SOLAT SUNAT TAHAJJUD Secara Ringkas
Tahajjud ialah sembahyang sunat apabila terjaga daripada tidur malam walaupun tidur hanya sebentar.
Sembahyang ini dilakukan selepas daripada waktu Isyak sehingga terbit fajar.
Sebaik-baiknya dilakukan pada waktu satu pertiga malam (kira-kira jam 3.00 pagi) hingga sebelum masuk waktu subuh.
Sembahyang ini dilakukan sekurang-kurangnya dua rakaat secara bersendirian.
Dan sangat baik di lakukanlah lebih dari 2 rakaat, sebanyak yang di sukai, tiada had, jika mampu.
Tetapi jika tidak mampu, memadai lah sekadar solat 2 rakaat, yg sebaiknya di lakukan setiap malam secara berterusan.
✅ CARA Solat Sunat Tahajjud
Lafaz niat:
Usolli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lilaahi Ta’ala, Allahu Akbar.
” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala"
✅ BACAAN ketika solat sunat tahajjud
1. Pada rakaat pertama baca Surah Al Fatihah dan Surah Al-Kafirun.
2. Pada rakaat kedua selepas Surah Al Fatihah bacalah Surah Al-Ikhlas.
ATAU baca saja mana-mana surah lain yang anda tahu.
✅ BERDOA Selepas Solat Tahajjud
Selepas memberi salam & selesai solat, bacalah apa2 sahaja doa yang kita tahu atau minta lah apa sahaja hajat dalam bahasa kita sendiri.
Bermohonlah sepenuh hati.
Selamat berjihad sahabat
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 24 Januari 2020
Rabu, 15 Januari 2020
akhirat
Persiapan Awal..
Seorg pemuda lalu disebuah negeri.. Kekecohan sdg berlaku..Lalu si pemuda pergi menyiasat..
Rupanya mereka dlm proses melantik raja.. Yg peliknya.. Seorang pun tak sanggup menjadi raja atau pemerintah negara tersebut..
Kerana syarat menjadi raja atau pemerintah adalah... Sesiapa yg dilantik menjadi raja atau pemerintah..Dia akan dibuang negara di padang tandus slps 10 tahun memerintah😯
Pemuda tadi mengangkat tangan.. "saya sanggup!"
Maka dia dilantik menjadi raja /pemerintah negara itu.
Org ramai mgatakan pemuda ini bodoh.. Hilang akal..
Tamak pangkat..
dan sebagainya....😰
Pada tahun pertama sang pemuda menjadi pemerintah.. Dia menghantar orang untuk meninjau tanah tandus yg bakal dia dibuang selepas 10 tahun nanti..
Tahun kedua.. Pemuda mula menghantar jurutera untuk membina jalan :
Tahun ketiga.. Menghantar expert dlm bidang pertanian utk bercucuk tanam
Tahun ke empat engineer mula membangunkan bangunan² canggih..
Dan seterusnya..
Sehinggalah tahun ke 10..
Pemuda tersebut tidak sabar utk dibuang negeri😄
Masanya tiba..
Beliau sudah bersedia..
Kerana..
Sang pemuda tahu..
Dia sudah mghntar "bekalan" terlebih dahulu sbgi persediaaan..
Kesimpulannya..
Ibarat hidup kita..
Kita tahu yg kita akan "dibuang" ke "tempat itu"
Sudahkah kita mengirimkan bekalan?
Adakah tempat itu padang tandus..
Atau sudahkah kita semai benih benih yg akan menjadi pohon rimbun?
Sudahkah kita kirim "bahan binaan" utk membina sebuah mahligai yg akan kita diami? Atau biarkan saja ia kekal sebagai padang tandus..😪
ITULAH GAMBARAN AKHIRAT KELAK .
Sudah bersediakah kita dgn bekalan2nya ❓
Wallahu'alam والله اعلم🌹🤲
Seorg pemuda lalu disebuah negeri.. Kekecohan sdg berlaku..Lalu si pemuda pergi menyiasat..
Rupanya mereka dlm proses melantik raja.. Yg peliknya.. Seorang pun tak sanggup menjadi raja atau pemerintah negara tersebut..
Kerana syarat menjadi raja atau pemerintah adalah... Sesiapa yg dilantik menjadi raja atau pemerintah..Dia akan dibuang negara di padang tandus slps 10 tahun memerintah😯
Pemuda tadi mengangkat tangan.. "saya sanggup!"
