, jika pelakonnya terdiri daripada pasangan suami isteri dan mereka memegang watak yang sama seperti namanya, maka ucapan talak suami ketika itu dikira sah. Walau bagaimanapun kalau kedua-dua pelakon di atas melakonkan watak orang lain, maka ucapan talak itu tidaklah jatuh dengan sebab itu. Apatah lagi kalau pelakon itu bukan suami isteri.

Kuasa Suami
Allah menetapkan lelaki sebagai pemimpin, maka sebab itu seseorang suami diberi kuasa tertentu yang kuasa itu tidak diberikan kepada isteri. Tujuan kuasa itu diberi kepada suami adalah untuk mengekalkan keharmonian sesebuah perkahwinan. Suami diberi kuasa tersebut kerana lazimnya lelaki lebih sabar, lebih berhati-hati dan lebih ilmunya.

Sebenarnya suami dibekalkan kuasa mutlak berdasarkan hadis di atas. Kuasa itu adalah alat penting dalam menjaga keharmonian rumah tangga. Namun kuasa atau alat itu perlu disimpan rapat di dalam hatinya. Kuasa yang dimaksudkan ialah talak, iaitu kuasa yang hanya boleh digunakan apabila sangat-sangat diperlukan demi kebaikan rumah tangga mereka.

Supaya suami benar-benar menjaga kuasa ini agar tidak digunakan sewenang-wenangnya, Rasulullah memberi peringatan yang berupa ancaman. Sabda Rasulullah SAW:

Maksudnya: "Seburuk-buruk perkara halal di sisi Allah ialah Talak.” (Riwayat Ibnu Majah)

Memahami hadis daripada Abdullah bin Umar ini, Allah mahu umatnya hidup damai dan bersefahaman. Walaupun talak itu dihalalkan oleh Islam tetapi perbuatan dan tindakannya amat dibenci Allah. Oleh sebab itu berhati-hatilah dalam menggunakan kuasa talak ini kerana padahnya bukan kepada suami sahaja tetapi kepada isteri dan anak-anaknya.

Selain kuasa suami di atas, apabila dia menjadi bapa, kuasanya ditambah lagi menjadikan keseluruhannya tiga kuasa. Kuasa ini juga perlu difahami sebaiknya jika dia sayangkan anak kelahiran mereka. Jika kuasa itu digunakan secara salah, yang menderitanya adalah anaknya sendiri. Oleh sebab itu fahamilah kuasa tersebut dengan baik.

Nikah, bapa tidak boleh sewenang-wenangnya menikahkan anak gadisnya dengan lelaki tanpa diselidiki latar belakang agama dan keturunannya. Walaupun bapa ada kuasa penuh, menikahkan anak tanpa persetuan anak sendiri adalah satu penyelewengan kuasa.

Talak, suami walapun benci kepada isterinya, tidak boleh bertindak menceraikannya kerana anak-anak mereka akan kehilangan kasih sayang ibu dan bapa. Demi anak berhemahlah dalam menggunakan kuasa talak.

Rujuk, suami yang masih sayangkan isteri dan anak-anak renunglah kehidupan lampau. Insafilah kesilapan lampau. Jika mereka benar-benar insaf dalam tempoh iddah bolehlah rujuk kembali. Tapi ingat, rujukan itu bukan kerana kehendak nafsu sahaja.

Kuasa suami ini perlu digunakan sebaiknya bagi pasangan yang rindukan kehidupan dalam syurga. Oleh sebab itu, jangan pilih jalan perceraian kerana bimbang dengan sebab itu mereka tidak berpeluang untuk masuk ke dalam syurga. Dan kalaupun salah seorang boleh masuk syurga, tentu pasangan itu tidak akan bertemu lagi. Itulah sebabnya mengapa Allah membenci talak itu.

Kunci Bahagia Pada Isteri
Selain suami perlu menyimpan kuasa talak, isteri pula perlu menjaga kunci kebahagiaan agar suami boleh masuk ke dalamnya bila-bila masa yang diperlukan. Kunci yang ada pada tangan isteri perlu berada dalam keadaan bersedia agar suami boleh masuk ke dalamnya dengan hati yang ceria dan tenang. Tetapi jika isteri menyalahgunakan kunci itu, bukan sahaja suami yang menderita malah anak-anak juga menerima nasib yang sama.

Untuk memestikan kunci itu dapat digunakan dengan baik, beberapa adab perlu diberi perhatian oleh isteri. Antara perkara yang penting ialah:

1. Jaga adab suami isteri, maka dalam hal ini isteri perlu meminta izin suami dalam semua aktiviti. Tetapi bagi suami, dia hanya cukup dengan memberitahu segala aktiviti. Selain itu isteri juga boleh meminta bantuan suami untuk membuat sesuatu bukan memerintah atau menyuruh dia membantu kerja-kerja isteri.

2. Jaga syariat, selain menunaikan solat fardu dan sunat, puasa fardu dan sunat isteri perlu menjaga aurat dan maruah diri dan maruah suami. Selain itu isteri perlu taat perintah dan kehendak suami selagi perintah itu tidak melanggar syariat. Contoh mudah dalam hal ini, suami ingin bersama isteri sewaktu dalam haid, maka tiada ketaatan dalam hal ini kecuali sentuhan pada bahagian selain di antara pusat dengan lutut.

3. Jaga emosi suami. Emosi suami boleh berubah bergantung kepada apa yang dialaminya baik di pejabat, jalan raya dan di rumah. Dalam keadaan ini isteri boleh mengawal emosi suami agar tenang dan bahagia semula. Sambutlah kepulangan suami dengan senyuman walaupun anda bermasalah, berikan pelukan sayang bersama air penyejuk hati. Berikan peluang kepada suami berehat jika dia mahu. Ketika itu segala masalah yang di dalam fikirannya akan dilupakan dengan sekelip mata.

Suami Tak Cakna
Tidak dinafikan dalam banyak-banyak pasangan yang berkahwin terdapat suami yang bermasalah. Terdapat suami yang tidak cakna dalam pergaulan dengan isteri, dia tetap dengan panas barannya walaupun isteri amat penyabar. Sebenarnya suami seperti ini sememang bermasalah sebelum mereka berkahwin lagi.

Mungkin pada waktu itu wanita tersebut tidak dapat mengesan keburukan bakal suaminya. Atau mungkin sudah dapat mengesannya, cuma dia bersangka baik bahawa perangai buruknya itu boleh berubah setelah berkahwin. Atas keyakinan itu mereka teruskan niat berkahwin. Tetapi biasanya andaian itu salah.

Lazimnya lelaki seperti itu apabila menjadi suami, dia tidak boleh sabar dengan kerenah isterinya. Apabila dia menghadapi masalah dalam rumah tangga dia akan menyalahkan isterinya. Kadang-kadang boleh berlaku pergaduhan yang berpanjangan. Isu yang pada asalnya kecil bertukar menjadi besar hingga sukar dibendung lagi.

Selain itu ada juga suami yang tidak nampak kebaikan isterinya, malah isteri yang sering membantu kerja-kerjanya dia tidak mahu menghargainya. Pendek kata dia tidak peka dengan sikap isteri dan keadaan di sekelilingnya. Hasil tinjauan rambang sikap suami seperti ini berpunca daripada tidak taat kepada Allah dan tidak patuh kepada ajaran Islam.

Benar, suami seperti ini tidak solat atau cuai solat. Malah kalau isterinya hendak solat pun dia larang. Mereka ini bukan tidak tahu tentang agama tetapi lebih mementingkan kehendak nafsu. Tetapi apabila kehendak nafsu tidak tercapai akan berlaku pergaduhan. Keluarga seperti inilah yang sering membawa kepada perceraian.

Walau bagaimanapun kalau isteri pandai mengawal keadaan masalah ini tidak akan berpanjangan. Allah menyayangi hambanya yang beriman walaupun imannya senipis kulit bawang. Walaupun nafsu amarah melonjak, namun perceraian tidak berlaku. Kalaupun berlaku juga mereka akhirnya menyesal dan rindukan pasangan masing-masing.

Ya, selagi isteri dalam tempoh iddah, tentu suami ada hak untuk merujuk kembali kepada perkahwinan mereka yang asal. Dalam mazhab Syafi’I, suami ada kuasa rujuk walaupun tanpa keizinan isteri. Semoga dengan kesedaran baru ini hubungan suami isteri akan lebih baik dan bahagia.

Sungguhpun begitu, setiap pasangan suami isteri wajar terus mempelajari ajaran Islam dan memahaminya dengan betul. Percayalah dengan pengetahuan yang jelas mereka boleh hidup bahagia tanpa gangguan luaran mahupun dalaman.

Israk Mikraj

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Setiap tahun apabila sampai tanggal 27 Rejab umat Islam diseluruh dunia akan mengadakan majlis sambutan peristiwa Israk dan Mikraj. Israk dan Mikraj berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah.

Apabila berbicara tentang peristiwa Israk dan Mikraj ini, kita secara spontan akan terbayang kisah perjalanan Rasulullah SAW bersama malaikat Jibril dan Mikail yang boleh dibahagikan kepada dua fasa.

1. Israk yakni perjalanan Nabi SAW menaiki binatang Buraq dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin.

2. Mikraj ialah perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit yang ketujuh.

Perjalanan Rasulullah SAW ini telah diabadikan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran, Surah Al-Isra' ayat 1 yang bermaksud;

"Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
Menariknya, keseluruhan perjalanan Rasulullah SAW hanya berlangsung pada satu malam.

Para ulama, hadis, ulama feqah dan ulama tafsir secara umum menegaskan bahawa perisitiwa Israk dan Mikraj di mana kedua-duanya berlaku dalam satu malam dan dalam keadaan baginda SAW sedar. Ia berlaku pada jasad atau tubuh dan roh Nabi SAW bukannya roh sahaja. Sebagaimana difahami daripada firman Allah dalam ayat tadi di mana Allah menegaskan "asra bi 'abdihi lailan" yang bermaksud memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam. Perkataan hamba yang dimaksudkan di sini iaitu Nabi Muhammad SAW yang mana meliputi batang tubuh dan rohnya serentak bukannya rohnya sahaja. Jika ia berlaku pada rohnya sahaja maka sudah tentu firman Allah itu berbunyi "asra bi rohi 'abdihi lailan" yang bermaksud memperjalankan roh hamba-Nya pada waktu malam tetapi yang berlaku sebaliknya di mana Allah secara jelas menyatakan bahawa Dia telah memperjalankan hamba-Nya iaitu Nabi SAW dalam keadaan tubuh dan rohnya serentak.

Peristiwa ini pada pandangan orang yang tidak beriman atau mereka yang tipis imannya, mereka menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku atau pun mereka berbelah bahagi sama ada mahu mempercayainya atau pun sebaliknya. Tetapi bagi orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul-Nya maka mereka tetap percaya dengan penuh keimanan kepada peristiwa ini.

Setelah baginda SAW menceritakan apa yang telah terjadi padanya kepada masyarakat umum maka orang-orang kafir bertambah kuat mengejek dan mendustakan baginda SAW. Fitnah terhadap baginda SAW bertambah kuat malah ada juga di kalangan mereka yang sebelum ini telah memeluk Islam telah pun murtad kembali. Manakala bagi mereka yang begitu membenarkan baginda SAW maka iman mereka tetap utuh sebagaimana kita lihat kepada reaksi Sayyidina Abu Bakar apabila dia mendengar berita daripada orang ramai tentang apa yang telah diberitahu oleh Nabi SAW lalu beliau dengan tegas menyatakan :

"Benar! Aku menyaksikan bahawa engkau merupakan Rasulullah. Jika baginda SAW mengatakan bahawa baginda telah diperjalankan lebih jauh daripada itu maka aku tetap beriman kepadanya". Inilah ketegasan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi Sayyidina Abu Bakar dalam mempercayai Allah dan rasul-Nya sehingga beliau digelar as-Siddiq yang membawa maksud pembenar.

Selain itu, pernah juga diriwayatkan Rasulullah SAW berjumpa dengan pelbagai keadaan manusia ketika di dalam perjalanan tersebut. Meskipun kisah tentang peristiwa bersejarah ini seringkali diulangcerita oleh para penceramah setiap kali sambutan Israk dan Mikraj diadakan, saya melihat roh dan intipati di sebalik peristiwa ini masih tidak meresap ke dalam jiwa masyarakat Islam.

Sahabat yang dimuliakan,

Sebelum berlakunya Israk dan Mikraj Rasulullah SAW mengalami pembedahan dada/perut oleh malaikat. Hati Baginda SAW dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada Rasulullah SAW. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (Israk) itu Rasulullah SAW diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

1. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah,

2. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa AS menerima wahyu daripada Allah,

3. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa AS dilahirkan),

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah SAW menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib.

Peristiwa-peristiwa tersebut adalah seperti berikut:

1. Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

2. Tempat yang berbau harum. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah bau kubur Masitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

3. Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

4. Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

5. Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri/suami.

6. Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba.

7. Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

8. Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

9. Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

10. Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

11. Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

12. Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah SAW tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensia-siakan umurnya sampai ke tua.

13. Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun daripada Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah SAW terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah SAW memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah SWT);


Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah SAW dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

Di Langit Pertama: Rasulullah SAW dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam AS. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

Di Langit Kedua: Nabi SAW dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa AS dan Nabi Yahya AS.

Di Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf AS.

Di Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris AS.

Di Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun AS yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

Di Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa AS Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

Di Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Makmur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah SAW, Nabi Ibrahim AS bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dhaif, maka berdoalah untuk umatmu.

Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu “La Haula Wala Quwwata Illa Billah” Mengikut riwayat lain, Nabi Ibahim AS bersabda, "Sampaikan nya ialah lima kalimah, iaitu: Subhanallah, Wal-Hamdulillah, Wa La Ilaha Illallah Allahu Akbar Dan Wa La Haula Wa La Quwwata Illa Billahil- 'Aliyyil-'Azhim. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga".

Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

Di Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah SAW menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah SAW dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

Di Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah SAW masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

Di Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah SWT dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah SWT: Ya Muhammad.

Rasulullah: Labbaika.

Allah SWT: Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.

Rasulullah: Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sopak dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah SWT: Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari kiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardukan atasmu dan umatmu 50 (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah SAW di bawa menemui Nabi Ibrahim AS kemudian Nabi Musa AS yang kemudiannya menyuruh Rasulullah SAW merayu kepada Allah SWT agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj:

Rasulullah SAW turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Makkah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah).

(Sumber: Kitab Jam'ul-Fawaa'id)
Sahabat yang dikasihi,

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah SWT dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Dengan kita mendengar dan menghayati kisah dan cerita yang berlaku di dalam peristiwa Israk dan Mikraj kita perlu ambil ikhtibar dan yakin bahawa bumi Baitulmaqdis Palestin yang menjadi tempat bermulanya Mikraj Nabi SAW adalah bumi penuh berkah dan terdapat Masjidil Aqsa (kiblat pertama umat Islam)

Baitulmaqdis dan Masjidil Aqsa adalah harta umat Islam yang telah dirampas oleh Zionis Yahudi laknatullah. Umat Islam perlu berusaha, berkorban dan berdoa semoga tempat suci umat Islam ini dapat dipulangkan kembali kepada pangkuan umat Islam. Peristiwa Israk dan Mikraj akan lebih bermakna apabila umat Islam seluruhnya dapat membantu saudara-saudara kita di Palestin dan dapat memulihkan dan menguasai Baitulmaqdis dan menghalau Yahudi laknatullah daripada menguasai dan membunuh saudara-saudara kita di Palestin.

Rabu, 5 Jun 2013

hudud

HUDUD BERMULA DARI RUMAH

Dari segi bahasa, HUDUD itu maksudnya HAD ataupun BATASAN. Maka hudud ini bukanlah cerita potong tangan semua tu Tetapi lebih kepada PENCEGAHAN. Tetapi apabila hudud diangkat menjadi satu perundangan, ia dipasangkan dengan qisas iaitu hukuman apabila hudud dilanggar (Orang Islam biasa pun boleh faham dan jelaskan perkara ini walaupun bukan ulama).

Status saya sebelum ini tentang "Snow White" mengundang rasa yang kurang senang sebahagian ibu bapa yang menjadikan fairy tales itu sebagai hidangan kepada anak mereka.

KITA IALAH APA YANG KITA DENGAR & PANDANG, Maka sebagai ibu bapa kita tak boleh tutup terus mata anak kita mahupun tutup terus tv tetapi sebaliknya kita tapis mengikut kesesuaian penerimaan mengikut umur.

Saya mudahkan sedikit penjelasan ini. Kenalkan batasan kepada anak-anak semenjak kecil. Apabila mereka kenal batasan itu baru kita kenalkan kepada hidangan terbuka dalam segala wacana dengar & pandang dan sertakan TAUSIAH kepada mereka. SELEPAS Baligh baru kita benarkan mereka melihat dan mendengar kemudian membuat keputusan terbimbing.

Jika anda rasa mengongkong menjadikan anak bodoh anda perlu fikir semula. Ibadat puasa juga adalah satu bentuk kongkongan. Kita dikongkong dengan benda yang halal pada hari biasa tetapi kita didisiplankan untuk tidak melakukannya. Itu juga satu kongkongan nafsu dan input jasmani.

Anak tak akan kenal batasan jika batasan tidak dibiasakan dari kecil. Kita tak boleh jaga mereka selama-lamanya tapi kita mampu untuk jadikan mereka orang yang berfikir. Jika masih bayi kita tak beri makan nasi kepal, bila dah ada gigi baru kita berikan makanan yang lebih keras. Itu semua proses mengikut kesesuaian umur.

Kenapa saya tak tayang cerita fairy tales kepada anak? Jawapannya bukanlah susah sangat, kerana kita ada input yang lebih banyak yang baik untuk dihidang pada mereka. Dengan input baik itu kita mampu menunjukkan mereka yang baik itu lebih indah. Sampai masa kita cuba tayangkan yang tidak baik walaupun di celah-celah yang baik, pasti kita mampu lihat anak-anak kita berfurqan kesan dari hudud yang kita kenalkan.

Jika anda rasa apa yang anak anda tonton dan dengar tidak perlu dikawal, anda sebenarnya tidak melaksanakan hudud kepada mereka sebelum mereka baligh yang membuatkan mereka mampu menghudud diri sendiri apabila aqil baligh.

Allah juga tidak berfirman "Jangan Berzina" tetapi Allah berfirman "JAUHI zina". Ada beza besar tu...JAUHI bermakna segala sesuatu yang menghampiri kepada perbuatan itu dari segala aspek perlukan hudud. Prejudis itu sebenarnya tidak salah sepanjang masa. Cemburu itu juga disebabkan oleh prejudis. Dan dayus lah seorang lelaki yang tidak cemburu akan isteri dan anak

هو الذي لا يغار على أهله

Dayus ertinya : "seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya (isteri dan anak-anaknya) (An-Nihayah,2/147 ; Lisan al-Arab, 2/150)

Jika hudud berlaku dari rumah, qisas mungkin tak berlaku lagi.

Hari ini parti politik jadikan isu hudud sebagai asas perjuangan sedangkan hudud boleh kita mulakan dari rumah sendiri. Jangan berbahas di sini sebaliknya anda tahu anda berada di mana. Saya tidak bercakap hanya atas pengalaman terhadap anak saya yang kecil lagi tetapi pengalaman membesar dan menjaga 95 orangWarga Prihatin yang pernah dari kecil dan ada yang akan mendirikan rumahtangga pada hujung tahun ini.

Jangan percaya kata saya, anda pergi sahaja lihat perlaksanaan dan HASIL yang telah ada di sana. 95 orang sekiranya seorang 1 masalah bermakna ada 95 masalah perlu kami selesaikan setiap hari dan pasti semuanya ada khazanah dalam quran dan sunnah yang boleh dipelajari. Kami hududkan mereka dari awal lagi sehingga kini mereka belajar di Universiti juga mampu untuk menghududkan diri sendiri.

Hudud itu mudah, cuma orang ingat ia susah sangat. Dan ada sebahagian orang dah laksana hudud lama dah cuma tak tahu itu namanya hudud.

Ramai orang ingat, hudud itu adalah qisas.

SAIFUL NANG
Menulis untuk mereka yang kritis.

Real

Realiti seorang banduan di penjara Sg Buloh - siri 1

Terlalu banyak cerita yang nak dikongsikan sepanjang aku di Sg Buloh. Patutlah bila ditanya kepada bekas tahanan ISA, setiap hari dalam tahanan pasti ada cerita baru..sedangkan aku hanya berada di sana selama 3 hari 2 malam. Cabaran aku sebenarnya telah bermula sebaik sahaja mengambil keputusan supaya tidak dijamin…lawyer cuba pujuk, tapi aku nekad untuk teruskan niat protes…Sudah kali keempat aku ditahan, tapi belum pernah bermalam di lokap mahupun penjara.

Setelah 4 orang diikat jamin, tinggal lah aku seorang diri di dalam lokap mahkamah Duta..kemudian dipindahkan bersama 35 banduan lain yang telah selesai perbicaraan dan akan dibawa kembali ke penjara Sg Buloh. Lokap cukup bising dan ditambah dengan bau yang meloyakan. Aku dilihat seperti orang asing, sorang-sorang datang berjumpa bertanyakan “ Kau ni kes apa? Seksyen berapa? ”.

Apa yang sudah menjadi kebiasaan banduan ni adalah menghafal seksyen-seksyen yang berkaitan dengan kes mereka. Sorang ni cakap aku 39 (B) (kes dadah), aku ni pulak seksyen 9 (kes senjata api), yang sorang ni pulak seksyen 302 (kes bunuh), seksyen 376 (kes rogol) dan seksyen bla bla bla. Sekali aku pun menjawab, “ Aku seksyen 4 Akta Hasutan ”. Hah??? Semuanya ternganga mulut bila aku sebut kes yang aku dituduh. Tak pernah dengar pun! Aku hanya mampu tersenyum, nanti lah aku cerita panjang.

Datang sorang brader ni duduk sebelah aku, kepala masih botak licin dan hanya sikit je rambut yang baru tumbuh. (seperti orang baru). Aku beranikan diri bertanyakan soalan kepadanya dulu sebelum dia mula bertanya. “Abang ni baru lagi ke duk lokap penjara? Dia jawab, baru jugak lah. Ni dah hari ke-90. Terkejut aku dibuatnya, hari ke-90 pun masih dikira baru. Tapi aku nak tanye kau satu soalan ni, “ Siapa ketua polis negara sekarang ni? Aku dengar-dengar dah tukar..Ya bang, dah tukar. Dulu Ismail Omar, sekarang Khalid Abu Bakar. Brader tu seolah-olah terkejut dan mengeluh, “Alamak, susah la aku macam ni..” (Agaknya brader tu tahu macam mana perangai KPN baru kot) Soalan kedua yang ditanya, PRU13 baru ni sape menang ye? lagi terkejut aku dibuatnya. (dan baru aku tahu betapa sengsaranya banduan, berita luar langsung tak tahu).

Datang pulak sorang brader terus menunjukkan lagak sebagai orang lama, dan kononnya niat hanya membantu. “ Kau ni masuk dalam penjara nanti, kau duduk la dengan kami..selamat sikit kau ni, kalau tak nanti kau kena buli..(dalam hati, boleh percaya ke mamat ni) Aku jawab, ok ok.. Kau ada duit tak? Nanti nak beli rokok ke, roti ke, air minuman ke, aku boleh tolong dapatkan..Nah, aku dah agak tu point sebenarnya. Aku hanya tersengih dan jawab, “ Mana ada duit bang, dalam dompet ni ada la dua ringgit..aku dah agak diorang ni memang nak “pau” duit.

Lepas aku kena, yang lain pun turut kena “pau”. Ada yang bagi dan ada yang tak bagi. Lepas diorang dapat duit tu, diorang gulung jadi kecik dan diorang bungkus ketat-ketat dalam cebisan plastik roti Gardenia supaya betul-betul mampat. Kemudian (aku terpaksa cerita realiti), salah seorang dari banduan memasukkan apa yang di istilahkan di penjara sebagai “roket” ke dalam dubur. Itulah yang dinamakan proses penyeludupan di penjara. Hanya mahkamah tempat mereka boleh seludup, kalau penjara terlalu sukar. Sebab itu ramai dari banduan ternanti-nanti sekiranya mereka akan dibawa ke mahkamah, ia boleh diibaratkan sebuah percutian setelah lama merengkok di Sg Buloh.

Dan mereka akan menggunakan duit tersebut untuk berurusan di penjara kelak. Aku dapat mengagak sebab pernah dengar cerita-cerita sebelum ni. Kali ni aku lihat dengan mata kepala sendiri! Apalah nasib aku nanti kat penjara, dalam lokap mahkamah pun dah jadi macam-macam. Hampir jam 4 petang, aku masih belum solat zohor dek kerana urusan yang terlampau birokrasi. Aku buat keputusan, biarlah aku solat dalam lokap ni sahaja walaupun berbau air kencing yang teramat sangat. Perangai banduan, faham saja lah bagaimana. Aku ambil wudhu dan terus ambil penjuru hujung lokap yang padat dengan banduan. Sejurus aku mengangkat takbir, seorang konstabel polis menjerit, “ Nanti !!. ni ambik sejadah ”. Mujurlah, aku ingatkan masih tak dibenarkan solat tadi.

Usai aku solat, rupanya 4 ke 5 orang sedang menantikan aku habis solat untuk bergilir-gilir menunaikan solat Zohor kerana waktu sudah hampir tamat. Dalam hati terdetik, alhamdulillah..satu dakwah aku buat mereka..aku mulakan, dan mereka terus mengikut…

Hampir jam 5 petang barulah selesai semua urusan di mahkamah..dan aku dengan 35 banduan disumbat-sumbat sehingga muat ke dalam black maria untuk dibawa ke penjara Sg Buloh. Semua terpaksa berhimpit-himpit dengan gari yang berantai. Kesian betul aku pada seorang banduan yang aku rasa sudah warga emas (kantoi kes dadah) terpaksa berhimpit dan kadang-kadang aku tengok sehingga sesak nafas. Inilah nasib banduan rupanya.

Kami diiringi dua kereta peronda polis dan aku agak hanya lebih kurang 30 minit kami sudah tiba di penjara Sg Buloh.(memandangkan aku selalu ulang-alik ke rumah isteriku di Sg Buloh) Mana tidaknya, kami semua dah macam ikan sardin disumbat dalam black maria dan di bawa pecut laju semahunya. Tak kira lubang jalan ke, selekoh ke redah saja. Nasib kami aku lah. Aku hanya mampu berzikir dalam hati “cukuplah Allah sebaik-baik pelindung”.

Sesampainya kami di Penjara Sg Buloh, semua bergegas turun. Kedengaran laungan dari jauh, “ Wei, cepatlah sikit ”. Brader sebelah aku cakap, “ Ha, cikgu sudah datang ”. Baru aku tahu. Oh itulah istilah mereka untuk pegawai penjara. Mereka semua dipanggil ‘Cikgu’. Dan ada yang satu lagi dipanggil U.K.P. (nanti aku cerita) Mereka ini lagi digeruni daripada cikgu-cikgu.

Kami semua diminta beratur dihadapan sebuah pintu besi yang berwarna hijau. Semua banduan baru termasuk aku hanya diam membisu menantikan apa yang ada di sebalik pintu besi ini. Kemudian kami diminta masuk dengan pantas setelah pintu dibuka. Aku agak pintu itu setebal 6 ke 7 inci tebalnya. Cukup kukuh dan menggerunkan! Bermulalah kehidupan aku di penjara Sg Buloh…

Bersambung…