Jumaat, 8 Mac 2013

Jual ilmu


Di akhir zaman ini, wa bil khusus di negeri ini bertaburan yang namanya Motivator, Trainer, Pembicara, Ustaz, Da'i, Guru, Mursyid, Perunding, Therapist, Kyai, Syekh, Habib, Penulis Best Seller, dan lain sebagainya. Tapi uniknya, akhlak penduduk di negeri ini "sepertinya" malah kian terpuruk ya. Why?

Dalam pemerhatian saya yang rendah ini, jika tujuan seseorang yang mempunyai ilmu atau mencari ilmu adalah pendapatan, wang, atau dunia, maka ketahuilah bahawa "wang" itu tenaganya rendah sedangkan ilmu itu tenaganya sangat tinggi. Sehingga jika tujuan kita adalah wang, maka kita tak akan pernah sampai kepada ilmu tersebut, apatah lagi sebuah ilmu yang dapat membentuk karakter dan di amalkan di kehidupan sehari-hari, hmm bagaikan asap jauh dari panggangnya.

Sehingga perlu disedari bahawa "wang" boleh menjadi hijab (penghalang) terbesar antara ilmu dan amal, antara hidayah dan kehidupan nyata. Wang bertambah, ilmu bertambah, tapi amal dan hidayah menurun secara drastik di kehidupan. Na'udzubillahi min dzaalik.

Nah, menurut anda, untuk apa sih ilmu itu? Apakah untuk diamalkan, diajarkan, didebatkan, disombongkan, diadukuatkan, dipamerkan, atau kebolehdagangan? Apakah ilmu itu sebuah komoditi atau sebuah alat yang asas yang tidak boleh diperjualbelikan?

"Barang siapa yang belajar suatu ilmu yang seharusnya dilakukan dengan ikhlas, tetapi dia menuntutnya demi mencari keuntungan dunia darinya, maka dia tidak akan dapat mencium baunya syurga pada hari akhir" (HR Abu Daud).

Sahabatku yang berhati lapang, kini sebahagian dunia pendidikan pun lebih mirip membina perniagaan perdagangan berbanding pembangunan watak anak bangsa. Kompetensi yang dimiliki guru pun didagangkan dan ditukar dengan sejumlah wang (SPP) yang dibayar oleh orang tua murid di setiap bulan.

Tak heran bila banyak guru yang kehilangan "magnet" digugu dan ditiru, bahkan justeru banyak murid yang culangung alias kurang ajar kepada para gurunya kerana mereka menganggap "guwa kan sekolah di sini bayar muahhaal".

Nah, kerana iklim yang terlanjur dibina di dunia pendidikan kita adalah "menuntut ilmu sebagai cara mencari nafkah", baik untuk guru atau untuk murid-muridnya, maka ketika kerajaan mengadakan program "Pendidikan Percuma" maknanya justru menjadi "Pendidikan tidak Berkualitas".

Padahal, dalam sejarah kerajaan Islam, pendidikan itu percuma, namun demikian para Guru / Ustaz / Ulama nya adalah orang-orang yang sangat dihormati. Hal ini terjadi kerana orientasi guru dan murid sama, iaitu menuntut dan mengajarkan ilmu itu untuk membina karakter / akhlak dan akidah demi keselamatan di dunia dan akhirat, dan bukan untuk mencari nafkah semata.

Sahabatku, cuba perhatikan fenomena tawuran di negeri ini, tawuran justeru banyak berlaku di dunia pendidikan. Selain tawuran masih banyak kejahatan yang terjadi di dunia pendidikan, seperti: nyontek berjama'ah, zina antara pelajar, zina antara guru dan murid, penyebaran filem porno, rangkaian dadah, dan rasuah yang sudah dianggap wajar oleh sebahagian guru.

Yang uniknya adalah orang tua murid pun kadang lebih sedih bila anaknya tidak boleh matematik berbanding tidak boleh jujur, tidak boleh berhenti di kala lampu merah menyala di lalu lintas, dan tidak boleh ngantri dengan benar.

Sangat sibuknya sebahagia dan para guru, murid, dan ibu bapa murid dalam hal mengejar target, nilai, pengakuan, penghargaan, kompetensi, dan reputasi sekolah, maka akhlak dan watak anak bangsa pun dikorbankan hidup-hidup.
Sebahagian daripada mereka berpendapat: lebih baik nyontek berjemaah ketika UN daripada reputasi sekolah hancur kerana nilai UN akumulatif sekolah tidak sesuai target. Padahal jelas-jelas mesej Nabi itu "Mencari Ilmu" dan bukan "Mencari Nilai". Biasanya, mencari ilmu itu untuk diamalkan, sedangkan mencari nilai itu untuk dipamerkan, right?

Sahabatku, "tholabul 'ilmi" sering diertikan "mencari ilmu", dan itu benar. Tholabu berasal dari kata tholaba yang bermaksud menuntut atau "meminta".
Sehingga hakikat "tholabul 'ilmi" adalah "mencari ilmu dengan cara meminta kepada yang mempunyai ilmu" dan bukan "mencari ilmu dengan cara membeli kepada yang mempunyai ilmu". Adapun memberi ilmu kepada yang memintanya adalah kewajipan, tentu saja disesuaikan dengan keadaannya.

Yang penting adalah jangan sampai kita tidak jadi memberikan ilmu hanya lantaran si peminta ilmu tidak sanggup membayar atau membeli ilmu yang kita miliki sesuai dengan harga yang kita tetapkan. Padahal ilmu "rahsia kehidupan" itu sangatlah mahal, sehingga boleh jadi sebesar apapun harga yang kita tetapkan maka kita telah "merendahkan ilmu yang kita miliki".

Allaahu Akbar, nah jika seorang penceramah ketika ia berbicara menyampaikan ilmunya lalu yang terbayang di otaknya adalah "wang atau bayaran tertentu" maka bayangan itu boleh menutup vibrasi / tenaga rohani spiritual yang seharusnya terpancar dari jiwa si penceramah kepada para audiennya.

Nah, bagaimana baiknya? Indahnya sih bila suatu saat dalam dunia "pendidikan", "training spiritual", apatah lagi "ceramah agama", tidak ada lagi istilah "bayar", bahkan kalau perlu tidak ada lagi istilah "percuma", tapi sama-sama sedar dan saling memahami antara penceramah, pendidik dengan para pendengar dan murid-muridnya.

Contohnya, penceramah memberikan ilmunya kerana Allah, dan si pendengar pun mendapatkan ilmu dan hidayah dari Allah, dan bukan dari si penceramah. Pembicara hanyalah washilah di dunia fizikal saja.

Setelah si pendengar mendapatkan ilmu dan hidayah dari Allah, maka si pendengar dengan rela hati memberikan hadiah berupa apa saja yang baik kepada si penceramah, memberikannya kerana Allah dan bukan kerana ilmu si penceramah. Diberikan mengikut kemampuan, dengan membesarkan tekad dan niat di jalan kebaikan, dan besarnya tidak ditentukan oleh si penceramah. Insya Allah berkat. Alhamdulillah.

Nah sahabatku, namun demikian tulisan ini tidak bermaksud mencela profesi apapun, termasuk Guru dan Pembicara, apalagi saya pun adalah seorang penceramah. Namun demikian, mari sama-sama kita benahi niat, ketika berkongsi ilmu maka niatkanlah untuk mencergaskan diri dan para pendengar dan bukan niat untuk mencari wang. namun demikian jika wang menjadi hadir dengan washilah ilmu yang kita miliki, maka bersyukurlah.

Dan tentu saja, ada beberapa ilmu yang masih "wajar" dijual apabila ilmu tersebut sangat berkaitan dengan keduniaan, seperti ilmu matematik, fizik, perakaunan, komunikasi, perniagaan, automotif, dan laoin sebagainya. namun demikian, tetaplah kita harus menjaga hati kita agar tetap bersih, kerana pada dasarnya semua ilmu itu milik Allah semata.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan