Oleh Cikgu Fadli Salleh
Aku nak buat kelas lewat malam khas untuk golongan ibubapa spesis manja ni.Makin menjadi-jadi nampaknya perangai mengada-ngada ibubapa zaman sekarang. Sampai anaknya tidak dibenarkan untuk padam papan hitam. Anak mereka bukan orang gaji katanya. Anak mereka pelanggan, harus dijaga dengan baik dan dihormati kata mereka.
Eh ibubapa! Zaman sekarang ka, zaman dahulu ka, zaman purba ka, budak tetap sama. Mereka seronok sangat bila cikgu pilih mereka untuk padam papan hitam. Kau mana tahu, kau bukan cikgu.
Kalau ditanya siapa yang mahu tolong padam papan hitam, berebut budak angkat tangan tahu tak? Sampai cikgu tak tahu nak pilih yang mana satu. Malah, kadangkala, sampai ada murid yang bergaduh dan merajuk. Sebab tak dapat padam papan hitam. Kau mana tahu, kau bukan cikgu.
Eh ibubapa! Cikgu ini pun orang yang tahu adab dan susila. Murid yang tolong padam papan hitam pasti mereka ucapkan terima kasih. Walau pada murid berumur 7 tahun sedang sang gurunya berumur 50 tahun.
Kami ucap terima kasih, kerana tunjuk ajar kami bukan sekadar dalam buku teks sahaja. Kami didik hati dan perangai mereka sekali. Kau mana tahu, kau bukan cikgu.
Kau kat rumah, suruh anak gaul simen pun kau tak ucap terima kasih. Apa punya contoh yang kau tunjuk aku tak tahu lah.
Eh ibubapa! Kau tahu tak dah bertahun kami para guru terpaksa berdiri di depan pagar menyambut murid dan mengucap selamat datang? Zaman sekarang zaman guru kena hormat murid tahu tak?
Dah la cikgu ucap selamat datang kat pagar, siap sambut lagi, tapi anak kau senyum kat cikgu pun tidak. Cikgu tegur pula menjawab. Silap-silap kereta tercalar, tayar pancit. Kau mana tahu, kau bukan cikgu.
Eh ibubapa! Setiap bulan cikgu kena sambut hari lahir anak murid tahu tak? Hari lahir anak kau juga. Kami sediakan kek, panggil murid-murid lain rai dan nyanyi sama-sama. Malah ada guru yang suapkan kek kat murid. Sedangkan, hari jadi guru itu sendiri, tiada murid ingat pun. Nak sambut siap suap kek jauh sekali lah. Kau mana tahu, kau bukan cikgu.
Eh ibubapa! Kau tahu tak, anak kau yang terkencing terberak dalam kelas itu, cikgu dia yang bawa ke tandas. Buka baju, tolong basuh kencing berak, tolong cari baju lain dan salinkan. Kadang-kadang, cikgu terpaksa keluarkan duit sendiri beli baju saiz anak kau sebab dia kencing berak tak sempat ke tandas. Kena mop dan bersih lantai kelas lagi. Kau mana tahu, kau bukan cikgu.
Sedangkan itu bukan tugas cikgu. Itu tugas kau. Cikgu itu boleh saja biarkan anak kau dalam keadaan hancing dan busuk, lepas tu telefon kau suruh datang ambil dan basuh sendiri. Sebab itu diluar bidang tugas cikgu. Tapi kami guru bukan begitu. Kau mana tahu, kau bukan cikgu.
Eh ibubapa, kalau ikutkan hati, banyak lagi point aku nak tulis kat sini. Tapi aku risau nanti status ini jadi macam novel la pula. Panjang berjela-jela. Nanti kau tak baca. Bukan aku tak tahu, kau ni jenis malas membaca. Aku tahulah, aku kan cikgu.
Eh ibubapa! Aku nak bagitahu satu perkara penting ni. Kalau kau mengada-ngada nak anak kau dilayan lebih dari anak raja, satu nasihat aku untukmu.
Kau tak payah hantar la anak kau ke sekolah. Kau sekolahkan anak kau di rumah sahaja. Kau kan serba tahu. Cikgu kan serba tak kena pada kau. Itu jalan terbaik untuk kau dan anak kau.
================
- Artikel ini khusus buat ibubapa spesis ini sahaja. Yang lain jangan terasa.
*Penulis: Cikgu Fadli Salleh
"MEMPERKASA ILMU,TARBIYAH DIRI"
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 18 November 2016
Khamis, 17 November 2016
UPSR
Keputusan UPSR 2014
Ada 460 000 pelajar
Dapat semua A = 36,304
_______________________
Keputusan UPSR 2015
Ada 443 000 pelajar.
Dapat semua A = 38,344
_______________________
Keputusan UPSR 2016
Ada 440 000 pelajar.
Dapat semua A = 4,866
Keputusan UPSR dilandasan yang betul.
Mungkin ramai yang kecewa pada UPSR tahun ini termasuk ibu-bapa. Pada saya, UPSR sudah dilandasan yqng betul apabila benar-benar menguji pelajar. Tiada lagi longgokan A tetapi kurang kualiti. Teringat zaman kami yang tak ramai dapat A. Desas desus gred diturunkan untuk meramaikan A tidak lagi kedengaran pada tahun ini.
Satu transformasi drpd hafalan kpd menyelesaikan masalah.Hafal tetap menghafal sbg "tools" utk selesaikan lapis pertama isu dlm soalan KBA(HOTS). Soalan KBAT berlapis2. Tetapi dalam hafalan kena selesai masalah aras tinggi. Kejutan utk anak2. Soalan "trial", buku2 semua tak menepati soalan sebenar. KBAT UPSR hanya bermula thn ni. Semasa batch ini, di thn 5 pun mereka belum dibiasakan dgn format yg skema jawapan sangat "tight" dgn "keyword" tertentu bagi soalan subjektif. Sebab itu yg dpt "trail" 6A ttp apabila "result" sebenar ramai yg merudum. Soalan hampir setaraf PMR zaman dahulu. Malah ada yg lebih susah. Anak2 UPSR kali ini berada di aras yg tinggi.
Ada 460 000 pelajar
Dapat semua A = 36,304
_______________________
Keputusan UPSR 2015
Ada 443 000 pelajar.
Dapat semua A = 38,344
_______________________
Keputusan UPSR 2016
Ada 440 000 pelajar.
Dapat semua A = 4,866
Keputusan UPSR dilandasan yang betul.
Mungkin ramai yang kecewa pada UPSR tahun ini termasuk ibu-bapa. Pada saya, UPSR sudah dilandasan yqng betul apabila benar-benar menguji pelajar. Tiada lagi longgokan A tetapi kurang kualiti. Teringat zaman kami yang tak ramai dapat A. Desas desus gred diturunkan untuk meramaikan A tidak lagi kedengaran pada tahun ini.
Satu transformasi drpd hafalan kpd menyelesaikan masalah.Hafal tetap menghafal sbg "tools" utk selesaikan lapis pertama isu dlm soalan KBA(HOTS). Soalan KBAT berlapis2. Tetapi dalam hafalan kena selesai masalah aras tinggi. Kejutan utk anak2. Soalan "trial", buku2 semua tak menepati soalan sebenar. KBAT UPSR hanya bermula thn ni. Semasa batch ini, di thn 5 pun mereka belum dibiasakan dgn format yg skema jawapan sangat "tight" dgn "keyword" tertentu bagi soalan subjektif. Sebab itu yg dpt "trail" 6A ttp apabila "result" sebenar ramai yg merudum. Soalan hampir setaraf PMR zaman dahulu. Malah ada yg lebih susah. Anak2 UPSR kali ini berada di aras yg tinggi.
صلاة برجماعه
Kelebihan Solat di Masjid
BILA SOLAT DI MASJID,
In Sya Allah kita akan perolehi:
1. Pahala sahut seruan azan
2. Pahala melangkah ke masjid
3. Pahala masuk masjid.
4. Pahala melangkah kaki kanan kedalam masjid
5. Pahala doa masuk masjid
6. Pahala solat tahiyyatul masjid
7. Pahala i’tikaf
8. Pahala solat berjamaah
9. Pahala takbiratul ihram bersama imam
10. Pahala amin bersama imam
11. Pahala rapatkan sof,
12. Pahala luruskan sof
13. Pahala dengar tilawah quran
14. Pahala hubung silaturrahim
15. Pahala duduk dalam majlis zikir
16. Pahala duduk dalam majlis ilmu
17. Pahala jadi makmum
19. Pahala membersihkan masjid
20. Pahala menuntut ilmu
21. Pahala nasihat menasihati
22. Pahala sedekah ditabung masjid
23. Pahala mempelajari bacaan Quran yang betul melalui bacaan imam.
24. Pahala mengingatkan imam jika beliau lupa
25. Pahala menghidupkan sunnah rasulullah saw
26. Pahala menghidupkan syiar agama Islam
27. Pahala doa keluar masjid dan dengan langkah kiri..
Daripada darjat2 ini, berapa yg tidak boleh dicapai jika solat berjamaah dirumah?
Oleh itu marilah kita berjemaah di masjid/surau sedapat yg mungkin.
Wallahu’alam..
BILA SOLAT DI MASJID,
In Sya Allah kita akan perolehi:
1. Pahala sahut seruan azan
2. Pahala melangkah ke masjid
3. Pahala masuk masjid.
4. Pahala melangkah kaki kanan kedalam masjid
5. Pahala doa masuk masjid
6. Pahala solat tahiyyatul masjid
7. Pahala i’tikaf
8. Pahala solat berjamaah
9. Pahala takbiratul ihram bersama imam
10. Pahala amin bersama imam
11. Pahala rapatkan sof,
12. Pahala luruskan sof
13. Pahala dengar tilawah quran
14. Pahala hubung silaturrahim
15. Pahala duduk dalam majlis zikir
16. Pahala duduk dalam majlis ilmu
17. Pahala jadi makmum
19. Pahala membersihkan masjid
20. Pahala menuntut ilmu
21. Pahala nasihat menasihati
22. Pahala sedekah ditabung masjid
23. Pahala mempelajari bacaan Quran yang betul melalui bacaan imam.
24. Pahala mengingatkan imam jika beliau lupa
25. Pahala menghidupkan sunnah rasulullah saw
26. Pahala menghidupkan syiar agama Islam
27. Pahala doa keluar masjid dan dengan langkah kiri..
Daripada darjat2 ini, berapa yg tidak boleh dicapai jika solat berjamaah dirumah?
Oleh itu marilah kita berjemaah di masjid/surau sedapat yg mungkin.
Wallahu’alam..
Ilmu
Ambillah ilmu daripada ahlinya sekali pun orangnya tidak terkenal
Di antara tanda-tanda wujud kesombongan dalam diri seorang penuntut ilmu, hanya akan mencari dan memberi tumpuan pada guru-guru yang ternama dan masyhur sahaja. Penuntut sebegini sebenarnya adalah jahil. Ini kerana hikmah itu upama barangan keciciran sesiapa sahaja termasuk para penuntut. Pastinya mereka akan mencari dan mengutip semula jika barangan tersebut ditemui. Tidak perlu penuntut hanya akan mengutip kembali barangannya yang tercicir, andai yang memberitahunya itu seseorang yang mempunyai taraf dan kedudukan. Jika orang kebanyakan atau orang bawahan yang memberitahu akan tempat barang kecicirannya berada, dia enggan mengambil semula barangannya itu.
Perumpamaan yang kedua seperti seseorang yang bakal memasuki kawasan hutan, hanya diperingatkan oleh seorang budak hingusan akan kawasan tersebut mempunyai binatang buas yang telah membunuh beberapa orang yang tidak bernasib baik. Namun maklumat berguna seperti itu tidak diendahkan kerana yang memberitahunya hanyalah seorang budak. Dengan nekad dia pun memasuki kawasan hutan tersebut, lalu dia pun sama dibaham oleh binatang buas tersebut.
Begitulah dengan ilmu bertujuan menyelamatkan manusia. Tidak penting daripada siapa ilmu itu diambil, asalkan yang menyampaikan itu adalah ahlinya.
Di antara tanda-tanda wujud kesombongan dalam diri seorang penuntut ilmu, hanya akan mencari dan memberi tumpuan pada guru-guru yang ternama dan masyhur sahaja. Penuntut sebegini sebenarnya adalah jahil. Ini kerana hikmah itu upama barangan keciciran sesiapa sahaja termasuk para penuntut. Pastinya mereka akan mencari dan mengutip semula jika barangan tersebut ditemui. Tidak perlu penuntut hanya akan mengutip kembali barangannya yang tercicir, andai yang memberitahunya itu seseorang yang mempunyai taraf dan kedudukan. Jika orang kebanyakan atau orang bawahan yang memberitahu akan tempat barang kecicirannya berada, dia enggan mengambil semula barangannya itu.
Perumpamaan yang kedua seperti seseorang yang bakal memasuki kawasan hutan, hanya diperingatkan oleh seorang budak hingusan akan kawasan tersebut mempunyai binatang buas yang telah membunuh beberapa orang yang tidak bernasib baik. Namun maklumat berguna seperti itu tidak diendahkan kerana yang memberitahunya hanyalah seorang budak. Dengan nekad dia pun memasuki kawasan hutan tersebut, lalu dia pun sama dibaham oleh binatang buas tersebut.
Begitulah dengan ilmu bertujuan menyelamatkan manusia. Tidak penting daripada siapa ilmu itu diambil, asalkan yang menyampaikan itu adalah ahlinya.
Faham upsr
PELUK ANAK ANDA WALAUPUN UPSR MEREKA COROT.
Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.
Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.
Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.
Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?
Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?
Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".
Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.
Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.
Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.
Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah
"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell".
Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.
Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.
Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.
Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?
Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?
Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".
Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.
Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.
Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.
Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah
"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell".
Langgan:
Catatan (Atom)