Maka dia dilantik menjadi raja /pemerintah negara itu.
Org ramai mgatakan pemuda ini bodoh.. Hilang akal..
Tamak pangkat..
dan sebagainya....😰
Pada tahun pertama sang pemuda menjadi pemerintah.. Dia menghantar orang untuk meninjau tanah tandus yg bakal dia dibuang selepas 10 tahun nanti..
Tahun kedua.. Pemuda mula menghantar jurutera untuk membina jalan :
Tahun ketiga.. Menghantar expert dlm bidang pertanian utk bercucuk tanam
Tahun ke empat engineer mula membangunkan bangunan² canggih..
Dan seterusnya..
Sehinggalah tahun ke 10..
Pemuda tersebut tidak sabar utk dibuang negeri😄
Masanya tiba..
Beliau sudah bersedia..
Kerana..
Sang pemuda tahu..
Dia sudah mghntar "bekalan" terlebih dahulu sbgi persediaaan..
Kesimpulannya..
Ibarat hidup kita..
Kita tahu yg kita akan "dibuang" ke "tempat itu"
Sudahkah kita mengirimkan bekalan?
Adakah tempat itu padang tandus..
Atau sudahkah kita semai benih benih yg akan menjadi pohon rimbun?
Sudahkah kita kirim "bahan binaan" utk membina sebuah mahligai yg akan kita diami? Atau biarkan saja ia kekal sebagai padang tandus..😪
ITULAH GAMBARAN AKHIRAT KELAK .
Sudah bersediakah kita dgn bekalan2nya ❓
Wallahu'alam والله اعلم🌹🤲
Selasa, 14 Januari 2020
normalisasi
APA ITU NORMALISASI DOSA?
Kebelakangan ini, kalau korang perasan, ada banyak projek daripada Yahudi Zionis, Barat dan sekutunya cuba untuk merosakkan umat Islam.
Antara projek merosakkan umat Islam adalah Normalisasi. Normalisasi adalah proses nyahsensitif (desensitization) dalam jiwa umat Islam untuk RASA BIASA dan NORMAL dengan dosa. Sebab sepatutnya ciri seorang mukmin adalah SENSITIF dengan dosa. Sepatutnyalah. Sepatutnya kita boleh beza dosa dan pahala, baik dan buruk, sebab keduanya tidak akan sama. Rasulullah ﷺ sebut,
"Orang yang beriman melihat dosanya umpama gunung yang menghempap, manakala ahli maksiat pula melihat dosa itu umpama lalat yang hinggap pada hidung.”
(Riwayat Al-Bukhari)
Kalau korang nak tahu juga, projek normalisasi adalah salah satu agenda golongan liberal sekular. Bawah ini adalah contoh projek normalisasi yang telah berlaku pada Muslim di Malaysia berserta alasan cliche untuk membenarkan dosanya,
1. Melihat aurat - alasannya, macam mana nak tengok TV, jalan di shopping mall, dll. Takkanlah nak duduk rumah menghadap buku saja. Semua drama, movie ada buka aurat. Takkan nak duduk dalam gua.
2. Mengumpat - alasannya, aku cakap perkara betul.
3. Memfitnah - alasannya, aku cakap je, mana tahu betul?
4. Perempuan menjadi model - alasannya, biasalah marketing dalam bisnes. Marketing kan tujuannya nak menarik perhatian prospek.
5. Melihat seks kecil di tv seperti adegan bercumbuan - alasannya, ala, drama Melayu pun banyak juga aksi lucah kecil ni. Takkan nak kutuk drama korea, jepun, hollywood, bangla, dll je?
6. Mengangkat orang kafir, menghina Muslim - alasannya, kita nak dakwah. Orang kafir lebih telus, orang Islam banyak korup. Dan orang islam patutnya tahu pasal islam, sebab tu boleh hina mereka.
7. Pertahankan dosa / maksiat yang dibuat - alasannya, eleh, kubur masing-masing. Mak bapak aku pun tak marah. Kau peduli apa?
Dan banyak lagi. Belum lagi sebut tentang ikhtilat, tinggal solat, judi, arak dan lain-lain. Manakala normalisasi dosa yang sedang berlaku dan mungkin akan berlaku kelak,
1. LGBT - atas alasan, apa salahnya, itukan hak masing-masing. Jangan diskriminasi hak mereka bekerja.
2. Membela anjing tanpa sebab - alasannya, kita nak tunjukkan Muslim tak benci anjing.
3. Seks bebas - alasannya, mak bapa dia pun tak kisah.
4. Syiah, qadiyani, dan lain-lain ajaran sesat - alasannya, itu hak mereka nak amalkan kepercayaan masing-masing. Bukannya kacau keluarga kau pun.
5. Seks (berzina) selamat - alasannya, yang penting tak mengandung dan buang anak, oklah tu. Takkan nak kahwin muda, bukannya matang pun.
Dan sebagainya. Korang sendiri boleh perasan perkara ini. Dan banyak lagi yang SEDANG dan AKAN berlaku. Kesan normalisasi dosa punca kepada hilangnya sensitiviti iman.
Dan bila dah ramai hilang sensitif iman, maka makin ramai orang buat. Akhirnya, kita pun tidak rasa apa-apa dosa. Seolah perkara itu halal pula. Tepuk dada tanya diri,
“Apa khabar iman aku?”
Sebab tu Rasulullah ﷺ penah sebut dalam satu hadis sahih bahawa Islam ini datang dengan asing, dan ia akan kembali asing. Maka beruntunglah orang yang asing itu (Riwayat Muslim). Ada hadis lain Rasulullah ﷺ sebut bahawa akhir zaman ini pegang Islam (syariat) seperti pegang bara api (Riwayat Tirmidzi).
Memang susah nak jaga, tetapi at least CUBA sedaya upaya sehingga ke titisan peluh dan air mata yang terakhir untuk jaga sebaiknya. Kalau dah buat salah, TAUBAT dan akui kesalahan. Moga kita sekurangnya rasalah BERSALAH dengan dosa dan paling minima membenci dengan hati. Kerana itulah selemah iman.
Moga Allah ampunkan kelemahan kita.
Kebelakangan ini, kalau korang perasan, ada banyak projek daripada Yahudi Zionis, Barat dan sekutunya cuba untuk merosakkan umat Islam.
Antara projek merosakkan umat Islam adalah Normalisasi. Normalisasi adalah proses nyahsensitif (desensitization) dalam jiwa umat Islam untuk RASA BIASA dan NORMAL dengan dosa. Sebab sepatutnya ciri seorang mukmin adalah SENSITIF dengan dosa. Sepatutnyalah. Sepatutnya kita boleh beza dosa dan pahala, baik dan buruk, sebab keduanya tidak akan sama. Rasulullah ﷺ sebut,
"Orang yang beriman melihat dosanya umpama gunung yang menghempap, manakala ahli maksiat pula melihat dosa itu umpama lalat yang hinggap pada hidung.”
(Riwayat Al-Bukhari)
Kalau korang nak tahu juga, projek normalisasi adalah salah satu agenda golongan liberal sekular. Bawah ini adalah contoh projek normalisasi yang telah berlaku pada Muslim di Malaysia berserta alasan cliche untuk membenarkan dosanya,
1. Melihat aurat - alasannya, macam mana nak tengok TV, jalan di shopping mall, dll. Takkanlah nak duduk rumah menghadap buku saja. Semua drama, movie ada buka aurat. Takkan nak duduk dalam gua.
2. Mengumpat - alasannya, aku cakap perkara betul.
3. Memfitnah - alasannya, aku cakap je, mana tahu betul?
4. Perempuan menjadi model - alasannya, biasalah marketing dalam bisnes. Marketing kan tujuannya nak menarik perhatian prospek.
5. Melihat seks kecil di tv seperti adegan bercumbuan - alasannya, ala, drama Melayu pun banyak juga aksi lucah kecil ni. Takkan nak kutuk drama korea, jepun, hollywood, bangla, dll je?
6. Mengangkat orang kafir, menghina Muslim - alasannya, kita nak dakwah. Orang kafir lebih telus, orang Islam banyak korup. Dan orang islam patutnya tahu pasal islam, sebab tu boleh hina mereka.
7. Pertahankan dosa / maksiat yang dibuat - alasannya, eleh, kubur masing-masing. Mak bapak aku pun tak marah. Kau peduli apa?
Dan banyak lagi. Belum lagi sebut tentang ikhtilat, tinggal solat, judi, arak dan lain-lain. Manakala normalisasi dosa yang sedang berlaku dan mungkin akan berlaku kelak,
1. LGBT - atas alasan, apa salahnya, itukan hak masing-masing. Jangan diskriminasi hak mereka bekerja.
2. Membela anjing tanpa sebab - alasannya, kita nak tunjukkan Muslim tak benci anjing.
3. Seks bebas - alasannya, mak bapa dia pun tak kisah.
4. Syiah, qadiyani, dan lain-lain ajaran sesat - alasannya, itu hak mereka nak amalkan kepercayaan masing-masing. Bukannya kacau keluarga kau pun.
5. Seks (berzina) selamat - alasannya, yang penting tak mengandung dan buang anak, oklah tu. Takkan nak kahwin muda, bukannya matang pun.
Dan sebagainya. Korang sendiri boleh perasan perkara ini. Dan banyak lagi yang SEDANG dan AKAN berlaku. Kesan normalisasi dosa punca kepada hilangnya sensitiviti iman.
Dan bila dah ramai hilang sensitif iman, maka makin ramai orang buat. Akhirnya, kita pun tidak rasa apa-apa dosa. Seolah perkara itu halal pula. Tepuk dada tanya diri,
“Apa khabar iman aku?”
Sebab tu Rasulullah ﷺ penah sebut dalam satu hadis sahih bahawa Islam ini datang dengan asing, dan ia akan kembali asing. Maka beruntunglah orang yang asing itu (Riwayat Muslim). Ada hadis lain Rasulullah ﷺ sebut bahawa akhir zaman ini pegang Islam (syariat) seperti pegang bara api (Riwayat Tirmidzi).
Memang susah nak jaga, tetapi at least CUBA sedaya upaya sehingga ke titisan peluh dan air mata yang terakhir untuk jaga sebaiknya. Kalau dah buat salah, TAUBAT dan akui kesalahan. Moga kita sekurangnya rasalah BERSALAH dengan dosa dan paling minima membenci dengan hati. Kerana itulah selemah iman.
Moga Allah ampunkan kelemahan kita.
Isnin, 13 Januari 2020
anggur
Kenapa ramai graduan menganggur?
Mengikut statistik, pada bulan Nov tahun 2019, kadar pengangguran di Msia turun kepada 3.2% dari 3.3% pd bulan yg sama tahun sebelumnya. Data menunjukkan jumlah pencari pekerjaan aktif adalah seramai 513,900 org. Jumlah tenaga kerja skrg adalah 15.83 juta. Jadi soalan pertama adalah bagaimana kadar pengangguran dikira? Senang saja, hanya ambil bilangan pencari pekerjaan (penganggur) dan bahagikan dgn jumlah tenaga kerja..lps tu darabkan dgn 100%. Jadi 0.5139/15.83 * 100% = 3.2%..senangkan?
Persoalannya skrg adalah kenapa ramai graduan yg tanam anggur (menganggur)? Adakah mereka malas? TIDAK....TIDAK...dan TIDAK.
Pada pandangan saya sebenarnya faktor utama adalah keadaan ekonomi yg kurang comey menyebabkan tiada peluang pekerjaan. Jadi saya harap janganlah ada pihak-pihak tertentu asyik nak nyalahkan graduan shj...cuba lah cari jalan penyelesaian.
Antara cadangan:
Pertama: Jika kita dpt tambah bilangan pelaburan di negara kita, sudah pasti separuh dari masalah kita selesai. Ini pelabur yg sedia ada pun cabut lari.
Kedua: Perkasakan sektor pertanian.dan industri asas tani. Kerajaan Negeri perlu ambil inisiatif secara lebih aktif dan bantu kerajaan pusat (Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani). Kerajaan Negeri perlu bertindak segera...adakan kerjasama dgn institusi yg sedia ada.
Ketiga: Cari pasaran utk komoditi kita..tambah dan jgn kurangkan. Lihat apa jadi kat sawit kita...harga pasti merudum nanti...syarikat pembekal dari India dah mula nak gam Msia. Hati kena baik..tapi ekonomi negara kena jaga. Msia sepatutnya berbaik dgn Indon supaya kita dpt salurkan minyak sawit mentah kita ke Indon.
Keempat: Tambah dan buka pengambilan k/tangan kerajaan. Sebenarnya banyak sektor perkhidmatan kerajaan yg kurang k/tangan....Hospital: doktor, farmasi, jururawat; Pendidikan: guru, pegawai tadbir dll.
Jika kita lihat skrg satu kelas di sekolah punya hampir 40 org pljr..sepatutnya 20 org shj utk p&p berkesan..apa maksudnya? Maknanya guru yg diperlukan sebenarnya adalah dua kali ganda dari skrg.
Sekolah juga sepatutnya ada seorang pegawai tadbir bagi setiap sekolah utk uruskan pentadbiran dan pengurusan sekolah...so ada berapa buah sekolah di Msia dan ada berapa org guru di Msia? Sekolah rendah = 7,772 buah; sekolah menengah = 2,436 buah..Bilangan guru pula skrg: sek rendah = 182,587 org; sek menengah = 237,317 org. Hah...rasanya tiada lagi graduan yg menganggur slps ini...kenapa kita tak buat ini? Kenapa asyik salahkan graduan dgn pelbagai alasan? Terima kasih.
Mengikut statistik, pada bulan Nov tahun 2019, kadar pengangguran di Msia turun kepada 3.2% dari 3.3% pd bulan yg sama tahun sebelumnya. Data menunjukkan jumlah pencari pekerjaan aktif adalah seramai 513,900 org. Jumlah tenaga kerja skrg adalah 15.83 juta. Jadi soalan pertama adalah bagaimana kadar pengangguran dikira? Senang saja, hanya ambil bilangan pencari pekerjaan (penganggur) dan bahagikan dgn jumlah tenaga kerja..lps tu darabkan dgn 100%. Jadi 0.5139/15.83 * 100% = 3.2%..senangkan?
Persoalannya skrg adalah kenapa ramai graduan yg tanam anggur (menganggur)? Adakah mereka malas? TIDAK....TIDAK...dan TIDAK.
Pada pandangan saya sebenarnya faktor utama adalah keadaan ekonomi yg kurang comey menyebabkan tiada peluang pekerjaan. Jadi saya harap janganlah ada pihak-pihak tertentu asyik nak nyalahkan graduan shj...cuba lah cari jalan penyelesaian.
Antara cadangan:
Pertama: Jika kita dpt tambah bilangan pelaburan di negara kita, sudah pasti separuh dari masalah kita selesai. Ini pelabur yg sedia ada pun cabut lari.
Kedua: Perkasakan sektor pertanian.dan industri asas tani. Kerajaan Negeri perlu ambil inisiatif secara lebih aktif dan bantu kerajaan pusat (Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani). Kerajaan Negeri perlu bertindak segera...adakan kerjasama dgn institusi yg sedia ada.
Ketiga: Cari pasaran utk komoditi kita..tambah dan jgn kurangkan. Lihat apa jadi kat sawit kita...harga pasti merudum nanti...syarikat pembekal dari India dah mula nak gam Msia. Hati kena baik..tapi ekonomi negara kena jaga. Msia sepatutnya berbaik dgn Indon supaya kita dpt salurkan minyak sawit mentah kita ke Indon.
Keempat: Tambah dan buka pengambilan k/tangan kerajaan. Sebenarnya banyak sektor perkhidmatan kerajaan yg kurang k/tangan....Hospital: doktor, farmasi, jururawat; Pendidikan: guru, pegawai tadbir dll.
Jika kita lihat skrg satu kelas di sekolah punya hampir 40 org pljr..sepatutnya 20 org shj utk p&p berkesan..apa maksudnya? Maknanya guru yg diperlukan sebenarnya adalah dua kali ganda dari skrg.
Sekolah juga sepatutnya ada seorang pegawai tadbir bagi setiap sekolah utk uruskan pentadbiran dan pengurusan sekolah...so ada berapa buah sekolah di Msia dan ada berapa org guru di Msia? Sekolah rendah = 7,772 buah; sekolah menengah = 2,436 buah..Bilangan guru pula skrg: sek rendah = 182,587 org; sek menengah = 237,317 org. Hah...rasanya tiada lagi graduan yg menganggur slps ini...kenapa kita tak buat ini? Kenapa asyik salahkan graduan dgn pelbagai alasan? Terima kasih.
flipp classroom
Pengalaman Flip Classroom saya sebagai pemudah cara di tutor
1. Maklumkan pelajar untuk buat ulangkaji bagi topik alkene C=C melalui aplikasi whatsapp. Ujian topikal akan diberikan semasa sesi tutorial nanti
2. Sesi tutorial: ujian selama 1 jam.
3. selepas 20 minit pertama ujian dijalankan, saya benarkan pelajar untuk bertanya mana mana part yang mereka tidak faham atau perlukan penjelasan dalam masa 10 minit sahaja. sesi ini bagus untuk menggalakkan pelajar bertanya dan saya juga dapat kenalpasti kemampuan pelajar secara individu dan salah faham pelajar.
4. selepas 30 minit ujian dijalankan saya benarkan pelajar buka nota. hal ini bagi memberi ruang kepada pelajar untuk menyemak semula jawapan mereka atau sebarang perkara yang mereka terlupa dan terlepas pandang. biasalah, masa pengajar bagi penerangan, semua rasa mudah dan macam boleh je buat. bila buat sendiri baru perasan, ianya tak semudah yang disangka. open book test sehingga tamat ujian.
5. berbaki lagi 15 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar duduk secara berkumpulan max tiga orang untuk bandingkan jawapan dan berbincang mahupun meniru. bagi saya, tidaklah active learning jika tiada collaborative learning.
6. 5 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar tengok jawapan untuk dibandingkan dengan jawapan mereka. Ini bagi memudahkan pelajar mengenalpasti kesilapan yang mereka lalukan. Sekiranya betul, mereka merasa lega.
7. Skrip jawapan akan disemak oleh rakan praktikum lain bersama sama dengan saya. Saya mengajar 3 tutor. Jadi saya tukar tukar sahaja. Ini bagi membiasakan pelajar dengan situasi penandaan. Aspek skema pemarkahan dan kekemasan jawapan amat saya tekankan.
8. Bila diserahkan semula kertas jawapan dan markah kepada pelajar, saya minta pelajar semak semula kertas mereka. Kot kot ada salah kira penandaan dan pemarkahan yang dilakukan rakan mereka. Pelajar dibenarkan argue jawapan mereka dengan saya jika merasakan ianya betul. Jika jawapan mereka memang salah, mereka lebih jelas kesalahan mereka. Jika betul, extra mark lah!
Sekian, refleksi pembelajaran saya hari ini
1. Maklumkan pelajar untuk buat ulangkaji bagi topik alkene C=C melalui aplikasi whatsapp. Ujian topikal akan diberikan semasa sesi tutorial nanti
2. Sesi tutorial: ujian selama 1 jam.
3. selepas 20 minit pertama ujian dijalankan, saya benarkan pelajar untuk bertanya mana mana part yang mereka tidak faham atau perlukan penjelasan dalam masa 10 minit sahaja. sesi ini bagus untuk menggalakkan pelajar bertanya dan saya juga dapat kenalpasti kemampuan pelajar secara individu dan salah faham pelajar.
4. selepas 30 minit ujian dijalankan saya benarkan pelajar buka nota. hal ini bagi memberi ruang kepada pelajar untuk menyemak semula jawapan mereka atau sebarang perkara yang mereka terlupa dan terlepas pandang. biasalah, masa pengajar bagi penerangan, semua rasa mudah dan macam boleh je buat. bila buat sendiri baru perasan, ianya tak semudah yang disangka. open book test sehingga tamat ujian.
5. berbaki lagi 15 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar duduk secara berkumpulan max tiga orang untuk bandingkan jawapan dan berbincang mahupun meniru. bagi saya, tidaklah active learning jika tiada collaborative learning.
6. 5 minit sebelum ujian tamat, saya benarkan pelajar tengok jawapan untuk dibandingkan dengan jawapan mereka. Ini bagi memudahkan pelajar mengenalpasti kesilapan yang mereka lalukan. Sekiranya betul, mereka merasa lega.
7. Skrip jawapan akan disemak oleh rakan praktikum lain bersama sama dengan saya. Saya mengajar 3 tutor. Jadi saya tukar tukar sahaja. Ini bagi membiasakan pelajar dengan situasi penandaan. Aspek skema pemarkahan dan kekemasan jawapan amat saya tekankan.
8. Bila diserahkan semula kertas jawapan dan markah kepada pelajar, saya minta pelajar semak semula kertas mereka. Kot kot ada salah kira penandaan dan pemarkahan yang dilakukan rakan mereka. Pelajar dibenarkan argue jawapan mereka dengan saya jika merasakan ianya betul. Jika jawapan mereka memang salah, mereka lebih jelas kesalahan mereka. Jika betul, extra mark lah!
Sekian, refleksi pembelajaran saya hari ini
Langgan:
Catatan (Atom)