Hi semua,
Sebahagian daripada anda mungkin tahu apa yang berlaku kepada saya .... jadi ini adalah apa yang berlaku beberapa hari lalu.
Saya beli baru Honda Civic 2.0s (tanpa GPS) dari Honda Setia Alam. Saya mengambil kereta pada Rabu 3 April , dan keluar sekitar 4:10 petang. Saya memandu di sekitar 40km/j kerana saya adalah di kawasan perumahan .... dan diuji mod Econ itu. Tiada apa-apa yang istimewa. Jadi saya beralih ia di luar dan sampai ke lampu isyarat kedua.
Apabila ia bertukar hijau, saya cuba untuk memandu, tetapi kereta itu enggan bergerak. Ia adalah seperti anda mempunyai handbrake anda ON. Saya hanya boleh mencecah 10km /j MAX. Dan jika saya mengangkat kaki saya dari pedal, kereta itu berhenti mengejut. Ini berlaku kurang daripada 2km dari pejabat jualan
Jadi saya berhenti di tepi jalan (bernasib baik tiada kereta sekitar) dan panggil penjual keter. Beliau berkata, mungkin petrol abis, mungkin brek tangan tidak diletakkan ke bawah, mungkin perlu ON dan OFF enjin semula. Saya cuba semua, tetapi masih sama. Kemudian saya memaksa salesman untuk memandu pulang ke rumah saya kira-kira memandu 1minit dari sini. Berhenti di situ, dan meminta mekanik untuk datang (pada mulanya mereka enggan).
Apabila mereka sampai ke tempat saya, mekanik sahkan kereta tidak boleh bergerak lagi. Kereta itu tidak dapat diundurkan. Jadi mereka terpaksa memanggil trak tunda. Ya, kereta jenama baru, memandu kurang daripada 10 minit, perlu ditarik kembali ke Pusat Perkhidmatan Honda.
Saya meningkat kes lurus untuk Honda Malaysia, walaupun untuk Tahap 2 Perkhidmatan Pelanggan. Tetapi kesimpulan mereka keluar dengan adalah - mereka akan menutup kes ini kerana isu ini telah "TETAP".
Jadi saya meminta lebih penjelasan.
Alvin: Adakah anda tahu apa adalah isu yang tepat?
Honda: No
Alvin: Kemudian bagaimana anda boleh mengatakan ia telah ditetapkan?
Honda: Kerana kita tidak boleh mencipta isu di Pusat Perkhidmatan (walaupun mekanik yang pergi ke tempat saya keliru).
Alvin: Bolehkah anda memberi jaminan kereta tersebut tidak akan berhenti serta-merta semasa saya berada di lebuh raya?
Honda: Tidak, kami tidak dapat menjamin kerana apa sahaja boleh berlaku semasa anda berada di jalan raya. Dan ia tidak mungkin disebabkan oleh ini.
Alvin: Jadi anda bertanya kepada saya untuk membahayakan nyawa saya kerana anda tidak tahu apa yang salah? Dan anda menganggap ia telah ditetapkan?
Honda: * silence *
Alvin: Kemudian apa yang telah anda dilakukan untuk kereta?
Honda: Kami mengesyaki terdapat beberapa zarah mengganggu sensor ... menyebabkan kereta untuk berhenti serta-merta.
Alvin: Huh? Mengapa kereta Honda boleh berhenti serta-merta dengan sedikit gangguan zarah!
Honda: * silence *
Alvin: Anda semua berkata kereta itu telah diuji okay selama 2 hari. Tetapi kereta itu telah dengan Honda berbulan-BULAN. Namun, saya memandu 5-10 minit dan ia dihentikan. Apakah penjelasan anda?
Honda: Kami telah melakukan apa yang kita boleh.
Alvin: Bolehkah anda semua yakin bahawa menetapkan adalah kekal?
Honda: Maaf, kami tidak boleh memberikan jenis ini jaminan.
Alvin: FINE okay, maka anda boleh memberi saya satu laporan tentang apa yang telah "TETAP"?
Honda: Tidak, kita tidak boleh berbuat demikian.
Jadi apa yang Honda Malaysia akan lakukan seterusnya? Mereka akan menutup kes itu dan mahu saya untuk memandu uji kereta untuk mereka. Tiada pampasan. Tiada apa-apa.
Jadi, saya berkata, saya akan pergi ke Facebook dan Lembaga Pengguna, yang mereka berkata, "Kita tidak boleh menghalang anda daripada berbuat demikian". = _ =
Guys, apa yang perlu saya lakukan sekarang? Saya sangat serius. Mereka meminta saya untuk mengambil risiko memandu sebuah kereta yang boleh berhenti bila-bila masa (kerana mereka tidak pasti sama ada mereka telah ditetapkan itu) dan tidak bersedia untuk membantu mana-mana lagi. Apakah jenis karut marut ini?
Saya berfikir untuk pergi ke lembaga pengguna untuk ini, dan mungkin melihat jika saya boleh menghubungi Honda Jepun. Mereka mungkin tidak banyak membantu ... tetapi ini adalah mengenai keselamatan kereta itu sendiri. Beberapa Sivik lain di luar sana mungkin mempunyai isu yang sama tetapi tidak berlaku lagi.
AIH .... i serius masa yang lama tidak pernah begitu marah sudah.
Seorang penyokong setia Honda .... sekarang saya menjadi pembenci Honda.
NOTA: di atas adalah apa yang saya boleh ingat dari perbualan telefon saya dengan banyak Perkhidmatan Pelanggan Honda. Saya pasti mereka mempunyai semua rakaman dengan apa yang telah dikatakan oleh wakil Honda dan saya sendiri. :)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan