Rabu, 15 April 2015

doa harian 2

Assalamualaikum.....

بِسْمِ  ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـلَمِين۞ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم۞
مَـلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين۞إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ۞ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ۞صِرَطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ۞ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ۞َ
Ya Allah kami menadah tangan memohon keampunan kepada Mu,
Ampuni dosa kami,
Ampuni dosa kedua ibu bapa kami, Ampuni dosa isteri-isteri kami
Ampuni dosa guru-guru kami,
Ampuni dosa anak-anak kami, anak-anak murid kami, sahabat2 kami,
saudara mara kami, jiran-jiran kami dan semua kaum muslimin dan muslimat samada yang masih hidup dan yang telah meninggal dunia.

Ya Allah, jadikanlah anak-anak kami menjadi anak yang soleh dan solehah, sentiasa mentaatiMu Ya Allah.

Ya Allah, kasihanilah kedua ibu bapa kami, sebagaimana mereka telah mengasihi kami semasa kecil lagi.

Ya Allah, jadikanlah hari ini penuh semangat, dimurahkan rezeki yang halal, kesihatan yang baik, ilmu yang bermanfaat, iman yang kuat dan permudahkanlah segala urusan kami, janganlah Engkau persulitkannya, sempurnakan dengan kebaikan.

Ya Allah, berilah kami kebaikan hari ini dan jauhkan daripada keburukan hari ini. Ya Allah terangilah hati-hati kami dengan cahaya hidayahMu sebagaimana telah Engkau terangi bumi dengan matahari Mu terus menerus dengan rahmat Mu Ya Allah Tuhan yang maha pengasih.

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepadaMu, kebaikan hari ini, kemenangannya, pertolongannya, cahayanya, keberkatannya dan petunjuknya. Dan kami mohon perlindunganMu dari kejahatan yang ada di dalamnya dan kejahatan yang ada sesudahnya.

Ya Allah.....sesungguhnya Engkau maha pengampun, maha pengasih dan maha penyayang. Hanya kepada Mu lah sebaik-baik tempat kami panjatkan permohonan dan pertolongan. Kabulkan doa-doa kami ya Allah.....
Ya Allah tunjukkanlah kami jalan yang lurus yang Engkau redhai.

Ya Allah sihatkanlah kami agar kami selesa dalam menjalankan ibadah kami.
Ya Allah hanya kepada Engkau kami memohon dan meminta pertolongan Ya Allah.
     
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
آمِّيْنَ, آمِّيْن, آمِّيْن,َ يا رَبَّ الْعَالَمِيْن  َ َ

doa harian

Doa untuk kawan kawan ku.

1. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang sakit, sembuhkan lah dia.

2. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang bermasalah, beri lah jalan keluar untuk dia.

3. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang kesempitan wang, kau murahkan lah rezekinya.

4. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang bermasam muka diantara satu sama lain, damaikan lah mereka.

5. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang sesat duniawi, kurniakan Nur kepada dia.

6. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku lalai, kurniakan lah Hidayah Mu kepada dia.

7. Ya Allah jika di saat ini ada kawan ku yang bersedih hati, kembalikan lah kecerian diwajahnya.

8. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang berada dipersimpangan jalan yang  berliku, tunjukkan lah jalan yang diredhai oleh Mu.

Aamiin Aamiin Ya Rabbal Alamin.

minda guru

RESET MINDA GURU
- Prof. Dr. Muhaya

1. Guru ialah orang memberi ilmu. Seorang guru mudah masuk syurga dan mudah juga masuk neraka.

2. Jika guru fokus apa yang dapat dalam kerjaya guru, guru tidak akan bersemangat.

3. Jadikan diri kita Hamba Allah yang taat dahulu, nescaya kemegahan dunia & penghargaan manusia akan datang sendiri.

4. Niatlah menjadi guru kerana Allah, tujuan hidup, mencari redha Allah dan ladang pahala.

5. Guru perlu mengubah minda dengan menjadikan KPI Allah SWT ( Aqidah + Ibadah + Akhlak) menjadi tujuan utama dalam proses pembelajaran, bukannya KPI manusiawi dan duniawi.

6. Jangan jadi guru yang malang, memaksa murid cemerlang dalam peperiksaan untuk mengejar status & populariti diri.

7. Jangan jadi guru yang sentiasa mencari kesilapan muridnya, carilah potensi, kebaikan dan kehebatannya.

8. Bukan guru disiplin tetapi guru kasih sayang. Fikir setiap perkara atau tindakan yang dilakukan akan kebaikannya. Jika perlu marah kanak-kanak atau murid marahlah kerana sikapnya bukan dirinya sebagai insan.

9. Guru tolong sayang anak murid seperti anak-anaknya.

10. Mengajar bukan untuk menunjuk pandai tetapi dengan niat memberi manfaat.

11. Jangan rasakan diri kita lebih baik daripada orang lain kerana ia tanda awal kejatuhan diri kita.

12. Jangan selalu mengherdik. Orang yang cepat marah harga dirinya rendah.

13. Orang yang selalu beri manfaat, masalahnya akan berkurangan. Orang yang bermasalah banyak masalah.

14. Ilmu bukan milik kita, semua ilmu milik Allah SWT: Usah berbangga atau riak dengan ilmu yang ada.

15. Lihatlah anak murid sebagai individu yang tiada batasan kebolehan dan berpotensi besar.

16. Jadilah manusia hebat yang mengubah persekitaran dan manusia di sekelilingnya.

17. Jangan jadi manusia yang menghancurkan hidup anak murid dengan mencerca dan mengutuk kelemahan murid.


Selasa, 14 April 2015

ilmu

24 Jamadil Akhir 1436H
14 April 2015M

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتهُ

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم

Hidup jangan sekali-kali merasa diri lebih baik daripada orang lain. Itulah hijab paling tebal yang akan merosakkan kehalusan akhlak kita dengan Allah dan manusia...

كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ ﴿٦﴾ أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ ﴿٧﴾

Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,(6) karena dia melihat dirinya serba cukup.(7)
(Al-'Alaq: 6-7)

Seorang yang memiliki ilmu kadang terkena penyakit sombong dan bangga diri. Kalau ilmu yang dimiliki adalah ilmu-ilmu dunia, mungkin ini biasa terjadi. Namun yang pelik, jika ia mempelajari ilmu agama, seharusnya makin bertambah ilmunya bertambah pula kebaikannya.Ada pertanyaan di sana: “Untuk apakah ia belajar?” Kerana niat itulah yang akan menjawab mengapa seorang bertambah ilmu agamanya, malah semakin menjadikannya sombong. Jika ia meniatkan belajarnya untuk beramal dengan ilmunya, maka semakin bertambah ilmunya ia akan semakin soleh. Namun sebaliknya jika ia belajar hanya ingin disebut sebagai alim ulama, atau belajar untuk mengalahkan seseorang, maka tidak akan berkat ilmunya dan tidak akan berbuah dengan amalan-amalan.

Ka’b bin Malik RA meriwayatkan dari Rasulullah SAW:

مَنِ ابْتَغَى الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءُ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءُ أَوْ تَقْبَلُ أَفْئِدَةَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَإِلَى النَّارِ. (رواه الحاكم، وصححه الألباني في صحيح الجامع الصغير)

"Barangsiapa yang mencari ilmu untuk mendapatkan sebutan sebagai ulama atau memperdaya orang-orang yang bodoh atau untuk memalingkan manusia kepadanya, maka atasnya api neraka".
(Hadith Riwayat Hakim)

Adab berkaitan erat dengan ilmu. Tidak ada adab tanpa ilmu dan tidak ada ilmu tanpa adab. Berkata Abdullah ibnul Mubarak RH:
"Hampir-hampir adab itu merupakan dua pertiga ilmu"
(Sifatu Shafwah, Ibnul Jauzi)

Oleh kerana itu para ulama mendidik anak-anak mereka dengan adab dan akhlak terlebih dahulu sebelum mendapatkan ilmu. Berkata Abu ‘Abdillah Sufyan bin Sa’id Ats-Tsauri RH:
"Mereka (para ulama) tidak menghantar anak-anaknya untuk mencari ilmu hingga mendidiknya dengan adab, akhlak dan ibadah selama 20 tahun".
(Hilyatul Auliya, Abu Na’im Asbahani, melalui Min Hadyi Salaf)

Mereka membezakan antara pendidikan (tarbiyyah) dan pengajaran (ta’lim). Iaitu anak-anak mereka dididik, dilatih dengan akhlak dan adab yang baik, kemudian mereka dihantar kepada para ulama. Dengan demikian ketika menimba ilmu, mereka dalam keadaan memiliki adab dan akhlak yang baik serta jauh dari kesombongan. Hingga ilmu yang mereka dapatkan menjadi berkat.

Lupakah kita kalau sesungguhnya ilmu yang kita punya akan ditanya tentang akibat amalannya?

Seseorang yang menjadi sombong dengan sebab beilmu pengetahuan sebagaimana dua perkara ini, iaitu dia sibuk menuntut ilmu yang dianggap olehnya sebagai ilmu yang baik tetapi sebenarnya bukan lah ilmu yang hakiki dan bermanfaat. Selainnya, dia memang pakar dalam ilmu pengetahuannya, terutama dalam perkara keagamaan tetapi saying buruk perangai dan akhlaknya, buruk watak dan tabiatnya, rendah jiwa dan hina budi pekertinya.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:

لاَ تَزُوْلُ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ: عَنْ عُمْرِهِ فِيْمَ أَفْنَاهُ وَعَنْ عِلْمِهِ مَا فَعَلَ فِيْهِ وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيْمَ أَنْفَقَهُ وَعَنْ جِسْمِهِ فِيْمَ أَبْلاَهُ. (رواه الترمذي وصححه الألباني في صحيح الجامع الصغير)

"Tidak akan bergeser kedua kaki seorang hamba hingga ditanya tentang empat perkara: tentang umurnya untuk apa dihabiskan, tentang ilmunya apa yang telah ia diamalkan, tentang hartanya darimana dia dapatkan dan kemana dikeluarkan, dan tentang badannya untuk apa ia gunakan"
(Hadith Riwayat At-Tirmidzi)

Justeru, janganlah sombong dengan ilmu yang ada, yang hanya sedikit yang dipinjamkan oleh Allah SWT kepada kita. Manfaatkannya untuk kebaikan sebagaimana sabda Nabi SAW:

“Sesiapa yang menunjukkan kepada kebaikan, ia mendapat ganjaran amalannya itu dan ganjaran seumpana orang yang mengikutnya”.