Ahad, 7 April 2013

Beli aje Protong

Hi all,

Some of you might know what happened to me....so this is what happened few days ago.

I bought a new Honda Civic 2.0s (without GPS) from Honda Setia Alam. I took the car on Wednesday April 3rd, and drove it out around 4.10pm. I was driving around 40km/h since I was in the housing area....and tested the ECON mode. Nothing special. So I turned it off and reached the second traffic light. 

Once it turned green, I tried to drive, but the car refused to move. It was like you have your handbrake ON. I could only reach 10km/h MAX. And if I lift my feet off the pedal, the car stopped IMMEDIATELY. This was like...less than 2km from the sales office?

So i stopped at the road side (luckily no car around) and called the sales guy. He said maybe no petrol, maybe hand brake didn't put down, maybe need to ON and OFF engine. I tried all, but still same. Then i forced it to drive back to my home about 1min drive away. Stopped there, and asked the mechanic to come (initially they refused).

When they reached my place, the mechanic confirmed the car should not be moved anymore. The car could not even be reversed. So they had to call the tow truck. Yes, brand new car, drove less than 10 minutes, need to be towed back to Honda Service Center.

I escalated the case straight to Honda Malaysia, even to Level 2 Customer Service. But the conclusion they came out with is - they are going to close the case because the issue has been "FIXED".

So I asked for more clarifications. 

Alvin: Do you know what is the exact issue? 
Honda: No. 

Alvin: Then how can you say it has been fixed?
Honda: Because we could not recreate the issue in the Service Center (even the mechanic who went to my place was confused).

Alvin: Can you guarantee the car won't stop immediately while I was on the highway? 
Honda: No, we cannot guarantee because anything can happen while you are on the road. And it might not be caused by this.

Alvin: So you are asking me to risk my life because you don't know what is wrong? And you assumed it has been fixed? 
Honda: *silence*

Alvin: Then what have you done to the car? 
Honda: We suspect there are some particles interfering with the sensor...causing the car to stop immediately. 

Alvin: Huh? Why Honda cars can stop immediately with a bit of particles interference?!
Honda: *silence*

Alvin: You all said the car has been tested OKAY for 2 days. But the car has been with Honda for MONTHS. Yet, I drove 5-10 minutes and it stopped. What is your explanation?
Honda: We have done what we can.

Alvin: Can you all be sure that the fix is permanent? 
Honda: Sorry, we cannot give this kind of guarantee.

Alvin: OKAY FINE, then can you give me a report of what has been "FIXED"?
Honda: No, we cannot do that.

So what is Honda Malaysia going to do next? They are going to close the case and want me to TEST DRIVE the car for them. No compensation. Nothing. 

So I said, I will go to Facebook and Consumer Board, which they said "We cannot stop you from doing that".  =_=

Guys, what should I do now? I'm very pissed off seriously. They are asking me to risk driving a car which can stop anytime (because they are not sure if they have fixed it) and is unwilling to help any further. What kind of nonsense is this?

I'm thinking to go to consumer board for this, and maybe see if I can contact Honda Japan. They might not help much...but this is regarding the safety of the car itself. Some other CIVICs out there might be having the same issue but has not happened yet. 

Aih....i seriously long time never so angry already. 

A loyal Honda supporter....now I'm becoming a Honda hater.

NOTE: the above is what I could remember from my many phone conversations with Honda Customer Service. I'm sure they have all the recordings with what have been said by Honda rep and myself. :)



Hi semua,

Sebahagian daripada anda mungkin tahu apa yang berlaku kepada saya .... jadi ini adalah apa yang berlaku beberapa hari lalu.

Saya beli baru Honda Civic 2.0s (tanpa GPS) dari Honda Setia Alam. Saya mengambil kereta pada Rabu 3 April , dan keluar sekitar 4:10 petang. Saya memandu di sekitar 40km/j kerana saya adalah di kawasan perumahan .... dan diuji mod Econ itu. Tiada apa-apa yang istimewa. Jadi saya beralih ia di luar dan sampai ke lampu isyarat kedua.

Apabila ia bertukar hijau, saya cuba untuk memandu, tetapi kereta itu enggan bergerak. Ia adalah seperti anda mempunyai handbrake anda ON. Saya hanya boleh mencecah 10km /j MAX. Dan jika saya mengangkat kaki saya dari pedal, kereta itu berhenti mengejut. Ini berlaku kurang daripada 2km dari pejabat jualan

Jadi saya berhenti di tepi jalan (bernasib baik tiada kereta sekitar) dan panggil penjual keter. Beliau berkata, mungkin petrol abis, mungkin brek tangan tidak diletakkan ke bawah, mungkin perlu ON dan OFF enjin semula. Saya cuba semua, tetapi masih sama. Kemudian saya memaksa salesman untuk memandu pulang ke rumah saya kira-kira memandu 1minit dari sini. Berhenti di situ, dan meminta mekanik untuk datang (pada mulanya mereka enggan).

Apabila mereka sampai ke tempat saya, mekanik sahkan kereta tidak boleh bergerak lagi. Kereta itu tidak dapat diundurkan. Jadi mereka terpaksa memanggil trak tunda. Ya, kereta jenama baru, memandu kurang daripada 10 minit, perlu ditarik kembali ke Pusat Perkhidmatan Honda.

Saya meningkat kes lurus untuk Honda Malaysia, walaupun untuk Tahap 2 Perkhidmatan Pelanggan. Tetapi kesimpulan mereka keluar dengan adalah - mereka akan menutup kes ini kerana isu ini telah "TETAP".

Jadi saya meminta lebih penjelasan.

Alvin: Adakah anda tahu apa adalah isu yang tepat?
Honda: No

Alvin: Kemudian bagaimana anda boleh mengatakan ia telah ditetapkan?
Honda: Kerana kita tidak boleh mencipta isu di Pusat Perkhidmatan (walaupun mekanik yang pergi ke tempat saya keliru).

Alvin: Bolehkah anda memberi jaminan kereta tersebut tidak akan berhenti serta-merta semasa saya berada di lebuh raya?
Honda: Tidak, kami tidak dapat menjamin kerana apa sahaja boleh berlaku semasa anda berada di jalan raya. Dan ia tidak mungkin disebabkan oleh ini.

Alvin: Jadi anda bertanya kepada saya untuk membahayakan nyawa saya kerana anda tidak tahu apa yang salah? Dan anda menganggap ia telah ditetapkan?
Honda: * silence *

Alvin: Kemudian apa yang telah anda dilakukan untuk kereta?
Honda: Kami mengesyaki terdapat beberapa zarah mengganggu sensor ... menyebabkan kereta untuk berhenti serta-merta.

Alvin: Huh? Mengapa kereta Honda boleh berhenti serta-merta dengan sedikit gangguan zarah!
Honda: * silence *

Alvin: Anda semua berkata kereta itu telah diuji okay selama 2 hari. Tetapi kereta itu telah dengan Honda berbulan-BULAN. Namun, saya memandu 5-10 minit dan ia dihentikan. Apakah penjelasan anda?
Honda: Kami telah melakukan apa yang kita boleh.

Alvin: Bolehkah anda semua yakin bahawa menetapkan adalah kekal?
Honda: Maaf, kami tidak boleh memberikan jenis ini jaminan.

Alvin: FINE okay, maka anda boleh memberi saya satu laporan tentang apa yang telah "TETAP"?
Honda: Tidak, kita tidak boleh berbuat demikian.

Jadi apa yang Honda Malaysia akan lakukan seterusnya? Mereka akan menutup kes itu dan mahu saya untuk memandu uji kereta untuk mereka. Tiada pampasan. Tiada apa-apa.

Jadi, saya berkata, saya akan pergi ke Facebook dan Lembaga Pengguna, yang mereka berkata, "Kita tidak boleh menghalang anda daripada berbuat demikian". = _ =

Guys, apa yang perlu saya lakukan sekarang? Saya sangat serius. Mereka meminta saya untuk mengambil risiko memandu sebuah kereta yang boleh berhenti bila-bila masa (kerana mereka tidak pasti sama ada mereka telah ditetapkan itu) dan tidak bersedia untuk membantu mana-mana lagi. Apakah jenis karut marut ini?

Saya berfikir untuk pergi ke lembaga pengguna untuk ini, dan mungkin melihat jika saya boleh menghubungi Honda Jepun. Mereka mungkin tidak banyak membantu ... tetapi ini adalah mengenai keselamatan kereta itu sendiri. Beberapa Sivik lain di luar sana mungkin mempunyai isu yang sama tetapi tidak berlaku lagi.

AIH .... i serius masa yang lama tidak pernah begitu marah sudah.

Seorang penyokong setia Honda .... sekarang saya menjadi  pembenci Honda.

NOTA: di atas adalah apa yang saya boleh ingat dari perbualan telefon saya dengan banyak Perkhidmatan Pelanggan Honda. Saya pasti mereka mempunyai semua rakaman dengan apa yang telah dikatakan oleh wakil Honda dan saya sendiri. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan