Ahad, 8 Jun 2014

Istihaalah

#‎DNA‬ Babi dalam makanan
Sedikit ulasan Tuan Guru saya iaitu Ustaz Adnan Che Abu.
["sekadar sedikit perkongsian Dari insan biasa.
Istihaalah dalam fiqh adalah bertukarnya sesuatu unsur kepada unsur yg lain, dgn kadar tidak lagi ada pada unsur yg baru sebarang kesan unsur yg asal .. contoh yg diberikan adalah apabila najis atau bangkai bertukar menjadi tanah ..
Penukaran najis atau benda yg haram kepada unsur baru dgn perbuatan manusia tidak akan menghalalkan najis tersebut .. ini berdasarkan hadith yg diriwayatkan oleh Muslim [3669], At-Tirmidzi [1215], Abu Daud [3190]: Bahawa Abu Thalhah menanyakan Rasulullah -صلى الله عليه وسلم- mengenai anak-anak yatim yang mewarisi arak. Lalu Baginda bersabda: (Tumpahkanlah ia [yakni arak berkenaan]). Beliau berkata: Adakah tidak boleh kami membuatnya menjadi cuka? Baginda bersabda: (Tidak) ..
Para Ulama memahami daripada hadith berkenaan bahawa menukarkan arak menjadi cuka dgn perbuatan manusia adalah haram .. tidak boleh dimanfaatkan dgn arak utk sebarang manfaat kecuali ditumpahkan.
Mereka bersepakat jika arak itu bertukar (ihaalah) dgn sendiri kepada cuka, maka ia tidak mengapa dan halal .. adapun dgn perbuatan maka tidak dibenarkan.
Mari kita lihat semua istidlal yg digunakan di dalam fatwa yg disebarkan yg mengatakan tak mengapa gelatin babi dalam makanan dan lain kerana telah istihaalah:
1) Najis yg terbakar maka abunya halal .. fatwa ini digunakan utk membincangkan org yg menggunakan najis kering utk memasak dan membakar di dapur .. abu yg berterbangan dari najis berkenaan dimaafkan kerana payah utk dielakkan terkena pada benda2 yg di sekeliling dapur dan hatta makanan pun mungkin terkena .. ia bukan bermaksud suruh jilat abu kat dapur yg dinyalakan dgn najis .. bahkan najis yg digunakan adalah dari lembu, dan seorg yg telah belajar fiqh perbandingan sepatutnya tahy bahawa najis/kencing binatang yg dimakan dagingnya dipercanggahkan hukumnya.
2) Kalau anjing masuk dalam takungan garam, anjing tu akan jadi anjing masin .. macam ikan masin .. tak pun jadi anjing pekasam .. Kalau tajuk zat atau jirim anjing tu hilang setelah lama berada tak kira di mana pun, ia adalah pertukaran yg tabii .. bukan dgn perbuatan manusia .. bahkan perbincangan ini adalah sewaktu garam merupakan komoditi yg mahal dan sukar diperolehi.
Babi jadi ubat gigi, sabun, cokelat dan lain dgn sendiri ke, hinggakan sewenang-wenang disamakan hukum istihaalah dalam fiqh dgn perbuatan mencampurkan babi itu ke dalam makanan atau kosmetik???
Jgn jadi macam Yahudi .. bila Allah haramkan mereka makan lemak, mereka cairkan lemak tu dan makan hasil jualannya .. mereka tak makan lemak .. mereka makan duit .. so telah istihaalah .. jadi halal ke???
Begitulah memahami najis & mutannajis. Ianya berbeza. Najis itu bagaimana sekalipun tak dpt disucikan. Yang dibersih disucikan ialah mutannajis.
Ada pendapat lain? Sila kongsikan utk kita bincangkan dgn sumber sandaran dalil yg kukuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan