بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 3 April 2015
GSTt
Kepada Geng Sahabat2 Tua (GST). Selamat menyambut hari GST. Diharap bersabar dengan kenaikan harga barang 6%. Itu semua ujian hidup. Jangan pula jadi Golongan Susah Tidor (GST), sebaliknya carilah masa untuk Ganti Solat Tertinggal (GST)..kemudian terus berazam untuk menjadi Golongan Solat Tahajjud (GST) supaya kita dapat membina satu Generasi Sayang Tuhan (GST).
Khamis, 2 April 2015
Abi Ummi
Apakah dengan pasangan sering memanggil dengan sebutan abi-ummi, atau ayah-bunda, atau bapak-ibu?
Banyak yang menyebut demikian dengan alasan untuk membiasakan anak memanggil orangtuanya. Akan tetapi ketika sedang berdua dengan pasangan pun, jadinya terbiasa dengan panggilan Ummi-Abi, Ibu-Bapak, dan lainnya. Sebenarnya lebih baik memanggil pasangan kita dengan panggilan mesra terutama ketika hanya berduaan saja.
Secara psikologis, memanggil pasangan dengan sebutan Ummi-Abi, Ayah-Bunda, akan menghilangkan keromantisan antar pasutri. Beberapa pakar psikologi menganggap panggilan demikian akan memudarkan kemesraan antar pasutri, bahkan bisa jadi menghilangkan semangat bercinta.
Selain itu, apakah Rasulullah mencontohkan memanggil pasangan dengan sebutan demikian?
Dalam kitab Ar-Raudhatul Murbi’ Syarah Zadul Mustaqni’ juz 3/195, terdapat penjelasan berikut (yang artinya), “Dan dibenci memanggil salah satu di antara pasutri dengan panggilan khusus yang ada hubungannya dengan mahram, seperti istri memanggil suaminya dengan panggilan ‘Abi’ (ayahku) dan suami memanggil istrinya dengan panggilan ‘Ummi’ (ibuku).”
Jadi, memanggil istri dengan “ukhti” (yang berarti “saudariku”) atau “dik” (yang maksudnya “adikku”) juga dibenci karena termasuk mahramnya, walaupun tidak berniat menyamakan dengan saudarinya. Keterangan ini dikuatkan pula di dalam kitab Al-Mughni juz 17/199, pasal “Dibenci bagi seorang suami memanggil istrinya dengan panggilan orang yang termasuk mahramnya, seperti suami memanggil istrinya dengan panggilan ‘Ummi’ (ibuku), ‘Ukhti’ (saudariku), atau ‘Binti’ (putriku).”
Berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Abu Daud dengan sanadnya dari Abu Tamimah Al-Juhaimi, “Ada seorang laki-laki yang berkata kepada istrinya, ‘Wahai Ukhti!’ Lalu Rasulullahshallallahu ‘alaihi wa sallam berkata, ‘Apakah istrimu itu saudarimu?’ Beliau membencinya dan melarangnya.” (HR. Abu Daud: 1889)
Akan tetapi, hadits ini dhaif (lemah) karena pada sanadnya adarawi yang majhul (tidak disebut namanya). Dijelaskan pula di dalam Syarah Sunan Abu Daud, yaitu ‘Aunul Ma’bud: 5/93, bahwa haditsnya mudhtharrib (guncang) sehingga tidak bisa dijadikan dalil.
Sebaiknya, jika pun ingin memanggil ummi dan abi, tambahkan nama anak di belakangnya. Misalnya “Abi Fathiya”, sehingga kita tidak lagi memanggil pasangan seolah-olah ia adalah ibu/bapak kita, melainkan ibu/bapak dari anak kita.
Banyak yang menyebut demikian dengan alasan untuk membiasakan anak memanggil orangtuanya. Akan tetapi ketika sedang berdua dengan pasangan pun, jadinya terbiasa dengan panggilan Ummi-Abi, Ibu-Bapak, dan lainnya. Sebenarnya lebih baik memanggil pasangan kita dengan panggilan mesra terutama ketika hanya berduaan saja.
Secara psikologis, memanggil pasangan dengan sebutan Ummi-Abi, Ayah-Bunda, akan menghilangkan keromantisan antar pasutri. Beberapa pakar psikologi menganggap panggilan demikian akan memudarkan kemesraan antar pasutri, bahkan bisa jadi menghilangkan semangat bercinta.
Selain itu, apakah Rasulullah mencontohkan memanggil pasangan dengan sebutan demikian?
Dalam kitab Ar-Raudhatul Murbi’ Syarah Zadul Mustaqni’ juz 3/195, terdapat penjelasan berikut (yang artinya), “Dan dibenci memanggil salah satu di antara pasutri dengan panggilan khusus yang ada hubungannya dengan mahram, seperti istri memanggil suaminya dengan panggilan ‘Abi’ (ayahku) dan suami memanggil istrinya dengan panggilan ‘Ummi’ (ibuku).”
Jadi, memanggil istri dengan “ukhti” (yang berarti “saudariku”) atau “dik” (yang maksudnya “adikku”) juga dibenci karena termasuk mahramnya, walaupun tidak berniat menyamakan dengan saudarinya. Keterangan ini dikuatkan pula di dalam kitab Al-Mughni juz 17/199, pasal “Dibenci bagi seorang suami memanggil istrinya dengan panggilan orang yang termasuk mahramnya, seperti suami memanggil istrinya dengan panggilan ‘Ummi’ (ibuku), ‘Ukhti’ (saudariku), atau ‘Binti’ (putriku).”
Berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Abu Daud dengan sanadnya dari Abu Tamimah Al-Juhaimi, “Ada seorang laki-laki yang berkata kepada istrinya, ‘Wahai Ukhti!’ Lalu Rasulullahshallallahu ‘alaihi wa sallam berkata, ‘Apakah istrimu itu saudarimu?’ Beliau membencinya dan melarangnya.” (HR. Abu Daud: 1889)
Akan tetapi, hadits ini dhaif (lemah) karena pada sanadnya adarawi yang majhul (tidak disebut namanya). Dijelaskan pula di dalam Syarah Sunan Abu Daud, yaitu ‘Aunul Ma’bud: 5/93, bahwa haditsnya mudhtharrib (guncang) sehingga tidak bisa dijadikan dalil.
Sebaiknya, jika pun ingin memanggil ummi dan abi, tambahkan nama anak di belakangnya. Misalnya “Abi Fathiya”, sehingga kita tidak lagi memanggil pasangan seolah-olah ia adalah ibu/bapak kita, melainkan ibu/bapak dari anak kita.
hukum GST
KEKELIRUAN GST
Bangun awal pagi, saya dah terima mesej seorang sahabat minta jawab kekeliruan berhubung GST. Masuk kelas hari ini pula, sudah 2 kelas pelajar bertanya mengenai GST. Belek paper di kantin pun, hal GST. Malam ini juga usrah bersama pemuda, akan menjawab persoalan GST. Hidup hari ini dihiasi dengan kalimah GST GST dan GST.
Baiklah. Saya punya pendapat tersendiri mengenai GST, dan mungkin bertepatan dengan pendirian alim ulama' anti pemerintah (sekarang), dan tentunya berlawanan dengan alim ulama mesra pemerintah. Pendapat saya boleh diterima dan ditolak, tetapi haruslah ditolak dengan hujah yang baik.
Saya berpegang kepada pendapat memungut cukai adalah harus. Tetapi cukai berbentuk GST adalah haram. Hujah paling utama adalah kerana menindas golongan tidak berkemampuan.
Dalam Islam, cukai dipungut dari golongan kaya. Tak kiralah atas nama zakat, jizyah, kharraj, ushur atau apa jenis sekalipun, falsafah cukai adalah untuk sama-sama membela nasib masyarakat.
Justeru dalam mengutip apa-apa cukai, ia mestilah bersifat ekslusif kepada golongan berkemampuan sahaja, tidak boleh melibatkan nelayan, petani, penoreh dan orang-orang miskin di kampung.
Konsep cukai Islam adalah selari dengan falsafah zakat, iaitu mengikut hadis:
تؤخذ من اﻷغنياء وترد على الفقراء
Diambil dari orang kaya, dan diberi kepada fakir miskin. Konsep cukai GST, boleh jadi harta diambil dari orang miskin, dan hasilnya dimanfaatkan oleh orang kaya pula!
Bahkan pandangan pakar undang-undang barat juga sejak mula memperkenalkan cukai moden kurun ke 18 berteori bahawa falsafah cukai adalah untuk merapatkan jurang perbezaan antara rakyat. Ia membela nasib kurang upaya supaya mampu hidup setaraf dalam sesebuah masyarakat. Secara mudah, harta si kaya dikenakan cukai untuk dimanfaatkan buat si miskin.
Namun GST dikenakan kepada semua pengguna tidak kira kaya atau miskin . Orang kaya kena 6%, orang miskin juga kena 6%. Orang kaya gaji harian RM100 beli lauk nasi RM10.60 dengan mudahnya membayar kerana 60 sen kecil baginga. Sedangkan orang miskin gaji RM10 sehari juga terpaksa cari tambahan 60 sen yang begitu bernilai kerana lauk mereka juga RM10.60.
Wujudkah keseimbangan dalam masyarakat dengan situasi sebegini
FATWA
Fatwa JAKIM mengenai GST pula sangat meragukan. Mereka hanya memetik kata-kata Ulama yang mengharuskan cukai semata-mata, tanpa mengemukakan bentuk bagaimanakah cukai yang diharuskan itu.
Kalau setakat pengharusan cukai, saya juga menerima pendapat ulama itu sudah sekian lama. Namun ia bukanlah tajuk perbahasan sekarang. Persoalan yang harus dikaji ialah adakah cukai boleh dikutip daripada rakyat miskin?
Fatwa sebegini mengingatkan saya kepada fatwa Ustaz Kazim Elias semasa timbul isu DNA babi dalam Cabdury. Beliau dengan rakus keluar fatwa babi haran, dengan segala ayat-ayat Al-Quran dan fatwa ulama.
Lalu dijawab oleh Dr MAZA: "Semua orang tahu babi haram. Kita sekarang bukan bercakap bab babi-babi goreng ni."
Bacalah fatwa-fatwa cukai dari nama-nama setiap ulama yang disebut itu. Pasti akan bertemu kenyataan 'harus mengutip cukai dari si kaya' sahaja tanpa menyebut miskin.
TAS'IR
Ada juga berhujah dengan hadis Nabi dimana baginda tidak mengendahkan permintaan sahabat supaya mengawal kenaikan harga barang apabila harga pasaran meningkat. Sabda Nabi, Allahlah yang menentukan semuanya. Allah menaikkan dan menurunkan harga barang. Allah telah tetapkan rezeki manusia dan tidak terjejas takdir itu dengan turun naik pasaran. Lalu bagi mereka, GST adalah hukum alam yang harus diredhai.
Ini hujah tak masuk akal. Tindakan Nabi itu kerana kenaikan harga barang yang dipengaruhi faktor supply and demand, bukan faktor cukai yang dicipta manusia. Supply and demand adalah faktor semulajadi yang tidak boleh diubah sesuka hati. Sedangkan GST adalah cukai yang dikenakan pemerintah. Tanpa GST, harga barang dari RM10 tidak akan jadi 10.60 begitu saja.
Akhir kata, Islam mendidik erti keadilan sebenar. Kerajaan pula hanya memahami keadilan dengan mafhum kesamarataan. Bolehkah bayi baru lahir diberi makan nasi ayam, sama seperti ibunya atas dasar samarata? Bolehkah budak tadika diajar teori phytagoras yang diajar kepada budak SPM atas dasar samarata?
Pada harta si kaya, ada hak si miskin padanya. Berilah hak kepada yang selayaknya, dan berilah tanggungjawab kepada yang selayaknya. Itulah ADIL.
Bangun awal pagi, saya dah terima mesej seorang sahabat minta jawab kekeliruan berhubung GST. Masuk kelas hari ini pula, sudah 2 kelas pelajar bertanya mengenai GST. Belek paper di kantin pun, hal GST. Malam ini juga usrah bersama pemuda, akan menjawab persoalan GST. Hidup hari ini dihiasi dengan kalimah GST GST dan GST.
Baiklah. Saya punya pendapat tersendiri mengenai GST, dan mungkin bertepatan dengan pendirian alim ulama' anti pemerintah (sekarang), dan tentunya berlawanan dengan alim ulama mesra pemerintah. Pendapat saya boleh diterima dan ditolak, tetapi haruslah ditolak dengan hujah yang baik.
Saya berpegang kepada pendapat memungut cukai adalah harus. Tetapi cukai berbentuk GST adalah haram. Hujah paling utama adalah kerana menindas golongan tidak berkemampuan.
Dalam Islam, cukai dipungut dari golongan kaya. Tak kiralah atas nama zakat, jizyah, kharraj, ushur atau apa jenis sekalipun, falsafah cukai adalah untuk sama-sama membela nasib masyarakat.
Justeru dalam mengutip apa-apa cukai, ia mestilah bersifat ekslusif kepada golongan berkemampuan sahaja, tidak boleh melibatkan nelayan, petani, penoreh dan orang-orang miskin di kampung.
Konsep cukai Islam adalah selari dengan falsafah zakat, iaitu mengikut hadis:
تؤخذ من اﻷغنياء وترد على الفقراء
Diambil dari orang kaya, dan diberi kepada fakir miskin. Konsep cukai GST, boleh jadi harta diambil dari orang miskin, dan hasilnya dimanfaatkan oleh orang kaya pula!
Bahkan pandangan pakar undang-undang barat juga sejak mula memperkenalkan cukai moden kurun ke 18 berteori bahawa falsafah cukai adalah untuk merapatkan jurang perbezaan antara rakyat. Ia membela nasib kurang upaya supaya mampu hidup setaraf dalam sesebuah masyarakat. Secara mudah, harta si kaya dikenakan cukai untuk dimanfaatkan buat si miskin.
Namun GST dikenakan kepada semua pengguna tidak kira kaya atau miskin . Orang kaya kena 6%, orang miskin juga kena 6%. Orang kaya gaji harian RM100 beli lauk nasi RM10.60 dengan mudahnya membayar kerana 60 sen kecil baginga. Sedangkan orang miskin gaji RM10 sehari juga terpaksa cari tambahan 60 sen yang begitu bernilai kerana lauk mereka juga RM10.60.
Wujudkah keseimbangan dalam masyarakat dengan situasi sebegini
FATWA
Fatwa JAKIM mengenai GST pula sangat meragukan. Mereka hanya memetik kata-kata Ulama yang mengharuskan cukai semata-mata, tanpa mengemukakan bentuk bagaimanakah cukai yang diharuskan itu.
Kalau setakat pengharusan cukai, saya juga menerima pendapat ulama itu sudah sekian lama. Namun ia bukanlah tajuk perbahasan sekarang. Persoalan yang harus dikaji ialah adakah cukai boleh dikutip daripada rakyat miskin?
Fatwa sebegini mengingatkan saya kepada fatwa Ustaz Kazim Elias semasa timbul isu DNA babi dalam Cabdury. Beliau dengan rakus keluar fatwa babi haran, dengan segala ayat-ayat Al-Quran dan fatwa ulama.
Lalu dijawab oleh Dr MAZA: "Semua orang tahu babi haram. Kita sekarang bukan bercakap bab babi-babi goreng ni."
Bacalah fatwa-fatwa cukai dari nama-nama setiap ulama yang disebut itu. Pasti akan bertemu kenyataan 'harus mengutip cukai dari si kaya' sahaja tanpa menyebut miskin.
TAS'IR
Ada juga berhujah dengan hadis Nabi dimana baginda tidak mengendahkan permintaan sahabat supaya mengawal kenaikan harga barang apabila harga pasaran meningkat. Sabda Nabi, Allahlah yang menentukan semuanya. Allah menaikkan dan menurunkan harga barang. Allah telah tetapkan rezeki manusia dan tidak terjejas takdir itu dengan turun naik pasaran. Lalu bagi mereka, GST adalah hukum alam yang harus diredhai.
Ini hujah tak masuk akal. Tindakan Nabi itu kerana kenaikan harga barang yang dipengaruhi faktor supply and demand, bukan faktor cukai yang dicipta manusia. Supply and demand adalah faktor semulajadi yang tidak boleh diubah sesuka hati. Sedangkan GST adalah cukai yang dikenakan pemerintah. Tanpa GST, harga barang dari RM10 tidak akan jadi 10.60 begitu saja.
Akhir kata, Islam mendidik erti keadilan sebenar. Kerajaan pula hanya memahami keadilan dengan mafhum kesamarataan. Bolehkah bayi baru lahir diberi makan nasi ayam, sama seperti ibunya atas dasar samarata? Bolehkah budak tadika diajar teori phytagoras yang diajar kepada budak SPM atas dasar samarata?
Pada harta si kaya, ada hak si miskin padanya. Berilah hak kepada yang selayaknya, dan berilah tanggungjawab kepada yang selayaknya. Itulah ADIL.
love hope faith
6 LITTLE..STORIES
---:-:-:-:---
🌾
{ 1 }
ONCE, All villagers decided to pray for rain, on the day of prayer all the people gathered but only one boy came with an umbrella.
👇
That's
FAITH
----------
🌾
{ 2 }
WHEN You gently throw a baby in the air, she laughs because she knows you will catch her.
👇
That's
TRUST
-----------
🌾
{ 3 }
EVERY Night we go to bed, without any assurance of being alive the next
morning but still we set the alarms to wake up.
👇
That's
HOPE
-----------
🌾
{ 4 }
WE Plan big things for tomorrow in spite of zero knowledge of the future.
👇
That's
CONFIDENCE
--------
🌾
{ 5 }
WE See the world suffering.
But still we get married. We make friends around, & we treasure the relationship.
👇
That's
LOVE.
-------
🌾
{6}
On an Old Man's shirt was written a cute sentence
'I Am Not 60 Years Old..., I Am Sweet 16 with 44 years Experience.'
👇
That's
ATTITUDE
------
Have a happy day☀🌷
Let's lead our lives with Faith, Trust, Hope, Confidence, Love, & a right attitude 🙏❤💪
---:-:-:-:---
🌾
{ 1 }
ONCE, All villagers decided to pray for rain, on the day of prayer all the people gathered but only one boy came with an umbrella.
👇
That's
FAITH
----------
🌾
{ 2 }
WHEN You gently throw a baby in the air, she laughs because she knows you will catch her.
👇
That's
TRUST
-----------
🌾
{ 3 }
EVERY Night we go to bed, without any assurance of being alive the next
morning but still we set the alarms to wake up.
👇
That's
HOPE
-----------
🌾
{ 4 }
WE Plan big things for tomorrow in spite of zero knowledge of the future.
👇
That's
CONFIDENCE
--------
🌾
{ 5 }
WE See the world suffering.
But still we get married. We make friends around, & we treasure the relationship.
👇
That's
LOVE.
-------
🌾
{6}
On an Old Man's shirt was written a cute sentence
'I Am Not 60 Years Old..., I Am Sweet 16 with 44 years Experience.'
👇
That's
ATTITUDE
------
Have a happy day☀🌷
Let's lead our lives with Faith, Trust, Hope, Confidence, Love, & a right attitude 🙏❤💪
Rabu, 1 April 2015
GST ausie
Komen slh sorg dlm FB Tan sri nua muso ~~
Tan Sri menatey apo kalu tokleh nk belo rakyat? Wat kejadoh apo dale Parlimen puok2 MP nih kalu xleh nk bahas usul di Parlimen? Tgk feedback rakyat la gilo.! Dale paper, dale facebook, twitter, email kpd putrajaya.. Feedback 99% tok setuju GST di implement lagi buat waktu ni. Menatey apo puok mung nih? Tan Sri/ Dato Seri/ Tun/Dato Datin tuh pangkat kah blako, hakikat puok mung nih manusio bodo jah.! UMNO sdiri pun ramai ahli miskin papo kedano.! Puok mung majoriti dale Parlimen, tapi xleh nk bahas usul nih. Tgk jurang antara pendapatan & perbelanjaan la dlu gilo.!! Gaji minima RM3.60 paling rendoh di dunio dale ranking negaro2 laksana GST. Duk kiro nga UK Australia, demo tu takpo la GST 10% sbb gaji minima dio AUD$15 per hour. Bersamaan RM45-50 sejam kijo! Bukey RM3.60 serupo hok Tan Sri bakul sapoh buat perbandingan tuh.! Otok ado otok? Ko takdok? Maah la kurey ajar nih. Puok2 mung nih tggu mapuh belako baru aman Malaysia. Nati puok mung mati,aku nk gi tabur duit atah kubur.. Tggu.!
Mohon Tan Sri baco pah komen deh. Nk komen kure ajar jgk pun takpo mugo aku hok start dulu..
Tan Sri nk kecek pasal ekonomi ko pasal gapo2 ko dipersilakan. Ambo laye belako. Nk tgk jgk otok Tan Sri ni balance ko dok antara logik dan tak logik. Ado otok bakali, cumo tak balance jah dok? Gilo taksub UMNO telajok sapa nasib rakyat Ketereh di perjudikan. Tan Sri dale parlimen mewakili rakyat Kok Lanas Ketereh Kadok, malah Kelate amnya. Tan Sri tokleh ko bangun buwi ucapan n bahas usul GST dgn fakta bahawasanya rakyat Kelate ramai miskin.! Tv suratkhabar pun oyak sokmo rakyat Kelate miskin. Pahtu? Babi apo gi sokong GSt nyo gilo?
MP negeri lain tu biarlah mugo bodo sokmo. Harap ko PR jah bangkang, puok2 UMNO pun keno bangkang jgk bendo2 zalim gini.
So lagi, jange buat comparison dgn Australia. Ambo duk australia 4tahun doh Tan Sri. Duk bayar GST 10% selamo ni ambo relo sbb apo? Sbb australia ni bukan negaro Islam, ikut dio lah nk wat cukai pun. Ambo bayar atas dasar ambo kijo dale negaro dio, keno taat kpd pemerintah walau bukan Islam. Bezo dgn negaro Islam, tokleh kenakan cukai kpd org miskin. Terkecuali cukai tanah cukai kedai/perniagaan pendek kato cukai utk org kayo2 srupo Tan Sri je la buleh.!
Australia implement GST 10%, tgk fakta berkenaan Australia deh: pahtu baru pikir la nk wat comparison tuh.
Australia negaro paling tinggi menetapkan gaji minima iaitu sebanyak $15 per hour (gaji minima paling mahal di dunio).
Australia memberikan pendidikan percuma kpd citizen n PR. Sehingga ke peringkat PhD.
Elaun PR n citizen sehingga $2000 sebulan
Elaun anok2
Elaun jobless(penganggur) pun buleh pitih.!
Highway percuma tak terhitung byk dio. Highway berbayar pun paling mahal $6 jah
Freeway menghubung antara negeri ke negeri lain FREE! Rakyat bleh pilih ado 6 highway percuma kalu nk gi KL dari KB (contoh), kito? Jale rayo ado so jah. Masuk Karak keno tol puluh2 riyal. Bodo dok?
Elaun org tuo
Pensioners xperlu risau masa tua terjamin
Kuli batok pun pakai Honda Type R, cleaner pakai skyline, postman pakai Audi
Malaysia? Cleaner jale kaki.!
Public transport no.1 di dunio! Tram percuma (LRT percuma dlm bandaraya melbourne)
Train muroh
Flight muroh
Bus muroh
Harga kereta 10kali ganda lagi muroh berbanding Malaysia, even harga keto Proton pun muroh di Australia lagi. Tan Sri nok bahas isu proton dok? Mari ah.
Tahap keselamatan dlm negaro no.1 di dunia. Malaysia? Ragut rogol rompak samun bunuh hari2 masuk tv.! Jenayah tinggi, lagi mau wat GST, org miskin makin miskin, perkadaran jenayah akan meningkat, logik la kalu pahni kes samun 100kes sehari. Sbb rakyat lapar la gilooo.!! Gaji sikit, beban banyok.! Ekonomi mcm tahik tp cukai kiri kanan keno.! Bodo la puok mung nih duk wat babi apo dale Parlimen eh? Pikir nasib rakyat ko pikir pitih poket puok mung jah?
Tan Sri, just one word from me. Honestly...
BODO!
😂😂😂😂😂
Tan Sri menatey apo kalu tokleh nk belo rakyat? Wat kejadoh apo dale Parlimen puok2 MP nih kalu xleh nk bahas usul di Parlimen? Tgk feedback rakyat la gilo.! Dale paper, dale facebook, twitter, email kpd putrajaya.. Feedback 99% tok setuju GST di implement lagi buat waktu ni. Menatey apo puok mung nih? Tan Sri/ Dato Seri/ Tun/Dato Datin tuh pangkat kah blako, hakikat puok mung nih manusio bodo jah.! UMNO sdiri pun ramai ahli miskin papo kedano.! Puok mung majoriti dale Parlimen, tapi xleh nk bahas usul nih. Tgk jurang antara pendapatan & perbelanjaan la dlu gilo.!! Gaji minima RM3.60 paling rendoh di dunio dale ranking negaro2 laksana GST. Duk kiro nga UK Australia, demo tu takpo la GST 10% sbb gaji minima dio AUD$15 per hour. Bersamaan RM45-50 sejam kijo! Bukey RM3.60 serupo hok Tan Sri bakul sapoh buat perbandingan tuh.! Otok ado otok? Ko takdok? Maah la kurey ajar nih. Puok2 mung nih tggu mapuh belako baru aman Malaysia. Nati puok mung mati,aku nk gi tabur duit atah kubur.. Tggu.!
Mohon Tan Sri baco pah komen deh. Nk komen kure ajar jgk pun takpo mugo aku hok start dulu..
Tan Sri nk kecek pasal ekonomi ko pasal gapo2 ko dipersilakan. Ambo laye belako. Nk tgk jgk otok Tan Sri ni balance ko dok antara logik dan tak logik. Ado otok bakali, cumo tak balance jah dok? Gilo taksub UMNO telajok sapa nasib rakyat Ketereh di perjudikan. Tan Sri dale parlimen mewakili rakyat Kok Lanas Ketereh Kadok, malah Kelate amnya. Tan Sri tokleh ko bangun buwi ucapan n bahas usul GST dgn fakta bahawasanya rakyat Kelate ramai miskin.! Tv suratkhabar pun oyak sokmo rakyat Kelate miskin. Pahtu? Babi apo gi sokong GSt nyo gilo?
MP negeri lain tu biarlah mugo bodo sokmo. Harap ko PR jah bangkang, puok2 UMNO pun keno bangkang jgk bendo2 zalim gini.
So lagi, jange buat comparison dgn Australia. Ambo duk australia 4tahun doh Tan Sri. Duk bayar GST 10% selamo ni ambo relo sbb apo? Sbb australia ni bukan negaro Islam, ikut dio lah nk wat cukai pun. Ambo bayar atas dasar ambo kijo dale negaro dio, keno taat kpd pemerintah walau bukan Islam. Bezo dgn negaro Islam, tokleh kenakan cukai kpd org miskin. Terkecuali cukai tanah cukai kedai/perniagaan pendek kato cukai utk org kayo2 srupo Tan Sri je la buleh.!
Australia implement GST 10%, tgk fakta berkenaan Australia deh: pahtu baru pikir la nk wat comparison tuh.
Australia negaro paling tinggi menetapkan gaji minima iaitu sebanyak $15 per hour (gaji minima paling mahal di dunio).
Australia memberikan pendidikan percuma kpd citizen n PR. Sehingga ke peringkat PhD.
Elaun PR n citizen sehingga $2000 sebulan
Elaun anok2
Elaun jobless(penganggur) pun buleh pitih.!
Highway percuma tak terhitung byk dio. Highway berbayar pun paling mahal $6 jah
Freeway menghubung antara negeri ke negeri lain FREE! Rakyat bleh pilih ado 6 highway percuma kalu nk gi KL dari KB (contoh), kito? Jale rayo ado so jah. Masuk Karak keno tol puluh2 riyal. Bodo dok?
Elaun org tuo
Pensioners xperlu risau masa tua terjamin
Kuli batok pun pakai Honda Type R, cleaner pakai skyline, postman pakai Audi
Malaysia? Cleaner jale kaki.!
Public transport no.1 di dunio! Tram percuma (LRT percuma dlm bandaraya melbourne)
Train muroh
Flight muroh
Bus muroh
Harga kereta 10kali ganda lagi muroh berbanding Malaysia, even harga keto Proton pun muroh di Australia lagi. Tan Sri nok bahas isu proton dok? Mari ah.
Tahap keselamatan dlm negaro no.1 di dunia. Malaysia? Ragut rogol rompak samun bunuh hari2 masuk tv.! Jenayah tinggi, lagi mau wat GST, org miskin makin miskin, perkadaran jenayah akan meningkat, logik la kalu pahni kes samun 100kes sehari. Sbb rakyat lapar la gilooo.!! Gaji sikit, beban banyok.! Ekonomi mcm tahik tp cukai kiri kanan keno.! Bodo la puok mung nih duk wat babi apo dale Parlimen eh? Pikir nasib rakyat ko pikir pitih poket puok mung jah?
Tan Sri, just one word from me. Honestly...
BODO!
😂😂😂😂😂
Langgan:
Catatan (Atom)