Isnin, 18 Julai 2011

salji turun

Antara 5 negara yang berbeza dilanda salji dalam tempoh 6 hari berturut-turut:


-Gunung yang dikenali sebagai ‘White Mountain’ yang terletak di Hawaii dilitupi salji pada 6.6.2011.melingkari dalam warna putih pada hujung minggu.
Kebanyakan penduduk di kawasan tersebut terperanjat apabila gunung itu dilitupi salji setebal 6 hingga 12 inci salji dan hujan batu selepas dua minggu malu dilanda musim panas.

-Kawasan tenggara Australia dilitupi salji pada 7.6.2011.Daerah Tasmania telah dilanda ribut kuat mengakibatkan 9000 rumah terputus bekalan elektrik.
Victoria akan bertahan satu daripada Jun yang paling dingin hari-hari dalam hampir 20 tahun hari ini dan keadaan serta jiran di utaranya meramalkan untuk mengalami angin kencang, guruh, salji turun hujan batu dan tanah tinggi. Salji turut melanda kawasan Dandenongs,Macedon Ranges dan Ballarat mengakibatkan suhu kini sekitar  -3 untuk -6oc.

-Salji melanda negara Namibia pada 9.6.2011 mengakibatkan suhu -2oc hingga 5oc pada siang hari.Menurut Pusat Kaji Cuaca Namibia,salji yang melanda pada tahun ini telah mencatat rekod paling sejuk yang belum pernah dialami negara Namibia sebelum ini

-Salji turun di Gunung Snowdon yang terletak di negara Wales pada 11.6.2011. Para petani di negara tersebut sebelum ini kekurangan hujan dan kemarau hampir dua puluh tahun.Salji turun selama satu jam dan lebih mengejutkan lagi ialah cuaca hanya sejuk pada bahagian puncak gunung tersebut tetapi cuaca panas pada bahagian bawah gunung.


-Salji turut melanda Norway pada 11.6.2011 serta mengakibatkan banjir .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan